Spring naar bijdragen

Hebben Andere Co's Dat Nou Ook?


Diederikus

Aanbevolen berichten

Goh, dat systeem kende ik helemaal niet, maar punten geven per onderdeel spreekt me wel aan.

Het lastige van alle systemen van waardering blijft dat het subjectief is. Wat ik leuk/mooi/interessant vind, hoeft voor een ander niet zo te zijn.

 

Het aardige van het systeem was, dat je alle caches die je gelogd had kon waarderen. Dus je bent niet 'verplicht' om eerst 10 wat mindere caches te doen voordat je eindelijk weer een favo uit mag delen.

Subjectiviteit is een groter probleem naarmate er minder waarderingen gegeven zijn, lijkt me. Eén waardering is gekoppeld aan de kijk van één cacher op de gewaardeerde cache. Tien waarderingen geven al een objectiever beeld. Als alle 10 de cachers bovengemiddeld tevreden zijn, is de kans behoorlijk groot dat ook de elfde dat zal zijn.

 

Wat betreft favo's kun je soms nog wel de plank een beetje misslaan als je geen logs leest. Voor het eerst sinds lange tijd heb ik vorige week twee caches op één dag gelopen. De eerste leek mij op grond van de beschrijving heel leuk, en had ook best wel wat favo's. Ter plekke bleek het grootste deel van de route over geasfalteerde boerenweggetjes te gaan (rustig, dat dan weer wel). Van de puzzels in het tweede deel klopte er volgens mij één niet en een ander was kapot. De eindopdracht was weer wel heel mooi uitgevoerd maar als ik de CO was zou ik toch eens onderhoud plegen (en ook reageren op mail van iemand die beschadigingen meldt ...). Kortom, echt wel aardig maar minder mooi dan ik verwacht had. De tweede cache had heel wat minder favo's maar liep vrijwel geheel over onverharde paden door een apart natuurgebiedje. Naar mijn smaak de beste van het stel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Favo's zijn dus ook een tijdsopname. Toen ik één van mijn caches verstopte was hij fantastisch gecamoufleerd en volgden er vele favo's. De camouflage laat echter steeds meer los en de cache is van afstand steeds makkelijker te spotten, mede omdat hij niet goed teruggeplaatst wordt (een deksel ergens op doen is best lastig).

Aan de logjes merk ik dat hij steeds eenvoudig gevonden wordt.

Maar ja, een cache op 62 kilometer van huis, daar ga je niet zo maar even langs. Na de winter maar eens even weer kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Favo's zetten het spelverval in een hogere versnelling. In postje #24 legt Diederikus haarfijn uit waarom het systeem een kreupel en contraproductief instrument is geworden. Dat geldt overigens ook voor de Geo d'Or, die model stond voor de Favo.

 

De Geo d'Or was oorspronkelijk bedoeld als een onderscheiding, een keurmerk voor kwaliteit, om de caches te onderscheiden van de kokers, die aan hun onstuitbare opmars waren begonnen. Aanvankelijk had de Geo d'Or het beoogde effect, maar dat was slechts van korte duur. De onderscheiding degradeerde naarmate de strooi- en raapcultuur om zich heen greep. Een geocacher kende een Geo d'Or toe omdat hij na een prachtige boswandeling een zorgvuldig verstopte kist vol ruilspullen had aangetroffen. De puntenjager/kokerraper liet met een Geo d'Or zijn waardering blijken voor het feit dat hij tijdens een regenbui in de berm naast de boom kon parkeren en zonder uit te stappen door het open raam de koker uit de stam kon trekken.

 

Zowel de caches als de kokers kregen op het laatst Geo d'Ors en daarmee verloor de onderscheiding zijn functie als keurmerk voor kwaliteit. Voor de Favo geldt hetzelfde. Niet de met zorg gemaakte en in natuurgebieden geplaatste authentieke geocaches hebben de meeste Favo's; bovenaan staat het snelle simpele kokerwerk op verkeersknooppunten een andere gemakkelijk bereikbare locaties.

 

In postje #15 schrijft Bloodwoosj dat hij geen Favo's uitdeelt omdat die alleen aangeven DAT iemand de cache is bevallen, maar niet HOE of WAAROM. Een kokerraper heeft totaal andere verwachtingen van het spel dan een geocacher en een groot aantal Favo's kan voor een geocacher zowel duiden op een creatie die hem aanspreekt als op een bermprul dat hij verafschuwt. Alleen de logjes geven uitsluitsel.

 

Het ideale waarderingssysteem beoordeelt een cache op onderdelen. Bij het meest verfijnde en geavanceerde systeem dat ik ken kun je rapportcijfers geven aan de cachebeschrijving, de route/wandeling en de container. Het cijfer bij de cache is het gemiddelde, maar je kunt wel selecteren op onderdelen en zo de caches uitzoeken die zich onderscheiden door een mooie wandeling en/of een origineel uitgevoerde en rijk gevulde container.

bewerkt door Vlindertje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn zóveel verschillende soorten caches en cachers dat beoordelingen altijd (gedeeltelijk) subjectief zullen zijn.

Wat vindt iemand leuk. Op welk gebied ligt zijn of haar interesse. Is hij of zij goed gemutst of zoekt degene afleiding na een kloteweek op het werk.

 

Ook hotelbeoordelingen bij bijvoorbeeld Zoover laten grote verschillen zien in beoordelingen. Wat de ene prima service vindt is voor de ander waardeloos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier lees ik dat een mooie log meer wordt gewaardeerd dan een favo. Dan wil ik graag nog een ander aspect toevoegen dat ik graag in logjes zie: Foto's. Ik vind van mezelf dat ik nog steeds te vaak vergeet om een foto te maken, maar ben altijd wel blij met een foto van wat mensen tijdens het lopen van een van mijn caches hebben meegemaakt.

Ik ben een cacher die bijna altijd een foto toevoegt bij een logje (soms vergeet ik het toestel ook wel eens hoor). Dat vind ik zelf leuk om te doen. Waar ik dus wel nieuwsgierig naar ben is of CO's dat leuk vinden.

Ik vind het niet altijd gemakkelijk om een leuk logje te schrijven, maar probeer wel mijn waardering uit te stralen naar de CO.

Wat ik heel leuk vond is dat ik een keer een complimentje heb gekregen van een CO die het leuk vond dat ik bij een 'rondje' bij iedere cache een logje geschreven had wat we meegemaakt of gezien hadden. Was een leuke verrassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ideale waarderingssysteem beoordeelt een cache op onderdelen. Bij het meest verfijnde en geavanceerde systeem dat ik ken kun je rapportcijfers geven aan de cachebeschrijving, de route/wandeling en de container. Het cijfer bij de cache is het gemiddelde, maar je kunt wel selecteren op onderdelen en zo de caches uitzoeken die zich onderscheiden door een mooie wandeling en/of een origineel uitgevoerde en rijk gevulde container.

 

Welk systeem er ook gebruikt wordt, het blijft subjectief. Ik heb wel wat aardige opmerkingen gelezen hier. Met name de beperkingen in het kunnen verstrekken van een favo spreken mij wel aan. Een nadere uitleg over het geven van een favo hoeft niet persé in een puntensysteem van 1 tot 10 geperst te worden. Uiteindelijk kan iemand in een logje toch uitstekend verwoorden wat er goed was en wat niet? Woorden en zinnen zeggen heel wat meer dan kille punten. Maar ook hier vind je terug, dat er veel meningen de revue passeren en het heel moeilijk zal zijn om een voor ieders smaak perfect beoordelingssysteem te ontwikkelen. En eerlijk gezegd hechten wij niet zo heel veel aan andermans meningen. We willen het graag zélf ontdekken en bepalen dan wel voor onszelf of we het een leuke cachedag vonden of niet. Die beleving hangt ook nog van veel andere dingen af....

 

Actueel voorbeeld..... lichtbeelden deden het vroeger bij mij op de lagere school ook altijd wel goed..... :-) OK.... Afgelopen zondag waren mijn vrouw en ik in Haastrecht of all places. We wilden daar het stadje gaan bezichtigen en dat deden wij via 5 of 6 caches en een bonus, die allemaal naar een kenmerkend punt in Haastrecht zouden leiden.... De eerste lag op een aardige plek en werd vlot gevonden.... Bij de tweede (de Hervormde Kerk) ging het mis.... Het zou simpel moeten zijn volgens de logjes, maar wij hebben er een half uur staan te vogelen en niets gevonden. Sjachrijn ligt dan op de loer..... Inmiddels was de zon ook verdwenen en werd het kil. Geen omstandigheden die meehelpen. Kortom, wij hadden het wel gehad met Haastrecht en we zijn verder langs de Vlist en Schoonhoven teruggereden naar huis en we hebben onderweg toch nog een paar mooie caches gevonden.

 

's Avonds kregen we een mailtje van de cache-eigenaar. Hij vond het reuze vervelend, dat wij de cache niet hadden gevonden. Wat wilde het geval? Het dievengilde had de nacht voordat wij ter plekke verschenen de complete regenpijp en bliksemafleider van de kerkmuur gesloopt om deze aan de lokale metalenopkoper te kunnen verpatsen.... De cache zat daaraan vast en ligt dus nu bij de opkoper.... Wij hadden dus nog tot Kerstmis door kunnen zoeken, maar een cache hadden we nooit gevonden. Een dergelijk scenario bedenk je niet, terwijl je daar staat te tobben, maar ter plekke wordt je humeur wél aangetast. Nu was het niet direct een cache of een serie om ruim met favo's te strooien, maar een dergelijk voorval, dat eigenlijk niets met de wandeling of cache op zich te maken had kan wél leiden tot een gewijzigd oordeel. Je zou al zoekende kunnen denken, dat de cache-eigenaar slecht onderhoud pleegt, zijn cache op de verkeerde plaats heeft neergelegd, met een mobieltje staat in te meten of wat dan ook.... Hij kon hier echter helemaal niets aan doen en het feit, dat hij er na ons logje op terug kwam hebben we zeer op prijs gesteld.

 

En misschien verdient Haastrecht het wel, om de plaats twee keer te bezoeken.... :-) Toch?

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt er enorme theorieën op loslaten, maar het aantal Favo's is een handige indicatie of een cache leuker dan gemiddeld is.

Op die manier kun je makkelijk een eerste schifting maken.

Daarna wat logjes lezen en je weet of de cache voor jou de moeite waard is om te bezoeken.

 

En als cachebouwer is het gewoon leuk om Favo's te krijgen, het betekent dat cachers jouw werk leuk vinden.

Als mijn caches minder dan 25% Favo's gaan ophalen, stop ik ze in het archief.

Antarctica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lichtelijk off-topic, maar TT: Wel erg netjes dat de CO zelf een mailtje stuurt over het hoe-en-wat! Dat zouden meer mensen moeten doen!

 

Qua favorieten heeft ant. het mooi gezegd.

Over het favo-hark-gehalte laat ik me in het midden.

De een stelt eenmaal hogere eisen aan diens cache dan anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@antarctica: ik kan er enorme theorieën op loslaten, maar het ook gewoon aan jou vragen, vooropgesteld dat ik dit NIET hatelijk bedoel. Het is pure interesse.

 

Ik heb jou altijd bewonderd om je originele en spraakmakende creaties, geheel in de geest van geocaching. Stuk voor stuk inspirerende voorbeelden voor nieuwkomers. Op het forum laat je regelmatig blijken dat jij je stoort aan de versimpeling en vervlakking van het spel. Onlangs ging je in het draadje over Munzee nog tekeer tegen het nieuwe cachen, met het scannen van een sticker voor een puntje na Rondje ..., Stip op de Kaart en Powertrails als het absolute summum van zwakzinnigheid. Je hebt de sticker wel gescand en vroeg je af of je daarmee was vervallen tot een absoluut dieptepunt. Toen kon ik mij niet voorstellen dat dit met jou ooit zou kunnen gebeuren.

 

Groot was mijn verbazing toen jij kort daarna zelf een absoluut dieptepunt publiceerde als een slecht voorbeeld aan nieuwkomers. Een bermmicro als smet op jouw cachecarrière. Ik begreep niet hoe jij je hiertoe kon verlagen, maar na het lezen van jouw laatste postje heb ik een mogelijke verklaring. Je schrijft dat je het als cachebouwer leuk vindt om Favo's te krijgen. De meeste Favo's vergaar je niet als maker van kwaliteitscaches, maar als plaatser van bermprullen langs de snelweg. Is de fietspomp vooral bedoeld om met veel Favo's jouw ego op te blazen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lichtelijk off-topic, maar TT: het komt door de slechte hint van die CO dat jullie niet wisten dat de cache weg was en je daarom zeker een half uur heb lopen te ergeren, je heb moeten begeven onder jengelende kinderen en de riekende hondenpoep onder je schoenen en niet te vergeten een half uur van jou enig leven op deez aard heb lopen te vergallen bij enkele 4kante meters rond een oud gebouw zonder te genieten van dat gebouw en of ruime omgeving zelf

 

Fail CO in dit geval

 

deze cache heeft ook nog eens 3 favo's -2%- maar als je de logjes leest van diegene die de fovo's hebben uitgegeven hebben ze nergens over waarom ze die favo hebben gegeven, zou dat ook een foutje van de favogevers kunnen zijn of ids dat ook weer nieuw en worden favo's zonder enige bericht van het waarom gegeven?

ik begrijp het eventjes niet

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Vlinder: mijn fietspomp is bedoeld als knipogende handreiking naar de snelle jongens, de puntjesjagers.

Want, Vlinder, laten we eerlijk zijn, hoe hard je ook ageert tegen micro's langs de weg, er is behoefte aan.

En mijn idee was; als je dan toch een micro langs de weg legt, maak er dan iets grappigs van.

De volgende micro langs de weg van mijn hand is bijna klaar.

Ik heb dan 2 vrijwel onderhoudsvrije, grappige tradies, ik dus blij.

En voor de toevallige passant liggen er 2 makkelijk te scoren puntjes, cachers blij!

En de Favo's die ik er voor krijg vind ik gewoon leuk.

Het is niet meer en niet minder, Vlinder.

Antarctica

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lichtelijk off-topic, maar TT: het komt door de slechte hint van die CO dat jullie niet wisten dat de cache weg was en je daarom zeker een half uur heb lopen te ergeren, je heb moeten begeven onder jengelende kinderen en de riekende hondenpoep onder je schoenen en niet te vergeten een half uur van jou enig leven op deez aard heb lopen te vergallen bij enkele 4kante meters rond een oud gebouw zonder te genieten van dat gebouw en of ruime omgeving zelf

 

Barny

 

Je hebt mijn gevoelens van dat half uur uitstekend beschreven. Maar ik heb het aan de andere kant ook wel weer op prijs gesteld dat de cache-eigenaar mij na het logje direct heeft benaderd. Dat maak je niet al te vaak mee.

Het is niet meer en niet minder, Vlinder.

 

 

Het leven kan soms zo ontzettend eenvoudig verklaard worden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...