Spring naar bijdragen

Hebben Andere Co's Dat Nou Ook?


Diederikus

Aanbevolen berichten

Als ik mensen, die cachemoe zijn, hoor zeggen 'dat ze het allemaal wel zo'n beetje hebben gezien' denk ik 'je hebt nog niks gezien; geocaching staat pas in de kinderschoenen!' Het mooiste moet nog komen. Bij een waypoint aan de oever van een heideven geen verhaaltje op papier over de schaapskudde die hier komt drinken en de kikkerconcerten die in het voorjaar te horen zijn. Laat horen die kikkers! Bekijk het ven door de camera van je smartphone en zie hoe dorstige schapen zich verdringen aan de waterlijn! Projecteer een virtuele fantasiewereld op een ruig landschap en beleef avonturen waarin je het opneemt tegen andere cacheteams die je kunt volgen op de kaart. Of tegen virtuele tegenstanders, die je alleen kunt zien als je de omgeving bekijkt door je smartphone. Het kan allemaal, bestaat zelfs al en zal over enkele jaren gemeengoed zijn.

 

Dat klinkt wel leuk hoor, maar dat is niet iets wat ik zou willen. Waarom virtuele schapen zien als je kans hebt op echte? Let wel: káns. Dat is nou juist het verschil tussen de natuur en de Efteling: ga je drie keer in de Droomvlucht, kom je drie keer op dezelfde plaats dat schattige elfje tegen. Verrássing!! Of de derde keer toch niet meer?

Doe mij s.v.p. de echte kikkers en schapen. De schapen lopen niet altijd in hetzelfde gebied omdat men de kudde niet altijd op dezelfde plaats laat grazen. Dat heeft een reden. Kikkers kwaken niet het hele jaar door en ook dat heeft een reden. Maar daar heeft de smartphone geen boodschap aan, die laat de kikkers rustig kwaken in december.

Door teveel virtueel aan te bieden krijgen bezoekers geen gevoel meer voor het échte!

 

Edit: dit is natuurlijk offtopic, laat ik er een ontopic stukje aan plakken zodat ons aller Cachetor niet op tilt hoeft te slaan.

Ook als CO probeer ik de mensen zelf dingen te laten beleven. Mijn laatste cache is daarom alleen van april tot oktober te lopen. In de rest van het jaar kan ik heus wel hetzelfde verhaal vertellen, maar dat niet aan den lijve laten ondervinden. Zoiets als gevuld speculaas eten in september, dat doe ik ook niet (maar vandaag wel, mm!).

bewerkt door Team Aragorn
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ach, ik kan ook genieten van een documentaire over de vogeltrek terwijl alle gevederde vrienden in mei met een goede reden op hun nestjes zitten. En dan vertoef ik op dat moment niet eens in de natuur, maar zit ik thuis met een pilsje op de bank. Dat geeft mij niet minder gevoel voor het échte. En dat mijn tv de vogels rustig laat trekken in mei doet evenmin afbreuk aan mijn beleving.

 

Ik stoor mij ook niet aan de foto van een Grote Grazer op een cachepagina als blijkt dat die nou nét ergens anders staat te grazen terwijl ik aan het cachen ben; of aan een afbeelding van een sneeuwlandschap als de bomen om mij heen in lentetooi staan. De drinkende schaapskudde en kwakende kikkers op de smartphone zijn niet meer dan audiovisuele impressies, net als een foto of een illustratie, maar dan realistischer en daardoor intenser. En als bij het filmpje ook nog eens een knop staat die ik aan kan klikken om te achterhalen hoe groot de kudde is, waar de schaapskooi staat en hoe de herder heet, dan voegt dat nog veel meer toe. Op locatie aanvullende informatie in beeld en geluid, voor wie dat maar wil. Wie daar de toegevoegde waarde niet van ziet heeft vast een reden, maar of die hout snijdt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag heb ik een mooie log van iemand gekregen zonder favo. Dan wordt gelijk duidelijk hoezeer je jezelf in de vingers snijdt door waarde te hechten aan favo's. Je maakt het jezelf moeilijker een mooie log te waarderen. Als je dan ook nog kijkt naar de caches waar die persoon wél een favo aan heeft gegeven, dan ben je nog beledigd ook. : Wát? Wel een favo aan die "prutcaches" geven en niet aan mijn cache?

 

Hiermee is het nu volkomen duidelijk voor mij dat favo's een negatief effect hebben op mijn hobbybeleving. Het is veel logischer om enkel naar het log te kijken. Gelukkig dat ik hier nu achter kom. Bevrijdend.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien waren de favo's wel op ... kan toch? Of vind je dan, dat iemand ergens anders een favo moet gaan weghalen, of verplicht eerst tien prutcaches moet gaan doen zodat er weer eentje uitgedeeld kan worden?

Het is hoe langer hoe aantrekkelijker om vooral geen PM te worden! Geen enkele CO vraagt zich dan af waarom-ie geen favo krijgt en is gewoon tevreden (hopelijk) met een leuk geschreven log en een paar mooie foto's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij hadden een cache liggen waar na 2 jaar nog geen 1 favo aangegeven was.

Voor ons een rede om deze cache weg te halen.

Als niemand een favo uitgeeft aan cache weet je ZEKER dat geen goede cache was/is ook al vind je zelf dat hij op een leuke plaats ligt

bewerkt door Blutch
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

Ach, ik kan ook genieten van een documentaire over de vogeltrek terwijl alle gevederde vrienden in mei met een goede reden op hun nestjes zitten. En dan vertoef ik op dat moment niet eens in de natuur, maar zit ik thuis met een pilsje op de bank. Dat geeft mij niet minder gevoel voor het échte. En dat mijn tv de vogels rustig laat trekken in mei doet evenmin afbreuk aan mijn beleving.

 

 

Ook als CO probeer ik de mensen zelf dingen te laten beleven. Mijn laatste cache is daarom alleen van april tot oktober te lopen. In de rest van het jaar kan ik heus wel hetzelfde verhaal vertellen, maar dat niet aan den lijve laten ondervinden.

 

 

Natuurlijk kunnen we ons voorstellen hoe het in werkelijkheid kan zijn als we een mooie film op tv zien, maar dat komt vooral omdat we al veel ervaringen in het echt hebben opgedaan.

Ik moet team Aragorn in deze gelijk geven, het is wel het allerleukste om deze cache in het seizoen te lopen. Dát geeft het juist iets extra's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind favo's een prima hulpmiddel om te bepalen welke cache ik ga lopen. Een cache met veel favo's staat meestal toch wel garant voor een aantrekkelijke cachedag. Ook als co vind ik het natuurlijk prettig als mijn caches door anderen worden aanbevolen.(lees favo uitdelen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De favo is dus geen geschikt instrument voor de cacher om zijn waardering voor de co te laten blijken. Om de eenvoudige reden dat daarvoor een veel beter instrument is: een mooie log. Van een favo gaat ook de verkeerde prikkel uit. Als ik een cache bedenk die zoveel mogelijk favo's moet genereren dan krijg ik een totaal andere cache dan als ik een cache bedenk die mooie logs genereert. Kitsch en goedkoop scoren liggen hierbij op de loer.

 

Rijst de vraag waarvoor je de favoriet wel zou kunnen gebruiken. Het meest logische is dan om de favoriet zo te gebruiken dat het een instrument wordt voor andere cachers om te bepalen of ze die cache willen doen. Het criterium voor het afgeven van een favo wordt dan "raad ik deze cache aan aan andere cachers?".

 

Door het feit dat de favo nu voor twee zaken door elkaar gebruikt wordt (waardering uitspreken voor de co en andere cachers de weg wijzen), is het in feite een kreupel en contraproductief instrument geworden. Hoe zou dit beter kunnen? De veel geroemde Geo d'Or is van voor mijn tijd, maar presteerde die beter in dit opzicht?

bewerkt door Diederikus
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier doe ik het voor ;

 

Toen ik gisteren de kaart bekeek viel deze multi me op, tegenwoordig zijn het bijna allemaal tradjes en ? die verschijnen. Toen ik de omschrijving las, was ik er direct voor gewonnen om deze vandaag tot een goed einde te proberen brengen.

De wagen achtergelaten in de buurt van het eerste wp en met de laarzen aan op pad vertrokken. Het deed me denken aan mijn beginjaren als geocacher, toen werd er bijna ook nooit een vermelding gemaakt over het aantal wp's en het soort van tags die moesten gezocht worden, en niemand die er over klaagde.

De wp's werden in vliegende vaart gevonden en nergens heb ik langer dan 5 minuten moeten zoeken, alhoewel er sommige vrij goed verstopt zitten/hangen/kleven. De coords zijn wat mij betreft goed, een beetje afwijking is steeds mogelijk, maar het viel overal zeer goed mee.

En zo kwam het dat ik na iets meer dan een uur de stash vond en kon loggen om 15u12.

Het was een leuke cache om te doen en ik heb het droog kunnen houden, alhoewel het op een bepaald punt nipt was, maar dankzij voorzichtig stappen is het toch gelukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Door het feit dat de favo nu voor twee zaken door elkaar gebruikt wordt (waardering uitspreken voor de co en andere cachers de weg wijzen), is het in feite een kreupel en contraproductief instrument geworden. Hoe zou dit beter kunnen? De veel geroemde Geo d'Or is van voor mijn tijd, maar presteerde die beter in dit opzicht?

 

De favo wordt over het algemeen te snel gegeven, omdat het gemakkelijk is. Ben je premium member en heb je voldoende caches gedaan, dan is het een kwestie van "rammen op de knop" en je hebt een favo uitgedeeld. Bij de Geo d'Or was dat anders. Daar lagen een aantal drempels te wachten die gepasseerd moesten worden. Je moest lid zijn van geocaching.nl,, je moest naar die site gaan als je een Geo wilde uitdelen, je moest wat dingen invullen en uiteindelijk kon je op de knop drukken. Voor veel mensen (met name de TFTC loggers) veel te veel moeite en dus.... "Laat maar...." Sinds geocaching.com de favo heeft ingevoerd is er een tsunami van die dingen over de cache-eigenaren uitgestroomd, waarvan ik althans bij minstens 50 % dikke vraagtekens plaats. Dus om jouw vraag te beantwoorden...Presteerde de Geo d'Or beter, dan zeg ik volmondig Ja....

 

Dat neemt natuurlijk niet weg, dat wanneer een cache 100 keer bezocht is en 51 favorietjes heeft, het aannemelijk is dat er iets bovengemiddelds aan de hand is. Ook wij zijn wel eens simpele tradi's tegen gekomen, waarbij het duidelijk was dat de CO minstens 100 uur, ver verwijderd van zijn vrouw en Goede Tijden Slechte Tijden in zijn schuurtje heeft doorgebracht om iets bijzonder te creëren. Dan kan de plek misschien niet ideaal zijn maar het favorietje kan dan gebruikt worden als waardering voor zijn huisvlijt en de moed om zijn vrouw te trotseren.... :-)

 

In principe moet een logje eigenlijk voldoende zijn. Je kunt je waardering daarin uitspreken voor een wandeling of een eindcache en je kunt ook nog beschrijven waarom. Wat wil een CO nog meer? Al dat gepluk aan je kont om die veren er weer uit te moeten trekken.... Dat kan dan achterwege blijven en je bespaart je een pot Nivea om de zaak weer glad te krijgen.....

 

@Vlinder merkt ergens op, dat hij er op uit is een cachewandeling zo duidelijk mogelijk te presenteren, waardoor het nooit nodig zal zijn hem of een medecacher te moeten raadplegen om verder te kunnen komen, De wandeling is de opmaat en de fraaie eindcache het doel. Geweldige opmerking! Dat zou ik graag andere cache-eigenaren ook zien doen. Ik moet eerlijk bekennen dat wanneer wij een aardige cache zien en het blijkt uit de logjes dat de helft van de bezoekers halverwege de wandeling de bijstand van de cache-eigenaar of medecachers nodig had om verder te kunnen wij deze cache al direct links laten liggen. Wij willen graag een cache lopen met het doel om met gemiddelde intelligentie zonder hulp op een goede manier aan het einde van de tocht te komen. Voor ons is een multi dan geslaagd en eventueel een favo waardig. Moeten wij de tocht halverwege afbreken om later weer eens terug te moeten komen, dan is de dag voor ons een stuk minder leuk gebleken. Dan is de CO naar onze mening voorbij geschoten aan zijn doel... Ik heb het nu over multi's tot 3 of 3,5 ster. Voor een 5 sterren multi mogen andere kwalificaties gelden. Die uitdaging ga je als cacher bewust aan. Wij zullen daar niet zo snel aan beginnen.

 

Vandaar dat voor ons de bestudering van logjes vooraf een fiks en ook plezierig onderdeel van de hobby betekent en doorgaans een aanloop tot een geslaagde cachedag vormt.

 

Dus @Diederikus, als jij na 100 bezoekjes aan je cache 75 favo's zou hebben overgehouden en uit vele logjes zou blijken, dat er heel veel hulplijntjes uitgeworpen zijn, dan reizen wij niet af naar Flevoland. Ik heb overigens de logjes bij jouw cache nog niet gelezen, omdat Flevoland sowieso bij ons nog niet op de lijst staat, maar jou kennende en de serieuze manier waarop jij het cachen benadert zal het met zowel favo's als logjes best goed zitten!!! Daar hebben wij geen enkele twijfel over.

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

 

Ach, ik kan ook genieten van een documentaire over de vogeltrek terwijl alle gevederde vrienden in mei met een goede reden op hun nestjes zitten. En dan vertoef ik op dat moment niet eens in de natuur, maar zit ik thuis met een pilsje op de bank. Dat geeft mij niet minder gevoel voor het échte. En dat mijn tv de vogels rustig laat trekken in mei doet evenmin afbreuk aan mijn beleving.

 

 

Ook als CO probeer ik de mensen zelf dingen te laten beleven. Mijn laatste cache is daarom alleen van april tot oktober te lopen. In de rest van het jaar kan ik heus wel hetzelfde verhaal vertellen, maar dat niet aan den lijve laten ondervinden.

 

 

Natuurlijk kunnen we ons voorstellen hoe het in werkelijkheid kan zijn als we een mooie film op tv zien, maar dat komt vooral omdat we al veel ervaringen in het echt hebben opgedaan.

Ik moet team Aragorn in deze gelijk geven, het is wel het allerleukste om deze cache in het seizoen te lopen. Dát geeft het juist iets extra's.

 

 

Kijk, dat bedoel ik nou. Zelf iets beleven. Regenboog weet wat ik bedoel omdat regenboog ook heeft ervaren over welke cache het gaat en welke beleveniselementen er in verwerkt zijn. Dat kunnen we van Vlindertje (in ieder geval m.b.t. deze cache) niet zeggen, of die moet behalve zonder online log ook zonder geschreven aantekening in het volwaardig logboek zijn langsgefladderd.

 

En nu meer ontopic:

De Geo d'Or was op zijn eigen manier net zo mankerend als de favo, want beide methodes kennen geen gradaties. Het systeem dat mij nog steeds het meeste aansprak is bij mijn weten in Nederland als eerste gebruikt bij www.geocaching.nu - reeds lang ter ziele. Hier kon je voor diverse onderdelen van de cache, zoals de route of de cachedoos zelf, een cijfer tussen 1 en 10 geven. Daar kon je vervolgens weer op selecteren. Wilde je vooral een mooie route lopen dan zocht je op caches met hoge cijfers voor dat onderdeel, etc. etc.

Alle waarderingssystemen kunnen overigens pas effectief zijn wanneer er voldoende cachers zijn die een waardering geven. Wat dat betreft heeft het favosysteem een voorsprong op alle andere waarderingsmethodes die her en der bestaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goh, dat systeem kende ik helemaal niet, maar punten geven per onderdeel spreekt me wel aan.

Het lastige van alle systemen van waardering blijft dat het subjectief is. Wat ik leuk/mooi/interessant vind, hoeft voor een ander niet zo te zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier lees ik dat een mooie log meer wordt gewaardeerd dan een favo. Dan wil ik graag nog een ander aspect toevoegen dat ik graag in logjes zie: Foto's. Ik vind van mezelf dat ik nog steeds te vaak vergeet om een foto te maken, maar ben altijd wel blij met een foto van wat mensen tijdens het lopen van een van mijn caches hebben meegemaakt.

 

Daarbij blijf ik blij met een mooie log en zelfs ;) met een favo.

 

Waar ik wel mee mee kan gaan is dat er te veel favo's in omloop zijn. Dat levert net als met geld inflatie op van de waarde ervan. Vanuit groundspeak heb ik begrepen dat dat gedaan is om mensen die in landen wonen waar minder caches te vinden zijn ook de gelegenheid te geven favo's uit te delen. Een betere oplossing was wat mij betreft geweest om naarmate je meer vind, minder favo's toe te kennen. Voorbeeld: Na de eerste 10 caches kun je een favo uitdelen. Daarna moet je niet 10 maar 20 caches vinden voor de volgenden, dan 40 enz.

 

Het bezwaar dat er geen schaalverdeling in zit deel ik niet. Dat komt waarschijnlijk door mijn wiskundige achtergrond die mij geleerd heeft dat een schaalverdeling er niet voor zorgt dat de resultaten betrouwbaarder zijn. Integendeel zelfs.

 

Verder blijf ik van mening dat favo's een goed hulpmiddel kunnen zijn om snel een mooie cache te vinden (zeker nu project-gc een vergelijking op de ondergrens van het Bernoulli interval op de Wilson score kan maken).

 

Om weer terug te komen op het onderwerp: Ja ik vind het leuk om favo's voor mijn caches te ontvangen. Hoewel ik fantastische ideeen heb lukt het me niet om ook een fantastische cache neer te leggen. Favo's geven je wel een soort benchmark om aan te geven of een cache gelukt is. Voor mij ligt die nu op 10% krijg ik minder favo's ga ik overwegen om hem te archiveren.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...