Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Voordat jullie elkaar verkeerd gaan begrijpen, van de 24/7 icoontjes zijn er dus 2:

available-yes.gif en available-no.gif

Weet ik kruimeltor, ik maak zelf gebruik van de F&S iconen (en zal dat vanwege de veelzijdigheid ook blijven doen) Mindless wees me er op dat bij de cache waarnaar ik refereerde dat 24/7 .com symbool staat.

Mooi, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht dat de een het over 24/7 zonder streep en de ander met rode streep had. Dan is een misverstand snel mogelijk :cry:

Maar het was een voorbeeld van een situatie,

Natuurlijk is het een voorbeeld. Dat heb je ook duidelijk gesteld, zonder daar weer discussies over te willen voeren.

het gaat er mij nog steeds om hoe wij met zijn alle in het algemeen met nachtelijke cache acties omgaan.

Nou daar heb ik ook wel een mening over. Om onze hobby (sport) zo lang mogelijk te kunnen blijven uitoefenen zullen we in Regelland ons toch enigszins moeten onderwerpen aan alle regeltjes en wetjes, hoe onduidelijk ze ook moge zijn, hoe dom ze ook mogen lijken.

Als er dus met grote koeieletters op borden staat dat na zonsondergang verboden is het bos te betreden, dan lijkt het me dat we ons daar een beetje aan moeten jouden. Alhoewel ik me bedenk dat ik vroeger zonder GPS, vaker na zonsondergang in het bos ophield dan tegenwoordig. Misschien heeft dat wat te maken met leeftijd en het niet bij je hebben van een GPS maar iemand, nouja je weet wel...

Staat wel tegenover dat ik toch weer de kriebels krijg van al die regeltjes. Ik wil gewoon duidelijk verschil zien in het soort bos en dan ook in de soort borden :blush:

Een bos dat onder natuurgebied valt, of reservaat, of broed- en/of paargebied, dan ben ik veel meer geneigd me aan de regels te houden dan aan werkbos. Je kent dat wel. Misschien valt wel 50 % van alle bos onder werkbos. Ik woon ook in een bosrijk omgeving en het meeste is werkbos. Bos met een weg erdoorheen, bos met een aantal flinke fietspaden. Bos waar altijd wel beweging is van mensen en weinig dieren. Ik zie meer herten over de korenvelden rennen dan in het bos :P

Als we niet cachen, laat ik bijvorbeeld ik het weekend mijn hond niet uit in het bos. Ik kan beter door het centrum van Emmen lopen omdat daar minder mensen zijn.

Dan heb ik dus moeite met al die geboden en verboden, vooral gericht op "ons" klein groepje cachers.

Als ik zo de logs lees van alle caches hier in de omgeving die in het bos liggen en dan dus het aantal bezoekjes, en dan zie wat er gewoon in een weekend hier in het bos huist, dan kan ik mijn lachen eigenlijk niet in houden.

Zullen die 10 cachers die per maand in in het bos een doosje zoeken meer schade of evenveel schade aan het bos toebrengen dan de 1000 dagjes mensen die geen pad zien en overal doorheen kruisen en achter iedere boom zitten te schijten? Wil ik het niet eens hebben over al die gasten die met zo'n vreemd crosfietsje ook denken dat het prettig is te fietsen op plekken waar geen pad is, of die gasten die tegenwoordig met crosmotoren door de bossen brullen en alleen de motor even afzetten om de politie even op een dwaalspoor brengen.

Ik ga er dan vanuit dat een bord die mij vertelt dat ik niet na zonsondergang in het bos moet zijn, geen gebod of verbod is maar een waarschuwing dat het beter is om er niet te zijn.

Schijnt dat de alcoholisten en junks er in het donker rondlopen om hun dierbare genotsmiddelen te verstoppen of op te halen of te moeten nuttigen. Schijnt dat afdeling eenzame vrouwen kontacten legt met afdeling eenzame mannen en dan vergeet ik de afdeling gehuwde mannen maar die na zonsondergang vergeten zijn dat ze op vrouwen vallen.

Schijnt hoor, ben geen boswachter en altijd al bang in het grote donkere bos. Mijn moeder wist altijd te vertellen van "boesjeuden" en "witte wieven".

Gevoelige bos? Prima, houdt je zo goed mogelijk aan alle regels.

Werkbos? Who cares? zo lang het maar niet gaat fikken.

Ik ga er altijd vanuit, als ik in het bos zit, en ik zie geen waarschuwingsborden of afrasteringen, dan zit ik niet in bos waar ik ernstige schade kaan aanbrengen. Dat geldt dan voor overdag en nacht. Nachtdieren zijn niet gevoeliger dan dagdieren.

Natuurlijk heb ik bovenstaande iets aangedikt en wat theatraler gepoogd over laten te komen, het maakt alleen maar duidelijker dat wij cachers maar een strootje zijn in een complete baal. Dit geldt ook voor nachtelijk vertoeven. Waarom dan wel onze caches weghalen en niet de flessen drank?

Ik kom ze zo nu en dan tegen als ik een cache zoek, Nee, die zak met jeneverflessen is waarschijnlijk geen cache omdat er geen logboekje in zit ;)

GRTZ

Kruimel

Geplaatst (bewerkt)
Nou daar heb ik ook wel een mening over. Om onze hobby (sport) zo lang mogelijk te kunnen blijven uitoefenen zullen we in Regelland ons toch enigszins moeten onderwerpen aan alle regeltjes en wetjes, hoe onduidelijk ze ook moge zijn, hoe dom ze ook mogen lijken.

Kijk zo denk ik er ook over!

Ik verbaas me dan ook regelmatig als ik lees over nachtelijk cachen. Lijkt me wel spannend - ben ook niet helemaal heilig- maar het is vragen om problemen.

Mn. 's nachts verstoor je de rust in de natuur, en de beheerders -waar we toch afhankelijk van zijn, in zekere mate- zullen er bepaald niet blij mee zijn als er steeds meer nachtelijk gescoord gaat worden, verwacht ik.

En ik verwacht ook dat dat op de duur alleen maar negatief uitwerkt bij het verkrijgen van toestemming om een cache in een natuurgebied te plaatsen. En ik meen begrepen te hebben dat dat her en der al moeilijker wordt.

Het is een van de factoren die beheerders van natuurgebieden- waar de natuur voorrang krijgt- zeker zal storen! :thumbup:

Dus ik ben niet blij met de ontwikkeling van nachtelijk cachen ! :crybaby:

Geopatra. :eek:

bewerkt door Geopatra
Geplaatst

Vroeger gingen we hutten bouwen in het bos. Echt niet op het pad, welteverstaan. Of stiekem op de hooizolder van een van de boerderijen in de buurt. Als niemand het zag, mocht dat best :thumbup: en als iemand het door kreeg had je gewoon pech. Rotkinderen.

Over dat soort dingen kun je hartstikke zwaarwichtig doen. Maar 's nachts cachen in een natuurgebied, tjeemig de peemig, het is wel een uitzondering hoor. Hoe vaak zou dat voorkomen? Handjevol keren per jaar? Dat kun je toch geen probleem noemen? Schrikt die boswachter ook weer eens wakker. Meteen als geocacher-community zelf al in het kwetsbare hoekje te kruipen lijkt me zwaar overdreven.

Gr.M.

• 1 month later...
Geplaatst (bewerkt)

Cachen 's nachts is heel erg leuk!

Samen met een stel mannen heb ik er een aantal 's nachts gedaan.

Zeker als ze enkel voor 's nachts bedoelt zijn geeft het toch wel een extra spanning.

Cat-walk (in Belgie) is er zo een, maar wel erg kort.

Op mijn verlanglijstje staan nog Kattenogen/Waterwerk (Waalwijk) en Het Oog (wil ook wat) (Zwolle).

Zijn er nog meer in de omgeving NL?

Overigens is het lopen van een standaard multi-cache midden in de nacht net zo spannend. Zo hebben wij veel lol beleefd aan "Peertsbos" (Belgie) en "De Heilige Eik" (Oirschot).

Ik ben wel tegen het negeren van groene bordjes; als je er 's nachts niet in mag heeft dat vast wel een "natuurlijke" reden, toch?

bewerkt door jhjacobs
Geplaatst

Beste kameraad,

het komt zelden voor maar ik ben ook schuldig aan nacht cachen. Met volle maan alleen wel te verstaan. Dat vind ik erg gaaf en geeft een kick. De ene keer in natuurgebieden en de andere keer in steden of openbaar terrein zoals de verplaatsbare Kiekeboe cache.

Mijn eigen caches onderhoud ik ook af en toe 's nachts want dan heb ik de tijd en de rust, maar ja dan hoef ik ook niet met de zaklamp te zwaaien de hele tijd.

Maar nogmaals het gebeurd sporadisch!!

• 1 year later...
Geplaatst (bewerkt)

Kweetnie hoor maareh...

Is het uit handen van den boschwachter niet een extra leuke bijkomstigheid?

't kan mij niet donker genoeg zijn. :)

Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om de natuur te verstoren, dat moge duidelijk zijn.

Maar als je heeeeel zachtjes doet kun je zelfs een grote meerwaarde aan je tocht geven door dieren te zien die 's nachts op pad zijn.

bewerkt door IJskimo
Geplaatst

Heeft dit, net als vele andere dingen, niet te maken met algemeen fatsoen?

Zo zul je net als in elke maatschappij, verschillende mensen hebben met verschillende waarden en normen.

Zo ruimt de één zijn (en zelfs andermans) troep netjes op en de ander gooit het achteloos neer.

De één ruilt eerlijk de ander niet, zo houden velen zich aan de regels, maar ook anderen weer niet.

Zo zal de ene legger alle aanwezige informatie netjes vermelden en een ander niet meer dan het verplichte. Zo zijn er nog wel tig andere onderwerpen te bedenken waarbij je je af kunt vragen hoe je hier mee om dient te gaan.

Ik denk dat je moet handelen, zoals je wil dat een ander zou handelen in omgekeerde situatie. Dus kun je ook inschatten in hoeverre en wanneer het belangrijk is de regels na te leven. In principe dus altijd, maar er zijn vast gegronde uitzonderingen.

Maar ja, dat is dan ook weer maar alleen mijn mening.

groetjes Geovlinder

Geplaatst

Team Polmske, houdt van in het donker cachen.

Wij pakken s'avonds / s'nachts de caches waar stealth mode voor benodigd is, dan kan je meestal ongezien en uitgebreid loggen. En ja dan heb je nog de caches waar je om 18:00 het bos in gaat, denk je ik ben wel klaar voor het donker. Valt dat soms even tegen, wat wij in zulke gevallen doen is de GPS niet te opzichtig bij je houden. Zijn we bij de cache dan loggen we een tijd waarbij het aannemelijk is dat dit ruim voor zonsondergang is geweest. Mochten we een boswachter tegenkomen dan zeg je dat je verdwaalt bent, wat in de meeste gevallen goed overkomt. Het is zelfs al een keer voorgekomen dat we met de boswachter mee konden rijden naar de parkeerplaats (overigens was dit niet tijdens het cachen, en niet om 3 uur s'nachts).

Team Polmske gaat overigens voor een ontmaagding iets verder dan normaal, het is zo leuk om als 1ste te loggen, wat overigens nog maar 1 keer gebeurd is.. :D

Polmske.

Geplaatst

Ik zal niet erg blij zijn met nacht-cachers bij onze caches. Bij de ingang van het terrein staat een, volgens mij duidelijk leesbaar, bord.

Spelregels%20Algemene%20Veen.JPG

Aangezien ik ook een contract met GL heb ondertekend, kan ik waarschijnlijk hierop worden aangesproken als er 's nachts wordt gecached. Ik denk dat ik logs van nachtcachers dan ook zal verwijderen.

Voor een FTF moet je minimaal met een gang van 200 km. per uur over de snelweg, door rood licht rijden, een gesloten overweg oversteken :D .

Is het nu zo moeilijk om aan de regels te voldoen. Voor caches wordt vaak met pijn en moeite toestemming verkegen (uren werk en ergernis) en dat zal dan door een cacher in 1x om zeep geholpen kunnen worden.

Nachtcachers zijn in Hattem in ieder geval niet (erg) welkom.

Ik wil niemand tegen de schenen schoppen maar nogmaals: hou je aan de regels.

Geplaatst
Ik zal niet erg blij zijn met nacht-cachers bij onze caches. Bij de ingang van het terrein staat een, volgens mij duidelijk leesbaar, bord.

Ik wil niemand tegen de schenen schoppen maar nogmaals: hou je aan de regels.

Helemaal mee eens. Er zijn bestaande nachtcaches, maar die zijn in gebieden waar je 's nacht WEL mag komen. Normaal gesproken mag dat niet in bos/natuurgebieden. En met je GPS in je hand ben je wel herkenbaar als geocacher, en juist dit soort akties zorgt ervoor dat natuurbeheerder GEEN geocachers op hun terreinen dulden! Dus als je wilt dat er GEEN caches in natuurgebieden liggen, vooral doorgaan met 's nachts in dit soort gebieden gaan cachen. :thumbup:

Geplaatst

Zouden de beheerders ook de NS-routes of het Pieterpad verbieden als ze merken dat er 's nachts iemand op een wandeltraject heeft gelopen? Lijkt me niet. Laat staan dat ze hun eigen routes opdoeken bij een schending van de avondklok.

Geplaatst

Ik heb al eens gereageerd in een ander draadje met dit thema, maar ik zal het toch weer eens doen hier.

Stiekem avondcachen in de natuur... altijd garant voor een mooie discussie.

Zelf houd ik wel van een mooie avondwandeling, zeker met volle maan. Mij kun je dus regelmatig 's avonds in de bossen of op de hei vinden zonder GPS. Ik ben in de nacht nog nooit een boswachter tegengekomen, die zal wel iets beters te doen hebben dan in de nacht patrouilleren om goedweerlopers te snappen.

Maar geocaches die bedoeld zijn voor overdag doe ik in Nederland bijna nooit in het donker, wel wat meer in het winterseizoen wanneer het zo idioot vroeg donker is. In Belgie zijn de regels veel soepeler en dan ga ik nog wel eens avondcachen, een echte aanrader.

Bij mijn eigen geocaches heb ik die nacht regeltjes er ook bij staan, maar vooral in het begin kwam ik vaak avond- en nachtlogjes tegen. Ik ga dat niet openlijk veroordelen want dat zou wel erg schijnheilig zijn, maar ik vraag wel om het in ieder geval niet met opzet te doen, want als ik de goodwill van de gemeente kwijtraak dan ben ik de helft van m'n caches kwijt en als dat bij Brabants Landschap gebeurt de mooiste.

Daarom probeer ik het bij caches waarbij het niet mag ook zo min mogelijk te doen.

Geplaatst

Dit is zo'n discussie die je kan blijven voeren.

Als het erbij staat dat het 's nachts mag, prima, zo niet.. NIET DOEN!.

En natuurlijk kan er dan gezegd worden jah, er lopen genoeg mensen 's avonds of 's nachts rond in het bos.. dat moeten ze dan zelf weten, maar als iemand 's nachts het bos ingaat terwijl het niet mag om zich bezig te houden met dat wat wij onze hobby noemen, het geocachen, dan vind ik het een heel ander verhaal.

Waarom? Omdat een cachelegger erg veel tijd en moeite heeft gestoken om een cache neer te leggen waar we allemaal plezier aan hebben, en als dat op voorwaarde is dat er na zonsondergang niet gecached mag worden, vind ik het erg netjes als die regel dan ook niet overtreden wordt. De caches worden tenslotte gelegd met elkaar en voor elkaar, zou toch zonde zijn dan als dat verknald wordt door een regel, die er echt niet voor niets is gekomen te overtreden.

• Onlangs hier   0 leden

• Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
  • Nieuwe aanmaken...