Spring naar bijdragen

Wat Maakt Een Goede Cache? De Maat Koker, De Creativiteit Van De Co Of


mmjjt

Aanbevolen berichten

Voor mij is een goede cache eentje waar je je op voorbereid. En niet een uur van te voren maar waar je al dagen mee bezig bent. De cachepagina maakt je dat je naar dat punt toeleeft. Heb ik alles......batterijen opgeladen, gps, smartphone vol voor de offlinelist, rugzak vol met cachersgear etc. etc.

 

Die filmkokertjes doen we dan wel als we een uurtje over hebben! Tenzij het de adventkalender is!! :newyear:

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Maar, kunnen we ook instemmen met een nano, filmkoker of petling op een mooie plek zonder die multi vooraf?

Want toegegeven, een flinke box is i.d.d. een fijne "beloning" na flinke inspanning. :sweatdrop:

Natuurlijk is de beloning het vertoeven in het landschap en het ontdekken van mooie plekken, maar toch we geocachen niet voor niets, dus gevonden moet er worden. :thumbsup:

 

Na een multi hoef ik niet per se een grote ammobox te vinden vol goodies hoor. Een kleiner doosje is ook prima (past makkelijker in bijvoorbeeld een vogelhuis, of een uitgehold stuk hout, etc.).

 

Mijn ervaring is toch een beetje dat leggers voor een nano, filmkoker of petling kiezen om een andere reden dan: "Er is geen plaats voor iets groters."

Óf de plek is zo ripgevoelig dat ze bang zijn dat een grotere doos met inhoud (en dito investering) binnen de kortste keren verdwenen is. Mijn conclusie dan: kan nog zo'n leuke plek zijn, maar je valt enorm op als zoeker. Niks voor mij.

Óf het is een middle-of-the-road cache die eigenlijk niks bijzonders is en daarom niet veel mag kosten. Hoef ik dan ook niet te vinden, al ligt-ie bij de buren in de voortuin.

Óf het gaat bij de cache niet op de eerste plaats om het laten zien van de plek maar vooral om de inspanning van het zoeken. Klinkt tegenstrijdig voor een cacher, maar dat is niet echt mijn ding. Doe mij maar een verhouding van 1 uur lopen-5 minuten zoeken, en niet omgekeerd.

 

Eerlijk gezegd, de enige kleine cache die ik ooit gevonden heb, waar ik met plezier aan terugdenk, was de Eindhovense Carpool Cache waar de maker een supermooi zelfgemaakt minilogboekje in had zitten. Die cache staat overigens niet op mijn found-lijst, want die heb ik (met in de log aangegeven redenen) gelogd als Didn't find.

 

Dus, wat mij betreft heb je het in je eerste vraag over een contradictio in terminis.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ken een multicache die bestaat uit een prachtige wandeling en een petling op het eind.

 

In de logs zie je vaak opmerkingen staan zoals deze: "........je loopt hier ook echt voor de mooie wandeling.
Jammer dat je na zo'n wandeling een micro formaat vindt, want eigenlijk hoort hier een mooie............."

 

Die teleurstelling ondervond ik ook, een eindcache in het thema van de wandeling zou een passende afsluiting zijn.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat maakt ons nu werkelijk helemaal geen bal uit en ik vind de opmerking in zo'n logje ook niet zo gepast.

De legger heeft de moeite gedaan om jou via een mooie wandeling of fietstocht zijn of haar omgeving te laten zien.

Dan heb je inderdaad naar je gevoel een mooie tocht gemaakt en dan ga je zeuren over een administratieve afwikkeling, want dat is het toch....? Er is toch niemand onder ons, die als vijftigste logger van een mooi uitgezette multi een goed gevulde ammobox verwacht?

In negen van de tien gevallen is beschimmelde rotsooi je deel. Wij zijn persoonlijk gek op stadscaches, die bijvoorbeeld langs heel veel mooie gevelstenen leiden.

Dat is genieten geblazen en je leert een binnenstad nooit beter kennen dan via zo'n multi? Moet je dan de legger via een logje teleurstellen door over het formaat van de eindcache te beginnen???? Dan verlies je de verhoudingen uit het oog lijkt me zo.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het met topzoekertje eens, een mooie wandeling in een mooi gebied en er moet wat uitdaging in zitten.

Het is altijd wel fijn om aan het eind van de wandeling een klein overwinningsmomentje te kunnen ervaren...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Dit is HET antwoord (voor mij). De caches waar je een hele tijd later nog met plezier aan terug denkt waren de beste.

 

 

Jazeker, en we zijn benieuwd waar dat aan ligt. Cache zelf, gezelschap, route, enz. enz. !

 

Blijft wel lastig om een goed antwoord te geven. Onze eerste cache was speciaal vanwege de plaats (grote safe in voortuin) via een wandeling in ons eigen dorp, op een plaats waar we nog nooit geweest waren. Eenvoudige vragen om de cache te kunnen vinden, maar voor ons bijna onoverkomelijk omdat we niet wisten waar we moesten starten (hebben een dik half uur naar een geocachelogo gezocht=start).

Tweede cache was een multi in het bos, we konden toen nog geen paadjes tellen, uren over gedaan en nog een hint moeten vragen om de cache te vinden. Onze onhandigheid was hier leuk, maar ook de goed verzorgde cache en het feit dat we denken de cachecontrole te hebben gezien (wisten wij veel).

Maar onlangs ook nog een leuke mistery gedaan en ondanks dat we ter plekke de behuizing niet open konden krijgen (niet slim genoeg) kunnen we dat waarderen.

Fietstochten van de Duinntoppers zijn prachtig vanwege de omgeving, we maken er dan ook een leuke dag van. Maar sommige 'oppikkers' van hen zijn weer leuk vanwege de mooie natuur en de aparte verstopwijze.

Ook van een bezoek aan een molen (met verhaal van de molenaar) en een klompenmakerij (met verhaal van de oude ambachtsman) waren juweeltjes.

We hebben zelfs een keer een beauty van een voortuincache gevonden, mooi gemaakt, een consumptiebon eruit gehaald, de stoute schoenen aangetrokken en aangebeld. Ook daadwerkleijk koffie gekregen. En de CO, die kon vertellen!!! prachtig gewoon.

We hebben ook goede herinneringen aan het ploeteren door de modder langs de Dommel, met fiets zelfs. Thuisgekomen de kleren in de garage uit moeten trekken, want languit gevallen.

Een prachtig event op thema, waar je met andere cachers op pad gaat is ook geweldig.

Voordat dit een heel boek wordt, zal ik maar stoppen. Het is voor mezelf nu wel duidelijk dat het een mix is, het zijn verschillende dingen die een cache tot een succes maken.

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat maakt ons nu werkelijk helemaal geen bal uit en ik vind de opmerking in zo'n logje ook niet zo gepast. ......................................... Dan verlies je de verhoudingen uit het oog lijkt me zo.......

De bedoelde cache krijgt veel lovende woorden, maar als de eindcache een teleurstelling is voor velen, dan kun je daarover nadenken als CO. Als ik het heb over een passende finale, dan bedoel ik niet een bak vol goodies, want ik heb inmiddels ook de ervaring dat de grabbelton een afvalbak wordt. Verhoudingen uit het oog verliezen? Het gaat mij juist om die verhouding. Nog maar een keer Raiders of the lost Ark als voorbeeld noemen. Een groots avontuur met een grootse finale. Daar zou een kokertje wel heel erg uit de toon vallen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat begrijp ik. Maar bij stadscaches is het vaak niet mogelijk om tot iets speciaals te komen. En als ik al één ding niet wil, dan is het na een mooie centrummulti in een voortuin terecht te komen. Dan maar liever een petling achter een muurtje.... Je moet je dus als cacher een beetje kunnen verplaatsen in wat de legger voor ogen had. Wil hij (of zij natuurlijk) ons via een verhaal rondleiden om uiteindelijk tot een spannende finale te komen of wil de legger ons via een multi op bijv. historie in zijn of haar stad wijzen. In het eerste geval kan de eindlocatie en dus cache bepalend zijn voor de beleving van de multi. In het tweede geval gaat het niet om de eindlocatie maar om de historie die onderweg beleefd wordt en dan neem ik de petling graag voor lief.

 

Kortom, we praten hier met z'n allen over heel veel verschillende zaken. Het gaat dus niet lukken om tot een mooie afgeronde conclusie te komen. Gelukkig maar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Telkens weer geniet ik van caches die verbonden zijn met hun omgeving: qua thema, qua verstopmethode, qua cache zelf. Maar mijn top-3 is:

 

1 Creativiteit en Originaliteit. Ik wil verrast worden. Nieuw concept, nieuwe manieren van cachen. Originele puzzels.

2 Goede locatie. Word ik er blij van hiernaar toe gebracht te zijn? Ben ik iets nieuws te weten te komen?

3 Verstopmethode. Heeft de cache owner zijn best gedaan de cache leuk te verstoppen? Daar hoort de grootte van de cache bij, maar ook camouflage en originaliteit (zie punt 1).

 

Gisteren een nieuwe cache gedaan. Voldeed niet aan punt 1, maar wel aan punten 2 en 3. Ging weg met een redelijk goed gevoel, maar heel bijzonder was de cache niet.

Geef ik een favorite? Nee. Deze komt niet in mijn top 10 procent.

 

Stel ook de vraag: zou ik een niet-cachende vriend of familielid met trots mijn hobby tonen bij deze cache? Bij bovengenoemde cache zou dat nog net kunnen: een nieuwe cacher heeft immers nog niet honderden multi's gelopen met "tel de bomen" dus punt 1 is minder belangrijk voor hem. Maar er zijn betere caches in omloop.

 

 

Verder nodig ik Team Tabak uit in Utrecht te komen cachen. Daar zit het vol met speciale dingen:

 

Dat begrijp ik. Maar bij stadscaches is het vaak niet mogelijk om tot iets speciaals te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verder nodig ik Team Tabak uit in Utrecht te komen cachen. Daar zit het vol met speciale dingen:

 

 

Door één of andere merkwaardige speling van het lot staat Utrecht nog niet op de lijst van gedane stadscaches. Schande. Daar gaan we binnenkort verandering in aanbrengen. We verheugen ons er op!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij is een goede cache als een goede maaltijd. Voor-, hoofd- en nagerecht moeten met zorg zijn bereid uit de beste ingrediënten, waarbij het vakmanschap en de creativiteit van de kok maken dat het geheel meer is dan de som der delen. In restaurants kies ik bij voorkeur het Menu du Chef, omdat ik mij graag laat verrassen.

 

Het voorgerecht is de cachepagina met bijbehorende logjes. Smaakmaker, visitekaartje en testimonial ineen. Een mooie opmaak is meegenomen, maar belangrijker is dat de beschrijving intrigeert en correct informeert. Titel, thema en taalgebruik spreken boekdelen en moeten uitnodigen tot voorwerk en voorpret. Eerst komen de topokaarten op tafel, zowel actuele als historische. Hoe is het gebied geworden tot wat het is? Vervolgens informeer ik mij op internet. Wat zijn de bijzonderheden en bezienswaardigheden? Bij een goede cache merk ik dan dat ik online in de voetsporen loop van de cacheplaatser, die zijn/haar huiswerk heeft gedaan.

 

Het hoofdgerecht is uiteraard de tocht en het navigeren met het GPS. Gaat het om het gebied, dan stel ik het op prijs als vervolgcoördinaten snel en simpel kunnen worden achterhaald. Een plaatje of kokertje volstaat en het liefst zie ik de aanwijzing al van veraf (aantal eiken bij het poortje) zodat ik de wandeling niet hoef te onderbreken. Cachen is voor mij vooral wandelen in de natuur, een manier om het hoofd leeg te maken, een vorm van mediteren en dan stoort het als tussenpunten zijn bedacht met de insteek 'waarom makkelijk doen als het moeilijk kan'. De mooiste tussenpunten en aanwijzingen zijn zo overduidelijk aanwezig dat je ze in eerste instantie over het hoofd ziet. Bij een sluis minutenlang zoeken naar een aluminium plaatje, tot je blik valt op de vreemde cijfers van de waterpeilschaal.

 

Anders is het bij thema- en educatieve caches, bijvoorbeeld over bosvogels. Dan zijn vraagstukken en opdrachten welkom. Voor welke vogel is het nestkastje met de opening aan de zijkant? Vragen, puzzels en opdrachten moeten wel altijd aansluiten op het thema van de cache. De grootste afknapper, die ik mij kan herinneren, was een kokertje met een sudoku ...

Een cachetocht moet ook minstens zo lang duren als het bezoek aan een goed restaurant. Maar terwijl ik de tijd in een restaurant zittend doorbreng, voel ik een cache na afloop graag in mijn kuiten. Eerst wil ik echter mijn vermoeidheid vergeten tijdens het zoeken, vinden, inspecteren en loggen van het object waar het spel naar is genoemd: de geocache - datgene wat de tocht onderscheidt van een gewone boswandeling.

 

Een verrassend nagerecht maakt de maaltijd compleet. De grootste spanning beleef ik tijdens het naderen van de vermoedelijke eindlocatie. Ook dan geeft een cache die ik al vanaf een afstand zie staan, liggen of hangen het meeste plezier. Dat zijn de creaties die voor een geoacher direct opvallen door de markante uitvoering of locatie, terwijl niet-ingewijden er achteloos aan voorbij lopen. De enige berkenstam in het dennenbos, een leisteen op de Brabantse hei, de houtstapel bij de eenzame hulststruik en ja, ook het nestkastje met afgesloten invliegopening.

 

Van het toetje wil ik uitgebreid genieten. Van de verstopmethode, maar ook van de uitvoering en de inhoud van de container. Een geocache is pas compleet als deze een volwaardig logboek en ruilspullen bevat. Aanvullende informatie over het gebied, bijvoorbeeld folders van SBB, of een klein aandenken kan ik ook zeer waarderen. De mogelijkheid tot ruilen/handelen is van oudsher het kenmerk en bestaansrecht van elke cache. Daarom bevat mijn oude en onverslijtbare schoolpukkel behalve een tasje voor klein zwerfvuil en een handdoek ook ruilspulletjes. Is de cache vuil of vochtig, dan probeer ik deze schoon en droog te maken. Troep gaat bij de CITO-oogst en wordt vervangen door kleinigheden, meestal gekocht met het oog op kinderen omdat blije kids automatisch blije ouders opleveren. Als de locatie het toelaat schrijf ik een kort verslagje in het logboek, maar meestal beperk ik mij tot het plakken van een sticker met datum en tijd en het vermelden van hetgeen is verwijderd of verhandeld.

 

Bij een goede cache zijn aan alle aspecten zorg en aandacht besteed, zoals een goede kok zijn hart legt in elke gang van een maaltijd. Filmkokertjes, petlings, nano's ... prima als tussenpunten, maar als afsluiting een anticlimax; als een Menu du Chef dat eindigt met een waterijsje.

  • Top! 6
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijk hoor er zijn heel veel dingen die een cache een goede cache kunnen maken.

Wij houden erg van caches met fysieke wp's en/of puzzels onderweg. Ook vinden we het fijn om in een mooi natuurgebied te wandelen.

Maar ook een gewone traditionele die een mooi plekje laat zien waar we anders nooit zouden komen kan een cache bijzonder maken.

Een bijzondere creatie is ook altijd leuk. De grote vinden we niet zo belangrijk hoewel ik niet erg van nano's houdt. Toen we net begonnen vonden we de grote weer wel belangrijk want toen wilden we graag een cache met ruilspullen voor onze dochter. Maar die is inmiddels 12 en krijgt steeds minder interesse in de ruilspullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat maakt een goede cache? Soms voorspelbaar, maar niet altijd.

 

Niet alleen de creatie van de CO, maar ook het plezier dat de cachers er aan beleven. Creativiteit van cachers. Soms onvoorspelbaar.

 

Het OdPikkertje GC44N2F

 

Dit is een uitnodiging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij nemen deze uitnodiging graag aan Od! :thumbsup:

Wij hebben atijd veel plezier met de voorpret alleen al, als we een cachedag aan het plannen zijn! :) Het wordt dus flink oefenen met de juiste fierljep. Voor het artistieke gedeelte zijn we op zoek naar een goede fotograaf. Voor de inwendige mens zijn stroopwafels van goede kwaliteit beslist noodzakelijk, etc etc etc. Dát kost tijd. Maar...het gaat zeker eens goed komen! Een kwestie van geduld...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...