Spring naar bijdragen

Is De Moeilijkheidsgraad Verlagen Unfair?


Diederikus

Aanbevolen berichten

Even een beginnersvraagje. Als kersverse co heb ik de discussie over veldpuzzels met grote belangstelling gevolgd. Bij het leggen van Wijze Lessen heb ik over deze dingen niet zo nagedacht. De veldpuzzels losten mijn vrouw en ik allebei binnen dertig seconden op, dus ik zag er geen probleem in deze puzzels te gebruiken, te meer daar ik ze zelf erg leuk vind. Oorspronkelijk had ik de hele multi op 2,5 sterren ingeschat. Het proeflopen wees echter uit dat de raadsels toch wel lastig zijn, en dus heb ik de moeilijkheidsgraad bij uitkomen van de cache op 3,5 gezet. Door de terugkoppeling vanuit het veld en door de discussies hier op het forum ben ik tot de conclusie gekomen dat moeilijke puzzels en moeilijk zoekwerk bij veel cachers vreugdeverlagend werken. Om die redenen heb ik wat hints toegevoegd, die door extra meters te lopen "verdiend" kunnen worden. Via een mooie route waar je de kans hebt bevers te spotten. Onlangs heb ik de moeilijkheidsgraad daarom verlaagd naar 2,5 sterren. Ik kreeg toen een e-mailtje van een zeer ervaren cacher die mij meldde dat dit unfair was tegenover de mensen die aan hun grid werken, en die mijn cache misschien om die reden bezoeken. Maar als ik de moeilijkheidsgraad niet verlaag, dan krijgen nieuwe cachers niet de juiste informatie om te bepalen of ze mijn cache willen lopen. Is het verlagen van de moeilijkheidsgraad inderdaad unfair?

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wellicht een idee om onderweg een exemplaar van Denksport te verstoppen? Speciaal voor cachers die aan hun 'grid' werken. En zet in de observatiehut bij de bevers een hometrainer neer. Speciaal voor cachers die aan hun conditie werken.

 

Aan je 'grid' werken is weer zo'n decadent verzinsel van de laatste jaren. Verlaag de moeilijkheidsgraad zo ver mogelijk, zonder het thema van de cache te ontkrachten. De maker van een multi bewijst zijn kwaliteiten als cacher en plaatser door vervolgcoördinaten onderweg zo eenvoudig mogelijk beschikbaar te stellen. Het gaat om de wandeling en de bevers, niet om puzzels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is geen beginnersvraag, maar een gewetensvraag. Moet ik bij het bepalen van D en T werkelijk rekening houden met gridvullers? Indien er redenen zijn om D en/of T aan te passen, dan doe ik dat. Informatie zo goed als mogelijk verstrekken.

 

De reactie van Vlinder aangaande veldpuzzels is ook (w)aardig voor discussie, maar een andere.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als jij de cache makkelijker hebt gemaakt dan is het toch logisch om de rating aan te passen indien van toepassing?

Natuurlijk is het jammer voor de mensen die hem hebben gevonden hebben toen ie nog moeilijk was maar dat zou betekenen dat bij een log de rating van dat moment opgeslagen moet worden. Wat best ingrijpend is.

Misschien jammer voor de gridvullers maar so be it. Je grid vullen is 1, hem gevuld houden 2 :)

 

Wat ik mij afvraag is dit: wanneer pas je je cache aan en wanneer archiveer je hem en maak je een nieuwe. Zijn daar richtlijnen voor?

Stel ik heb een T5 cache in een boom gelogd en de maker besluit om het wat minder gevaarlijk te maken en legt hem onderaan de boom waardoor het ineens een T1 wordt... wat dan?

Hetzelfde geldt voor verplaatsen. is 10 meter verplaatsen nog acceptabel? en 100 meter? en 1 kilome.... ga zo maar door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Diederikus, het is aan jou om te bepalen voor welke doelgroep jouw cache/ multi is bedoeld. Als deze uiteindelijk gemakkelijker of moeilijker blijkt te zijn dan je voor ogen had, staat het je vrij om dat aan te passen.

Tenminste, dat is onze mening. Soms worden cachers bewust op het verkeerde been gezet en dat levert over het algemeen frustratie op. Er is maar een kleine groep die dat dan wel kan waarderen.

 

Voor alle duidelijkheid, hieronder het lijstje (weliswaar in het Engels)

 

D I F F I C U L T Y
1 star Easy. In plain sight or can be found in a few minutes of searching.
2 star Average. The average geocache hunter would be able to find this in less than 30 minutes of hunting.
3 star Challenging. An experienced geocache hunter will find this challenging, and it could take up a good portion of an afternoon.
4 star Difficult. A real challenge for the experienced geocache hunter - may require special skills or knowledge, or in-depth preparation to find. May require multiple days / trips to complete.
5 star Extreme. A serious mental or physical challenge. May require specialized knowledge or skills to find or open the geocache.


T E R R A I N
1 star Handicapped accessible. Terrain is likely to be paved, is relatively flat, and less than a ½ mile hike is required.
2 star Suitable for small children. Terrain is generally along marked trails, there are no steep elevation changes or heavy overgrowth. Less than a 2 mile hike required.
3 star Not suitable for small children. The average adult or older child should be OK depending on physical condition. Terrain is likely off-trail. May have one or more of the following: some overgrowth, some steep elevation changes, or more than a 2 mile hike.
4 star Experienced outdoor enthusiasts only. Terrain is probably off-trail. Will have one or more of the following: very heavy overgrowth, very steep elevation (requiring use of hands), or more than a 10 mile hike. May require an overnight stay.
5 star Extremely challenging terrain. Requires specialized equipment (boat, 4WD, rock climbing, SCUBA, etc.) or is otherwise extremely difficult.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De D/T geeft aan hoe moeilijk de cache op dit moment is. De 'grid'-cachers hebben geluk of pech als je de rating aanpast. Waar ik wel bezwaar tegen heb is dat enkele zeer eenvoudige tradi's in die trail langs de IJssel bij Kampen na archivering werden aangepast naar 4/5. Ik heb hierover melding gedaan bij de reviewers, maar die doen daar niets aan.

 

De juiste D/T rating is de rating die aansluit bij de verwachting van cachers en dat is dus situatiegebonden. In een vlak land zal de terreinwaarde eerder drie sterren zijn dan in de Alpen. In een land met veel moeilijke multi's zal een cache niet zo snel 5 sterren voor difficulty halen, omdat cachers veel opgaven al eens gezien hebben. Met de opkomst van de GCC-apps worden puzzels die vroeger lastig waren ineens invuloefeningen. Het feit dat je terugkoppeling hebt gehad over de moeilijkheidsgraad wil volgens mij zeggen dat de cachers de cache in het veld lastiger vonden dan de 3,5 ster die je er aan hebt gegeven. Door de extra hints heb je dat nu weer in evenwicht gebracht en verlaging van de D-rating naar 2,5 is volgens mij niet nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Deze guidelines ziin op zich een goede leidraad en laten uitschijnen dat de D/T rating eerder een over de ervaring ten velde gaat en niet zozeer over het thuis puzzelen.

Goed punt! Want volgens mij word bij bijna 100% van de mysteries de D rating gebruikt om aan te geven hoe moeilijk de puzzel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klachten van gridvullers? Serieus? En nog ervaren cachers ook? Weet je zeker dat je niet bij de neus genomen wordt? Ik heb twee katten, die zijn daar erg goed in, grid vullen.

 

Wat betreft de moeilijkheidsgraad: die moet natuurlijk gewoon correct zijn bij de cache. Met puzzels, maar ook met bepaalde verstop- en navigatietechnieken is dat altijd moeilijk in te schatten. Jij begrijpt namelijk hoe het moet, degene die de route loopt misschien niet. Als veelvuldig blijkt dat bezoekers de cache moeilijker of makkelijker vonden dan de listing aangeeft, is het aannemelijk dat hij aangepast zou worden.

 

Puzzels en moeilijke verstoptechnieken, mijn smaak is het niet. Toch zijn er een hoop caches die de moeite waard zijn én deze elementen bevatten, dus kom ik ze wel eens tegen. Wat ik in ieder geval mee wil geven is dat een puzzel of opgave die op meerdere manieren uitgelegd kan worden, of een afwijkend coördinaat, absoluut geen indicatoren zijn om de moeilijkheidsgraad te verhogen, maar slechts duiden op een slechte cache.

Ik ken je cache niet, dus of voor jou deze vlieger opgaat, weet ik natuurlijk niet. Ik heb echter te vaak caches gezien waarbij niet het hiaat werd aangepakt, maar de moeilijkheidsgraad.

bewerkt door Goonies Oosterhout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

D/T rating is volgens mij hartstikke subjectief.

Én seizoensafhankelijk. 's Zomers moet je in een bootje, 's winters loop je simpelweg over het ijs (deze winter niet trouwens). 's Zomers ontneemt het gebladerte veel van het zicht, 's winters zie je de cache van afstand liggen. Ik bedoel maar...

Daarom is die grid dus een giller.

bewerkt door Teamdanhoff
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn natuurlijk cachers die op een gegeven moment zo'n grid graag vol willen hebben, je moet het spelletje uitdagend houden voor jezelf, zoiets. Ik kan me voorstellen dat het teleurstellend zou kunnen zijn als je net die ene cache met een bijzondere/schaarse D/T rating hebt gevonden..... en dan veranderd de C.O. de rating. Kun je weer op zoek naar een cache met die rating, misschien wel weer 150 km diesel verstoken. Ik had een keer een cache gevonden waar de naam van de C.O. begon met een Q, werd de cache geadopteerd door een C.O. waarvan de naam begon met een A. Nu kan ik de ABC challenge nog niet loggen, ik heb toen gewoon 3 dagen wakker gelegen ;-)

 

Een C.O. hoeft natuurlijk geen rekening te houden met alle spelletjes die er door andere cachers bedacht worden. Je mag jouw cache de sterren geven die hij waard is. De cache is makkelijker geworden, dus sterretje eraf. Kan me niet voorstellen dat de bezoekers die je tot nu toe gehad hebt daar problemen mee hebben, hebben ze dat wel.... pech voor ze :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...