Spring naar bijdragen

Wat Maakt Een Goede Cache? De Maat Koker, De Creativiteit Van De Co Of


mmjjt

Aanbevolen berichten

Een goede cache?

Dat is er eentje waar aandacht aan is besteed, eentje die je uit zou kiezen wanneer een kennis die weet dat je al lang aan geocaching doet, aan je vraagt of je hem een keer wilt meenemen. Je moet als het ware proeven dat de legger iets bijzonders heeft willen maken.


Persoonlijk loop ik het liefst een tocht door de natuur, waarbij de nadruk ligt op de wandeling en de natuurbeleving.

Verrassende opdrachten onderweg kunnen heel leuk zijn, maar hoeven niet per se. Idem dito, een verhaal om de cache heen. Als het verhaal bij de omgeving past, of nog beter, gebaseerd is op een streeklegende, draagt het weer bij aan de natuurbeleving en biedt zo iets extra's.

Langdurig zoeken onderweg is niet zo geweldig want dat breekt het wandelritme. Dus geen vernuftig verstopte stickertjes op onopvallende bomen, waarbij je het gevoel krijgt een half bos af te moeten lopen. En liefst ook geen fotorolletje aan het eind, daar kun je je immers ongans naar zoeken.


Bovendien staat zo'n fotorolletje een beetje armoedig. Kosten behuizing nihil, kosten inhoud bijna nihil. Zelfs na een mooie wandeling is dat toch een domper. Wie geeft een gouden ring in een plastic boterhammenzakje cadeau? Een juwelier weet toch wel beter. Die doet zo'n ring in een mooi doosje met een fluwelen bedje, luxe papiertje eromheen met een glanzende strik. Zoiets dus.
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een goede cache.

 

Voor mij is dat een cache die in ieder geval duidelijk is in zijn waypoints. Het liefst zie ik dat ieder waypoint een controle is op het vorige. Dus niet eerst half Nederland op zijn kop moeten zetten voor allerlei cijfertjes en dat één berekening (vaak ook nog slecht geformuleerd) die dan goed is of niet.

 

Hier inmiddels een paar multie's gezien waarvan het vinden van een waypoint zeker zo leuk is als het vinden van het eindpunt. (waarschijnlijk, ik heb hem nog niet uit gelopen) Dus ook als je het nog niet tot een eind heb gebracht ga je toch met een goed gevoel naar huis.

 

Hoe de stash op het eind er uit ziet... Als het maar netjes is. De goodies hoeven van mij ook niet. Iets te grote van een broodtrommel met een goede logboekje en wat ruimte voor TB's Coint's is wel fijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Aragorn schreef: "Je moet als het ware proeven dat de legger iets bijzonders heeft willen maken."

 

Dat heb ik dus gepoogd te doen met mijn cache INSPIRATIE. Maar dat garandeert nog niets. Ik vermoed dat velen over het verhaal heen lezen en zich beperken tot het oplossen van de puzzels en het vinden van de cache. Althans reacties op de inhoud ontbreken meestal. En dat heb ik dan maar te accepteren.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Aragorn schreef: "Je moet als het ware proeven dat de legger iets bijzonders heeft willen maken."

 

Dat heb ik dus gepoogd te doen met mijn cache INSPIRATIE. Maar dat garandeert nog niets. Ik vermoed dat velen over het verhaal heen lezen en zich beperken tot het oplossen van de puzzels en het vinden van de cache. Althans reacties op de inhoud ontbreken meestal. En dat heb ik dan maar te accepteren.

 

Nu hebben we het over iets anders dan waar het topic over gaat, maar even belangrijk trouwens: wat je als cachelegger in je creatie wilt stoppen.

Als het goed is geldt: veel aandacht aan besteden, en er trots op kunnen zijn. Dat is soms iets anders dan waardering krijgen, klopt. Ik ken je cache niet maar vermoed dat er veel tijd in gestoken is. Vertel: ligt er aan het eind een fotorolletje of vond je dat niet zo passen bij alle moeite die je er in hebt gestopt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede cache is voor mij:

Een mooie wandeling.

Een mooie behuizing.

Een mooie plek.

Leerzaam.

Een leuke puzzel.

En zo kan ik nog wel meer bedenken. Maar liever een filmkokertje aan het eind van bovenstaande, dan een ammo op een niets zeggende plek, waar dan ook nog eens de plaatselijke vuilnisbelt blijkt te zijn.

 

My 2 cents, Geowandelaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

@Aragorn schreef: "Je moet als het ware proeven dat de legger iets bijzonders heeft willen maken."

 

Dat heb ik dus gepoogd te doen met mijn cache INSPIRATIE. Maar dat garandeert nog niets. Ik vermoed dat velen over het verhaal heen lezen en zich beperken tot het oplossen van de puzzels en het vinden van de cache. Althans reacties op de inhoud ontbreken meestal. En dat heb ik dan maar te accepteren.

 

Nu hebben we het over iets anders dan waar het topic over gaat, maar even belangrijk trouwens: wat je als cachelegger in je creatie wilt stoppen.

Als het goed is geldt: veel aandacht aan besteden, en er trots op kunnen zijn. Dat is soms iets anders dan waardering krijgen, klopt. Ik ken je cache niet maar vermoed dat er veel tijd in gestoken is. Vertel: ligt er aan het eind een fotorolletje of vond je dat niet zo passen bij alle moeite die je er in hebt gestopt?

 

Eerlijk gezegd ben ik trots op deze cache vanwege het levensbeschouwelijke karakter. En er zit een gedicht van mij in. De waardering gaat echter meestal over de mooie wandeling, dus de helft van mijn doel is in ieder geval bereikt. De eindcache is een doos met een echt logboek. Er worden regelmatig TB´s in achtergelaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede cache is.

Het geheel plaatje dat al begint bij de cachepagina.

Een mooie cache naam doet mij een beschrijving eerder lezen dan een simpele naam.

Een mooie route door een natuurgebied, met wp's waar aandacht aan besteed is, en niet "je staat hier voor en paaltje, welk nummer staat hier op" Het liefst dus fysieke wp's met een grappig puzzeltje. De eindcache graag niet kleiner dan een small. Duidelijke hints, zodat de natuur omgespit hoeft te worden.

Kortom als ik thuis aangekomen ben en een voldaan gevoel heb, dan is het een goede cache geweest, die een pracht van een log krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik loop nog niet zolang mee in het gecaching gebeuren maar heb inmiddels wel een voorkeur:

 

Een mooie multi of mystery zonder zware wiskundige formules (beetje denken is ok maar zodra de cosinussen je om de oren vliegen dan haak ik af) met een wandeling van ongeveer 2 uur door natuur gebied en dan op een rustige achteraf plek de cache vinden zonder dat je je druk hoeft te maken of je wel of niet door voorbij gangers gezien wordt. En wat betreft cache, graag eentje die goed verzorgt is, inhoud is niet zo belangrijk als het maar droog is. Liever een droge, lege (op logboek na natuurlijk), cache die met zorg verstopt is dan een kistje gevuld met natte voetbalkaartjes, wuppies en andere supermarkt goodies samen met een doorweekt logboek dat ergens achter de eerste de beste boom onder een stapeltje takken gedropt is.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op vakantie: Een goeie cache maakt een lokale vvv overbodig

Op de thuishonk: Een goede cache laat je plekken in je omgeving zien waar je normaal niet zou komen. Of het nu natuur, cultuur of geschiedenis is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Wat maakt een goede cache?

De mate van herinnering.

Antarctica

 

Dit is HET antwoord (voor mij). De caches waar je een hele tijd later nog met plezier aan terug denkt waren de beste.

 

 

Jazeker, en we zijn benieuwd waar dat aan ligt. Cache zelf, gezelschap, route, enz. enz. !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede Cache ?

 

- Mooie locatie.

- Duidelijke wp's (bij multi).

- Geen overdreven sommen om een coördinaat te verkrijgen.

- Duidelijk omschrijving route (bij multi).

- (eind) Cache op leuke plek, liefst uit zicht van vreemden.

(niet tussen de rotzooi of op druk openbare plek en zo)

- Hoeft geen super box te zijn, maar na een multi of zo niet eindigen met petling, fotokokertje of nano.

 

En ten slot, geen vereiste maar meestal niet van toepassing, Cache of minstens locatie in thema van Cache (multi).

:thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar, kunnen we ook instemmen met een nano, filmkoker of petling op een mooie plek zonder die multi vooraf?

Want toegegeven, een flinke box is i.d.d. een fijne "beloning" na flinke inspanning. :sweatdrop:

Natuurlijk is de beloning het vertoeven in het landschap en het ontdekken van mooie plekken, maar toch we geocachen niet voor niets, dus gevonden moet er worden. :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...