Spring naar bijdragen

Is De Moeilijkheidsgraad Verlagen Unfair?


Diederikus

Aanbevolen berichten

Moeilijkheidsgraad verlagen? Goed idee, ik moet nog ff wat aanpassen.

 

Trouwens als je het aantal sterren verhoogd hoor je niets.

 

 

ja prof X ik heb wel gereageerd op een cache die in rating was verhoogd.!

 

ik selecteer de caches die ik wil gaan doen op D/T en favo's

ik stop niet op cc en zoek een trailtjes uit.

 

maar ik vind het na 10 founds niet done dat je de D of de T verhoogd of verlaagd.(puzzel of terrein kan altijd wat lastiger zijn dan je zelf in gedachte heb!)

onlangs heb ik een serie caches gedaan in de buurt van utrecht en die zijn voor meer dan de helft gedevalueerd.

de D was 5 en sommige zijn nu D2,5 en er zit dagen puzzelwerk in.

ik heb hier een mailtje naar de co gestuurd en tot op heden nog geen antwoord gehad.

 

ooit heb ik wel eens als antwoord gehad dat de cache oplossing op geoleaks staat en daarom is de rating verlaagd.

dus de eerlijke caches moeten weer eens boeten door de cheaters..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

"....maar ik vind het na 10 founds niet done dat je de D of de T verhoogd of verlaagd...."

 

Waarom niet?

je kan een inschattingsfout maken wat betreft de terreinwaarde of de moeilijkheidsgraad van een puzzel.

meestal word dat wel vermeld in de logjes met found logs.

 

maar een cacheserie waar ik het al eerder over had en die devalueren met meer dan de helft terwijl de cache er al anderhalf jaar ligt is not done,.

 

gooi 'm dan in het archief en leg er lekker de eenvoudige versie neer voor de liefhebbers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@dutchgoldwing. Maar als de verlaging (of verhoging) terecht is, dan moeten de toekomstige bezoekers van de cache dat toch weten? Anders worden die benadeeld. Wat is dan de reden die belangen minder zwaar te laten wegen, terwijl oorspronkelijk de D/T rating voor die doelgroep bedoeld is?

bewerkt door Diederikus
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er was eens een fietspad van Voorbos naar Achterbos. Om het bos te sparen liep het fietspad om het bos heen. Aan het begin stond een paddestoel met daarop: Achterbos 21km.

Voor veel een heerlijk ritje. Vele trainingsrondjes van 42km werden op Endomondo geregistreerd door sporters die even op en neer gingen. Alle forensen declareerden keurig 2 keer 21km reiskosten en bijna iedereen was tevreden, voor anderen was het een kwelling. Veel te veel reistijd dus dat moest beter!

 

Na de lokale verkiezingen, die werden gewonnen door de AMS partij (Alles moet sneller), werd er een fietspad dwars door het bos gelegd en de afstand ging van 21km naar een luttele 7km. De paddestoel werd aangepast en iedereen was blij. Forensen konden snel door het bos en de sporters nog steeds hun lange rondje doen. Door de crisis was het echter niet haalbaar meer om 2 fietspaden te onderhouden en het fietspad om het bos heen werd slechter en slechter. De meeste sporters besloten om 3 keer door het bos te rijden en al gauw werd het lange fietspad niet meer gebruikt. Het fietspad verdween, de paddestoel werd aangepast en iedereen was tevreden.

 

Moraal van dit verhaal? de paddestoel is de D/T rating. Die kan veranderen. De schuld ligt dus bij de statistieken websites die actuele data gebruiken voor acties uit het verleden. Als een bepaalde route wijzigt past Endomondo mijn trainingen uit het verleden toch ook niet aan. Door op te slaan wat de afstand toen was kunnen ze mij nu correcte gegevens tonen. En dat is het enige juiste wat al die statistieken sites moeten doen.

 

Mocht de gemeente de paddestoel met 21km aanpassen? Ja dat zijn ze zelfs verplicht omdat het anders misleiding is.

 

Zo, ik ga weer fietsen!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien snap ik dat "not done" nog steeds niet.

Gaat het er om dat een prestatie uit het verleden te niet lijkt te worden gedaan?

De D/T rating is toch niet bedoeld om prestaties te leveren?

Volgens mij is het een aanwijzing voor cachers wat hun te wachten staat.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maakt het allemaal veel uit? Het geeft enkel een indicatie van wat de cacher mag verwachten.

Dingen/tijden kunnen veranderen zoals men hierboven aangeeft. Je kan een 5* mystery publiceren, maar als de oplossing op een forum verschijnt is dat amper nog goed voor 2*. Je hebt dan de keuze om koppig die 5* te houden en de cache te archiveren of hem te 'devalueren'. Is dat dan 'not done'? Ik denk het niet.

Hier wordt trouwens enkel over devalueren gesproken. Het kan ook in de omgekeerde richting als de terrein en moeilijkheidsgraad door de legger lager werd ingeschat dan het publiek het ervaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overduidelijk is in deze discussie het verschil van inzicht en beleving reden voor het niet begrijpen.

 

Er zijn cachers die (fanatiek) aan de d/t matrix werken. Alhoewel ik mij daar totaal niet voor interesseer, kan ik mij wel voorstellen dat het voor deze groep vervelend is als een cache een lagere rating krijgt.

 

Echter, deze groep cachers moet zich ook realiseren dat de d/t rating een waarschuwing naar alle cachers is, wat er verwacht kan worden. Als de omstandigheden dermate gewijzigd zijn dat een op of af waardering noodzakelijk is, dan zal een CO dit ook moeten doen, als waarschuwing voor toekomstige loggers.

 

Daarnaast snap ik persoonlijk het probleem niet zo, elke moeilijke cache wordt door cachers zelf immers al gedevalueerd: een klimcache? kan niet klimmen. Als ik nu eens voor de broodjes zorg, wil jij hem dan voor mij uit de boom halen??

bewerkt door gluppie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Multies van 10 km met een t-rating van 1 zijn er volop. Caches onder bruggetjes na een wandeling op een modderig bospad met T-rating van 1,5. Caches midden in het veld met een T-rating van 1 alsof je daar met een rolstoel naast kunt parkeren. Het omgekeerd zie ik ook. Ludieke hoge T-ratings alleen om één of ander grid vol te krijgen bij kokertjes onder een steen bij een hek. Of events met ludieke 5/5 ratings.

Kortom: die T-ratings zijn nauwelijks serieus te nemen.

 

Gelukkig lijkt het beter te gaan met de D-ratings.

bewerkt door Twentse Mug
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je al zoveel kokers heb geraapt dat je daar geen voldoening meer in kan krijgen.

Als je geen interesse heb in gemiddelde cache's en daarvan niet kan genieten of van de omgeving, niet zelf iets leuks maakt van de cache tocht, niets begrijpt van geocachen dan ga je je ten buiten aan "puntjes grabben' D/T sterren verzamelen, matrix niet 1x niet 2 keer maar zelfs 10 keer vol willen hebben, allemaal gekkigheid proberen te doen omdat de bezochte cache's niet meer de kick kunnen geven waar men zo naar verlangt

 

dus als geo-cachen niet meer om de cache draait ga ja dat soort 9onzin)dingen doen.

alleen jammer als men tegenwoordig een ander spelletje speelt het heel "normaal" gevonden word dat iedereen met die onzin rekening moet houden

#DachtHetNiet

 

Barny

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou kikkers, dat is wel heel lang geleden dat de type cache werd verandert, dat mag (onder druk van de statistiekprutsers) al een aardige tijd niet meer.

#Grundspeak is commercieel als de neten, dus wenst de wil van de verwachte meerderheid in.................

 

 

 

Barny

Ik heb wel eens vaker betoogd dat frustraties leiden tot de roep om meer regels. Dat werd toen weggewuifd, maar hier zie je dat mechanisme toch aan het werk.

Ik meen dat in de toonzetting van dutchgoldwing ook enige emotie doorklinkt. Zoals gewoonlijk voel ik zelf weer eens niks, dus heb ik moeite het probleem te zien. Want emotie heeft nu eenmaal geen boodschap aan redelijkheid (en andersom).

De oplossing ligt vermoedelijk in de hoek die Hoedini al aangeeft:

De schuld ligt dus bij de statistieken websites die actuele data gebruiken voor acties uit het verleden.

 

Voor wie vindt dat het probleem een oplossing behoeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je al zoveel kokers heb geraapt dat je daar geen voldoening meer in kan krijgen.

Als je geen interesse heb in gemiddelde cache's en daarvan niet kan genieten of van de omgeving, niet zelf iets leuks maakt van de cache tocht, niets begrijpt van geocachen dan ga je je ten buiten aan "puntjes grabben' D/T sterren verzamelen, matrix niet 1x niet 2 keer maar zelfs 10 keer vol willen hebben, allemaal gekkigheid proberen te doen omdat de bezochte cache's niet meer de kick kunnen geven waar men zo naar verlangt

 

dus als geo-cachen niet meer om de cache draait ga ja dat soort 9onzin)dingen doen.

alleen jammer als men tegenwoordig een ander spelletje speelt het heel "normaal" gevonden word dat iedereen met die onzin rekening moet houden

#DachtHetNiet

 

Barny

 

Excessief quoten staat mij tegen, maar deze bijdrage kan niet vaak genoeg worden herhaald. 'Geocaching' anno 2014 in een notendop. Een circus vol tragische clowns.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik neem aan dat gluppie en Barny het antwoord hebben gegeven op mijn vraag aan dutchgoldwing.

De rating desgewenst aanpassen is dus well done. Daar was ik overigens al van overtuigd.

Als cache-eigenaar hoef ik geen rekening te houden met mensen die een ander spelletje spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...