Spring naar bijdragen

Wat Ontbreekt Er Nog Aan Het Cachen?


Diederikus

Aanbevolen berichten

Toen ik net begon met geocaching was ik zeer geïnteresseerd in de vele leuke kanten van deze hobby. Toch had ik al heel snel het gevoel dat ik een aantal zaken miste in het geocachen. Ik heb daarover gepost op dit forum, en gedurende de discussie bleek al snel hoe alle missende zaken ingevuld kunnen worden. Er bleef uiteindelijk slechts één ding over dat naar mijn mening nog ontbrak aan het spel. Het probleem was echter dat het gekrakeel op het forum dermate luidruchtig is dat iedere zinnige discussie over iets subtielers dan winterlaarzen bij voorbaat gedoemd is te mislukken. Ik heb deze beginnersvraag dan ook anderhalf jaar lang niet kunnen stellen, wetende dat het onderwerp onmiddellijk gekaapt zou worden en teloor zou gaan in het forumgeweld.

 

Onlangs heb ik deze vraag op metacaching.nl gesteld. Daar ontstond een interessante discussie waarvan ik jullie de eindconclusie niet wil onthouden. Wat voor mij ontbrak is de romantiek die behoort bij het vinden van een echte schat. Een aantal gouden dubloenen of sieraden en edelstenen. Als je de schat gevonden hebt, dan vind je hooguit wat prullaria voor kinderen. Je mag je naam bijschrijven in een logboek en that's it. Toen ik de travelbugs en vooral de geocoins ontdekte, dacht ik dat dit het ei van Columbus was. Zo'n geocoin voelt lekker zwaar aan, is (meestal) mooi en ligt prettig in de hand. Echter de deceptie die zich voordoet iedere keer dat je de schat weer af moet staan maakt dat ik uiteindelijk deze travelers alleen nog maar plichtmatig verplaats, zonder er verder veel lol aan te beleven.

 

Je hebt echter als co zelf de mogelijkheid een schat beschikbaar te stellen voor de eerlijke vinder. Omdat ik de goodies beschouwde als iets dat alleen bedoeld is voor kinderen was ik daar nog niet opgekomen. Ik kan bijvoorbeeld wat Fries houtsnijwerk maken in rozetvorm of wat mooie natuursteen polijsten of trommelen. Met wat fantasie en inspanning moet het toch mogelijk zijn tegen bescheiden kosten de eerlijke vinder een glimlach op het gezicht te toveren door wat extra romantiek, lijkt mij. Ik ga er mee aan de slag! (dat je voor deze toegevoegde romantiek een cache van redelijk formaat nodig hebt berust geheel op toeval)

 

[disclaimer]

De directie van dit draadje is niet aansprakelijk voor de bijdragen van lieden die zich geroepen voelen naar aanleiding van het gebodene hun stokpaardjes te bestijgen, noch voor de bijdragen van hen die onmiddellijk deze stokpaardjes zullen proberen beentje te lichten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Prima idee. Moet je doen. Als jij voor de eerste vinder iets extra's ter beschikking stelt is dat toch okee? Volgens mij gebeurt dat ook al lang. Bij verschillende nieuw aangeboden caches heb ik ook wel eens gezien dat een extra beloning voor de eerste 3 te scoren was.

Ik begrijp alleen de vrees niet die je hebt, dat dit idee meteen afgeschoten zou worden.

En wat ik helemaal niet begrijp is waarom dit idee tot een discussie zou moeten leiden. Dat doen we toch ook niet over de kleur van het logboekje/ (of open ik hiermee toch een discussie...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, jouw streven klinkt mij als muziek in al mijn oren. Ik mail je wel.

Maar even publiekelijk: de suggestie van no-name "...voor de eerste vinder iets extra's ter beschikking stelt..." leidt tot een stormloop en zal de goudzoekers frustreren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima idee. Moet je doen. Als jij voor de eerste vinder iets extra's ter beschikking stelt is dat toch okee? Volgens mij gebeurt dat ook al lang. Bij verschillende nieuw aangeboden caches heb ik ook wel eens gezien dat een extra beloning voor de eerste 3 te scoren was.

Ik begrijp alleen de vrees niet die je hebt, dat dit idee meteen afgeschoten zou worden.

En wat ik helemaal niet begrijp is waarom dit idee tot een discussie zou moeten leiden. Dat doen we toch ook niet over de kleur van het logboekje/ (of open ik hiermee toch een discussie...)

De schaamstaaljagers behoeven geen extra aanmoediging. Die zijn al begenadigd door hun adrenalinekicks, hun gezellige log-events en hun vermogen blij te zijn met een dooie mus. In zijn meest kleinkonterige uitvoering betreft het hier extra romantiek en een glimlach voor de vinders van de eigen cache. Is de co ruimhartiger en beter bij kas, dan zal hij zijn gunsten uitstrekken tot de caches die hij zelf bezoekt, en aldaar de prullaria van de Action en de kringloopwinkel vervangen door zijn eigen schattige wondertjes van creativiteit.

 

Als je de discussie op metacaching bekijkt, dan zul je begrijpen waarom die nooit op dit forum gevoerd had kunnen worden. Zeker gelet op het feit dat mijn draadjes nog maar zelden hun ongemodereerde en ongesaboteerde status behouden.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben je dan van plan voor alle vele bezoekers een Friesch houtsnijwerk in je cache te stoppen? Ik ben dit idee overigens al eens eerder tegen gekomen, bij http://coord.info/GC3DJJP lagen er destijds berkenhouten schijfjes in de cache met daarop iets gebrandmerkt (kan me niet precies meer herinneren wat). Beide nichtjes hebben er eentje meegenomen. Waarschijnlijk liggen deze schijfjes nou ergens achter in een speelgoedkast en worden ooit eens bij een verhuizing of opruimronde de kliko in gekwakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik krijg de indruk dat het hier gaat om zogenaamde "signature items".

Iets persoonlijks van jezelf, dat je in je eigen caches kunt stoppen, maar ook in de caches die je bezoekt.

In Nederland is dat nooit zo gebruikelijk geweest, krijg ik de indruk, elders zie je het meer.

De wooden coins zijn razend populair in Tsjechie en ik heb ook topics gezien over "sig-items" op het Groundspeak forum.

Van geknoopte figuurtjes van para-cord, geborduurde geocache-sleutelhangers tot beschilderde koelkastmagneetjes en fimo kleifiguurtjes aan toe.

Bij het ruilen van geocoins met cachers uit het buitenland heb ik ze meer dan eens ontvangen en die bewaar ik allemaal.

Zelf doe ik gelukskikkertjes in een cache die ik heb bezocht.

Ik vind wel eens een wooden coin van een Nederlandse geocacher en ik weet ook nog dat vroeger iemand zelf een soort deurstoppers van restjes hout maakte voor in de caches.

De meest volle caches die ik hier ooit zag, waren die van ma en pa Beer. Die zaten altijd vol met speelgoedbeertjes; Erg leuk...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Doederikus: Ik moet bekennen dat ik de discussie op metacaching niet heb gelezen, maar ik neem aan (als ik de reacties over metacaching in andere draadjes goed herinner) dat daar meer gelijkgestemden zitten, zgn kwaliteitscachers. Hier zitten ook cachers die niets tegen kokertjes, trails, puntje, statistieken e.d. hebben. Zodra hier een mening wordt gegeven waarbij de liefhebber van allerlei soorten caches wordt afgebrand of op denigrerende manier wordt afgedaan waarbij eigen meningen worden doorgedrukt en afwijkende meningen als onwaardig worden beschouwd, ja, dan wordt er tegengas gegeven.

Jouw idee over een m.i. leuke toevoeging (al dan niet reeds bestaand) aan onze hobby, kan ik dat alleen maar toejuichen. En ik kan mij niet voorstellen dat dit creativie idee afgekeurd zou worden door anderen. Juist hier leeft; als je dat leuk vindt, moet je dat doen! Er zullen zeker cachers zijn die dit zullen waarderen en waarbij een glimlach op het gelaat zal verschijnen bij het vinden van een persoonlijk extraatje. Er zullen ook cachers zijn die dit niets zal boeien. Ook dat is prima.

Pas als je zou beweren dat iedereen dit moet doen of moet leuk vinden, gaat het mis.

 

Ik zeg doen! Het zou voor mij een reden zijn om je cache beter in de gaten te houden en om eerder die cache te bezoeken . Dat kokertje komt dan later wel [;)]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een discussie is het overigens niet echt te noemen, als het tussen twee personen gaat die op één lijn zitten. Heet dan eerder brainstormen o.i.d. Maar dat slechts even terzijde.

 

Bij de eerste caches die we vonden, ruilden we altijd. We hadden wat dingen gekocht, en namen dat mee in onze rugtas, bijvoorbeeld een lege cd-rom, kleine zaklamp, etc. Dan ga je ruilen, en na een paar keer zie je dat de inhoud nu niet iets is waar je enthousiast van wordt, en zijn wij opgehouden met ruilen. Onze voldoening halen wij uit de omgeving en de wandeling. Maar......... Ik kan mij heel goed voorstellen, als de inhoud van caches "waardevoller" zou zijn, dit zeker iets extra's zou toevoegen.

 

Volgens mij zal niemand dit idee niet toejuichen. En eigenlijk heb je mij hierdoor weer terug getrokken naar de eerste caches: ik zal bij de regular caches weer gaan ruilen, of in elk geval er weer iets in doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Preken voor eigen parochie (metacaching) levert al snel een blauwe borst op. Moeilijker wordt het wanneer een forum een wat grotere diversiteit aan deelnemers heeft. Overigens is het idee niet nieuw en hebben we door de jaren heen al wel vaker leuke en ook persoonlijke zaken aangetroffen in de caches. En net als anderen ben ik de mening toegedaan, dat je het gewoon moet doen als jij daar een goed gevoel aan overhoudt. De afloop van deze discussie / draadje zou daarbij geen enkele rol mogen spelen. Eerlijk gezegd zou het al niet eens bij me opkomen om er uberhaupt een draadje van te maken als ik jouw gevoel zou hebben. Ik zou gewoon mijn gang gaan en als mensen het waarderen dan is de mond op mond reclame die deze geste achteraf gaat opleveren 100 keer meer waard dan dit straks toch weer ontsporende draadje..... Tenzij je dat deep down inside toch wel een beetje spannend vindt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben je dan van plan voor alle vele bezoekers een Friesch houtsnijwerk in je cache te stoppen?

De essentie van het idee is dat je als co een extra stuk gereedschap hebt om het de cachers naar de zin te maken. Het maakt de cache-ervaring completer naar mijn idee. Of het in de praktijk ook Fries houtsnijwerk gaat worden valt overigens nog te bezien. Ik had wat lindenhout gekocht via internet en dit in een vochtige omgeving ondergebracht om het beter snijbaar te maken. Maar aangezien ik het een beetje vergeten was staat de schimmel er nu op. Maar het gaat om het idee. En mocht mijn versie van een schat, na een winter doorgebracht te hebben op de schoorsteenmantel van een eerlijke vinder, de voorjaarsschoonmaakwoede van moeder de vrouw (m/v) niet overleven, dan acht ik mijzelf in mijn missie geslaagd als het kleinood in een andere cache terecht komt in plaats van in de kliko.

 

Ik krijg de indruk dat het hier gaat om zogenaamde "signature items".

Iets persoonlijks van jezelf, dat je in je eigen caches kunt stoppen, maar ook in de caches die je bezoekt.

Voor mij is dit nieuw. Wel kijk ik met interesse naar het Wooden Dutch Geocoin initiatief, maar ik kan nog niet zeggen dat zo'n lichte coin mij nou een gevoel geeft een schat gevonden te hebben.

 

Overigens is het idee niet nieuw en hebben we door de jaren heen al wel vaker leuke en ook persoonlijke zaken aangetroffen in de caches. En net als anderen ben ik de mening toegedaan, dat je het gewoon moet doen als jij daar een goed gevoel aan overhoudt. De afloop van deze discussie / draadje zou daarbij geen enkele rol mogen spelen. Eerlijk gezegd zou het al niet eens bij me opkomen om er uberhaupt een draadje van te maken als ik jouw gevoel zou hebben. Ik zou gewoon mijn gang gaan en als mensen het waarderen dan is de mond op mond reclame die deze geste achteraf gaat opleveren 100 keer meer waard dan dit straks toch weer ontsporende draadje..... Tenzij je dat deep down inside toch wel een beetje spannend vindt....

Het lijstje met wat ik miste in het spel heb ik al heel in het begin gemaakt, nadat ik pas een handvol caches had gevonden. (Heeft misschien iets te maken met het feit dat dit allemaal micro's waren ;) ). Mijn eerste draadje was Chez Diederikus. Daar buitelden we over elkaar heen met drie "discussies" die tegelijkertijd gevoerd werden in één draadje. Je kunt je voorstellen dat zo'n eerste forumervaring geen aanmoediging was het nou eens over dit soort zaken te hebben. De meer ervaren leden hebben overal hun mening al over bepaald. Ik dacht nog veel te moeilijk over dit onderwerp. Ik had nog ideeën over hoe het bedrijfsleven schatten zou kunnen sponsoren, om maar iets te noemen. Een discussie is voor mij meer brainstormen en hardop denken. Wie wind zaait zal storm oogsten. Maar als je hier op het forum al met een brainstorm begint dan worden de meer subtiele gedachten al gauw het hoofd uitgeblazen. Dat het allemaal veel eenvoudiger ligt dat wist jij natuurlijk allang. Maar hoewel ik geen beginner meer ben ;) wist ik dat nog niet. Ontsporende draadjes vind ik niet spannend, omdat al dat gemodereer mijn denkprocessen verstoord. En die verlopen zonder verstoring al moeizaam genoeg.

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed idee. Zelf zou ik mogelijk nog een aanpasing maken, maar dat is enkel als ik een eenvoudige tradi maak. (iets dat ik niet meer wil/doe).

Daaarin zou ik pas na de TTF de mooie goodies inpassen, daar zitten nl. altijd van die FTF hunters op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een ver verleden kon je kabouterkaarten vinden in een cache; topografische kaarten van Nederland.

In die tijd zeer waardevol en illegaal.

Je ging speciaal een cache zoeken waarvan je wist dat er kabouterkaarten in zaten.

Thuis maakte je een kopie en stopte dat in een volgende cache.

De koning te rijk!

Antarctica

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...