Spring naar bijdragen

Geocaching En Puntjes Jagers.


yurrie-currie

Aanbevolen berichten

Volgens mij worden er 'flut- en/of zooi-' caches bedoeld. Niet elke traditional valt daar toch onder?

Als je helemaal geen trads meer in je GPS hebt staan voorkom je de 'flutcaches' maar mis je misschien ook de mooie unieke plekjes :)

Klopt, maar aan de andere kant, ik mis het ook niet. :ph34r:

Zoals ik in het begin van de hobby spontaan in een halfuurtje pauze er wel eens opuit ging heb ik nu zoiets, oooh ja, hier op de parkeerplaats langs de snelweg ligt er ook nog 1, ach ik rijd wel door, geen zin in.

De moeite die ik moet doen om een multi succesvol af te ronden geeft me dan meer voldoening, geeft me meer het idee dat ik er fysiek iets voor heb moeten doen, anders dan auto stoppen, krabbelen en weer doorgaan.

 

De reeds eerder aangehaalde cache X marks the spot is de laatste die ik gedaan heb, dat was de 1e cache na de vakantie halverwege april, verder is het stil op het cache zoekfront. :blush:

Ìnmiddels zijn er al wel ideeen voor leuke dingen om te plaatsen, maar geen plekjes die byzonder genoeg zijn naar mijn idee, dus verder nog niets uitgewerkt.

 

Laten we het er op houden dat een ieder zijn eigen invulling kan geven aan de hobby, maar zoals uit dit draadje al meermaals is gebleken, besteed de nodige aandacht aan het plaatsen van een cache. Zou je zelf het idee hebben van , Leuk, apart, dat zal ik onthouden.

Op die manier kan ook een wat "mindere" locatie iets speciaals worden. Kost even wat meer tijd, ook qua onderhoud, maar het levert meer waardering op. :D

 

Groeten Jan-Willem

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

ik denk als er geen revieuwer is die de boel een beetje bijhoud en strikhoud,

Dat er veel muggels gaan klagen over snel gedropte caches waar ze last van hebben zonder toestemming enz. en dat de lol er dan snel vanaf is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

WOW!!!

 

Ben je een middagje weg, gebeurt er ineens van alles in de discussie, waar ik toch wel heel blij van wordt. :blush:

 

Ik heb er weer een beetje vertrouwen in, dat het nog goedkomt! :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"de knuppel in het hoenderhok-mode AAN"

Als de FTF, STF en TTF een schop krijgt is het misschien ook een idee om de hele ranking weg te gooien.

"de knuppel in het hoenderhok-mode UIT"

 

...knip...

 

Hoenderhok. Ha leuk, ik heb ook kippen :ph34r:

Misschien een idee om dan bij jezelf ook je stats uit de forumhandtekening weg te halen? :blush:

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"de knuppel in het hoenderhok-mode AAN"

Als de FTF, STF en TTF een schop krijgt is het misschien ook een idee om de hele ranking weg te gooien.

"de knuppel in het hoenderhok-mode UIT"

 

...knip...

 

Hoenderhok. Ha leuk, ik heb ook kippen :D

Misschien een idee om dan bij jezelf ook je stats uit de forumhandtekening weg te halen? :ph34r:

Greetz, Bloodwoosj.

 

 

done :):blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat kwaliteit betreft.

Volgens mij kan de cachelegger daar zelf best aardig wat aan doen.

Ik heb eens op een fotocursus gezeten waar bij opdrachten regelmatig gevraagd werd om na uitvoering van de opdracht uit je gemaakte series de drie foto's uit te kiezen die jezelf het beste vond.

Of je nu 10 of 100 of 200 foto's had gemaakt, de opdracht bij iedereen was om de 3 beste eruit te kiezen en die aan de rest ter beoordeling voor te leggen.

In het begin was het voor heel wat deelnemers een groot probleem om zich aan dat maximum van 3 te houden.

Er waren er inderdaad die 3 foto's op tafel legden, maar er waren er ook heel wat die er 10 of soms 20 op tafel legden.

De cursusleider bekeek ze nog nauwelijks en dan had hij al gezegd: "opnieuw, ik wil er maar 3 zien, die 3 die jij zelf het beste vindt".

Uiteindelijk viel, ook bij diegene die er eerst 20 op tafel legde, heel veel rommel af en bij bijna iedereen bleven er 3 foto's over waar ook de rest van de groep een positief oordeel over velde, zonder dat iedereen het er over eens was wat nu een kwalitatief goede foto is of maakt.

Just my 2 cents.

Greetz, Bloodwoosj

 

"de knuppel in het hoenderhok-mode AAN"

Als de FTF, STF en TTF een schop krijgt is het misschien ook een idee om de hele ranking weg te gooien.

"de knuppel in het hoenderhok-mode UIT"

 

...knip...

 

Hoenderhok. Ha leuk, ik heb ook kippen :no:

Misschien een idee om dan bij jezelf ook je stats uit de forumhandtekening weg te halen? :)

Greetz, Bloodwoosj.

 

 

done :D:blush:

Super :ph34r:

Ik geloof dat het nu tijd wordt dat ik eens in Zeeland een cache ga zoeken

Greetz, Bloodwoosj.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zo lezende zou er eigenlijk een soort van rating moeten komen die je in kunt vullen als je de cache logt. Je kunt dan bijv een cijfer van 1 tot 10 geven en dan zou het gemiddelde bovenaan de cache pagina komen te staan. Zoiets staat nu ook al op de wherigo.com pagina :blush:

 

Als je dan verschrikkelijk lage cijfers krijgt voel je je als cachelegger ook niet prettig :ph34r: en zou hij er eerder toe geneigd zijn er iets aan te doen/ volgende keer iets beters te verzinnen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zo lezende zou er eigenlijk een soort van rating moeten komen die je in kunt vullen als je de cache logt. Je kunt dan bijv een cijfer van 1 tot 10 geven en dan zou het gemiddelde bovenaan de cache pagina komen te staan. Zoiets staat nu ook al op de wherigo.com pagina :blush:

 

Als je dan verschrikkelijk lage cijfers krijgt voel je je als cachelegger ook niet prettig :ph34r: en zou hij er eerder toe geneigd zijn er iets aan te doen/ volgende keer iets beters te verzinnen

Ah, het rating-systeem. Het Geocaching-buzzword van 2008. Er zijn al verschillende initiatieven, maar allemaal op de achtergrond. Van alle soorten die ik ken is de Geo d'or tot nu toe het meest georganiseerd, al heeft ook die z'n slechte kanten.

Andere initiatieven staan nog in de kinderschoenen, en Groundspeak zelf wil er niet aan beginnen.

 

Rating-systemen op Internet zijn overwegend gevoelig voor fraude, en iedere GeenStijl-lezer weet dat uit ervaring. Het zal dan ook niet lang duren voordat een dergelijk systeem misbruikt wordt.

Dat is jammer, want ook ik vind het wel lekker om soms gewoon eens een uitermate goede cache uit te kunnen zoeken.

 

De beste manier zal ook hier de mond-op-mond-techniek zijn, en voorlopig zie ik daar geen verandering in komen.

bewerkt door dmace
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zo lezende zou er eigenlijk een soort van rating moeten komen die je in kunt vullen als je de cache logt. Je kunt dan bijv een cijfer van 1 tot 10 geven en dan zou het gemiddelde bovenaan de cache pagina komen te staan. Zoiets staat nu ook al op de wherigo.com pagina :blush:

 

Als je dan verschrikkelijk lage cijfers krijgt voel je je als cachelegger ook niet prettig :) en zou hij er eerder toe geneigd zijn er iets aan te doen/ volgende keer iets beters te verzinnen

 

Dat klinkt wel goed. Logjes zijn subjectief maar een gemiddeld oordeel (cijfer) is denk ik erg representatief voor een cache.

Tenminste, als ik een hotel zoek of een nieuw produkt wat ik aan wil schaffen kijk ik ook naar de beoordelingen.

Ik lees de beoordelingen (logjes) en kijk naar het gemiddeld cijfer.

Wat mij betreft een uitstekend idee :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Van mij mag het Geo'dor eruit en rating niet aan beginnen.

Het zal niet werken en mogelijk vriendjes politiek in de hand werken.

"Als jij mij een hoog cijfer geeft, geef ik jou ook een hoog cijfer!"

 

Ik heb een cache die nu bijna twee jaar ligt, maar slechts 56 x gevonden met overwegend mooie logs.

Heeft deze nu een lage rating omdat hij weinig gevonden is ?

Of heeft hij een hoge rating omdat hij mooie logs heeft ?

Dat zegt dus helemaal niets!

En cachers zouden misschien wel kunnen denken die cache is niets, want hij heeft geen Geo'dor of maar een paar! Dus loop je de kans mis om een hogere rating te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit zo lezende zou er eigenlijk een soort van rating moeten komen die je in kunt vullen als je de cache logt. Je kunt dan bijv een cijfer van 1 tot 10 geven en dan zou het gemiddelde bovenaan de cache pagina komen te staan. Zoiets staat nu ook al op de wherigo.com pagina :blush:

 

Als je dan verschrikkelijk lage cijfers krijgt voel je je als cachelegger ook niet prettig :) en zou hij er eerder toe geneigd zijn er iets aan te doen/ volgende keer iets beters te verzinnen

 

Mijn idee: Schei toch uit met ratings in de vorm van cijfers.

 

Een mooie, interessante, boeiende of leerzame cache geeft me een ervaring die ik niet graag had willen wissen en die voor mij niet in cijfers te vangen is.

Ik heb geen cijfers nodig om de caches uit te zoeken die mij leuk lijken en cijfers dragen er m.i. ook niet toe bij dat de kwaliteit van een cache of cachelegger stijgt (of daalt). Nog in het midden gelaten hoe je kwaliteit definieert.

 

Ik lees de laatste 5 logs om na te gaan hoe de laatste bezoekers over een cache schrijven en regelmatig kijk ik wel eens naar logs wat verderop van teams waarvan ik in de loop der tijd gemerkt heb dat ze ongeveer dezelfde dingen als mij leuk vinden.

 

Als een rating al zou bestaan, heb ik het idee dat de meeste cachers inderdaad denken dat de micro achter de vangrail er lang niet zo goed uit zou komen als de multi door het natuurgebied, maar zo lang er nog steeds horden cachers zijn die op de vangrailmicro af komen, zal er weinig veranderen in de optiek van de legger en krijgt zo'n in veler ogen flutcache vanzelf bestaansrecht. Rating of geen rating.

 

Als legger doet het mij goed als vinders laten blijken dat ze de cache leuk hebben gevonden.

Alleen maar een opmerking in de trant van "gevonden na korte zoektocht, op naar de volgende" zou inderdaad voor mij zelf na een aantal herhalingen een teken zijn om de cache op te ruimen.

Voor de meeste vangrailmicroleggers (leuk woord voor scrabble trouwens :D ) blijkbaar niet, want ze blijven liggen en er komen er nog steeds bij.

 

Ik las ergens in het forum een opmerking van iemand die (ik vertaal het even in mijn eigen woorden) het moeilijk vond om aan een flut/vangrail cache voorbij te rijden zonder hem te loggen.

Zolang dat de instelling is van een grote groep mensen wordt zo'n cache gelogd en blijft ie bestaan.

Rating of geen rating.

Wil je er zelf iets aan veranderen: laat die cache dan links liggen!

Als dat massaal gedaan wordt, verdwijnen ze vanzelf.

Worden ze iedere dag 2 of 3 keer gelogd, dan is het logisch dat ze blijven bestaan (en erger nog, dat nieuwkomers denken dat dát het spelletje is dat geocaching heet, en deze vorm van "cachen" gaan nabootsen).

 

Om even terug te komen op cijfers.

Gisteren hebben mijn vrouw en ik 5 caches gedaan (1 multi, 2 trationals, 1 mystery en 1 earthcache) en in totaal 19,6 km gewandeld.

Ieder van die 5 caches zal goed in mijn geheugen blijven staan en elk van die 5 was de moeite waard. Doordat ze alle 5 in België lagen (oei wat stom van mezelf, die tellen niet mee in de NL ranking :ph34r: ) en ik de logs in het Duits geschreven heb zijn ze wat minder uitgebreid dan gebruikelijk, maar ieder van de leggers weet in ieder geval dat we van zijn/haar genoten hebben.

 

Het belangrijkste cijfer: we hebben er ruim 6 uur plezier aan gehad.

 

My 2 cents (om nog maar eens een cijfer te noemen), Bloodwoosj

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet de gehele draad gelezen, maar wel commentaar:

 

Wat is nou een kwaliteitscache.. uit de stemming die ik proef moet het een mooie tocht zijn, er moet moeite gedaan worden dmv zoeken/puzzel etc.

 

Tja dit klinkt mij in de oren dat er dan alleen maar stomme multi's en mystery's mogen komen. Op de dag dat gebeurt gaat niels maar alleen cachen of we stoppen helemaal.

Ik HAAT mystery's en multi's heb ik ook een redelijke hekel aan omdat ik niet zo ver kan wandelen en de meeste routes minimaal 5km zijn.

Waar ik echt een mega hekel aan heb zijn moeilijke mystery's waar je minstens een wiskunde/scheikunde leraar voor nodig hebt om de puzzel op te lossen en dan ben je er, en dan ligt er een micro. Nou die laten we tegenwoordig lekker voor wat het is.

 

Mensen laat de zoekers nou alsjeblieft zelf uitmaken of ze wel of niet een makkelijke opraper willen doen. En dan hoeft het ze echt niet alleen te doen zijn om de puntjes. Het blijft gewoon leuk om op een vreemde plek of vol in het zicht toch een cache te doen. Op vakantie is het ook altijd een leuk tijdverdrijf tijdens de pauzes etc.

 

Laat geocaching gewoon lekker voor ieder wat wils zijn. Mogen jullie lekker de lastige mystery's doen.. Hou ik de oprapers :blush:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan zou de conclusie dus wezen:

 

Als je iets niet mooi/leuk/aantrekkelijk vind. Gewoon laten liggen die hap.

 

Ieder z'n ding. En gelukkig maar want anders sta je je scheel te zoeken op de parkeerplaats want dan zou iedereen dezelfde auto hebben.

 

Slotje op het topic en nooit meer over hebben :thumbup:

bewerkt door BaJo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet de gehele draad gelezen, maar wel commentaar:

 

Misschien is het verstandiger, toch de hele draad te lezen, voor je commentaar geeft.

 

Met name postje 52 moet iedereen toch aan het denken zetten, dat het zo niet langer kan.

 

Het gaat absoluut niet over het uitbannen van traditionals of micro's Het gaat over het weren van caches, die nergens over gaan.

 

Om jouw eigen terminologie maar te gebruiken: stomme caches zonder verhaal, op nietszeggende lokaties, achter lantaarnpalen, verkeersborden, hekjes, bomen, elektriciteitshuisjes enz.

 

Gewoon ee stapje terug in de evolutie van het cachen, naar het Geocachen zoals het oorspronkelijk was bedoeld.

 

Er is niets mis mee als op beheerste wijze een hobby of sport evolueert. Zolang het er maar beter van wordt.

Nu zien we dat het aantal "flutcaches" toeneemt en dat heeft als gevolg, dat "de nieuwe generatie geocachers" denkt en vind, dat dat zo hoort en dat dat "geocachen" is.

Die weten niet beter en gaan vervolgens zelf ook caches van dat soort verstoppen, waardoor de kwaliteit van de hobby als geheel nog verder achteruit holt.

 

Ook het probleemgedrag van sommige cachers, vloeit hier een beetje uit voort.

Het nietsontziend van het ene naar het andere "puntje" rossen, want welke kick haal je anders uit een micro achter een paal, dan het snel ""scoren van een puntje.

 

Datzelfde probleemgedrag is echter wel aanleiding, dat steeds meer natuurbegeerders, gemeenten en andere instanties / organisaties het geocachen gaan weren uit hun gebieden.

Dan worden de mooie / interessante gebieden wellicht zelfs ontoegankelijk voor onze hobby en dat moeten we met z'n allen toch zien te voorkomen, denk ik.

 

Al diegenen, die dat niet zien en die zich nu verzetten tegen de voorgestelde "maatregelen" , omdat ze alleen maar van "snelle traditionals" en "puntjesjagen" houden, zijn waarschijnlijk al met een heel verkeerd idee aan het geocachen begonnen.

 

Wie daarvan wil stoppen met cachen als datgene wat Kruimel (en anderen) voorstellen echt gaat gebeuren, moet dat vooral niet laten.

Die hebben (volgens mij) het spelletje sowieso niet goed begrepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Twee dingen op bovenstaand bericht.

 

1. Als ik het me goed herinner was het ongeveer een half jaar geleden Kruimeldief zelf die zei dat het wel mee viel met de flutcaches? Dat er naar verhouding niet zoveel flutcaches bijkwamen. Als ik het mis heb hoor ik het wel :thumbup:

Maar als ik me dat goed herinner, is het dan vooral het laatste half jaar zo enorm toegenomen?

 

2. De puntjesjagers die van afvalbak naar lantaarnpaal naar verkeersbord crossen, hebben toch geen directe invloed op de mening van terreinbeheerders?

Daar bedoel ik mee, een snel puntje scoren doe je volgens mij niet middenin een natuurgebied dus die 'overlast' moet dan toch uit een andere hoek komen?

 

Verder ben ik het wel met het bericht eens. Een stapje terug is vaak goed om er weer wat moois voor terug te krijgen.

Als een stuk heide is afgebrand schijnt het een tijd later mooier terug te komen... :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...