Spring naar bijdragen

Geocaching En Puntjes Jagers.


yurrie-currie

Aanbevolen berichten

Zo, even een dagje niet op het forum kijken, en dan barst er een mega-discussie los.

 

 

 

Bericht nr 52 van Kruimeldief: Helemaal geweldig, top, hoop dat het er doorkomt bij .com, en dat het dan ook het bedoelde effect zal hebben. Absoluut vóór!!!

 

 

 

 

 

 

Kleine kanttekening:

Het enige is dat ik nu bijna mijn statistieken-bannertje onderaan de berichten niet meer durf te laten staan. En soms vins ik het wel leuk om te zien aan hoeveel caches we al plezier hebben beleefd. En ook het 2-tje bij hidden. Daar beleven we ook zeer veel plezier aan.

maar goed, als die statistieken echt zo slecht zijn,... Ik zal 's overwegen om ze weg te halen.

bewerkt door A&F
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij van GC.nl zijn geilaards van regels...Tjonge, jonge zeg: ik weet niet waar je het over hebt. Het enige waar het hier om draait, is hoe we kunnen zorgen dat wij het spelletje voor ons allen aantrekkelijk en beheersbaar kunnen houden. En ja de reviewers gaan hierbij waarschijnlijk een rol spelen en mijn inziens komt dat alleen maar de kwaliteit te goede. Daarnaast: geocaching wordt steeds populairder en daardoor groter, dus misschien is wat meer regulering noodzakelijk...

Een stukje regulering is misschien wel noodzakelijk. Maar als alles er door komt wat de stichting graag wil en een groot deel van de cachers ook (zoals ik het lees). Kunnen we straks geen caches meer vinden achter de lantaarnpaal of op een andere flut manier. Zoals ik al eerder geschreven heb liever vandaag nog dan morgen ;)

 

Maar ik vraag me nog steeds af wat is de defenitie van een "Flutcache"??

De term "Flutcache" komt ook niet voor in de begrippenlijst van de heer Carrotte.

GC.NL heb je niet nodig om te cachen de site is een portal met diverse mogelijkheden voor ons als Nederlandse cacher. Misschien doet de stichting op de achtergrond nog veel en hebben ze contact met GC.com aan de andere kant van de plas. Daar lezen of horen we nooit wat van.

 

Maar op de site geven ze het volgende aan wat ze doen;

"Geocaching.nl is gemaakt met als enige doel het promoten en ondersteunen van de in 2001 ontstane sport Geocaching."

 

Ója ik zie het niet als een sport maar een hobby :D

 

Greetz Masterchef

bewerkt door masterchef
Link naar opmerking
Deel via andere websites

goed, mening:

 

allemaal gecaramba, regeltjes geilheid, betutteling en beperking van mijn vrijheid.

 

-Natuur is van ons allemaal (dus ook in NL)

-Ieder vult zijn hobby op zijn eigen manier in

-Niemand bepaalt voor mij wat ik een leuke cache vindt

 

Iemand enig idee hoeveel geocachers er in NL zijn ? En hoeveel daarvan op dit forum komen ? Heel weinig. Dat weet ik wel. Omdat er alleen maar gezeikt word hier. Newbies zijn uit principe sukkels, eikels en verdienen geen antwoorden. Regels gelden voor nieuwelingen, niet voor de oude garde. De wens van de oude garde dat geocaching exclusief en alleen voor hun blijft druipt van het forum af. Nieuwelingen (ik incluis) zijn sukkels. En moeten liefst hun bek houden. Of net doen alsof ze het er mee eens zijn dat ze geen mening mogen hebben.

 

Bah !

 

Mijn hobby. Mijn invulling.

 

 

 

Ik doe al wat langer mee, maar ben het 110% met je eens...

 

Ik kan zelf wel beslissen of ik door de poep wil lopen of onder een afvalcontainer wil graaien voor een filmrolletje. Er zijn ook dagen dat ik om 6 uur opsta om de hele dag met vrienden naar een multi te zoeken in de natuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...knip...

 

 

Kleine kanttekening:

Het enige is dat ik nu bijna mijn statistieken-bannertje onderaan de berichten niet meer durf te laten staan. En soms vins ik het wel leuk om te zien aan hoeveel caches we al plezier hebben beleefd. En ook het 2-tje bij hidden. Daar beleven we ook zeer veel plezier aan.

maar goed, als die statistieken echt zo slecht zijn,... Ik zal 's overwegen om ze weg te halen.

 

Kijk eens in de spiegel en vraag jezelf af of het waar is wat je zojuist beweerde.

Is het niet toevallig zo dat je anderen wil laten zien hoeveel je er gevonden hebt ipv jezelf?

Twee klikjes en je bent bij je eigen profiel van gc.com en daar staat precies hetzelfde bannertje.

Daar heb je echt geen banner in je forumhandtekening voor nodig.

 

Ennuh, beleef je plezier aan het 2-tje bij hidden?

Of beleef je plezier aan de logs die je bij die 2 caches krijgt?

Ik hoop toch op het laatste.

 

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het enige is dat ik nu bijna mijn statistieken-bannertje onderaan de berichten niet meer durf te laten staan. En soms vins ik het wel leuk om te zien aan hoeveel caches we al plezier hebben beleefd. En ook het 2-tje bij hidden. Daar beleven we ook zeer veel plezier aan.

maar goed, als die statistieken echt zo slecht zijn,... Ik zal 's overwegen om ze weg te halen.

Statistieken zijn niet slecht maar wekken de indruk dat geocaching een competitie is. Door ze te verwijderen maak je het forum minder interessant als podium voor personen die geocaching op de eerste plaats beschouwen als een manier om zichzelf te bewijzen en te onderscheiden door middel van een hoge score. En mensen die hun zelfrespect ontlenen aan hun score doen alles voor de puntjes. Het staat hun vrij door de poep te lopen en onder afvalcontainers te graaien naar filmkokertjes, maar sommige mensen gaan verder en neigen tot gedrag dat het imago van onze hobby schade toebrengt.

 

Hopelijk slagen de reviewers erin het cachebestand op te schonen of er tenminste voor te zorgen dat er geen caches meer bijkomen die alleen worden neergelegd om een obsessieve puntenjacht in stand te houden, die alles met ego's en niets maar dan ook niets met geocaching te maken heeft. Kruimeldief en Hawkeyes, succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

goed, mening:

 

allemaal gecaramba, regeltjes geilheid, betutteling en beperking van mijn vrijheid.

 

-Natuur is van ons allemaal (dus ook in NL)

-Ieder vult zijn hobby op zijn eigen manier in

-Niemand bepaalt voor mij wat ik een leuke cache vindt

 

Iemand enig idee hoeveel geocachers er in NL zijn ? En hoeveel daarvan op dit forum komen ? Heel weinig. Dat weet ik wel. Omdat er alleen maar gezeikt word hier. Newbies zijn uit principe sukkels, eikels en verdienen geen antwoorden. Regels gelden voor nieuwelingen, niet voor de oude garde. De wens van de oude garde dat geocaching exclusief en alleen voor hun blijft druipt van het forum af. Nieuwelingen (ik incluis) zijn sukkels. En moeten liefst hun bek houden. Of net doen alsof ze het er mee eens zijn dat ze geen mening mogen hebben.

 

Bah !

 

Mijn hobby. Mijn invulling.

 

 

 

Ik doe al wat langer mee, maar ben het 110% met je eens...

 

Ik kan zelf wel beslissen of ik door de poep wil lopen of onder een afvalcontainer wil graaien voor een filmrolletje. Er zijn ook dagen dat ik om 6 uur opsta om de hele dag met vrienden naar een multi te zoeken in de natuur.

 

Als je al wat langer meegaat heb je vast op het forum al eens gelezen dat het handig kan zijn om een heel draadje eens goed te lezen, en niet alleen de laatste twee reacties.

En als je dat bij dit draadje gedaan had, dan had je ook begrepen dat als iedereen doorgaat met het vrijheid blijheid principe ook jouw vrijheid in het gedrang komt; dan kun jij eerdaags niet eens meer de beslissing nemen om door de poep te lopen om een filmrolletje te zoeken. Tenminste niet bij gc.com of via gc.nl

 

Als het je alleen om door de poep lopen gaat, dat kun je dan natuurlijk altijd nog ;).

Greetz, Bloodwoosj (die liever niet door de poep loopt)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante discussie! ;)

 

Goed voorstel in #52! :D

 

Kwaliteit bij alle caches in respect voor mens en natuur moet voorop staan!

 

Nederland is een klein, maar prachtig en gevarieerd land. Ik word nog steeds verrast door schitterende stukken natuur, bijzondere plekjes, o.a. met vindingrijke WP's en verstopmethoden.

 

Zeker moeten we ons richten op wat NIET wenselijk is, maar des te meer wat WEL wenselijk is om dit bijzondere spel KWALITATIEF op peil te houden. Positief bekrachtigen heet dat (wat niet wegneemt dat er kritiek mag worden gegeven, maar die kan ook opbouwend zijn).

 

Dat kan, door de maker te laten beschrijven wat de intentie is van de cache. Sommigen schrijven dit ook in hun cachebeschrijving, wat de keuze voor mij om een cache wel/niet te doen ten goede komt.

Ook het schrijven van een goede log is belangrijk. Voor de maker om te zien of de intentie tot recht is gekomen en voor een volgende cacher om te kunnen beoordelen of betreffende cache aantrekkelijk is.

 

Verder hebben kwalitatieve caches die ik gedaan heb mij geinspireerd om ook te streven naar kwaliteit in de eigen caches, toen ik die gemaakt heb. En ik leer nog regelmatig bij! Gelukkig! :P

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

goed, mening:

 

allemaal gecaramba, regeltjes geilheid, betutteling en beperking van mijn vrijheid.

 

-Natuur is van ons allemaal (dus ook in NL)

-Ieder vult zijn hobby op zijn eigen manier in

-Niemand bepaalt voor mij wat ik een leuke cache vindt

 

Iemand enig idee hoeveel geocachers er in NL zijn ? En hoeveel daarvan op dit forum komen ? Heel weinig. Dat weet ik wel. Omdat er alleen maar gezeikt word hier. Newbies zijn uit principe sukkels, eikels en verdienen geen antwoorden. Regels gelden voor nieuwelingen, niet voor de oude garde. De wens van de oude garde dat geocaching exclusief en alleen voor hun blijft druipt van het forum af. Nieuwelingen (ik incluis) zijn sukkels. En moeten liefst hun bek houden. Of net doen alsof ze het er mee eens zijn dat ze geen mening mogen hebben.

 

Bah !

 

Mijn hobby. Mijn invulling.

 

 

 

Ik doe al wat langer mee, maar ben het 110% met je eens...

 

Ik kan zelf wel beslissen of ik door de poep wil lopen of onder een afvalcontainer wil graaien voor een filmrolletje. Er zijn ook dagen dat ik om 6 uur opsta om de hele dag met vrienden naar een multi te zoeken in de natuur.

 

Als je al wat langer meegaat heb je vast op het forum al eens gelezen dat het handig kan zijn om een heel draadje eens goed te lezen, en niet alleen de laatste twee reacties.

En als je dat bij dit draadje gedaan had, dan had je ook begrepen dat als iedereen doorgaat met het vrijheid blijheid principe ook jouw vrijheid in het gedrang komt; dan kun jij eerdaags niet eens meer de beslissing nemen om door de poep te lopen om een filmrolletje te zoeken. Tenminste niet bij gc.com of via gc.nl

 

Als het je alleen om door de poep lopen gaat, dat kun je dan natuurlijk altijd nog ;) .

Greetz, Bloodwoosj (die liever niet door de poep loopt)

 

 

 

Nou wil je ook nog uitmaken hoe ik berichten op het forum behoor te interpreteren, vindt ik nogal wat. Jij moet wel heel veel wijzheid (lees eigendunk) bezitten.

 

Wanner ik de voorgaande berichten lees, worden onze vrijheden alleen maar sterk beperkt onder de mom van wat vinden onze "regelaars" een mooie cache.

 

Sterkte met je poepfetish, je zou je kunnen laten behandelen. :D

bewerkt door Thistle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste reactie op het instellen van meer regels voor zogenaamde kwaliteitscaches was:

Nou zeg! Wij bepalen wel welke caches we wel of niet willen doen, hoe wij de invulling willen doen zoals moooie wandelingen, leuke puzzels of puntjes jagen.

MAAR als het waar is wat Kruimeldief zegt, dat bosbeheerders ermee willen stoppen, omdat geocachers zich niet aan de regels houden, dan wordt het anders.

 

Nu is mijn vraag eerst:

Wat is nu precies de reden waarom bosbeheerders ermee willen stoppen?

Indien dit inderdaad alleen om het gedrag van geocachers gaat, moet dat specifieke gedrag aangepakt worden.

Want laten we eerlijk zijn, de meeste micro's langs de berm valt niet onder een instantie zoals natuurmonumenten. Geocachers kunnen hier ook weinig kwaads doen. Leuk? Laten we aan de makers en zoekers over.

 

Ik weet niet of dit de plek is om het te melden, maar wat mij betreft mogen alle statistieken weg uit gc.nl. Deze statistieken zeggen toch al niets, want het is vaak regio afhankelijk (Ik zie niemand uit Texel in de top van de FTF lijst :D . Maar voor anderen zijn ze juist de motivatie om te cachen. Hoevaak lees ik niet in de RSS van gc.nl: Alweer een kilocacher erbij. Doe dit maar eens met alleen multi's van 9km.

 

Ik snap best dat Kruimeldief (en KralenFee) soms tabak hebben van reviewen van in hun ogen flut caches. Maar ik ben het er niet mee eens als zij een hogere drempel willen leggen voor deze caches. Kruimeldief en KralenFee hebben tot nu toe geweldig werk gedaan (zijn ook zeer geduldig geweest met mijn eerste cache, mijn dank hiervoor). Dag in dag uit berm caches reviewen zal vast niet het meest boeiende zijn. Maar ik heb nog geen 1 goede reden gelezen waarom gc.com deze zou moeten weigeren dan wel bemoeilijken dan wel dat de eigenaar zich moet verantwoorden. Persoonlijke voorkeur van de reviewer mag naar mijn idee zeker geen invloed hebben op dit spel. En als de reviewer zoveel moeite heeft met puntje, wat doet hij dan als medewerker bij gc.nl wat niet anders doet dan puntjes bijhouden. Misschien een tip: gc.nl kan gaan filteren in het naar hun ogen kwaliteitscaches in kaart benelux of zo.

 

Dus terug naar mijn opmerking: Waarom stoppen somige beheerders met accepteren van caches?

Gaan mensen met de auto het bos in? In het donker het bos in? etc.

Wat kunnen wij hiertegen doen?

Zijn de micro's in de berm de oorzaak? etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus terug naar mijn opmerking: Waarom stoppen somige beheerders met accepteren van caches?

Gaan mensen met de auto het bos in? In het donker het bos in? etc.

Wat kunnen wij hiertegen doen?

Zijn de micro's in de berm de oorzaak? etc.

 

Natuurmonumenten afd.Veluwezoom geeft geen vergunningen meer omdat er te veel gestruind zou worden.

Na telefonisch contact met ons wordt er bij het jaarlijkse overleg van deze afdeling weer over gesproken en mischien anders besloten. Dus een beetje hoop blijven we houden.

 

Dit heeft in mijn ogen niets met flutcaches o.i.d te maken , maar met het gedrag van een enkele "geocacher".

 

Als cache eigenaar kun je hier helaas niets aan doen , of je moet met elke cacher mee lopen :D pffff!

 

Het resultaat is wel als je een cache wil verstoppen ,je steeds minder een "leuke" plek kan vinden.

bewerkt door alkie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een deel een herhaling van wat ik al eerder geschreven heb, maar ik zie dit verband:

 

De problemen met beheerders zijn, natuurlijk ontstaan door cachers met "probleemgedrag""

Maar juist de de groep "probleemcachers" is explosief gegroeid, met het groeiend aantal "snelle traditionals" (oppikkers) die, naast rankings, mede leiden tot "puntjesjagen"

 

Op jacht naar meer puntjes, worden natuurlijk op een gegeven moment alle traditionals bezocht.

Een aantal van die traditionals liggen ook in kwetsbaar gebied, maar die wil men dan toch zo snel mogelijk scoren.

Liefst met de 4x4 bovenop de cache parkeren, al staat er in de beschrijving dat de laatste 250 m. te voet moet worden afgelegd.

 

Ook te voet is "via de paden" vaak om, dus banjeren we gewoon door de begroeiing heen "het pijltje achterna" (dan komt er vanzelf een nieuw pad, toch...?)

 

Op zeker moment doen "Puntjesjagers", op jacht naar puntjes ook multi's. Maar dan liefst zo snel mogelijk.

Specifieke wandel of fietsmulti's, worden via allerlei omwegen of verboden wegen, met de auto gedaan.

Op plaatsen waar dat expliciet verboden is, wordt toch 's nachts gecached, en noem maar op

 

Dus er is mijns inziens zeker verband tussen probleemgedrag, wat er voor zorgt dat we geweerd worden door beheerders en de kwaliteit van caches. Het een is, hoewel indirect, het gevolg van het ander.

 

Ik denk echt, dat op het moment dat er geen "flutcaches" meer zijn, het aantal "flutcachers" ook sterk zal afnemen.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

.......

 

Statistieken zijn niet slecht maar wekken de indruk dat geocaching een competitie is. Door ze te verwijderen maak je het forum minder interessant als podium voor personen die geocaching op de eerste plaats beschouwen als een manier om zichzelf te bewijzen en te onderscheiden door middel van een hoge score.

 

Duidelijk. Banner weg.

 

---------------

 

Geocachen is (en blijft hopelijk) een geweldige hobby.

De plannen van de Nederlandse revieuwers, zoals uitgelegd in bericht nr 52, zullen het er volgens mij in geen geval slechter op maken, en hoogstwaarschijnlijk wel beter.

Ik hoop dat 't gaat lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor een deel een herhaling van wat ik al eerder geschreven heb, maar ik zie dit verband:

 

De problemen met beheerders zijn, natuurlijk ontstaan door cachers met "probleemgedrag""

Maar juist de de groep "probleemcachers" is explosief gegroeid, met het groeiend aantal "snelle traditionals" (oppikkers) die, naast rankings, mede leiden tot "puntjesjagen"

 

Op jacht naar meer puntjes, worden natuurlijk op een gegeven moment alle traditionals bezocht.

Een aantal van die traditionals liggen ook in kwetsbaar gebied, maar die wil men dan toch zo snel mogelijk scoren.

Liefst met de 4x4 bovenop de cache parkeren, al staat er in de beschrijving dat de laatste 250 m. te voet moet worden afgelegd.

 

Ook te voet is "via de paden" vaak om, dus banjeren we gewoon door de begroeiing heen "het pijltje achterna" (dan komt er vanzelf een nieuw pad, toch...?)

 

Op zeker moment doen "Puntjesjagers", op jacht naar puntjes ook multi's. Maar dan liefst zo snel mogelijk.

Specifieke wandel of fietsmulti's, worden via allerlei omwegen of verboden wegen, met de auto gedaan.

Op plaatsen waar dat expliciet verboden is, wordt toch 's nachts gecached, en noem maar op

 

Dus er is mijns inziens zeker verband tussen probleemgedrag, wat er voor zorgt dat we geweerd worden door beheerders en de kwaliteit van caches. Het een is, hoewel indirect, het gevolg van het ander.

 

Ik denk echt, dat op het moment dat er geen "flutcaches" meer zijn, het aantal "flutcachers" ook sterk zal afnemen.

Stel dat het waar is wat je zegt (wat op zich aannemelijk is).

Wat zou dan de beste oplossing zijn? Caches verbieden? Statistieken afschaffen?

mijn voorkeur zou in iedergeval zijn: Weg met alle getallen. Alleen nog logs.

Aangezien ik een ieder zijn geocache ervaring niet zou willen onthouden, zou ik zeker de micro's in de berm niemand willen ontzeggen.

Het lijkt erop dat gc.nl dit dan zelf in de hand gewerkt heeft met alle statistieken en het gevaar dat hier een wedstrijd uit ontstaat. Ze moeten dus eerst naar zichzelf kijken voordat ze naar gc.com kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...