Spring naar bijdragen

Wanneer Is Een Cache Een Goede Cache


Aanbevolen berichten

Wij hebben bijna 1000 caches gevonden en zelf ook een aantal caches gelegd.

Voor een superleuke puzzel en een matige cache geven wij ook een favo, zoals het verbijsterende doolhof van Wammus.

 

Wij hebben de indruk dat de klasse van een mooie puzzel steeds onbelangrijker en de uiteindelijke cache steeds belangrijker wordt.

 

Wij zijn benieuwd hoe onze medecachers hier tegenaan kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Het hangt, denk ik, vooral af van je eigen smaak, voorkeur, verwachtingen enz. en ik neem aan dat dit ook kan wijzigen naarmate je meer caches hebt gevonden.

Ik heb puzzels nooit echt boeiend gevonden, zelfs uitgesproken teleurstellend wanneer er geen relatie is met de locatie of de verdere route van een cache.

Geeft mij maar een mooie locatie; Als de route of cache behuizing bijzonder is; hartstikke leuk, maar ook een verzorgde doos of ammokist op een mooie plek is prima in orde.

Wat ik onderweg kan zien (vooral in de natuur of iets historisch) is voor mij belangrijk en vooral ook het gezelschap waarmee ik cache en wat ik verder beleef.

Vorige week een middag in de stromende regen bezig geweest om de cache Adders' Paradise (GCE43) te vinden

Een mooie oude traditional in een prachtig gebied. Geweldige middag gehad...

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik kan merken dat de CO veel moeite gedaan heeft om er iets bijzonders van te maken!

Zeker nu Nederland steeds voller raakt met caches is het belangrijk dat je nadenkt bij je cacheplannen, wat je toevoegt aan alles wat er al ligt.

 

Puzzels doe ik zelden meer. In het algemeen kost het thuis / achter de computer verschrikkelijk veel tijd die ik liever buiten doorbreng. Als het klopt dat de puzzels relatief minder interessant worden en de daarbij horende cachelocaties beter, zou ik dat alleen maar goed vinden. Geocaching is tenslotte op de eerste plaats buiten bezig zijn! En misschien is het in puzzelland ook wel zo, dat inmiddels alle varianten van cijfertjes vinden al eens gebruikt zijn? Dan worden voor de raspuzzelaars zulke caches steeds minder verrassend.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is denk ik grotendeels zeer persoonlijk. Zelf kijk ik altijd als er ergens bijvoorbeeld een stuk of 10 in de buurt liggen naar het aantal favo's en logjes. En kies er dan een paar uit. Ga zeker niet alles aflopen.

Het is geen garantie dat ik ze dan ook echt leuk vindt.

Komt ook nogal eens voor dat ik de lol van die cache er niet van inzie terwijl anderen enthousiast zijn.

Andersom gebeurd dat ook weer.

 

Van de door mij neergelegde caches (en kokers) heb ik inmiddels wel een aantal in het archief gemikt.

Door te kijken naar logs kom je er wel achter dat ze niet leuk genoeg zijn. Opruimen dus, denk ik dan.

 

Het liefst vind ik een (munitie)kist op een mooie plek. Maar dat kan niet altijd, zeker in de stad waar je vaak op de mooiste plekjes komt is een kokertje de enige mogelijkheid.

Je wordt langzaam wel wat kieskeuriger in geocachen. Aantallen halen doet mij bijvoorbeeld helemaal niets

 

Vorig jaar een fietsroute gedaan met 20 kokers waarbij ik om de 500 meter moest afstappen.

Nee, dat is nu niets voor mij ben ik wel achter.

 

Ieder zijn ding zal ik maar zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Dagwacht, daar ben je wel een topic gestart, want er zijn zoveel verschillende smaken.

De een houdt van een simpele puzzel, een ander weer van moeilijke, een ander weer van korte multi,s, de ander weer van juist lange multi,s.

De een houdt van zoeken onderweg en een ander weer niet, er zijn er die onderweg nog graag puzzelen, een ander weer juist niet.

Dus op je vraag:Wanneer is een cache een goede cache: Is denken wij geen eenduidend antwoord te geven.

Voor ons persoonlijk vinden wij dat er door de co,s aandacht aan hun cache is besteed, heel belangrijk, en dat zie je gauw genoeg.

Wij vinden de Wilson score een goede graadmeter voor goede cache,s, je kunt hier ook nog filteren op provincie en plaatsnaam.

En neem je de, pakweg 20 eerste pagina,s van Nederland, ben je er wel bijna zeker van dat je goede cache,s hebt.

bewerkt door dewijntjes
Link naar opmerking
Deel via andere websites

als cacheegger heb je pas een geslaagde cache geplaatst als de bezoekers er een aparte log voor schrijven, er foto's bij plaatsen, zich er de tijd voor gunnen om er van te genieten.

 

het gaat niet om de aantallen bezoekers, het gaat niet om de aantallen favo's, het zou er om moeten gaan hoeveel de individuele bezoeker heeft genoten van jou cache

 

Barny

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind de meeste caches wel leuk, aangezien ik alles lopende doe vanuit een parkeer plaats vind ik het altijd wel fijn als ik er een paar kan vinden in 1 wandeling.

Wat ik vervelend vind zijn VIEZE caches. En dat kunnen dus hele mooie caches zijn, maar als ze dan onder de drek/schimmel/ongedierte zitten vind ik dat dus niet leuk.

Ik heb dan zelf ook altijd een stel ziplocks in mijn rugzak en een handdoek om het tenminste zo goed mogelijk schoon temaken. Maar soms krijgt een co een verzoek om onderhoud te plegen. Niet alleen het logboekje moet droog blijven, de hele cache mag van mij wel redelijk hanteerbaar zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als cacheegger heb je pas een geslaagde cache geplaatst als de bezoekers er een aparte log voor schrijven, er foto's bij plaatsen, zich er de tijd voor gunnen om er van te genieten.

 

het gaat niet om de aantallen bezoekers, het gaat niet om de aantallen favo's, het zou er om moeten gaan hoeveel de individuele bezoeker heeft genoten van jou cache

 

Barny

Ik denk dat dit toch wel voor een groot aantal CO's geldt, mooi omschreven Barny!

Hier sluit ik me dan ook volledig bij aan!

bewerkt door Flaker91
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede cache is op de eerste plaats een GEOCACHE: een waterdichte container met logboek en ruilspullen (de CACHE), verborgen op een mooie of interessante GEOgrafische locatie. Mijn eerste filtering betreft dan ook micro's, die immers niet aan deze criteria voldoen. Ver onder de maat en beslist geen geocaches.

 

Ook mystery caches schenk ik geen aandacht meer, omdat de echte mystery cache nagenoeg is uitgestorven. Een echte mystery cache is een mysterie. Je weet niet wat je te wachten staat. Dat kan een traditional op een interessante plek zijn of een uitdagende multi waar je een hele dag mee bezig bent. De cachepagina biedt slechts een raadsel of opgave als lekkermakertje en als aanwijzing waar je moet zijn voor de volgende aanwijzing of misschien wel de cache. Dat raadsel of vraagstuk moet aansluiten op het thema van de cache. Ik noem het met opzet geen puzzel, want 'puzzel' doet mij denken aan wat je in een uitgave van Denksport aantreft. Leuk voor puzzelaars, maar met geocachen heeft het niets te maken. Wat tegenwoordig voor een mystery cache moet doorgaan is veelal een kruiswoordpuzzel, sudoku of vergezocht hersenspinsel dat de coördinaten van een logkoker in een bloembak oplevert en vooral duidelijk maakt dat de plaatser geen snars van geocaching begrijpt.

 

De uiteindelijke cache en de tocht er naar toe zijn altijd belangrijker geweest dan een eventuele 'puzzel'. Het spel heet geocachen en draait om navigeren naar bijzondere locaties waar een GEOCACHE is verstopt. Uitdagingen liggen in het toepassen van navigatietechnieken, het terrein en eventuele vraagstukken of opgaven die direct te maken hebben met beziens- en wetenswaardigheden op de route. Echte en goede geocaches zijn er dan ook niet zo veel, in Nederland hooguit een paar honderd. Wel is er meer dan genoeg onnozel strooigoed van en voor puzzelaars en puntenjagers, die de database van gc.com hebben gekaapt voor hun eigen spelletjes.

  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als beginnend geocacher merk ik dat wat ik leuk vind aan een cache eigenlijk nog volop in ontwikkeling is. Wat een eerste keer erg leuk en verrassend is om te zien is na de zesde keer gewoon geworden. De favo's geven wat dat betreft weinig houvast, want het is maar net voor welk aspect de favo gegeven wordt. Ik heb laatst een lange multi gelopen over de Veluwe die erg veel favo's had voor de wandeling. De cache zelf en de waypoints voegden echter maar weinig toe aan de wandeling. Het is bijna onmogelijk in dat gebied een multi te leggen zonder dat de wandeling mooi is.

Een goede maat voor mij is hoeveel er te schrijven valt over een cache. Als ik veel beleefd heb, heb ik veel te schrijven. Daarbij valt me op dat, in overeenstemming met de journalistieke traditie, het makkelijker is om te schrijven over de dingen die mis gaan dan over de dingen die goed gaan. In tegenstelling tot het werkelijke leven zijn bij een geocache de dingen die mis gaan ook leuk. Je moet dan wel om jezelf kunnen lachen, natuurlijk. Uiteindelijk is de essentie van alle sport en spel dat een mens het zichzelf op een onnodige manier moeilijk maakt. De makkelijkste manier om van Nice naar Marseille te komen is per auto. Maar in de Tour de France doen ze het op de fiets.

Voorpret voor een cache is voor mij belangrijk. Tegenwoordig uit zich dat ook in logs terwijl ik de deur nog niet uitgeweest ben. Natuur is belangrijk. Daar kun je in positieve zin over schrijven. Rust is voor mij belangrijk. Het liefst een plek waar je een paar uur ongestoord kan vertoeven. Het mag allemaal niet te makkelijk gaan. Het liefst een soort goedmoedige strijd tussen de co en de cacher waarbij de co probeert je van je domste kant te laten zien. Het verrast worden en de door de cache of waypoint opgewekte glimlach. De aha-erlebniss van het vinden of begrijpen. Iets educatiefs of historisch is mooi meegenomen.

Tot nu toe scoren tradi's bij mij meestal niet erg hoog, omdat ze één of meer van de bovengenoemde aspecten missen. Hetzelfde geldt voor puzzels waar het accent op de puzzel ligt.

Een recent nieuw element in het spel voor mij is het sociale aspect. Met meerdere mensen lopen of puzzelen. Is erg leuk en heeft zijn eigen charme.

bewerkt door Diederikus
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vlindertje zei

Een goede cache is op de eerste plaats een GEOCACHE: een waterdichte container met logboek en ruilspullen (de CACHE), verborgen op een mooie of interessante GEOgrafische locatie. Mijn eerste filtering betreft dan ook micro's, die immers niet aan deze criteria voldoen. Ver onder de maat en beslist geen geocaches.

Geowolf, metacaching.nl is toch een GEOCACHING website? Waarom heb je dan daar ook micro's e.d. wat in jouw ogen geen geocaches zijn op metacaching.nl staan? Is toch alleen vervuiling?

Maar goed, jij bepaalt niet wat wel en geen geocache is. Het is jouw mening alleen maar (gelukkig)

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een goede cache is op de eerste plaats een GEOCACHE: een waterdichte container met logboek en ruilspullen (de CACHE), verborgen op een mooie of interessante GEOgrafische locatie. Mijn eerste filtering betreft dan ook micro's, die immers niet aan deze criteria voldoen. Ver onder de maat en beslist geen geocaches

Soms kan een micro je ook naar een locatie sturen waar je nog nooit geweest bent. En sommige plekken zijn niet geschikt voor groote caches

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen die heeft gereageerd alvast bedankt. De indruk dat de uiteindelijke cache belangrijker is dan de lol voorafgaand door het oplossen van een puzzel lijkt hierbij te zijn bevestigd.

We hebben overwogen om onze cache Beukennootjes http://coord.info/GC40YGN te archiveren. De cache is een fotorolletje bij een beukenboom.

We zijn er nog niet helemaal uit. Misschien gaan we de cache pimpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...