Spring naar bijdragen

Welke Ingrediënten Zou Een Cache Moeten Hebben?


Barro1991

Aanbevolen berichten

 

Er zijn in het begin van dit draadje door met name de vaste forumgebruikers veel nuttige tips gegeven. Of er wat mee gedaan wordt mag de lieve Heer weten. Het uitspitten door Diederikus van 783 andere berichtjes zal in samenvatting vermoedelijk weinig toevoegen aan de tips die hier al gegeven zijn. Je kunt je afvragen of de energie, die hij daarin gaat steken lonend is. Misschien, dat hij er zélf iets aan heeft.

Klopt. Ik doe dat in de eerste plaats voor mijzelf. De reeds gegeven tips hebben een behoorlijke mate van zelfsprekendheid, daar heb ik weinig aan toe te voegen. Maar er is nog wel nuttige informatie verborgen waar je zelf een inspanning voor moet leveren om er iets bruikbaars van te maken. Daar ben ik naar op zoek. Neem bijvoorbeeld het "Yesss!-gevoel" wat MacDD beschrijft als hij een goede cache vindt. Dat lijkt zo op het eerste gezicht nietszeggend, maar het is een zeer bruikbaar advies. Ik ben zelf met de voorbereiding van mijn eerste cache bezig, dus ik kan dat onmiddellijk toepassen. Niet alleen is het te gebruiken voor de eindstash, maar ook voor de waypoints en de details van de waypoints. Om die reden heb ik het aantal waypoints teruggebracht van 10 naar 5, omdat er 5 waypoints waren die mij geen Yesss-gevoel gaven. Het obligate aluminium plaatje zal niemand missen. Gisteren heb ik mijn tweede waypoint in de tuin verstopt en mijn vrouw laten proeflopen. Het is dus ook heel eenvoudig om het yess-gevoel in de praktijk te testen. Er zijn nog veel details van de waypoints waar het verleidelijk is me er met een jantje-van-leiden af te maken, maar de yessgevoel-eis houdt mij tegen.

 

Ik hoop nog een paar van dit soort bruikbare tips te vinden. En voor die 783 berichtjes zet ik gewoon het negeren weer even aan, dan blijven er nog zo'n 80 over.

 

En dan valt me nog iets op. We hebben de mond vol over het belang van "ervaring" die je moet opdoen voor je je eerste cache gaat leggen. Als ik terugkijk op de 103 caches die ik gedaan heb en de circa 165 waypoints zijn er slechts 8 geweest die een Yess!-gevoel opriepen. Maar dat yess-gevoel is niet houdbaar. De eerste keer dat ik een cryptex tegen kwam was dat yess-gevoel er. Maar een volgende keer is de verrassing er wel af. En zo gebruik ik mijn ervaring feitelijk in negatieve zin: alles wat ik ervaren heb is grotendeels onbruikbaar geworden want het levert mij geen yess-gevoel meer op. De 5 waypoints en de eindstash die ik bedacht heb doen dat wel. Ik heb ze nog nooit gezien in de praktijk. Maar aan mijn ervaring had ik dus niets om ze te bedenken. Dat is gewoon een creatief proces. De ervaring komt alleen van pas voor het afwijzen van zaken die het gewenste niveau niet halen.

 

 

Samengevat.... Voor een goede cache heb je een constant aanwezige emmer vol creativiteit nodig en een vrouw, die bereid is onder vele omstandigheden door de eigen tuin te lopen in de hoop een afwijking te vinden tussen de dit voorjaar geplaatste begonia's en vlinderstruiken....

 

Diederikus, man, jij bent helemaal klaar! wat nou 783 berichtjes doorspitten.... wat nou forums aflopen met het risico afgebrand te worden.... wat nou ervaring.... Jij hebt een vrouw, die bereid is de opdrachten van een echte geocacher in haar eigen tuin op te volgen en ook nog eens de emmer vast te houden, die jij vult met je constant aanwezige creativiteit..... Ik waag te betwijfelen of Ma Tabak mij nog volgt..... Maar ik kan niet wachten om jouw eerste cache te gaan lopen! Al moet ik er voor naar Lelystad!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Diederikus is een geocacher die een bijzondere cache plaatst. Als dat niet lukt dan plaatst hij niets. Ik ken hem een beetje en dat is al heel wat.

 

Edit: vergeten woord toegevoegd.

bewerkt door Odlaniger
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

En dan valt me nog iets op. We hebben de mond vol over het belang van "ervaring" die je moet opdoen voor je je eerste cache gaat leggen. Als ik terugkijk op de 103 caches die ik gedaan heb en de circa 165 waypoints zijn er slechts 8 geweest die een Yess!-gevoel opriepen. Maar dat yess-gevoel is niet houdbaar. De eerste keer dat ik een cryptex tegen kwam was dat yess-gevoel er. Maar een volgende keer is de verrassing er wel af. En zo gebruik ik mijn ervaring feitelijk in negatieve zin: alles wat ik ervaren heb is grotendeels onbruikbaar geworden want het levert mij geen yess-gevoel meer op. De 5 waypoints en de eindstash die ik bedacht heb doen dat wel. Ik heb ze nog nooit gezien in de praktijk. Maar aan mijn ervaring had ik dus niets om ze te bedenken. Dat is gewoon een creatief proces. De ervaring komt alleen van pas voor het afwijzen van zaken die het gewenste niveau niet halen.

 

 

Dan heb je het over de WPs. Dat is echter maar de helft (op z'n hoogst ...) van het verhaal voor mij. Ook de omgeving is belangrijk, en als het even kan de interactie tussen omgeving en WP. Een cryptex bij een willekeurige boom in een bos is toch van een andere orde dan zo'n zelfde cryptex in de buurt van een oude wegwijzer in het bos, waarbij een plaatsnaam op de wegwijzer een rol speelt bij het openmaken van de cryptex.

 

Ervaring is dan ook, weten dat het belangrijk is om de omgeving waar je je cacheroute uitzet goed te kennen. De historie, de mooiste plekken, de spannendste paadjes. Dat kennismakingsproces zie ik als extra bonus voor de cachelegger want je ontdekt altijd wel iets wat je nog niet wist of wat je nog nooit opgevallen was, zelfs in een overbekend gebied.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou nooit een cache maken puur op wat anderen leuk vinden. Om te charcheren: Stel dat je zelf het vinden van filmkokertjes heel leuk vind.....hier krijg je heel andere adviezen.....

 

Kortom maken wat je zelf leukt vind. Dus toch eerst ervaring opdoen en dat hoeven geen honderden cahches te zijn. Een vraagje op het forum wat leuke cavhes zijn levert genoeg info op.

 

Daarnaast, vroeger was niet alles beter, vroeger was veel anders.

 

Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een artikel dat ik ooit heb geschreven ...


Tips voor het maken en verbergen van een cache

 

U wilt zelf een cache gaan maken? Prima! Maar denk er niet lichtvaardig over. De kosten van het vervaardigen van een geocache zijn vaak te verwaarlozen en publiceren is gratis, maar elke cache vergt een aanzienlijke investering in tijd en creativiteit. En met het plaatsen van de cache is de kous niet af. U blijft verantwoordelijk voor uw creatie en dat betekent dat u de cache periodiek moet controleren en onderhouden.

 

Uitgangspunten
Uitgangspunten zijn uw creativiteit en ervaring. Over het eerste beschikt u vast in ruime mate. Is geocaching echter nieuw voor u, spoor dan minimaal vijftig geocaches op voordat u zelf een cache gaat maken. Laat u zich inspireren door het vernuft van ervaren medecachers en bedenk ondertussen hoe u hen kunt evenaren of zelfs overtreffen, qua locatie, idee en uitvoering.

 

De locatie
Zoek een plek voor uw cache. Dat is niet moeilijk. Iedereen kent bijzondere plekjes in zijn of haar omgeving. Misschien zijn de locaties niet bijzonder genoeg om te worden vermeld in de folder van de plaatselijke VVV, maar elke plek heeft een geschiedenis en een bestemming. Mogelijk heeft de plek voor u een bijzondere betekenis. Het is uw taak het verhaal van de locatie te vertellen, en wel zo dat het medecachers kan boeien.

 

Neem een klapstoel mee en ga een een poosje op de gekozen locatie zitten. Beoordeel de plek met uw gezonde verstand. Kan er in de omgeving een mooie wandeling worden uitgezet? Is er gelegenheid de cache zodanig te verstoppen, dat deze niet toevallig door wandelaars kan worden gevonden? Kunnen medecachers er ongestoord zoeken en loggen of moeten zij continu op hun hoede zijn voor argeloze wandelaars? Ligt er glas of zwerfvuil? Worden er honden uitgelaten die de cache tevoorschijn kunnen snuffelen. Is er een hangplek van jongeren in de buurt? Kortom: kies een rustige, afgelegen en bij voorkeur verscholen plek om te voorkomen dat uw cache wordt vernield of spoorloos verdwijnt.

 

Vermijd plaatsen waar het zoeken gevaar oplevert, zoals (snel)wegen en spoorlijnen, en plekken waar een cache aanstoot kan geven (begraaf- en gedenkplaatsen). Mijd ook plekken waar een geocache voor misverstanden kan zorgen. Bedenk dat zo’n geheimzinnige kist bij toevallige vinders alarmbellen kan doen rinkelen. U wilt niet dat de snelweg wordt afgesloten omdat bij een viaduct een verdachte kist is aangetroffen, zeker als de eigenaar van de kist eenvoudig kan worden achterhaald. De meeste geocaches zijn verstopt achter bomen en struiken op enkele meters van bospaden en stille landwegen en dat is niet zonder reden.

 

Voelt u zich op de gekozen locatie te gast? Als het om een landgoed of recreatiepark gaat vast wel. Vraag in dat geval toestemming aan uw gastheer of terreinbeheerder om de cache te plaatsen. Elke vierkante meter van de BeNeLux heeft een eigenaar. Heeft u als locatie voor uw cache een natuurgebied op het oog, vraag dan ALTIJD toestemming aan de beherende instantie, waarvan u het telefoonnummer op de bekende borden aantreft. Uw gezonde verstand en uw kennis schieten in die situatie mogelijk tekort. Op die stille open plek midden in het bos overnacht wellicht een roedel reeën of groeien zeldzame orchideeën. De lokale boswachter kan u dat vertellen en vervolgens een minder kwetsbare plek aanwijzen waar u zonder bezwaar een cache kunt plaatsen.

 

Boswachters zijn, net als geocachers, natuurliefhebbers en bovendien een bron van informatie waaruit u kunt putten om het verhaal van het gebied of de locatie te vertellen. De meeste boswachters zijn graag bereid hun medewerking te verlenen en zullen uw cache op hun ronden door het gebied zelfs regelmatig controleren en contact met u opnemen als iets niet in orde is. Stel hen in een vroeg stadium van uw plannen op de hoogte. Leg uit wat de bedoeling is en toon de route op een kaart.

 

Het idee
Het maken van een geocache is als het schrijven van een boek. U schrijft de eerste pagina’s en de lezers vullen het verhaal aan met hun eigen belevenissen. Na enkele jaren telt uw boek honderden pagina’s. Zorg dat het een boeiend boekwerk wordt, door uw mede-auteurs iets te bieden om over te schrijven.

 

Elk boek en elke cache begint met een idee. Een idee dat boeit en verrast. Geef uw fantasie de ruimte en bezorg uw medecachers een onvergetelijke (mid)dag. Werk aan een reputatie als topplaatser en zet een adembenemende speurtocht uit die eindigt met het vinden van een kwaliteitscache. Weet u op dit moment nog niet precies hoe u dat aan moet pakken, ga dan geocachen om inspiratie op te doen. En vergeet niet de naam van de gekozen locatie of het gebied aan te bieden aan een zoekmachine op Internet. De kans is groot dat u wordt geconfronteerd met een vloed van informatie en tal van aanknopingspunten voor een origineel verhaal of thema voor uw cache.

 

De uitvoering
Maak de cachebeschrijving voor de webpagina. Hiervoor moet u vast onderzoek verrichten. Verzamel informatie over de locatie en (de historie van) het gebied en verwerk deze in de aanwijzingen om de cache te traceren. Eventueel kunt u medecachers vooraf wat huiswerk laten doen zodat zij goed geïnformeerd aan de tocht beginnen en daardoor dubbel genieten van de omgeving en bezienswaardigheden onderweg.

 

Zet een mooie wandelroute uit waarbij u medecachers onderweg laat zoeken naar aanwijzingen om hun tocht te vervolgen. Maak gebruik van cijfers en letters op borden, omgevingskenmerken (het aantal stammen van de berk op de kruising), verstop mini-caches (jam- of kruidenpotjes) en/of breng (duurzame) schildjes met vervolgcoördinaten aan op hekken en wandelpaaltjes. Doseer het aantal aanwijzingen zorgvuldig en zorg dat er voldoende afstand ligt tussen de verschillende waypoints. Etappes van een halve kilometer zijn ideaal.

 

U kunt het uw medecachers zo makkelijk of moeilijk maken als u wilt, maar zorg dat de vraagstukken en opdrachten te maken hebben met het thema van de cache, de omgeving of met oriëntatie- en navigatietechnieken. Maak berekeningen niet nodeloos ingewikkeld. Opgaven mogen best pittig zijn, waardoor de cache een hogere mentale uitdaging vormt, maar laat mensen geen ellenlange reeksen variabelen verwerken als het ook simpeler kan.

 

De container
Een geocache is een waterdichte doos of kist, die minimaal plaats biedt aan een pen en een logboekje op A6-formaat. Echter, hoe groter de cachecontainer hoe beter en hoe groter de uitdaging om deze goed te verstoppen. Vaak is het beter grote caches juist niet te verbergen. Sommige caches zijn opvallend aanwezig, maar worden niet direct als cache herkend omdat ze zijn vermomd als put of schakelkast.

 

Voorzie de cache van ruilspulletjes en denk daarbij ook aan kinderen, die cachen met hun ouders en het geweldig vinden om een goedgevulde schat aan te treffen. Stop geen voorwerpen in de cache die niet in kinderhanden thuishoren, zoals aanstekers of messen. Plaats ook geen etenswaren in de cache. Deze kunnen bederven, maar worden ook geroken door dieren die de cache opgraven en vernielen. De kunststof verpakking van voedsel of snoepgoed kan schade toebrengen aan de gezondheid van dieren.

 

Zet op de kaft van het logboekje een boodschap voor wandelaars die de cache per ongeluk vinden. Leg uit dat het om een spel gaat en vraag hen de cache weer goed te verbergen op de plaats waar hij is gevonden. Voeg ook uw contactgegevens (telefoonnummer) en/of het logo met het Internet-adres van de site toe, zodat mensen u in bijzondere gevallen kunnen bereiken.

 

Wat de verstopplaats betreft: het is geen kunst een cache zodanig te verbergen dat deze niet of slechts moeilijk, na het afprikken van vele vierkante meters bodem, kan worden gevonden. Voorkom echter dat de omgeving wordt omgewoeld en verstoord. Kies een markante plek, die niet opvalt bij reguliere wandelaars, maar die door geocachers direct als een mogelijke verstopplaats wordt herkend.

 

Begraaf de cache niet, maar dek deze toe met takken en bladeren tussen de wortels van een opvallende boom. U kunt de cache ook verstoppen onder een boomstronk, steen of tegel of vermommen als een vogelhuisje, broedkastje of (gemeente)paaltje.

 

U merkt het: er komt een hoop bij kijken voordat u de cache ter publicatie kunt aanmelden. Neemt u deze tips en voorzorgen in acht, dan zal uw cache niet alleen snel worden goedgekeurd en gepubliceerd, maar ook tot in lengte van jaren blijven bestaan, tot groot plezier van generaties geocachers.

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...