Spring naar bijdragen

Geocaching En Puntjes Jagers.


yurrie-currie

Aanbevolen berichten

Voor een deel een herhaling van wat ik al eerder geschreven heb, maar ik zie dit verband:

 

De problemen met beheerders zijn, natuurlijk ontstaan door cachers met "probleemgedrag""

Maar juist de de groep "probleemcachers" is explosief gegroeid, met het groeiend aantal "snelle traditionals" (oppikkers) die, naast rankings, mede leiden tot "puntjesjagen"

 

Op jacht naar meer puntjes, worden natuurlijk op een gegeven moment alle traditionals bezocht.

Een aantal van die traditionals liggen ook in kwetsbaar gebied, maar die wil men dan toch zo snel mogelijk scoren.

Liefst met de 4x4 bovenop de cache parkeren, al staat er in de beschrijving dat de laatste 250 m. te voet moet worden afgelegd.

 

Ook te voet is "via de paden" vaak om, dus banjeren we gewoon door de begroeiing heen "het pijltje achterna" (dan komt er vanzelf een nieuw pad, toch...?)

 

Op zeker moment doen "Puntjesjagers", op jacht naar puntjes ook multi's. Maar dan liefst zo snel mogelijk.

Specifieke wandel of fietsmulti's, worden via allerlei omwegen of verboden wegen, met de auto gedaan.

Op plaatsen waar dat expliciet verboden is, wordt toch 's nachts gecached, en noem maar op

 

Dus er is mijns inziens zeker verband tussen probleemgedrag, wat er voor zorgt dat we geweerd worden door beheerders en de kwaliteit van caches. Het een is, hoewel indirect, het gevolg van het ander.

 

Ik denk echt, dat op het moment dat er geen "flutcaches" meer zijn, het aantal "flutcachers" ook sterk zal afnemen.

 

Het gedrag van een enkeling is inderdaad het probleem , maar omdaar nu paal en perk aan te stellen door alle "flutcaches "te weren?

Mischien moeten er meer komen zodat ze uit de kwetsbare gebieden blijven :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Voor een deel een herhaling van wat ik al eerder geschreven heb, maar ik zie dit verband:

 

De problemen met beheerders zijn, natuurlijk ontstaan door cachers met "probleemgedrag""

Maar juist de de groep "probleemcachers" is explosief gegroeid, met het groeiend aantal "snelle traditionals" (oppikkers) die, naast rankings, mede leiden tot "puntjesjagen"

 

Op jacht naar meer puntjes, worden natuurlijk op een gegeven moment alle traditionals bezocht.

Een aantal van die traditionals liggen ook in kwetsbaar gebied, maar die wil men dan toch zo snel mogelijk scoren.

Liefst met de 4x4 bovenop de cache parkeren, al staat er in de beschrijving dat de laatste 250 m. te voet moet worden afgelegd.

 

Ook te voet is "via de paden" vaak om, dus banjeren we gewoon door de begroeiing heen "het pijltje achterna" (dan komt er vanzelf een nieuw pad, toch...?)

 

Op zeker moment doen "Puntjesjagers", op jacht naar puntjes ook multi's. Maar dan liefst zo snel mogelijk.

Specifieke wandel of fietsmulti's, worden via allerlei omwegen of verboden wegen, met de auto gedaan.

Op plaatsen waar dat expliciet verboden is, wordt toch 's nachts gecached, en noem maar op

 

Dus er is mijns inziens zeker verband tussen probleemgedrag, wat er voor zorgt dat we geweerd worden door beheerders en de kwaliteit van caches. Het een is, hoewel indirect, het gevolg van het ander.

 

Ik denk echt, dat op het moment dat er geen "flutcaches" meer zijn, het aantal "flutcachers" ook sterk zal afnemen.

 

Het gedrag van een enkeling is inderdaad het probleem , maar omdaar nu paal en perk aan te stellen door alle "flutcaches "te weren?

Mischien moeten er meer komen zodat ze uit de kwetsbare gebieden blijven B)

Kijk DAT noem ik nou eens een creatieve oplossing :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel dat het waar is wat je zegt (wat op zich aannemelijk is).

Wat zou dan de beste oplossing zijn? Caches verbieden? Statistieken afschaffen?

mijn voorkeur zou in iedergeval zijn: Weg met alle getallen. Alleen nog logs.

Aangezien ik een ieder zijn geocache ervaring niet zou willen onthouden, zou ik zeker de micro's in de berm niemand willen ontzeggen.

Het lijkt erop dat gc.nl dit dan zelf in de hand gewerkt heeft met alle statistieken en het gevaar dat hier een wedstrijd uit ontstaat. Ze moeten dus eerst naar zichzelf kijken voordat ze naar gc.com kijken.

 

Het maakt mijns inziens niets uit als iemand aan deze hobby een wedstrijdt element verbindt.

De een vindt het leuk de ander niet.

Als een ieder zich maar gewoon aan de toegangs regels houdt voor de des betreffende lokatie.

Er zijn al zoveel regels als we deze naleven is er geen probleem en nieuwe regels zullen ook door een ieder anders uitgelegd worden.

Moeten hier dan ook weer regels voor komen?

Dan komen we toch weer uit op het probleem gedrag en dit is moeilijk op te lossen.

bewerkt door alkie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik al eens eerder heb opgemerkt: gecoaching is een afspiegeling van onze maatschappij.

 

[knetterhard modus aan]

Vrijheid, blijheid. Niemand mag zich bemoeien met mijn handelen ook niet als er regels zijn afgesproken (wie van de noobs heeft deze gelezen?) want regels, die zijn voor mijn buurman. Tussen de regels door lees je: Jouw mening interesseert me geen moer etc. Prachtige discussie hier. Terwijl het ene deel zich zorgen maakt over de toekomst kwebbelt het andere deel soms zonder enig fatsoen (want waar is dat makkelijker dan op een forum verstopt achter je avatar of nickname) lustig op los dat alles moet kunnen.

Zolang er hier lui zijn die 'ik vindt' schrijven kieper ik die meningen gewoonweg bij de klikocaches. Reageer nu niet met 'Get a life' en dat soort stupide nonsens want dat zegt meer over jezelf dan over mijn bijdrage.

 

Bah! Wat een clubje.

[knetterhard modus uit]

 

Wat strakkere regels mag best.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gebeurt ook. Ik denk dat het merendeel van de huidige teamleden geen grote fan van die statistieken is om meer dan 1 reden.

Waarom ze er dan nog staan? Ik denk dat als ze bij ons weg gaan zonder 'fatsoenlijk' alternatief, dat iemand morgen een site met statistieken heeft om dat 'gemis' op te vangen. Dat geeft een redelijk 'zinloos' gevoel om ze weg te halen.

Maar ja, ik ben er wel mee bezig, wat ik daar mee wil. En ik heb daar wel wat ideeen over, nou nog zien dat ik ze voor elkaar krijg, om ze te implementeren/aanpassen.

 

En die statistieken moeten we nou eenmaal toch bijhouden, want de kaarten zie ik als een zeer nuttige toevoeging aan het geheel, die wil ik niet kwijt.

 

Maar het wegwerken van het competitieve element, door geen 'vergelijkingslijsten' meer te publiceren... dat is zeker een optie die ik al enige tijd in het achterhoofd houd.

 

Zou het niet zo zijn dat door geen statistieken meer te publiceren het wedstrijdt element gewoon blijft bestaan?

Vele zullen, hoe dan ook , toch als eerste de cache willen blijven vinden.

Het blijft moelijk een passende oplossing te vinden.

Heel goed dat het de bedoeling is de kaarten te behouden , dit is inderdaad een zeer nuttige toevoeging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik al eerder heb opgemerkt, ik vind puzzels niet leuk, ik vind multis (over het algemeen) niet leuk.

 

Puzzels zijn niet leuk, omdat oplossingen van de één niet overeen hoeven te komen met oplossingen van mij. Dan loop ik dus voor J.L. ergens rond.

Multis zijn niet leuk, omdat veel te vaak "vergeten" word de totale afstand in de cache beschrijving te vermelden. Ik vind een wandeling niet erg, maar mijn grens ligt echt bij een uur. Heen en weer naar de auto. Als dat bedoeld zou worden met flutcaches: ik ben fan. Ik doe mee. Maar daar gaat het helemaal niet om. Het gaat om een subjectieve mening van een vrijwilliger (de reviewer). En nee: Over meneer Dief heb ik (nog steeds !) geen klagen.

 

De maatschappij is snel. alles moet snel, kort en liefst nog iets sneller. Kijk eens naar "de film van Ome Willem". Ik ben 42 en val gewoon in slaap van de traagheid van dat programma. Dat is niet leuk.

De maatschappij is snel. alles moet snel, kort en liefst nog iets sneller. Geocaches moeten (!) dus snel gedaan kunnen worden. Ik ben 42 en wil zo veel mogelijk zien en doen in zo weinig mogelijk tijd.

 

Uit bovenstaande kun je een conclusie trekken: ik heb haast. chronisch. altijd. Ook in mijn vrije tijd; ook tijdens het geocachen. Dat is mijn levens stijl. Dat moet ik weten. En niet geocaching.nl. Ik bepaal of ik een snelle oppikker wil doen of 100km door mul zand wil sjouwen. Daarom zijn mijn meeste finds in het buitenland. Daar hebben ze tenminste nog "normale" caches. Op 15min wandelen, of op een parkeerplaats, of waar dan ook, waar ik snel bij kan komen.

 

Inderdaad, sommige geocachers gaan alleen maar voor de puntjes. Nou en ? Dus ? Het enige probleem dat ik daaraan kan ontdekken is dat de ouwe garde niet meer bovenaan de rankings staat. Dus ? Doei met de rankings. Probleem (voor zover het dat al is) opgelost. De ouwe garde kan weer in zijn schulp kruipen en modder gooien naar al die nieuwelingen die hun hobby durven te beoefenen. En de ouwe garde gaat op alle mogelijke (en vooral onmogelijke) manieren proberen om de lol van die nieuwerds te vergallen. Zodat de ouwe garde het alleenrecht blijft houden op een hobby.

 

Hallo ! Wakker worden ! Stilstand is achteruitgang. Bij alle sporten op deze aardbol worden constant de regels aangepast, om MEER leden, kijkers en symphatisanten te trekken. Geocaching zou onze lieve heer op zijn blote knietjes moeten danken dat er nog steeds mensen zijn die proberen de hobby leuk te houden voor zoveel mogelijk mensen, en niet alleen maar voor een elitair "ons kent ons" clubje. En als dat inhoud dat er minder multi's worden gemaakt... Dan knoop ik toch zelf een stuk of wat traditionals aan mekaar ? Dan maakt het tenminste niet uit als ik er onderweg één niet kan vinden. En het scheelt ook weer op de kaart. Ik kan tenminste gewoon zien waar al een cache ligt. Ik hoef niet eerst 120000 puzzel caches op te lossen om te zien of niet per ongeluk het eindpunt bij mijn cache in de buurt ligt (ik verzin ter plekke dat 20% van de caches wereldwijd een puzzel is)

 

Ten tweede: als jij gaat voetballen, biljarten, wielrennen of wat dan ook , heb je het spel ook maar te spelen volgens hun regels.

 

Nou nee dus. als ik een spelletje full-contact voetbal wil spelen met mijn vrienden, op het voetbalveld van de lokale vereniging, vinden ze dat alleen maar prachtig. Zolang ik maar betaal. Zolang ik de boel maar niet sloop. En over het wangedrag (van cachers) aanpakken hebben we geen enkele discussie. Wie met zijn auto een wandelgebied in rijdt, mag (inderdaad, wat mij betreft ook) opzouten en een andere hobby zoeken.

 

 

--------

Er is een reden dat er bij gc.com "iets" meer leden aangemeld staan in Nederland dan bij gc.nl... Ik zal wel een populist zijn, maar ik betwijfel ten zeerste of de mening op dit forum ook maar enigszins representatief is voor de gemiddelde geocacher in Nederland... Er zijn, volgens mij, een paar dingen die hier meespelen:

 

1-men wil geen ruzie met gc.nl. men wil graag in een goed blaadje blijven staan bij gc.nl. Die keuren namelijk caches af (foute gedachte)

2-groepsdruk. Het is verschrikkelijk moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen. Als de "baas" iets zegt zijn we het daar uit principe mee eens.

3-conservatisme. gc.nl wil maar één ding: de eigen toko beschermen. Koste wat kost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals ik al eens eerder heb opgemerkt: gecoaching is een afspiegeling van onze maatschappij.

 

<knip stukje>

 

Wat strakkere regels mag best.

Dat wat strakkere regels best mogen, ben ik zeker mee eens. Sommige caches zijn gewoon echt niet leuk om te doen, maar het is wel zo dat juist zaken zoals de Carpool-caches erg leuk zijn voor iemand die voor het werk veel in de auto zit en tijdens een tussenstop ergens nog even een cache mee kan pikken, zonder dat je je erg veel voor hoeft te bereiden en ook als je maar een half uurtje de tijd hebt.

 

Zelf doe ik graag dit soort caches even tussendoor, maar als we een weekendje cachen plannen, zitten er duidelijk minder tussen, omdat ze dan gewoon voor de afwisseling leuk zijn, maar verder al snel vervelend.

 

Ik hoop zelf niet dat een aanscherping van de regels leidt tot het verdwijnen van 'snelle' caches, een geocaching is immers vooral ontspanning voor mij (en met mij vast wel anderen).

 

Daarnaast vraag ik mij af: Hoe zit het met thema-caches, die aandacht willen vestigen op een bepaald thema, zoals goede doelen, vrijwilligerswerk, etc?

 

 

Zou het niet zo zijn dat door geen statistieken meer te publiceren het wedstrijdt element gewoon blijft bestaan?

Vele zullen, hoe dan ook , toch als eerste de cache willen blijven vinden.

Het blijft moelijk een passende oplossing te vinden.

Heel goed dat het de bedoeling is de kaarten te behouden , dit is inderdaad een zeer nuttige toevoeging.

Natuurlijk zullen er altijd mensen blijven die als eerste een cache willen vinden. Zelf zijn wij ook wel eens op jacht geweest, en het geeft toch een extra dimensie aan geocaching.

 

Zelf denk ik wel dat het 'jagen' af zal nemen als er geen rankings meer bijgehouden worden en mensen de caches vooral gaan bezoeken om:

 

1. Ze toevallig in de buurt aan het cachen zijn

2. De mooie omschrijving/omgeving die de cache biedt

3. Toevallige TB's die er in zitten

 

Wat, mijns inziens, een stuk betere reden is om te cachen dan 'de puntjes'. Zelf houden wij ook statistieken van alleen onszelf bij, en vinden het heel erg leuk om anderen te kunnen laten zien waar we allemaal al geweest zijn en om alle logs terug te lezen, en daarbij de zoektocht een beetje te herbeleven.

 

Competitie? Dat hebben we al genoeg in het dagelijkse leven, dat hoeft wat ons betreft Geocaching niet te overheersen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk zullen er altijd mensen blijven die als eerste een cache willen vinden. Zelf zijn wij ook wel eens op jacht geweest, en het geeft toch een extra dimensie aan geocaching.

 

Zelf denk ik wel dat het 'jagen' af zal nemen als er geen rankings meer bijgehouden worden en mensen de caches vooral gaan bezoeken om:

 

1. Ze toevallig in de buurt aan het cachen zijn

2. De mooie omschrijving/omgeving die de cache biedt

3. Toevallige TB's die er in zitten

 

Wat, mijns inziens, een stuk betere reden is om te cachen dan 'de puntjes'. Zelf houden wij ook statistieken van alleen onszelf bij, en vinden het heel erg leuk om anderen te kunnen laten zien waar we allemaal al geweest zijn en om alle logs terug te lezen, en daarbij de zoektocht een beetje te herbeleven.

 

Competitie? Dat hebben we al genoeg in het dagelijkse leven, dat hoeft wat ons betreft Geocaching niet te overheersen!

 

 

Mee eens.

 

Laten ze de (FTF) stats maar eens blokkeren , eens kijken wat er van komt en benieuwd naar de reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke discussie die weer ergens over gaat. Ook in mijn "beginjaren" was de statistiekpagina een van mijn meest favouriete pagina's. Nu interesseert het me niks meer. Maar ik kan me wel voorstellen dat er cachers zijn die dit aanspreekt in deze hobby.

 

Mij spreekt wel aan dat er meer gekeken gaat worden naar de kwaliteit van caches en de eindlocatie. Steeds vaker kom ik op plaatsen en denk: "is dit het nou?" Dit is niet waarom ik hiermee begonnen ben. Inderdaad flutcaches. Ook de eindlocaties van puzzels is soms bizar (slecht). "Ja maar het gaat om het puzzeltje"wordt er dan gezegd. Nou voor mij mooi niet. Als ik weet dat een puzzel op een waardeloze locatie ligt zou ik er niet eens aan beginnen. Maar ja je moet eerst puzzelen om uit te vinden waar die ligt, en daarom is bij mij de lust om puzzels op te lossen helemaal vergaan.

 

Als er dus een manier is om het kaf van het koren te scheiden moeten we die weg maar inslaan. Ik zal dit met interesse volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

 

1-men wil geen ruzie met gc.nl. men wil graag in een goed blaadje blijven staan bij gc.nl. Die keuren namelijk caches af (foute gedachte)

2-groepsdruk. Het is verschrikkelijk moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen. Als de "baas" iets zegt zijn we het daar uit principe mee eens.

3-conservatisme. gc.nl wil maar één ding: de eigen toko beschermen. Koste wat kost.

 

Waar haal jij in godsnaam die onzin vandaan zeg. Tjonge, jonge...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

...

 

1-men wil geen ruzie met gc.nl. men wil graag in een goed blaadje blijven staan bij gc.nl. Die keuren namelijk caches af (foute gedachte)

2-groepsdruk. Het is verschrikkelijk moeilijk om tegen de stroom in te zwemmen. Als de "baas" iets zegt zijn we het daar uit principe mee eens.

3-conservatisme. gc.nl wil maar één ding: de eigen toko beschermen. Koste wat kost.

 

Waar haal jij in gosnaam die onzin vandaan zeg. Tjonge, jonge...

 

Off topic:

 

novw kan hier niet op reageren volgens zijn mailtje:

 

"Zou jij één dingetje voor mij kunnen doen ? Even in het topic melden dat ik gebanned ben ?"

 

Bij deze dus vermeld.

bewerkt door alkie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuke discussie die weer ergens over gaat. Ook in mijn "beginjaren" was de statistiekpagina een van mijn meest favouriete pagina's. Nu interesseert het me niks meer. Maar ik kan me wel voorstellen dat er cachers zijn die dit aanspreekt in deze hobby.

 

Mij spreekt wel aan dat er meer gekeken gaat worden naar de kwaliteit van caches en de eindlocatie. Steeds vaker kom ik op plaatsen en denk: "is dit het nou?" Dit is niet waarom ik hiermee begonnen ben. Inderdaad flutcaches. Ook de eindlocaties van puzzels is soms bizar (slecht). "Ja maar het gaat om het puzzeltje"wordt er dan gezegd. Nou voor mij mooi niet. Als ik weet dat een puzzel op een waardeloze locatie ligt zou ik er niet eens aan beginnen. Maar ja je moet eerst puzzelen om uit te vinden waar die ligt, en daarom is bij mij de lust om puzzels op te lossen helemaal vergaan.

 

Als er dus een manier is om het kaf van het koren te scheiden moeten we die weg maar inslaan. Ik zal dit met interesse volgen.

 

Maar wie bepaald nu of de locatie de moeite waard is..... de reviewers, gaan die dan overal naar toe. Ik ben het met mensen eens dat caches achter een verkeersbord of naast een hek onder een steen niet in die categorie vallen. Maar vaak is het een plek die een bepaalde historie heeft. bv mijn LW carpool2 ligt aan de viaanse brug op een tamelijk saaie locatie... Waarom om dat de oude A2 infrastructuur daar nog ligt en mensen daar vaak voorbij rijden zonder dat te zien, dus de cache heeft een doel en zo ook de locatie.

 

het wordt lastig om dit voor alle cache in Nederland te gaan bepalen zonder dat men de historie of de omgeving kent, het wordt dan ook niet meer objectief maar subjectief.

 

Ik ben nog steeds voor vrijheid blijheid, de regels aanpassen om dat mensen plekken niet leuk vinden of wat dan ook... Als je ook maar het idee hebt dat een cache niets is dan doe je die toch lekker niet, hoe minder een cache wordt gevonden hoe sneller de eigenaar hem offline zal halen.

 

Ik heb al eens eerder gezegd op dit forum dat deze "sport" op een aantal manieren kan worden gedaan. Niet iedereen heeft de behoefte om KM's te lopen in een bos om het doosje te vinden met daarin het logboek. Soms is het ook leuk om met een aantal mensen een hele waslijst oppakkertjes te scoren en een hele dag lekker onderweg te zijn en ervaringen uit te wisselen of gewoon een dag uit te zijn.

 

Wil je puzzels oplossen omdat je dat leuk vindt dan kun je je een hele winter vermaken en in het voorjaar je slag slaan, kom je op een vervelende locatie... tja jammer dan...

 

ik denk (mijn mening) dat het echt allemaal wel meevalt, misschien is het voor newbies wel leuk om met mede cachers op een normale manier te brainstormen over een eerste cache voordat ie gelegd gaat worden. Zonder dat ze tot de schoenveters worden afgebrand door de mannen die 1500 plus achter hun naam hebben staan (minder kan ook).

 

Net als een tv er zit een knop op, of in dit geval je kan een beslissing nemen, om een cache dus niet te doen. Je hoeft niet maar mag wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

- Grinnik - , groepsdruk? Er zijn op dit forum mensen die al jaaaren roepen dat het bij cachen om kwaliteit en niet om kwantiteit zou moeten gaan, en die zijn in het verleden daarom regelmatig 'afgeschoten'. Nu is er een keer een draadje waarin de mening lijkt te verschuiven naar meer kwaliteit, en nu zou er sprake van groepsdruk zijn om niet anders te durven roepen?

 

Groetjes, Fangorn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...