Spring naar bijdragen

Geocaching En Puntjes Jagers.


yurrie-currie

Aanbevolen berichten

Tja als de tegenstanders van micro's offtopic willen gaan hier, dan ik ook.

 

Als ze die regel van kwaliteits commissie op 1 januari 2009 in willen voeren vind ik het best ;)

 

Het zijn wel meestal oppikkertjes of anders korte traditionals (paar 100 meter) en zouden ze helaas door iedere "kwaliteits commissie" worden afgekeurd, hoe goed ik de plekjes ook uitzoek.

 

Dat is niet terecht Goeweer! Het gaat mij niet om de afstand/lengte, maar wel om het bizondere plekje. Dus een interessante "oppikker" kan best wat mij betreft.

Zo te lezen doe jij wel je best om interessante plekjes te tonen dus zal het best wel meevallen.( maar met je criterium van 1 tradi per week loop je natuurlijk wel de kans dat je ook wel eens geen mooi plekje weet te vinden. En ja ik deed er 2 van de serie, waarvan er 1 toch weer een electriciteitshuisje langs de weg was: jammer.)

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Er zijn ook caches die letterlijk in de beschrijving hebben staan dat het puur om het puntje gaat en de locatie niet interessant of mooi is.

Voor een 'kwaliteitscontroleur' een uitgemaakte zaak, ook voor de legger zelf.

Maar je moet eens kijken hoe vaak die gelogd worden in verhouding tot de 'mooiere' en 'betere' caches.

 

Je kunt je dan afvragen of 'men' wel behoefte heeft aan het invoeren van criteria.

Schijnbaar is er een andere reden om zulke caches te doen dan de zoektocht naar iets moois.

 

Het lijkt erop dat er een grote variatie aan cachers is. Je kunt de hobby 'puur' willen houden door een kwaliteitscontrole maar neemt dan dus bij een grote groep hun manier van plezier beleven weg.

 

Persoonlijke mening: mooie plekken hebben de voorkeur maar als ik ergens in de buurt ben pak ik in principe alles mee. Het voelt namelijk raar aan om te weten dat er een cache ligt en vervolgens gewoon door te rijden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een reviewer kan moeilijk een cache op kwaliteit beöoordelen, want hij is niet ter plaats geweest.

 

Volgens Google Earth zou een cache in een vangrail zitten, maar misschien gaat het eigenlijk om een innovatieve konstruktie 2 meter verderop waarvan tientallen cachers "wow" gaan zeggen. Een cache met een zeer korte beschrijving kan vaak op een hele mooie plek staan, alleen is de eigenaar geen literaire-type. Of andersom, soms heb je 4 pagina's tekst met kleuren en 3 grote foto's van een leuk stadje en dan vind je een microcache type SDkaart-doosje op het P-bordje in de toeristenbusparkeerplaats.

 

Reviewen in sommige landen - waaronder Nederland - is al zo'n tijdrovende en ingewikkelde zaak; het aanvaardbare kwaliteitsniveau moet door de "community" worden bepaald. Bovendien wordt de reviewers, bijna overal, vaak verweten dat zij niet "consequent" optreden onder elkaar (met voorbeelden zoals "deze cache in Australië mag wel, waarom de mijne dan niet?" - nouja, de teleurgestelde cacheplaatser heeft vaak de tijd om hét tegenvoorbeeld te vinden onder 500.000 andere caches). Als er één ding is waarover de meeste reviewers mee eens zijn, is het om de subjectiviteit zoveel mogelijk te vermijden. Dat is overigens één van de redenen geweest waarom virtual caches verdwenen zijn. Nu zijn de kwaliteitsargumenten gedecentraliseerd op waymarking, en daar vind je af en toe behoorlijke strenge voorwaarden.

 

Groeten uit Frankrijk, waar reviewen eenvoudiger is dan in Nederland, want publieke terrein = publieke terrein (je mag bijna overal met je geweer gaan jagen, dus geocaches komen niet voor op de radar van de autoriteiten!). Alleen de taalkennis ligt hier ietsje lager... ;)

 

Nick / sTeamTraen / riviouveur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voelt namelijk raar aan om te weten dat er een cache ligt en vervolgens gewoon door te rijden ;)

 

Mij geeft het juist een gevoel van sterkte en controle om die dingen te laten liggen. Bij andere zaken geef ik vaak ook kwaliteit voorrang boven kwantiteit. Jij ook denk ik.

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voelt namelijk raar aan om te weten dat er een cache ligt en vervolgens gewoon door te rijden ;)

 

Mij geeft het juist een gevoel van sterkte en controle om die dingen te laten liggen. Bij andere zaken geef ik vaak ook kwaliteit voorrang boven kwantiteit. Jij ook denk ik.

 

Geopatra.

 

Sterkte kan ik me iets bij voorstellen. Controle niet helemaal. Of je moet bedoelen controle over jezelf want over de betreffende cache heb je geen controle. Het feit dat jij hem niet logt met een bepaalde reden zie je niet terug op de pagina en die 100 loggers na je zorgen ervoor dat de legger denkt dat het een prima plek is (ja, dat ben ik er dus ook 1 van ;) )

 

Wat betreft de kwaliteit boven kwantiteit; ongetwijfeld.

Maar om volmondig ja te kunnen antwoorden...wat bedoel je met andere zaken?

 

Ben ook wel benieuwd naar je mening over de rest van mijn vorige stukje ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja als de tegenstanders van micro's offtopic willen gaan hier, dan ik ook.

 

Als ze die regel van kwaliteits commissie op 1 januari 2009 in willen voeren vind ik het best ;)

 

Het zijn wel meestal oppikkertjes of anders korte traditionals (paar 100 meter) en zouden ze helaas door iedere "kwaliteits commissie" worden afgekeurd, hoe goed ik de plekjes ook uitzoek.

 

Dat is niet terecht Goeweer! Het gaat mij niet om de afstand/lengte, maar wel om het bizondere plekje. Dus een interessante "oppikker" kan best wat mij betreft.

Zo te lezen doe jij wel je best om interessante plekjes te tonen dus zal het best wel meevallen.( maar met je criterium van 1 tradi per week loop je natuurlijk wel de kans dat je ook wel eens geen mooi plekje weet te vinden. En ja ik deed er 2 van de serie, waarvan er 1 toch weer een electriciteitshuisje langs de weg was: jammer.)

 

Geopatra.

 

Doordat ik mij een quotum heb opgelegd van 52 caches zijn het inderdaad niet alleen de plekken waarvan ik zeg wauw! hier moet een cache, maar ook de tweede categorie wat minder bijzondere cache plekjes.

En die cache bij het stroomhuisje zit inderdaad in die tweede categorie. Ik vind het door de ligging wel een uniek plekje, maar niet bijzonder of mooi.

Het is ook niet toevallig dat de meeste mindere plekjes bij de eerste 10 weken zitten, blijkbaar was het toch een gebrek aan ervaring bij het leggen van traditionals ;)

Maar ook een paar van de beste cache plekken zitten bij deze 10, die had ik als eerste voor het uitzoeken.

bewerkt door Goedweerloper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bovendien wordt de reviewers, bijna overal, vaak verweten dat zij niet "consequent" optreden onder elkaar (met voorbeelden zoals "deze cache in Australië mag wel, waarom de mijne dan niet?"

 

Nog niet zo lang geleden werd er actief in een draadje gepost over een 'ouwe stompen event'. De reviewer liet duidelijk weten waarom deze niet als event goedgekeurd zou kunnen/mogen worden.

Een uitgemaakte zaak dan toch?....nou, nee....het bracht nogal wat teweeg. Vergelijkingen met andere events werden inderdaad gelijk gemaakt. Tot aan oneigenlijke trucjes om 'door de mazen van de wet te glippen'.

En dan gaat het hier om iets wat nog redelijk objectief vast te stellen is. Kwaliteit is zo iets subjectiefs, dat wordt helemaal een moeilijk verhaal. Als je verder leest dat sommigen eerst wel, en later geen 'oppikkers' aandoen, dan is het naast de beleving per persoon dus ook nog afhankelijk van de tijd van het jaar of de tijd dat je al aan het cachen bent.

 

Ik krijg op het forum (in meerdere draadjes) wel eens de indruk alsof er in Nederland zoveel flutcaches liggen. Misschien komt het doordat ik vlak bij het Cachedorado woon, en daarmee wellicht verwend ben, maar zoveel echte flutcaches ben ik nog niet tegen gekomen. Hebben we hier echt een groot actueel probleem?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie bepaalt of een cache nou wel of niet mooi is of interessant? Dat bepaalt diegene die ze doet en niemand anders.

 

Wij vinden caches waarbij je meer dan 7 km moet lopen niet interessant! Waarom niet, omdat ik dat fysiek niet kan.

Daarentegen fietsen wij wel graag en doen dan of een langere fiets cache of we knopen enkele "oprapertjes" aan elkaar en hebben dan een leuke fietstocht.

 

Dit doen we ook met de motor. We hebben de serie dorpsgezichten gedaan, allemaal "oprapertjes" bij verkeersborden, maar als je de serie in zijn geheel op een dag met de motor doet, heb je een schitterende mooie motortocht. Net zoals de Dedemsvaart serie, heel leuk om fietsend of per motor te doen.

 

Mensen die van steden houden zullen eerder een cache in de stad doen, dan iemand die alleen maar van natuur houdt.

Ook puzzelaars kunnen aan hun trekken komen, maar wij vinden het niets, ze zijn voor ons vaak veels te moeilijk.

 

Niemand anders kan voor jou bepalen wat JIJ leuk zou moeten vinden. Het is heel erg persoonlijk en heeft met jouw manier van cachen te maken!

bewerkt door Mon-Roe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doordat ik mij een quotum heb opgelegd van 52 caches zijn het inderdaad niet alleen de plekken waarvan ik zeg wauw! hier moet een cache, maar ook de tweede categorie wat minder bijzondere cache plekjes.

 

Leg eens uit....Wat kan in vredesnaam de zin zijn van "jezelf een quotum van 52 opleggen"

 

Temeer als dat, zoals je zelf aangeeft precies dat effect heeft wat ik ervan verwacht, namelijk dat je, om aan je quotum te voldoen, ook caches op minder interessante plekken gaat wegleggen.

 

Gaan we nu ook al competitie krijgen onde cacheleggers? ;)

 

Dit doen we ook met de motor. We hebben de serie dorpsgezichten gedaan, allemaal "oprapertjes" bij verkeersborden, maar als je de serie in zijn geheel op een dag met de motor doet, heb je een schitterende mooie motortocht.

 

Tja, volgens mij worden er nu wat dingen omgedraaid.

 

Je gaat nu minder interessante caches gebruiken om een leuke motortocht te hebben?

Daar hoef je geen caches voor te gebruiken, een mooie motortocht is op diverse sites kant en klaar in je TomTom of GPS te downloaden.

 

Naast die anderhalve motorrijder blijven voor de rest die oppikkers nog steeds minder interessant.

 

Ik haat hondepoep, maar als ik bij ons in het Bergse Bos van de ene hondedrol naar de andere wandel, kan ik een schitterende wandeling hebben. ;)

 

Maar ...hondenbezitters: Kom maar op met die drollen!!! zal je mij toch niet horen roepen.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het hebben van een discussie omtrent de kwaliteit van caches zelfs al goed om je bewust te maken eens na te denken over wat je waar legt en hoe je je pagina uitwerkt. Maar goed, met deze discussie zullen wij niet iedereen bereiken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...