Spring naar bijdragen

Geocaching En Puntjes Jagers.


yurrie-currie

Aanbevolen berichten

Reviewtijd duurt tussen de 5 minuten en 5 weken. Als je dan 5 weken nog niets gehoord hebt, dan mag je gaan vragen wat er aan de hand is.

 

Ik griezel al weer een beetje al sik lees dat je met spanning zit te wachten of je het wel allemaal goed hebt gedaan, of de cache niet te dicht bij andere caches ligt. Dat is nu net iets wat je voor het ter review aanbieden zelf zou hebben kunnen controleren.

Niet de cachepagina 1x bekijken en floep weg, en de reviewr zegt wel wat er aan mankeert, nee, alles 1x, 2x 3x napluizen of alles wel goed is ingevoerd. Dat je al twijfelt of de cache niet te dicht bij andere cache sligt zegt mij dat je niet geoed hebt nagekeken en niet geod hebt gecontroleerd anders zou je weten dat je cache wel of niet te dicht bij een andere cache ligt. Ligt het te dicht bij een andere cache, wordt je cache afgekeurd en kun je weer opnieuw beginnen. Zou carambalig zijn omdat al zoveel moeite hebt gedaan om toestemming van de eigenaar/beheerder te krijgen van het gebied waar de cache verstopt ligt, dat het carambalig zou zijn dat de reviewer de cache niet goedkeurt omdat het te dicht bij een andere cache ligt. Dat had je allemaal al kunnen kortsluiten voordat je besloot de cache ter review aan te bieden. Immers, als de reviewr de cache om die reden afkeurt, moet je weer een nieuwe eindlokatie zoeken en daarvoor weer toestemming vragen aan desbetreffende beheerders/eigenaren. Dat kan ook weer tussen enkele dagen tot enkele maanden duren....................

 

Een extra reviewer is niet nodig omdat een enkele reviewr het werk wel aan kan als hij alle dagen bezig is. De kralenFee mag dan wel uit een huishouden komen maar is alleen voor mij een backup. Als ik geen zin of geen tijd heb, dan kan ik op haar terugvallen.

 

Dan is Hawkeyes er nog en dan hebben we nog een hele zooi Amerikanen die klaar staan om bij te springen als we om hulp vragen.

 

Geduld is een schone zaak en laat je niet van de wijs brengen door wat er staat op de site van geocaching.com dat je binnen 72 uur bericht hebt.... Dit geldt alleen voor Amerika met reviewers in vaste dienst en niet zoals wij die het in onze eigen spaarzame vrije tijd mogen doen.

 

Of je nu 1 cache gelegd hebt of al 100, iedereen zit te wachten op zijn cache. Als iedereen de cache volgens de voorwaarden in zou leveren, kan ik er wel 100 op een dag aan, maar zoals het nu is, eigenlijk over het algemeen een puinhoop, dan mag je blij zijn dat er 4 in een urr bekeken worden en dat de reviewer niet na een 4 a 5 uur gillends het raam uitspringt om zoveel rotzooi dat er aangeboden wordt.

 

Nederland raakt bijna vol met caches en veel rotzooi wordt er gedumpt. Laten we nu eerst maar eens een paar duizend kwaliteitscaches gaan plaatsen en proberen al die parkeerplaatsoprapers en CS te weigeren. Heeft de cacheplek geen leuke omgeving voor een echte wowgevoel? Dan is de cacheplek geen cacheplek en een geocache onwaardig. Die kant moeten we op. Dat scheelt helemaal enorm veel reviewertijd.

 

Dit is nu eens klare taal,en ik hoop dat iedere cache legger na het lezen van dit bericht zich eerst eens afvraagt: of hij voldoet aan het doel van geo-cachen.En dat is mijns inziens nog steeds mensen een mooie of bijzondere locatie te laten ontdekken. :eek:

 

Dus met andere woorden Bezint eer ge begint :lamo:

 

greetz yurrie-currie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Nederland raakt bijna vol met caches en veel rotzooi wordt er gedumpt. Laten we nu eerst maar eens een paar duizend kwaliteitscaches gaan plaatsen en proberen al die parkeerplaatsoprapers en CS te weigeren. Heeft de cacheplek geen leuke omgeving voor een echte wowgevoel? Dan is de cacheplek geen cacheplek en een geocache onwaardig. Die kant moeten we op. Dat scheelt helemaal enorm veel reviewertijd.

 

Dit is neem ik aan je persoonlijke mening. Ik kan namelijk soms ook genieten van een rondje 'oprapertjes' doen, zonder het wow gevoel te hebben bij iedere plek. Ik zou zo zeggen: er is voor ieder wat wils. Of 'we' dan ook die kant opmoeten is dan ook maar de vraag. Mijn inziens ligt Nederland nog helemaal niet vol en dat zal vast ook niet zo snel gebeuren. Maar goed, de discussie of oprapertjes geocachewaardig zijn hoort niet in dit topic thuis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is neem ik aan je persoonlijke mening.

 

Neem van mij aan dat dat allang geen "persoonlijke mening" meer is.

Die mening wordt ondertussen door velen gedeeld.

 

Vroeger was ik ook zo van "voor elk wat wils" en "ieder zijn spelletje" en "vrijheid blijheid"

Een van mijn eerste postings op het forum leverde me zelfs een ban op omdat ik in iets te ferme bewoordingen van leer trok tegen een felle "anti-micro" aanhanger. (nu ben ik er zelf een) Vond toen ook dat iedereen moest doen, wat hij / zij leuk vond. Ik dacht toen dat het wel mee zou vallen met die wildgroei aan micro's

 

Nou....nu een paarhonderd micro's verder kan ik je zeggen.....Dat is wel helemaal over...kwam je destijds af en toe een micro tegen op een oninteressante plek...tegenwoordig struikel je erover op plaatsen die werkelijk nergens over gaan.

Het lijkt wel of sommige cachers elkaar de loef af proberen te steken met zoveel mogelijk micro's op de meest stompzinnige lokaties.

 

Ik heb vandaag toevallig ergens een korte multi gelopen in een leuk groen gebiedje net buiten de Europoort.

In een straal van 500 meter liggen daar ook 3 micro's.

Bij een verkeersbord, bij nog een verkeersbord en bij een bankje.

 

Ik was met de auto en twee ervan had ik bij wijze van spreken uit mijn portierraam kunnen loggen.

Voor de laatste had ik toch wel uit moeten stappen en drie meter lopen.

 

Ik had ze natuurlijk ook gewoon lopend kunnen doen vanaf die multi, het was tenslotte vandaag heerlijk weer (sinds lange tijd)

 

Nou, ze liggen er nog en ze liggen mij best. Ik loop er geen meter meer voor om. Dan maar geen 3 "puntjes"

 

In een straal van 20 km rond mijn huiis, had ik ooit op een enkele mysterie na "alles schoon"

Nu liggen er volop micro's. In een straal van 5 km rond mijn werk (Europoort) liggen er nog meer.

 

Als ik op mijn fiets spring en een flinke wind laat, rij ik er 10 voorbij.

En dat doe ik dan ook....ik rij er voorbij.

 

:eek:Reviewer(s) op vakantie? Werk eraan mee om te zorgen dat dat kan......bied geen rommel aan! :lamo:

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wacht even....

 

 

 

Wanneer iedereen zijn “toekomstige” caches foutloos zou kunnen inleveren dan zouden er toch geen reviewers meer nodig zijn.

 

Ik dacht dat je juist reviewer werd om je medecachers zoveel mogelijk te kunnen begeleiden/helpen om een nieuwe cache te plaatsen. Wanneer dit niet je motivatie is en je vindt het vervelend dat mensen je hier vragen over stellen, dan moet je het stokje doorgeven aan anderen die wel behulpzaamheid voorop hebben staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wacht even....

 

 

 

Wanneer iedereen zijn “toekomstige” caches foutloos zou kunnen inleveren dan zouden er toch geen reviewers meer nodig zijn.

 

Ik dacht dat je juist reviewer werd om je medecachers zoveel mogelijk te kunnen begeleiden/helpen om een nieuwe cache te plaatsen. Wanneer dit niet je motivatie is en je vindt het vervelend dat mensen je hier vragen over stellen, dan moet je het stokje doorgeven aan anderen die wel behulpzaamheid voorop hebben staan.

 

Ow, wat sla jij hier de plank mis zeg! Een reviewer controleert of je aan alle eisen hebt voldaan. Wij hebben dan nog een reviewer hier die je zoveel mogelijk helpt om aan alle eisen te voldoen. Wees blij met dat feit.

Het is een kwestie van goed lezen en daar naar te handelen. Hoe vaak heeft Kruimeldief de gang van zaken niet uitgelegd hoe e.e.a. zou moeten verlopen. Er zijn zelfs complete checklisten te vinden die je na kunt (moet) lopen. Een reviewer zet je cache online, het is geen mentor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben altijd een beetje allergies voor meningen die 'door velen' gedeeld worden. Als dat zo is laat de velen dan vooral voor voor zichzelf spreken. Voor je het weet gooi ik mijn 'velen' in de strijd :lamo: - wat ik bij een andere discussie vast wel eens gedaan zal hebben :(

En, o ja, ik ben nog maar een beginner, geocache nu een klein jaartje, heb er pas 150 gedaan, maar ik vind het 'vinden' nog steeds leuk en dat vele daarnaast ook nog eens prachtig gelegen zijn en/of een prachtig verhaal bevatten, prima.

 

Vroeger is verleden tijd. Jij hebt je mening over bepaalde soorten caches herzien en dat is prima. Er liggen net buiten Europoort 3 micro's en jij rijdt er voorbij. Prima. Een ander gaat er wel voor. Ook prima. In een straal van 20 kilometer rond je huis was alles schoon en nu niet meer. Nou en? Het gaat toch om het cachen en niet om het 'schoon' hebben van een bepaalde straal rond je huis.

 

De taak van een reviewer is te reviewen. Bij mijn weten hoort daar niet bij het beoordelen van de cache op 'rommeligheid', 'opraperigheid' etc. De plaats van de cache is aan de indiener van de cache, natuurlijk mits toestemming verleend etc. Dat deze daarbij zijn uiterste best moet doen zich zo goed mogelijk voor te bereiden en de cachepagina op orde te brengen spreekt voor zich (oeps :eek: ook ik heb Kruimeldief wel eens onnodig - maar niet bewust - aan wat extra reviewwerk gezet.

 

Of het werk er voor Kruimeldief leuker op wordt weet ik niet, maar als er morgen 1.000 oprapertjes op bijv. parkeerplaatsen langs snelwegen ter review worden aangeboden, en deze voldoen aan de voorwaarden, en ze zijn allemaal tip top reviewtechnisch in orde, dan rest de reviewer niets anders dan ze te publiceren.

 

Maar goed, zelf ik weet dat in mijn kleine geocachinggeschiedenis de discussie rond 'oprapertjes' als eens gevoerd is - destijds zelfs met rekenvoorbeeldjes -, en ongetwijfeld weer eens gevoerd gaat worden (iedere geocachegeneratie heeft recht op zijn eigen discussierondjes). Dit onderwerp zal ik hier nu laten rusten.

 

Overigens kan ik mij het hoge zuchtgehalte tijdens het reviewwerk wel voorstellen omdat iemand weer eens niet goed gelezen heeft resp. te snel aan het ter-publicatie-aanbieden is geslagen. Ik was er mede schuldig aan...

 

Neem van mij aan dat dat allang geen "persoonlijke mening" meer is.

Die mening wordt ondertussen door velen gedeeld.

(...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wacht even....

 

Natuurlijk is het handig als je eerst wat hebt gecached voordat je je eigen cache maakt. En op geocaching.nl staat een prima link om je cache te maken, Maar...

 

Ik herinner me nog de moeilijkheid om alles goed in te vullen in het formulier, toen we onze eerste (en nog enige) cache maakten zo'n jaar geleden. Met goed lezen en nog eens lezen (van de handleiding van Kapitein Haak, de handleidingkjes op .nl) kwamen we vast met -wat nu genoemd wordt- gerommel. Er stond veel impliciet genoemd in het formulier en toelichting, maar dat hadden we niet door de eerste keer. Ja, achteraf natuurlijk wel. :eek:

En op het forum waren we nog niet vaak geweest...

 

Het is soms als ervaren legger moeilijk te zien dat een newbee die vanzelfsprekende dingen niet weet of ziet.

 

Staat die handige checklist ook op geocaching.nl? Als die handige dingen nu bij elkaar staan, wordt het voor de beginner wat gemakkelijker vinden. En dus beter voor te bereiden. :lamo:

bewerkt door Woven
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wacht even....

 

 

 

Wanneer iedereen zijn "toekomstige" caches foutloos zou kunnen inleveren dan zouden er toch geen reviewers meer nodig zijn.

 

Ik dacht dat je juist reviewer werd om je medecachers zoveel mogelijk te kunnen begeleiden/helpen om een nieuwe cache te plaatsen. Wanneer dit niet je motivatie is en je vindt het vervelend dat mensen je hier vragen over stellen, dan moet je het stokje doorgeven aan anderen die wel behulpzaamheid voorop hebben staan.

 

Tja, ik weet niet waar je die onzin vandaan haalt. gelukkig hebben een aantal het al juist verwoord.

 

Nee, het is niet mijn motivatie om continue de cachemakers te moeten vertellen wat er allemaal nog aan hun cache mankeert voordat het úberhaupt online mag komen.

nee, het is geen taak van een reviewer van geocaching.com om de cachelegger in raad en daad bij te staan en op pad te helpen.

Of ik het vervelend vind dat "mensen" hier vragen stellen? Als ik het vervelend vind, beantwoord ik ze niet eens. Ik review niet voor geocaching.nl maar voor geocaching.com en heb eigenlijk als reviewer hier helemaal geen rechten of plichten. Dat ik toevallig admin ben van het forum staat helemaal los van het reviewen. Twee taken, dubbele petten, verschillende sites, verschillende bazen, verschillende eigenaren :eek:

 

Je zou liever zien dat ik het reviewerstokje over zou geven aan een derde? Tja, dat is aan de Amerikanen. Als die niet tevereden zijn over me zal ik dat wel horen en die zullend an wel een niewue zoeken, als ze nog een nieuwe willen hebben :lamo:

 

Ik kan je vertellen dat ik niet alleen review, maar ook nog erbij help en soms zelfs complete cachepagina's voor anderen aanmaak ik HTML. Dat wil ik wel doen als ik het niet druk heb, maar is in geen geval een taak van me. En ja, ik geef veel hints en tips als er iets fout is, maar officieel zou het volstaan door te melden dat de cache niet voldoet aan de eisen. Ja ik denk wel eens mee, maar dat is geen eis.

 

Mijn taak is niets anders de cachepagina controleren op fouten, kijken of de cache en zijn pagina in het geheel voldoen aan de eisen van geocaching.com en de aanvullende eisen die voor Nederland gelden. Of de coördinaten allemaal kloppen, of er toestemming is. Niets meer en niets minder. En des te meer de cachelegger zelf doet, doet wat hij doen moet voordat hij de cache ter review aanbiedt, des te meer deze cache af is, des te minder werk ik heb met het nakijken en controleren, des te sneller een cache door me gepubliceerd wordt.

 

Het stokje overdragen zegt hij... Wie wil er 7 dagen per week 4 a 5 uur per dag in stoppen? Ook tijdens je vakantie? Tijdens feestdagen? Tegen een betaling van een paar geocoins per jaar? Goed, ik heb afgelopen zaterdag en zondag niets gedaan en dus ben ik maandag 16 uur bezig geweest en vandaag al 12 uur. Alleen met geocaching bezig. En er staan nog ruim 60 in de todo lijst. Morgen heb ik nog een paar uur en dan wordt het hooguit vrijdag weer een aantal uur. Ik wil zaterdag eigenlijk wel eens gaan verven in huis.....

 

Nee, als iedereen dat zou doen wat er van hem verlangd wordt, dan zouden de reviewers ook eens meer aandacht aan andere zaken des levens kunnen besteden dan alleen maar werken voor eigen brood en gratis werken voor geocachers.

Wat wordt er van een cachelegegr verwacht?

 

1 verzin een cache

2 zet de route uit

3 zoek een eindcoördinaat

4. regel toestemming voor de cacheplek en bij sommige organisaties ook voor de complete route

5. Maak je cachepagina klaar. en geef zoveel mogelijk info aan de reviewer in een reviewernote op je cachepagina. Vermeld ook van wie je toestemming hebt met naa, telefoonnummer, emailadres, functie en eventueel contractnummer.

6. controleer de complete route, de cacheplek en de cachepagina op alle punten en zorg dat de cache en zijn pagina aan de guidelines voldoen en aan al de lijsten die er circuleren over waar je allemaal op letten moet. Ook hier op geocaching.nl is genoeg te vinden.

7. controleer nog eens alle coördinaten.

8. verstop de fysieke cache op zijn plek.

9. biedt de cache ter review aan. Als iederen zorgt dat de cache voldoet aan bovenstaand dan is de cache dezelfde dag nog gepubliceerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je net begint met zelf caches maken, blijf je toch in spanning zitten of alles wel goed gaat en ligt die wel op een plek waar nog geen andere cache in de buurt ligt.

 

Daarom is het ook aan te raden om genoeg caches in de buurt gedaan te hebben zodat je daar van op de hoogte bent

 

Ja, de meeste normale caches hebben wij ook gedaan, maar moeilijkheidsgraad vanaf 3 laten wij meestal liggen. Wij hebben geen wiskundige achtergrond, hebben geen IQ van boven de 130. Er liggen er hier enkele van GPSgek en daar hebben wij enkele malen ons hoofd over gebroken en het lukt ons niet.

 

maar als jij ze even voor me oplost, weet ik waar ze liggen en kan ik daar rekening mee houden. :lamo::(:eek:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Da's klare taal, haha ! :thumbup:

En misschien mogen mensen ook andere dingen in hun leven hebben naast geocaching,

zonder dat ze daar verantwoording voor af hoeven te leggen op het forum ?

:lamo:

 

....en zonder dat ze zich zelf steeds moeten verdedigen.

Helaas (maar misschien ook gelukkig ;) ) staan er altijd veel meer scheidsrechters en coaches langs de lijn. En zijn er veel minder die ook de betreffende cursus voor uitoefenen van dat vak gaan volgen.

 

Het valt me op en het gaat me langzaam storen dat de revieuwers zich steeds moeten verdedigen. Uitleggen OK, maar het gaat veelal om meningen. En die verschillen nu eenmaal. Daar kun je eindeloos over blijven emmeren. Lijkt me zonde van de tijd. Laat de reviewers gewoon rustig hun werk doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor zover ik weet is er naast de guidelines de ruimte voor richtlijnen per land. Nederland gebruikt die ook, zie de bepalingen over de grote beheer-instanties.

 

Vorig jaar september had ik de eer en het genoegen (bij toeval, maar wel op uitnodiging) aanwezig te mogen zijn op een event waar ook de voltallige Groundspeak top en een groot aantal internationale reviewers aanwezig was.

Ik moest wel een "oath of secrecy" afleggen aangaande de identiteit van de aanwezige reviewers, want die worden blijkbaar niet overal als even "behulpzaam" ervaren en sommigen schijnen zelfs te worden bedreigd door cacheleggers die hun cache niet online kregen.

Zover zijn we hier gelukkig nog niet, (geloof ik.)

 

Onder de diverse aanwezigen was een levendige discussie over de kwaliteit van caches en een eventueel "beoordelende rol" voor de reviewer daarin, een behoorlijk hot item en onderwerp van de meeste "tafelgesprekken".

 

Waarom? Omdat wereldwijd cachers , reviewers en dus ook Groundspeak zich hierover zorgen beginnen te maken. (allergisch of niet, dat zijn er velen)

 

Groundspeak vind, dat ze een naam hoog te houden hebben en willen het zeker niet gaan afleggen tegen allerlei "off-springs" als Quali, Navi, Terra en wat dies meer zij-cacher, die andere (naar eigen zeggen hogere) kwaliteitsstandaards voorstaan.

Nou zijn die nog niet echt een bedreiging, maar ze willen de beste blijven en dan moet je "kwaliteit borgen"

 

Overigens is het zo, dat Groundspeak zich hier op dit moment nog niet teveel in mengt en hier zeker nog geen aanvullende "kwaliteits-regels" voor wil opstellen. Temeer omdat dit in sommige landen een groter probleem is dan in andere.

 

Ze laten het vooralsnog over aan het deskundig oordeel van de reviewers, waarin zij hun vertrouwen hebben gesteld.

Naast regels en richtlijnen dus ook "de beoordeling" van de reviewer.

(maar ik ben bang, dat als dit "kwaliteits-probleem" op deze wijze niet beheerst kan worden, dat er heus wel regels gaan volgen.)

 

Ik weet dat er in een aantal landen al reviewers opereren, die al naar de kwaliteit van een cache (lokatie) kijken en deze indien nodig, ter discussie stellen bij de legger, en soms ook weigeren.

 

In Nederland ook? Nee, nog niet eccht....maar van mij mag het.

Hoewel ik betwijfel of Kruimel erop zit te wachten om ook nog eens de kwaliteit te moeten beoordelen.

(dan kan hij echt nooit meer op vakantie....om maar weer even "on-topic" te blijven ;))

 

We zouden zelf zo verstandig moeten zijn om in te zien, dat een micro in een tuinhekje, of tussen twee betonplaten in de steeg achter een rijtjeshuis in een betonblokkenwijk, niets, maar dan ook niets toevoegt aan het Geocachen. Al kun je er nog zo'n "leuk rondje oppikkers" mee maken.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...