Spring naar bijdragen

Welke Ingrediënten Zou Een Cache Moeten Hebben?


Barro1991

Aanbevolen berichten

Goedendag aan alle kritische maar ook behulpzame geocachers in Nederland.

 

Natuurlijk heb ik al e.e.a. op internet gevonden maar ik ben op zoek naar ervaringsdeskundigen input.

Natuurlijk realiseer ik mij dat e.e.a. persoonlijk is en dat er vele meningen zijn. Anderszijds ga ik er van uit dat de echte fanatieke mensen hier op het forum op een positief kritische manier een bijdrage kunnen leveren om mij op weg te helpen.

 

Ik heb geen ervaring in het zoeken of maken van caches. Daarom heb ik al hulp van een meer ervaren cacher met ook enige ervaring in het maken van een cache gevraagd. Hij heeft tijd, enthousiasme en woont redelijk in de buurt.

 

Maar wat zoeken jullie in een cache?

Volgens mij heb ik een mooie omgeving (+/- DFW) in gedachten en werk ik aan een soort verhaallijn in de wandeling.

Ik denk aan iets van ongeveer 3-6 km.

Ik denk aan startpunt en eindpunt op dezelfde plaats ook ivm terugkomen bij eigen auto/fiets.

Ik wil graag een eindcache die leuk is voor gezin met kinderen passend bij verhaallijn maar daar ben ik nog niet uit. (dus niet alleen een kokertje of iets dergelijks)

 

Vinden jullie het leuker als thuis eerst voorbereiding voor een cache moet worden gedaan of is het juist prettig wanneer je zonder voorbereiding kan starten? (mij lijkt het laatste beter)

Willen jullie veel onderweg moeten puzzelen-zoeken of is wandelen op zich het leukste?

 

Kortom welke ingredienten zijn volgens jullie onmisbaar in een cache?

Tips of trucs? Verwijzing naar een leuke bestaande cache misschien in privebericht omdat het anders reclame maken heet? Do's en Dont's.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

O jee, dat is best een moeilijke vraag. Ik denk dat je, als je voor kinderen iets leuks wil, best onderweg kunt puzzelen. Zeker wanneer de puzzeltjes eenvoudig zijn en goed bij het verhaal passen. (ik zag ook je vragen in een ander draadje: puzzeltjes verstoppen heeft toestemming nodig).

Maar onderweg dingen in de natuur zoeken, iets tellen, fototocht of iets dergelijks kan natuurlijk ook, vinden de kids ook leuk (heb je geen toestemming voor nodig).

Ook als volwassene vind ik puzzeltjes onderweg vaak leuk, net even iets anders.

Voorbereiden thuis vind ik ook geen probleem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn mening: een cache die je legt, is een cache die je zelf ook zou moeten willen vinden.

Dus de belangrijkste tip is toch: ga eerst zelf wat caches zoeken van allerlei soort. Voortuincaches, carpoolcaches, puzzelcaches, wandelcaches. Allerlei soorten cachecontainers van klein tot groot. Dan kun je je beter een beeld vormen van de diversiteit. Lees vooral ook de logjes bij zulke caches, zodat je in de gaten krijgt wat de vinders aansprak, of juist niet.

 

Wil je op de eerste plaats heel veel cachers langs laten komen, of wil je vooral zelf plezier beleven aan je cache?

In het eerste geval is gebleken dat simpele traditionals waarvoor je niet (ver) hoeft te lopen de meeste bezoekers trekken.

In het laatste geval vinden veel leggers het vooral leuk om in de logs te lezen wat de vinders te melden hebben. Is voor jou TFTC (= Thanks For The Cache) genoeg of zie je liever een uitgebreid verhaal met foto's? Bepaalde caches nodigen meer uit tot verhalen schrijven dan andere.

 

Zoveel cachers, zoveel meningen. Het type cache dat ik leuk vind, kun je terugvinden in mijn handtekening. Want inderdaad, ik leg caches zoals ik ze zelf graag vind. Altijd een wandeling door de natuur, liefst met informatie over het gebied erbij. WPs waar iets interessants te zien of te doen is. Beetje puzzelen onderweg mag. Vooraf thuis eventueel ook, maar dan niet te lastig en bij voorkeur doe ik er (natuur)kennis bij op die ik onderweg weer nodig heb. Eindcache van behoorlijk formaat - o.a. omdat je je ongans kunt zoeken naar micro's of nano's. En een gratis (film)doosje met daarin een paar afgeknipte strookjes papier om je naam op te schrijven, staat in mijn ogen zo armoedig ...

 

Succes!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik post hier ook even, ook al hebben we in de PM al het een en ander verhandeld.

 

Team Aragorn vat het simpel maar accuraat samen. Loop een (paar) keer met de meer ervaren cacher mee, je ziet allicht dingen die je wel/niet aanstaan.

Als je hier op het forum kijkt, zijn er veel cachers die streven naar kwaliteit en een grote box op't eind.

 

Het volgende is misschien een groot streven, maar het zorgt wel voor een hele leuke cache:

Probeer de grootste critici op dit forum tevreden te krijgen. Zij hebben veelal wel eenzelfde voorkeur die kwalitatief wat hoger ligt dan een simpele cache.

Als het je lukt om hen tevreden te krijgen, heb je het erg goed gedaan.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geweldig! Ik heb mij limiet bereikt vandaag om een positieve stem uit te brengen haha. Sorry regenboog2 ik ging van onder naar boven.

 

Leuk de positieve kritische reacties. Ik ga voor de uitdaging van Flaker91 maar als er nog tips niet geschreven zijn.... Voel je vrij om aan te vullen.



Hier heb je 495 antwoorden.

Je bedoeld dat ik iets moet hebben aan: Als het mij een Yes gevoel geeft bijvoorbeeld. Nou dat gun ik iedereen maar is voor mij geen inhoudelijk antwoord. Iemand vraagt iets en krijgt allemaal one-liners als antwoord en als ik er iets uit moet halen moet ik 495 antwoorden lezen waartussen iets verscholen staat? Sorry ben op zoek naar concreet. Open zelf een lijntje met concrete vraag om geen ruis/topicvervuiling te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is dus duidelijk, dat je een multi wilt plaatsen over een afstand van een kilometer of vijf. Dat je dat in de vorm van een rondje wilt doen is uitstekend. Wij vinden het altijd fijn om weer ongeveer bij het vertrekpunt uit te komen met een marge van een paar honderd meter. Beperk het aantal tussenpunten tot een stuk of 8. Puzzelen onderweg is geen enkel probleem, maar maak het niet te moeilijk. Zeker niet als je er een "gezinscache" van wilt maken. Probeer de aandacht van kinderen te houden door de tussenpunten aantrekkelijk te maken. Dus geen kokertjes achter een boom, maar iets dat toch een beetje verrast. Het gezin moet naar het volgende waypoint uitkijken. Het eindpunt moet (in het geval van een gezinscache) in ieder geval een aantrekkelijke doos zijn met wat goodies er in. Plaats de eindcache zodanig, dat mensen niet hoeven te spitten en met voeten te keer hoeven te gaan. Hoe oubollig misschien ook, maar een vogelhuisje aan een boom met een goede hint er bij spaart de natuur enorm. Op het moment, dat je zegt "een prikstok kan handig zijn... dan weten we het wel. We hebben plekken in de natuur gezien, waar we meenden in een oorlogsgebied te zijn terecht gekomen. En natuurlijk is de wandeling op zich ook een punt van aandacht. Probeer weg te blijven van asfalt en tracht het afwisselend te houden. Uiteraard ben je dan afhankelijk van de omgeving, waar de cache geplaatst moet worden, maar als ik jouw berichten lees, dan ben je zo gelukkig, dat de omstandigheden aan die wens voldoen. En wat verstandig is... voordat je de cache definitief online zet doe je er goed aan iemand in jouw omgeving even "proef" te laten lopen. Wij doen dat regelmatig in onze omgeving en dan halen we er toch altijd wel weer puntjes uit, die tot misverstanden kunnen leiden. Kleine tikfoutjes in de listings, afwijkingen in de coördinaten en dat soort dingen. Vaak lees je er zelf gewoon overheen.

 

Als je hoofdzaak de wandeling is en je de wens hebt om jouw medecachers iets moois te laten zien, dan kun je je beperken tot vaste waypoints onderweg met vaste coördinaten. Beschrijf dat dan ook in je listing. Laat weten, wat mensen kunnen verwachten. Lekker wandelen zonder gedoe.... dan..... enz. Wil je er een puzzelelement inbrengen, dan kun je onderweg vragen stellen bij de diverse waypoints en die vragen kunnen sterk in moeilijkheidsgraad verschillen. Ze kunnen variëren van het aantal moeren en bouten in het bankje, dat je tegenkomt tot ingewikkelde opgaven, die je in een doosje kan aantreffen. In die gevallen moeten de volgende waypoints veelal door de cachers zélf worden uitgerekend. Hou er rekening mee, dat wanneer er een gezin op pad gaat en je komt met moeilijke gps opgaven (snijpunten, projecties etc.) er veelal maar één lid van de familie actief bezig is. De rest staat te wachten totdat Pa klaar is.... Wij hebben dat als storend ervaren, wanneer we met een groepje onderweg waren en dat waren nog niet eens kinderen....

 

Deze beschrijving is een beetje van toepassing op een doorsnee multi van 2 of 3 sterren. Maak je het een stuk moeilijker dan bereik je weliswaar de ware geocacher, maar het doorsnee gezin zal misschien wegblijven.

 

Kortom, eigenlijk is de eerste vraag: Wat wil je er zelf van maken. Welke cachers wil je "aantrekken"? Wat wil je ze voorschotelen? Ga er eens gewoon voor zitten en maak een soort van draaiboek en ga van daaruit over tot de details.... We kunnen niet wachten alhoewel het een eind van huis is... :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier heb je 495 antwoorden.

Je bedoeld dat ik iets moet hebben aan: Als het mij een Yes gevoel geeft bijvoorbeeld. Nou dat gun ik iedereen maar is voor mij geen inhoudelijk antwoord. Iemand vraagt iets en krijgt allemaal one-liners als antwoord en als ik er iets uit moet halen moet ik 495 antwoorden lezen waartussen iets verscholen staat? Sorry ben op zoek naar concreet. Open zelf een lijntje met concrete vraag om geen ruis/topicvervuiling te krijgen.

Tussen die 495 reacties zitten zeker 10-15 goede tips. Dat is een geweldig hoge informatiedichtheid voor dit forum. Het zal je slechts een paar uurtjes kosten die informatie er uit te filteren. Lijkt mij een minimale prijs voor zoveel rijkdom.

 

Dat de cache een Yesss-gevoel moet geven lijkt mij trouwens een uiterst praktische tip. Dat kun je gebruiken om je waypoints op een eenvoudige manier te testen voordat je je cache gaat publiceren. Maar goed, we zullen zien welke informatiedichtheid dit draadje gaat opleveren en hoeveel uur het lezen je gaat kosten. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocachen is een avontuurlijk oriëntatiespel, dat zich van andere GPS-spellen, zoals Munzee, onderscheidt door de geocache. Een geocache bestaat ALTIJD uit een waterdichte container met een logboek en spullen om te ruilen. Dat ruilen is niet verplicht, maar het bieden van de mogelijkheid is essentieel voor het spel. De eerste en enige spelregel is gebaseerd op 'trade' (handel/ruilen). In dit filmpje zie je hoe de bedenker van het spel de eerste geocache vult en uitlegt wat de bedoeling is:

 

http://forum.geocaching.nl/index.php?showtopic=20976&p=347740

 

In de loop der jaren zijn de grondbeginselen van het spel uit het zicht verdwenen. Dat komt omdat de meeste nieuwkomers zich niet informeren of inlezen, maar afgaan op wat zij 'in het veld' aantreffen. Dat zijn meestal potjes of kokertjes op oninteressante plekken, wat tot de algemene opvatting heeft geleid dat alles wat je met een GPSr kunt vinden en vervolgens kunt loggen als geocache kan worden aangemerkt. Omdat het zoeken van deze potjes op zich een vrij onnozele bezigheid is, heeft men er een wedstrijdje van gemaakt waarbij elke gevonden 'cache' een puntje oplevert. En om veel te kunnen scoren moeten er veel 'caches' worden gestrooid. Zo komt het dat overal kokertjes liggen met papiertjes, tot in voortuinen toe.

 

Dat paaseieren rapen voor puntjes heeft niets met het spel geocaching te maken zoals het is bedoeld en het op alle geocaching-sites wordt beschreven. De veelrapers en puntenjagers grossieren in dooddoeners als 'voor elk wat wils' en 'ieder speelt het spel op zijn eigen manier', maar als de uitgangspunten er niet meer toe doen is er geen sprake meer van geocaching. Haal het water weg en er is geen waterpolo. Haal een dam met een pion en roep dat je 'het spel speelt op je eigen manier', maar geen enkele schaker zal je serieus nemen.

 

Op dit forum loopt een eeuwige discussie tussen de geocachers van het eerste uur, die met het spel zijn begonnen toen er nog uitsluitend geocaches lagen op afgelegen plekken in de natuur, en de spelers van na grofweg 2005, die zich een beeld van het spel hebben gevormd aan de hand van het alom tegenwoordige strooigoed bestemd voor veelrapers, die zichzelf voorhouden dat cachen een wedstrijd is waarmee je puntjes kunt verdienen. De authentieke geocachers storen zich in toenemende mate aan het prullenrapen voor puntjes omdat dit ten koste gaat van de reputatie van het spel en omdat het door het vele strooigoed voor authentieke geocachers steeds moeilijker wordt om routes uit te zetten.

 

Onder authentieke geocachers moet je overigens niet alleen de cachers van het eerste uur verstaan, maar ook nieuwkomers die de moeite nemen zich in het spel te verdiepen en niet klakkeloos de veelrapers na-apen en daarmee de karikatuur van geocaching bevestigen. Verdiep je in het spel. Hoe is het ontstaan en wat is de bedoeling?

 

Ga na wat er mooi, bijzonder of interessant is in jouw woonomgeving en de moeite waard om aan andere cachers te laten zien. Zet een wandelroute of speurtocht langs deze bezienswaardigheden uit en laat die eindigen op een plek waar spelers ongestoord en ongezien een echte geocache kunnen loggen: een container met een logboek van minimaal A5 formaat en een aantal ruilspullen. Dat hoeven geen kostbaarheden te zijn; enkele grappige of praktische hebbedingetjes volstaan. Dank daarbij ook aan kinderen, die het geweldig vinden om een dergelijke schat te vinden. Geef je fantasie de ruimte en speel het spel op je eigen manier, maar verlies de uitgangspunten, die geocachen tot geocachen maken, niet uit het oog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vlindertje en Team Tabak: Staan goede tips en suggesties bij waarvoor dank. Moet wel lachen dat de anti-prikstok natuurlijk wel in tegenstelling staat tot het filmpje waar wel gegraven moet worden.

Heb als nieuweling geen bezwaar zoveel mogelijk van de oude principes te gebruiken. Logboek, iets in en iets uit, avontuurlijk en niet bedoeld als puntjes jagen op zich. Ben zelf niet zo competatief ingesteld dus ik wil vooral proberen dat wat er is te gebruiken maar wellicht meer zicht te laten krijgen voor dat wat er achter zit. (natuur-geschiedenis)

Diederikus graag de 10-15 goede tips op een rijtje en niet verpakt tussen 380-385. Misschien kan jij ze er even voor mij uitfilteren? Of discussieer je liever?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Neem de tijd om een mooie cache te maken, laat het verhaal rijpen totdat je zeker weet wat je gaat doen.

Ga het veld in en maak foto's van de omgeving en bekijk dan wat je eventueel gaat plaatsen zonder dat de natuur daarmee beschadigd word.

Kijk ook of de plek waar je iets gaat maken dreuzel rustig is ( dit voorkomt nieuwsgierige kijkers en rip gevaar )

Kijk ondertussen eens in de kringloop winkel en misschien vind je wel datgene wat jouw cache wel eens heel bijzonder kan maken.

Als eindcache behoef je niet perse een doos of ammo te gebruiken, een pvc koker rond 110/125 mm met schroefdop volstaat ook prima.

Al met al moet het ook jouw avontuur worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan het mishebben, maar waar ligt de eerste cache van Nederland? (prachtige micro in Amsterdam)

 

 

Op dit forum loopt een eeuwige discussie tussen de geocachers van het eerste uur, die met het spel zijn begonnen toen er nog uitsluitend geocaches lagen op afgelegen plekken in de natuur, en de spelers van na grofweg 2005, die zich een beeld van het spel hebben gevormd aan de hand van het alom tegenwoordige strooigoed bestemd voor veelrapers, die zichzelf voorhouden dat cachen een wedstrijd is waarmee je puntjes kunt verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...knip...

 

In de loop der jaren zijn de grondbeginselen van het spel uit het zicht verdwenen. Dat komt omdat de meeste nieuwkomers zich niet informeren of inlezen, maar afgaan op wat zij 'in het veld' aantreffen. Dat zijn meestal potjes of kokertjes op oninteressante plekken, wat tot de algemene opvatting heeft geleid dat alles wat je met een GPSr kunt vinden en vervolgens kunt loggen als geocache kan worden aangemerkt. Omdat het zoeken van deze potjes op zich een vrij onnozele bezigheid is, heeft men er een wedstrijdje van gemaakt waarbij elke gevonden 'cache' een puntje oplevert. En om veel te kunnen scoren moeten er veel 'caches' worden gestrooid. Zo komt het dat overal kokertjes liggen met papiertjes, tot in voortuinen toe.

 

...knip...

 

Op dit forum loopt een eeuwige discussie tussen de geocachers van het eerste uur, die met het spel zijn begonnen toen er nog uitsluitend geocaches lagen op afgelegen plekken in de natuur, en de spelers van na grofweg 2005, die zich een beeld van het spel hebben gevormd aan de hand van het alom tegenwoordige strooigoed bestemd voor veelrapers, die zichzelf voorhouden dat cachen een wedstrijd is waarmee je puntjes kunt verdienen. De authentieke geocachers storen zich in toenemende mate aan het prullenrapen voor puntjes omdat dit ten koste gaat van de reputatie van het spel en omdat het door het vele strooigoed voor authentieke geocachers steeds moeilijker wordt om routes uit te zetten.

...knip...

 

Over het algemeen ben ik het op dit forum eens met het grootste deel van je beweringen.

Echter, dat het oorspronkelijke idee van het spel uit beeld is geraakt doordat nieuwkomers afgaan op wat zij in het veld aantreffen; dat moet toch ooit een keer begonnen zijn.

En als dat ooit een keer begonnen is, dan moeten er toch een aantal "old-scool" geocachers begonnen zijn dat strooigoed neer te leggen, anders hadden die nieuwkomers immers geen strooikokertjes als voorbeeld kunnen hebben?

Kortom, als we zwartwit door de bocht zouden willen gaan zou je de conclusie moeten trekken dat er iets in de hoofden van een aantal old-scool cachers is opgekomen dat de koers veranderd heeft en NIET de nieuwe generatie.

Dat vervolgens "goed" voorbeeld "goed" doet volgen behoeft geen verwondering.

 

De oudste nog bestaande geocache van het Europese vasteland, GC40, is wat mij betreft in deze HET voorbeeld uit het old-scooltijdperk .

Een simpele cache waar je op 100 meter afstand met je auto kunt parkeren,

Geen verrassende wandeling er naar toe.

Hij ligt op een tiental meters van een doorgaand stuk asfalt van regionaal belang.

Behalve voorbijrazend blik en een stel doodgewone bomen is er niets bijzonders te zien.

Tegenwoordig zouden we zoiets "park and grab" noemen.

Het enige bijzondere aan deze cache is dat ie op een confluentiepunt ligt, maar ook daarvan zijn er meer in vrijwel ieder land.

En tegenwoordig is ie extra bijzonder omdat ie toevallig erg oud is. Maar dat was toen hij gelegd werd nog niet het geval en vormde dus ook geen enkele meerwaarde.

Qua cache stelt het geen klap voor.

Het ultieme, inmiddels 13 jaar oude voorbeeld van strooigoed als je het mij vraagt.

 

Uit nieuwsgierigheid hoe het voelde zo'n oude cache te vinden ben ik er ook ooit geweest.

Op dezelfde dag dat ik naar de heel wat minder oude Moria: The Return (GC22FB4) ben gegaan.

Ik weet dat ik bij GC40 geweest ben, maar de herinnering en het gevoel aan GC22FB4 komt voor mijn gevoel toch beduidend meer uit op wat ik als "geocachen" ervaar dan GC40.

 

De oudste cache van Nederland, GC198 is een ..................................................... micro in een stad.

Hoezo schat?

Hoezo ruilen?

Hoezo natuur?

 

...geocachers van het eerste uur, die met het spel zijn begonnen toen er nog uitsluitend geocaches lagen op afgelegen plekken in de natuur...

 

Tsja, afgaande op de nog steeds actieve GC40 (juni 2000) en GC198 (jan. 2001) moet dat wel heel erg lang geleden zijn dan.

Om precies te zijn ergens in mei 2000....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brouwertjes en Bloodwoosh volgens mij voor mij alleen om aan te geven dat een goede cache old-school of new-school kan worden benaderd. Jammer dat jullie mij geen tips hiermee. Op diverse fora zou direct een forumbeheerder het verzoek aan jullie richten om on-topic te blijven. Discussieren doe je op een discussie draadje/topic of privé.

Nog leuke suggesties voor mij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...