Spring naar bijdragen

Hebben Andere Co's Dat Nou Ook?


Diederikus

Aanbevolen berichten

Als kersverse co van Wijze Lessen valt het me op hoe anders ik ga kijken naar het cachen. Aan de ene kant wordt ik veel kritischer op de caches van mijn mede-co's. Als ik nu aan het eind van een multi met allemaal qta's een jampotje tegenkom dan heb ik nu het gevoel van "maar daar had je toch wel wat meer van kunnen maken?", terwijl als ik een goed idee zie dan heb ik iets van "waarom ben ik daar nou niet opgekomen?". Zo komen er allerlei onverwachte en onvoorziene emoties en inzichten naar boven. Tot nu toe heb ik bijvoorbeeld steeds keurig de gangbare mening op het forum nagepraat dat als iemand in het veld er niet uitkomt dat je dan in eerste instantie de co moet raadplegen. Nu het een aantal keren is voorgekomen dat cachers hulp krijgen van cachers die de multi al gelopen hebben, heb ik iets van "maar dat is toch eigenlijk ook prima?" Dat scheelt mij weer werk op soms ongelegen momenten.

Daarnaast heb ik ontdekt dat er ook voor co's een statistiekverslaving op de loer ligt. Op project-gc.com heb je lijstjes waarin van de caches de lower-bound wilson-score berekend wordt. Hier krijg je landelijk of regionaal inzicht in hoe jouw cache gewaardeerd wordt ten opzichte van andere caches. Rare lijstjes zijn het trouwens wel. Mensen geven favo's aan van alles en nog wat. Een mooie route met flutcache, een voortuincache met flink wat huisvlijt, een bonus van een serie tradi's, een nachtcache en een bosmulti staan gezellig bijeen. Dus nu ben ik tegen wil en dank weer aan het favo-sparen. Hebben andere co's dat nou ook?

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

heej leuk dat je mijn cache ook nog eens specifiek benoemd, #QTA #Jampotje

 

ikzelf als CO spaar geen favo's, ik spaar spaarzame herinneringen van de bezoekende cachers

ik probeer caches te maken waar elk zichzelf respecterende cacher een gedachte of ervaring neerzet die hij tijdens mijn cache heeft beleeft ipv een verzamel log van wat die "cacher" die hele dag wel allemaal heeft uitgespookt

 

ik heb liever een gedachte van de cacher dan een favo

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

......daar had je toch wel meer van kunnen maken? En.....waarom ben ik daar nou niet opgekomen?

Zeer herkenbaar. Overigens krijg ik veel ideeën, maar dikwijls blijken ze niet origineel te zijn.

 

........in eerste instantie de co moet raadplegen. Nu het een aantal keren is voorgekomen dat cachers hulp krijgen van cachers die de Multi al gelopen hebben, heb ik iets van "maar dat is eigenlijk toch prima?" Dat scheelt mij weer werk op soms ongelegen momenten.
Niet herkenbaar. Ik vind het juist fijn wanneer iemand mijn hulp inroept i.p.v. dat hij op geoleaks gaat zoeken of andere cachers raadpleegt. Ik help de cacher een beetje op weg, een ander geeft direct de oplossing.

 

..........ook voor co's een statistiekverslaving op de loer ligt.
Geen last van. Favo's zijn leuk, maar ik ga niet vergelijken met andere caches. Ik wil geen minderwaardigheidscomplex krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Favo's doen me niet zoveel, maar je kijkt er toch automatisch naar als CO. Gelukkig krijg je bij een non-PM cache ook bezoekers die ze niet (mogen) uitdelen. Is iedereen van alle gezeur af!

Van mij mag Groundspeak een vakje op het aanmeldformulier zetten: I don't want to enable the favoriting system for this cache. Reken maar dat ik dat vinkje zou aanzetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Te vaak heb ik op een vraag aan de CO een onzinnig of helemaal geen antwoord gekregen, terwijl een vraag aan de cacher, die als laatste de cache gedaan had tot op heden altijd vlot en correct beantwoord werd met ruim voldoende informatie om verder te kunnen.

 

Favo's worden door ons zelden of nooit gegeven. Als ik zie hoe snel favo's gegeven worden voor de meest onnozele caches, dan hebben deze voor mij geen enkele waarde. Dat lag voorheen anders bij de geo d'ors. Daar moesten mensen enige moeite voor doen om die te kunnen geven. Nu wordt er met favo's gestrooid als met kokers tijdens een trail.... Ik vind het voorstel van Team Aragorn om de optie favo's te kunnen uitzetten heel bijzonder. Ik zou het zeker gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Died

Inderdaad, als je als CO van een cache die goed beoordeeld wordt door leuke logjes / Favo's dan wordt je zeker wat " gestreeld" en ga je er meer op letten.

Zelf ook een stukje huisvlijt gemaakt dat in de smaak valt bij andere cachers ( Team Tabak bedankt voor jullie Favo! waardeer ik zeer! ) en dat geeft weer een impuls om een volgende leukere cache te maken.

 

De statistieken, lijstjes e.d. maken het cachen dan toch weer wat breder en geeft extra plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik nu aan het eind van een multi met allemaal qta's een jampotje tegenkom dan heb ik nu het gevoel van "maar daar had je toch wel wat meer van kunnen maken?",

 

Wat betreft die jampot wel. Maar soms is het wel eens lekker om een simpele multi met nauwelijks fout te beantwoorden QtA's te lopen. (Ik hoef per slot van rekening ook niet altijd Chez Diederikus *** te eten.) Ik vind het dan weer jammer als ik onderweg constateer dat de CO steken heeft laten lopen bij het kiezen van de route of -- nog erger -- als de eindlocatie enorm blijkt tegen te vallen. Zo heb ik laatst een enorm mooie stadswandeling gemaakt door Zierikzee en lag er aan het eind een micro achter een transformatorkast...

 

En verder: liever een leuke log dan een favo. Al is een favo natuurlijk altijd welkom, bij een uitgebreide log kun je je vaak helemaal inleven in hoe de wandelaars de multi heeft beleefd.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die statistiekverslaving heb ik niet zo maar voor de rest ben ik inderdaad wel kritischer geworden.

Ik vind het dan ook erg jammer dat een mooie multi kan eindigen op een fantasieloze lokatie met een kokertje.

 

Vorige week nog een cache online zien komen waarbij bleek dat de CO (40 founds, bijna allemaal tradi-kokertjes) de cache nog niet had geplaatst. De metaaljagers zaten te zoeken naar niets... Tja, zelf ben ik redelijk exact en dubbelcheck altijd van alles en snap dus dit soort acties niet.

Mijn, overigens nette, "Write Note" op de pagina werd me vervolgens niet in dank afgenomen en ik mocht mijn "wijze lessen" achterwege laten. Dus het kon de CO blijkbaar niet zoveel schelen dat hier verscheidene mensen een aantal kilometers voor gereden hadden en een flink poos voor niks hadden lopen zoeken. Dit gebeurt toch wel vaak, vind ik.

Iedereen maakt wel eens een beginnersfoutje maar schroom dan toch niet om gewoon even hulp te vragen.

bewerkt door Teamdanhoff
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja ik vind een favo toch altijd wel leuk als ik die van iemand krijg ,ik stuur dan ook altijd een bedankje terug. ik heb nu zelf twee caches sinds augustus dit jaar en die staan alle bij op 8 favo"s .Maar een uitgebreide leuke log kan ik ook zeer waarderen en zeker met een foto er bij.

geo groet jeffrey

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nadat wij zelf caches zijn gaan maken hebben we gemerkt dat we het toch wel heel erg leuk vonden als we een leuke log kregen en ook als aan de betreffende cache een favo werd toegekend.

Over het algemeen zijn we veel meer moeite gaan doen om leuke caches te maken, ook omdat in onze omgeving veel hoog gewaardeerde caches te vinden zijn.

 

Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook zijn we ook meer aandacht gaan besteden aan onze eigen logjes. Het geven van een favo aan een cache die ons doet glimlachen doen we óók graag.

Zoals we het zelf leuk vinden om favo's te krijgen denken we dat we hiermee ook andere leggers stimuleren.

 

De Wilson score op project-gc werkt (bij mij) niet meer. Een van onze caches stond hierbij in de top 10.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is leven leren. Ik verkeer in voortdurende staat van verwondering over vrijwel alles en beleef geluksmomentjes als ik iets leer waardoor puzzelstukjes op hun plaats vallen en zich verrassende patronen en verbanden openbaren. Dat hoeven geen inzichten te zijn die mijn wereldbeeld doen kantelen. Meestal gaat het om kleine maar interessante wetenswaardigheden, die het alledaagse perspectief geven. Zo verbaasde ik mij al in mijn tienertijd over een perfect rechthoekige vijver op een afgelegen plek diep in een Brabant bos. Onmiskenbaar kunstmatig, maar geen andere waterwerken of bebouwing in de verre omgeving. De vijver was eindbestemming van een multicache die leerde dat het een drinkkuil was voor de paarden van het leger van Willem I, dat voorafgaand aan de Tiendaagse Veldtocht tegen België (1831) maandenlang bivakkeerde op de heide bij Oirschot. Zo'n ontdekking maakt op mij een onvergetelijke indruk.

 

Dergelijke ervaringen probeer ik ook te verwerken in mijn eigen caches, die stuk voor stuk draaien om mooie plekjes met een bijzonder verhaal. Puzzels gebruik ik niet. Vervolgcoördinaten moeten onderweg zo eenvoudig mogelijk te vinden zijn, het liefst op aluminium plaatjes. Cachen is voor mij wandelen, navigeren en ontdekken en niet nodeloos ingewikkeld doen. Voor puzzelaars zijn er speciale boekjes en als ik bedenk waar ik tijdens een natuurwandeling het minst behoefte aan heb dan is het wel een sudoku. Als ik onderweg vragen stel, dan hebben die betrekking op de route/omgeving of het thema van de cache. Antwoorden zijn altijd eenvoudig te achterhalen. Hulp hoef ik nooit te verlenen.

 

Geocaching biedt unieke educatieve mogelijkheden. Om de ervaring zo intens mogelijk te maken probeer ik onderweg informatie te verstrekken die locaties tot leven brengt, niet alleen op papier, maar ook multimediaal via internet met behulp van een smartphone of tablet. Geocaching is ontstaan door moderne technologie (GPS) toe te passen op een eeuwenoud spel (Letterboxing). Ik trek die lijn graag door en gebruik webtechnologie en mobiele communicatiemiddelen om nieuwe vormen van geocaching aan te bieden.

 

Als ik mensen, die cachemoe zijn, hoor zeggen 'dat ze het allemaal wel zo'n beetje hebben gezien' denk ik 'je hebt nog niks gezien; geocaching staat pas in de kinderschoenen!' Het mooiste moet nog komen. Bij een waypoint aan de oever van een heideven geen verhaaltje op papier over de schaapskudde die hier komt drinken en de kikkerconcerten die in het voorjaar te horen zijn. Laat horen die kikkers! Bekijk het ven door de camera van je smartphone en zie hoe dorstige schapen zich verdringen aan de waterlijn! Projecteer een virtuele fantasiewereld op een ruig landschap en beleef avonturen waarin je het opneemt tegen andere cacheteams die je kunt volgen op de kaart. Of tegen virtuele tegenstanders, die je alleen kunt zien als je de omgeving bekijkt door je smartphone. Het kan allemaal, bestaat zelfs al en zal over enkele jaren gemeengoed zijn.

 

Medecachers attent maken op locaties met een verhaal en hen in de gelegenheid stellen dat verhaal te beléven, dát geeft mij als cache-eigenaar de meeste voldoening. Statistieken laten me volslagen koud. Ik weet ongeveer hoeveel caches ik heb geplaatst, maar heb geen flauw idee hoeveel ik er heb gevonden. Ook favo's zeggen me niks. Logjes zeggen daarentegen alles. Aan 1 opmerking in de trant van "... een middag heerlijk gewandeld in de vrije natuur en daarbij ook nog iets opgestoken!" hecht ik meer waarde dan aan 100 favo's.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Daarnaast heb ik ontdekt dat er ook voor co's een statistiekverslaving op de loer ligt. Op project-gc.com heb je lijstjes waarin van de caches de lower-bound wilson-score berekend wordt. Hier krijg je landelijk of regionaal inzicht in hoe jouw cache gewaardeerd wordt ten opzichte van andere caches. Rare lijstjes zijn het trouwens wel. Mensen geven favo's aan van alles en nog wat. Een mooie route met flutcache, een voortuincache met flink wat huisvlijt, een bonus van een serie tradi's, een nachtcache en een bosmulti staan gezellig bijeen. Dus nu ben ik tegen wil en dank weer aan het favo-sparen. Hebben andere co's dat nou ook?

 

Net als Vlindertje heb ik dat niet. Ik kan me voor bijna 100% in zijn verhaal vinden.

Sinds de favo's zijn zie ik dat er caches zijn die favo's krijgen waar ik niet warm of koud van wordt, maar ook dat er caches zijn die geen of nauwelijks favo's krijgen waar ik wel enthousiast over ben.

Favos zijn voor mij dan ook slechts een bij-verschijnsel waar ik zowel als legger alsook als zoeker soms wel, soms niks mee kan.

Ik deel zelf geen favo's uit, maar aan mijn logjes is ook voor wie mij niet kent wel af te lezen hoe de cache bevallen is.

Als cachelegger vind ik een log waarin ik kan lezen hoe het bevallen is leuker dan een favo te krijgen.

De optie om favo's voor een cache uit te schakelen lijkt me dan ook wel wat.

Dat is ook de reden dat ik bij GC-Vote al heel wat van mijn caches heb laten blokkeren.

Het zoeken naar een cache die me leuk lijkt is een deel van mijn beleving van het spelletje geocaching.

Het schrijven van een log achteraf is ook een deel van mijn cachebeleving.

Het drukken op een knop +1 draagt niets bij aan mijn cachebeleving als zoeker en ook niet als legger.

Die favo's zeggen doorgaans alleen DAT iemand de cache bevallen is, maar niet HOE of WAAROM.

Vandaar dat ik geen favo's uitdeel, maar een cache die mij bevallen is toevoeg aan mij Lasting Memories bookmarklist, vergezeld van een korte toelichting.

 

Ik ben zelfs van mening dat hoog scorende favocaches funest kunnen zijn voor de overlevingskansen van die caches door de massa's volk die er op af komen als de cache eenmaal hoog in de hitlijst staat.

Het lijkt er verdacht veel op dat nu de favo's ingeburgerd zijn plots hele hordes cachers ver buiten hun normale cachezone de hoogscorende caches afgaan en alles wat buiten de top10 valt over te slaan. Wat mij betreft een verarming van het spel zoals ik dat zie, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen juist hier hun plezier uit halen. Mijn ding is het in ieder geval niet.

 

Mijn dagelijks brood verdien ik met wiskunde, mijn geocache-beleving is wat mij betreft niet in getallen uit te drukken.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...