Spring naar bijdragen

Het Nieuwe Cachen Begint!


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

:crybaby: met een diepe zucht ben ik aan het lezen van dit draadje begonnen omdat ik vermoede toch al te weten wat ik tegen zou komen.

Jaren geleden heb ik meegemaakt dat er opsplitsing dreigde bij .nl Ben er een aantal jaren uit geweest en zie daar. Inmiddels zijn er meerdere groepjes ontstaan en ook weer verdwenen.

 

Ik moet zeggen dat er erg goede ideeën en functionaliteit zit in sommige nieuwe initiatieven. Zou die ook graag bij .nl terug zien!!

 

Ik denk dat het inmiddels zo is dat de hoeveelheid leden die nu lid zijn van .nl vragen om een opzet van een professionele organisatie waarin de leden een duidelijke stem en invloed hebben. Zou toch dmv referenda o zo makkelijk moeten zijn om de mening van de leden te vragen over zaken zoals welke regels houden we aan en hoe doen we bepaalde zaken? Dit hoef je niet voor alle leden te doen, maar bijvoorbeeld voor de donateurs. Dan is het meteen aantrekkelijker voor mensen om donateur te worden.

 

Wat mij vooral aanspreekt bij nieuwe initiatieven zijn:

- makkelijke zoek systemen op meer variabelen

- duidelijk te zien hoeveel km je af moet leggen van start naar finish van een cache, duidelijkere index omschrijving van de caches

- beoordeling van de nieuwe caches gebeurd door sponsoren ipv een reviewer. Je zou ook de eerste drie die een chache vinden kunnen uitroepen tot reviewer, zij moeten dan beoordelen of de route en de stash locatie aan de voorwaarden voldoen. Hoeft .nl alleen nog maar de toestemming na te trekken. Klopt het allemaal niet dan verdwijnt de cache met medeneming van de al uitgereikte punten...

- het scoren element , wie heeft de meeste caches gevonden, wie is er als 1e, 2e, 3e, , levert kwalitatief slechte caches op. Oppikkertjes etc. op die manier verwijderen we ons steeds meer van de oorspronkelijke gedachte van geocachen, het maken van mooie tochten, omkleed met een mooi verhaal geschiedkundig of fictie met als beloning het vinden van de schat. Dit allemaal met in het achterhoofd respect voor de omgeving etc.

 

Ik ben er echt voorstander van dat men de krachten en ideeën bundelt die op het forum en diverse events naar voren komen en daar ook werk van maakt.

 

Ik denk dus dat we als .NL de koers zouden moeten aanpassen en gaan voor kwaliteit en inspraak. Daar moeten we als .NL dus ook voor open staan. Volgens mij moet dat te doen zijn. Nu draait het opperen van nieuwe ideeën vaak op weerstand ipv dat ze worden omarmd als verrijking voor .NL

Bijna iedereen heeft nu de mogelijkheid om te beschikken over een gps apparaat. Dit geeft dus evenzoveel nieuwe wensen etc. maar laten we aub bij het grondbeginsel van geocachen blijven.

 

grtzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bij global en meta een berichtje op het forum geplaatst. Ben benieuwd naar een reactie.

 

Die staat er nu bij metacaching. Daar zie je alleen de PM caches in de overzichten, wanneer je meer info wilt kan dat alleen als je PM bij GC bent.

 

Groetjes, Fangorn.

Heb het uitgetest bij MC (ingelogd en uitgelogd) en het is prima voor elkaar :crybaby: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij vooral aanspreekt bij nieuwe initiatieven zijn:

- beoordeling van de nieuwe caches gebeurd door sponsoren ipv een reviewer. Je zou ook de eerste drie die een chache vinden kunnen uitroepen tot reviewer, zij moeten dan beoordelen of de route en de stash locatie aan de voorwaarden voldoen. Hoeft .nl alleen nog maar de toestemming na te trekken. Klopt het allemaal niet dan verdwijnt de cache met medeneming van de al uitgereikte punten...

Weer de bekende verkeerde aanname. .NL is een ondersteunende Nederlandse GC site. Zij hebben geen binding met .com. Niet meer dan dat er betaald word voor wat extra functie werken via .com en het mogen gebruiken van het logo.

 

Het reviewen gebeurd NIET door .NL. Zoals laatst al aan gegeven had Kruimel een dubbele functie ; admin op deze site en reviewer voor GC.COM. Door het aantal caches wat er steeds bij komt doet hij alleen nog het vrijwillgers werk voor .GC.COM en heeft afscheid genomen als admin bij .NL

 

Ik denk dus dat we als .NL de koers zouden moeten aanpassen en gaan voor kwaliteit en inspraak. Daar moeten we als .NL dus ook voor open staan. Volgens mij moet dat te doen zijn. Nu draait het opperen van nieuwe ideeën vaak op weerstand ipv dat ze worden omarmd als verrijking voor .NL

grtzz

Deze stugge houding en het afschermen voor alles wat anders is, heeft juist deze afsplitsingen veroorzaakt. Nu moet ik wel zeggen dat het hier heel langzaam meer open word. Nu alleen nog hopen dat het doorzet.

bewerkt door zaanhoeve
Link naar opmerking
Deel via andere websites

:crybaby: met een diepe zucht ben ik aan het lezen van dit draadje begonnen omdat ik vermoede toch al te weten wat ik tegen zou komen.

Jaren geleden heb ik meegemaakt dat er opsplitsing dreigde bij .nl Ben er een aantal jaren uit geweest en zie daar. Inmiddels zijn er meerdere groepjes ontstaan en ook weer verdwenen.

 

Ik moet zeggen dat er erg goede ideeën en functionaliteit zit in sommige nieuwe initiatieven. Zou die ook graag bij .nl terug zien!!

 

Ik denk dat het inmiddels zo is dat de hoeveelheid leden die nu lid zijn van .nl vragen om een opzet van een professionele organisatie waarin de leden een duidelijke stem en invloed hebben. Zou toch dmv referenda o zo makkelijk moeten zijn om de mening van de leden te vragen over zaken zoals welke regels houden we aan en hoe doen we bepaalde zaken? Dit hoef je niet voor alle leden te doen, maar bijvoorbeeld voor de donateurs. Dan is het meteen aantrekkelijker voor mensen om donateur te worden.

 

Wat mij vooral aanspreekt bij nieuwe initiatieven zijn:

- makkelijke zoek systemen op meer variabelen

- duidelijk te zien hoeveel km je af moet leggen van start naar finish van een cache, duidelijkere index omschrijving van de caches

- beoordeling van de nieuwe caches gebeurd door sponsoren ipv een reviewer. Je zou ook de eerste drie die een chache vinden kunnen uitroepen tot reviewer, zij moeten dan beoordelen of de route en de stash locatie aan de voorwaarden voldoen. Hoeft .nl alleen nog maar de toestemming na te trekken. Klopt het allemaal niet dan verdwijnt de cache met medeneming van de al uitgereikte punten...

- het scoren element , wie heeft de meeste caches gevonden, wie is er als 1e, 2e, 3e, , levert kwalitatief slechte caches op. Oppikkertjes etc. op die manier verwijderen we ons steeds meer van de oorspronkelijke gedachte van geocachen, het maken van mooie tochten, omkleed met een mooi verhaal geschiedkundig of fictie met als beloning het vinden van de schat. Dit allemaal met in het achterhoofd respect voor de omgeving etc.

 

Ik ben er echt voorstander van dat men de krachten en ideeën bundelt die op het forum en diverse events naar voren komen en daar ook werk van maakt.

 

Ik denk dus dat we als .NL de koers zouden moeten aanpassen en gaan voor kwaliteit en inspraak. Daar moeten we als .NL dus ook voor open staan. Volgens mij moet dat te doen zijn. Nu draait het opperen van nieuwe ideeën vaak op weerstand ipv dat ze worden omarmd als verrijking voor .NL

Bijna iedereen heeft nu de mogelijkheid om te beschikken over een gps apparaat. Dit geeft dus evenzoveel nieuwe wensen etc. maar laten we aub bij het grondbeginsel van geocachen blijven.

 

grtzz

 

OPmerking 3e puntje:

Nog steeds blijft dat de discussie wat mooi en leerzaam is. De een vindt de stilte prachtig, de ander juist weer de drukke stad.

En misschien houden er ook mensen van lantaarnpaalcaches :lol1:

Met andere woorden: gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde, want dan zou het leven wel erg saai worden.

Zoveel mensen, zoveel meningen. En je MOET niks, je kan ze ook links of rechts laten liggen.

bewerkt door BaJo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste indruk: geen onaardige site, en goed navigeerbaar. :crybaby:

Ik lees ook: "Deze cache-sites proberen door regels het cache aanbod een bepaalde richting op te sturen. "..... Daar hebben ze vind ik wel een punt. Het wordt allemaal we erg 'geregeld'. :lol1:

Vooralsnog blijf ik ff bij .com en .nl, maar het concept heeft mijn aandacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog maar even een reactie ter verduidelijking en ter inspiratie.

 

Ik lees vaak op het forum dat we dan bij .com moeten zijn. Volgens mij zijn wij een dochter van hen. Ik moet toegeven dat ik geen zicht heb op acties die .nl ondernomen heeft richting .com of onderneemt maar mij bekruipt soms het gevoel dat wij onszelf niet serieus nemen als stichting als we zeggen dat we te klein zijn, nederland niet veel voorstelt op de wereldkaart (lees ik vaak als reactie op het forum). Dat kan dan wel kloppen maar .nl heeft in nederland zelf wel degelijk een cruciale rol in het geocachen en daar zouden we ons naar kunnen gedragen.

Ik denk ook dat we ons zo moeten presenteren aan .com. Nogmaals, ik weet niet hoe bereid .com is als het gaat om suggesties die wij van .nl geven maar lijkt mij dat ze daar toch gevoelig voor moeten zijn???

 

De kracht die we als .nl hebben is het aantal leden, de locale kennis en netwerken en goed zicht op wetgeving. Ik durf te stellen dat de groei van .com met nederlandse cachers vele malen kleiner was geweest zonder de enorme inzet van de mensen achter .nl!!

 

De discussie over wat wel en niet caches zijn die we zouden moeten voeren binnen .nl wil ik hier niet meer aangaan. Ieder zijn ding, ik sla de pickups wel over. Gelukkig hebben we binnen .nl die mogelijkheid. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat je als stichting op een bepaald moment vast moet houden aan je doelstelling en statuten.

 

Laten we dus de krachten bundelen en daar het goede uithalen!

 

grtzz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb bij global en meta een berichtje op het forum geplaatst. Ben benieuwd naar een reactie.

 

Die staat er nu bij metacaching. Daar zie je alleen de PM caches in de overzichten, wanneer je meer info wilt kan dat alleen als je PM bij GC bent.

 

Groetjes, Fangorn.

Heb het uitgetest bij MC (ingelogd en uitgelogd) en het is prima voor elkaar :crybaby: .

 

Bij de buren linkt het puntje nu ook door naar GC.com...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De hoeveelste klup is dit nu weer?

 

Geocaching.com, Geocaching.nl Terracaching.nl, Qualitycaching, Metacaching.nl en nu deze erbij.

 

Veel versplintering zo. Ga ik echt niet allemaal bijhouden. Ga toch samenwerken met elkaar ipv weer een nieuwe klup.

 

Volgens mij haal je dingen door elkaar. je hebt GC.com, Terracaching.com, navicache.net, Bookcrossing.com en Letterboxing. Nu gaat "global"caching een nieuwe Db opbouwen waar andere caches van andere site zichtbaar zijn. Alle andere sites zijn alleen maar ondersteunende site van hierboven. Deze site is tenslotte ook alleen maar een ondersteunende site voor GC in het nederlands. De enige connectie die deze site heeft is het mogen betalen voor het gebruik van bepaalde functionaliteit van gc.

 

Nee hoor, er kunnen ook nieuwe caches aangeboden worden, o.a. voor cachetypes die niet meer toegestaan zijn bij geocaching.com

 

Dus wel degelijk een nieuwe klup hier.

 

... Daarna zijn we begonnen met de caches die

momenteel niet meer beschikbaar zijn: Hitchhiker, virtual, webcam,

locationless. Voor vele zal het weer beschikbaar komen van deze caches

nieuwe mogelijkheden bieden. ...

 

PS

We denken vooral dat we met de 'verloren' cachetypen zoals

Locationless en Hitchhikers weer veel mensen blij kunnen maken met

deze mogelijkheid ...

 

van de website de buren.nl:

 

"Publicatie van caches en loggen van caches

 

Hier op de buren.nl heeft iedereen de mogelijkheid om caches te publiceren. Caches kunnen direct door de cache-eigenaar gepubliceerd worden. Er is geen reviewer en geen sponsor die je cache goed moet keuren. Deze caches kunnen dan weer gelogd worden door cachers die de cache gevonden hebben.

 

De cache-eigenaar is hier aan minder regels gebonden dan bij vergelijkbare andere cache-sites. Tevens ondersteunen we elk cache type en willen we graag nieuwe cache typen introduceren."

 

Ik heb die zinnen rood gemaakt van wat in mijn ogen ongewenst is!

 

Is het niet zo dat gc.nl een aantal jaren gelden heeft moeten praten als brugman om ervoor te zorgen de SBB (of een andere organisatie) niet alle caches zou gaan verwijderen ?

Waarom nu dan toe staan om overal een cache te kunnen droppen ? Ja, sommige zullen het verstand hebben na te denken of een lokatie wel kan, maar vele andere waarschijnlijk niet. Waardoor het waarschijnlijk niet lang zal duren voor een natuurorganisatie weer de kont tegen de krib gaat gooien, en terecht.

 

gr wendy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog maar even een reactie ter verduidelijking en ter inspiratie.

 

Ik lees vaak op het forum dat we dan bij .com moeten zijn. Volgens mij zijn wij een dochter van hen. Ik moet toegeven dat ik geen zicht heb op acties die .nl ondernomen heeft richting .com of onderneemt maar mij bekruipt soms het gevoel dat wij onszelf niet serieus nemen als stichting als we zeggen dat we te klein zijn, nederland niet veel voorstelt op de wereldkaart (lees ik vaak als reactie op het forum). Dat kan dan wel kloppen maar .nl heeft in nederland zelf wel degelijk een cruciale rol in het geocachen en daar zouden we ons naar kunnen gedragen.

Ik denk ook dat we ons zo moeten presenteren aan .com. Nogmaals, ik weet niet hoe bereid .com is als het gaat om suggesties die wij van .nl geven maar lijkt mij dat ze daar toch gevoelig voor moeten zijn???

 

De kracht die we als .nl hebben is het aantal leden, de locale kennis en netwerken en goed zicht op wetgeving. Ik durf te stellen dat de groei van .com met nederlandse cachers vele malen kleiner was geweest zonder de enorme inzet van de mensen achter .nl!!

 

De discussie over wat wel en niet caches zijn die we zouden moeten voeren binnen .nl wil ik hier niet meer aangaan. Ieder zijn ding, ik sla de pickups wel over. Gelukkig hebben we binnen .nl die mogelijkheid. Ik wil er alleen maar mee aangeven dat je als stichting op een bepaald moment vast moet houden aan je doelstelling en statuten.

 

Laten we dus de krachten bundelen en daar het goede uithalen!

 

grtzz

 

Hear, hear!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is .nl een portal voor .com en betaald ook voor het gebruik van de gegevens van .com (zoals logo en naam). Mijn inziens dus geen dochter.

 

.nl schrijft zelf op haar site;

Geocaching.nl is gemaakt met als enige doel het promoten en ondersteunen van het in 2001 ontstane Geocaching.

De geestelijk vader van dit spel is Jeremy Irish, webmaster/founder van Geocaching.com, webdeveloper en 'tech head' uit Seattle, Washington area, USA. Deze Nederlandstalige dochter wordt onderhouden door Stichting Geocaching Nederland.

 

Deze informatie is allemaal eenvoudig terug te vinden als je de site van .nl doorleest.

 

Is het niet zo dat gc.nl een aantal jaren gelden heeft moeten praten als brugman om ervoor te zorgen de SBB (of een andere organisatie) niet alle caches zou gaan verwijderen ? Waarom nu dan toe staan om overal een cache te kunnen droppen ? Ja, sommige zullen het verstand hebben na te denken of een lokatie wel kan, maar vele andere waarschijnlijk niet. Waardoor het waarschijnlijk niet lang zal duren voor een natuurorganisatie weer de kont tegen de krib gaat gooien, en terecht

 

Dit is dus een rede dat ik vind dat we krachten moeten bundelen. Door afsplitsing en ander gezever zou het wel eens zo kunnen zijn dat we het bij .nl lastig gaan krijgen met toestemming in de toekomst door de wilgroei en dat het op de lange duur het einde is van geocachen in Nederland op locaties in de natuur!!

 

 

grtzz

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...