Spring naar bijdragen

Earthcache Pas Loggen Na Toestemming


Aanbevolen berichten

Voor fysieke caches is het met de laatste richtlijnen duidelijk, zodra je het logboekje getekend hebt, mag je de caches online loggen.

 

Maar hoe zit het met Earthcaches? Bij deze 'virtuele' caches wordt regelmatig gevraagd (op straffe van een log deletion) om de cache pas online te loggen nadat je een positieve reactie hebt gehad op je antwoorden. Dit is op zich geen probleem als de eigenaar van de cache redelijk snel reageerd. Maar als het een paar dagen duurt dan wil je inmiddels toch wel je backlog van caches wegwerken (zonder de statistieken er te veel onder te laten lijden).

 

Vandaar mijn vraag, als je het idee hebt dat je de vragen correct beantwoord hebt (en netjes opgestuurd hebt), dient er dan nog gewacht te worden op een OK van de eigenaar? Of is dit slechts een formaliteit en kan/mag de cache op dat moment dus gewoon al gelogd worden?

 

ps. de vraag is misschien al eens gesteld, maar heb deze niet via de zoekfunctie kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij zelf loggen meestal gelijk, maar sturen van tevoren wel eerst de antwoorden.

Met andere woorden we openen de cachepagina contacteren de eigenaar met onze antwoorden en loggen daarna op de cachepagina.

 

Bij onze eigen twee earth caches proberen we dezelfde dag nog te reageren. We vinden het ook niet echt een probleem als iemand meteen logt, maar dan moeten we wel een mail met de antwoorden krijgen. Zijn deze niet goed, dan zouden we de log kunnen verwijderen.

 

Om de mensen te herinneren dat ze de antwoorden moeten toesturen, staat er bij ons voordat je gaat loggen moet je de antwoorden mailen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij wachten meestal ongeveer een week met loggen op antwoord van de plaatser. Mochten we na die week nog geen antwoord hebben, dan gaan we kijken wanneer de plaatser voor het laatst online is geweest. Is dit minder dan een maand, dan is/zijn hij/zij waarschijnlijk op vakantie. Is dit langer dan een maand, dan is de plaatser wellicht niet meer actief. In dat laatste geval, bekijken en beslissen we van geval tot geval of we de earthcache al dan niet loggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben er ook voor dat een earthcache"legger" aangeeft dat je mag loggen als je de antwoorden hebt gestuurd. Mochten de antwoorden niet kloppen, dan kan de legger de log verwijderen. Minder rompslomp voor beide partijen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als mensen loggen en goede antwoorden tegelijkertijd mailen, heb ik daar als earthcache legger geen problemen mee.

Wel zie ik vaak, en met name bij mijn earthcache kromme rijn riviermeander, dat mensen zich te snel er van af willen maken.

Neem even de tijd om de vragen GOED te lezen. Daarmee voorkom je wederzijdse irritaties.

Ik neem vaak nog de moeite om de mensen op weg te helpen naar het goede antwoord, zelfs zonder terug te hoeven naar de cache-site.

Dus: Als je zeker weet dat je de antwoorden goed hebt: Log dan direct. Weet je het niet helemaal zeker; wacht dan tot de cache-eigenaar groen licht geeft.

En: Echte Earthcaches zijn niet zo makkelijk als iedereen denkt. Daar moet je echt voor de omgeving in, goed rondkijken en wat onderzoek verrichten voordat je het goede antwoord kan geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reacties.

 

Ik denk dat iedereen en ook elke cache eigenaar er op een andere manier mee om gaat. Ik vindt het alleen onduidelijk of een cache-eigenaar mag eisen dat er niet gelogd wordt als er nog geen OK is op de antwoorden. Immers, niet elke eigenaar checkt regelmatig de mailbox.

 

@cachorganic Het klopt dat een Earthcache meer is dan alleen een snelle vondst, een uitzondering daargelaten is het natuurlijk wel zo dat een boel caches helaas als zodanig zijn opgezet. Bij de cache waar het in ons geval om gaat is het niet eens mogelijk om in het gebied waar het om gaat te komen, waardoor de waarde van je fysieke bezoek wel erg ondergeschikt wordt en het dus vooral moet komen van de informatie op de pagina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu al zeker twee earthcaches, waarvan ik de antwoorden naar de eigenaar heb gemaild en waarvan ik nog nooit een reactie terug heb gehad.

De laatste is nu toch ook al weer twee weken geleden en de andere misschien al wel twee maanden.

Zelf zou ik het toch wel fijn vinden om een reactie te ontvangen, want zo heb je een beetje het gevoel dat je het mailtje voor niks stuurt.

Je hebt van een cache een earthcache gemaakt en er ook vragen bij gemaakt, dus dan is het toch niet meer dan logisch dat je even een berichtje terugstuurt?! Dan zou ik helemaal nooit kunnen loggen als ik geen antwoord ontvang!

Of zie ik dat verkeerd?

 

Lighthouse777

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu al zeker twee earthcaches, waarvan ik de antwoorden naar de eigenaar heb gemaild en waarvan ik nog nooit een reactie terug heb gehad.

De laatste is nu toch ook al weer twee weken geleden en de andere misschien al wel twee maanden.

Zelf zou ik het toch wel fijn vinden om een reactie te ontvangen, want zo heb je een beetje het gevoel dat je het mailtje voor niks stuurt.

Je hebt van een cache een earthcache gemaakt en er ook vragen bij gemaakt, dus dan is het toch niet meer dan logisch dat je even een berichtje terugstuurt?! Dan zou ik helemaal nooit kunnen loggen als ik geen antwoord ontvang!

Of zie ik dat verkeerd?

 

Lighthouse777

 

Misschien is de eigenaar gestopt of met vakantie.

Kan ook dat het mailtje per ongeluk er door heen geglipt is.

 

Eventueel nog een keer sturen en gewoon gelijk loggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik verwacht een reactie van de legger. Maar na een week vind ik het wachten genoeg en log ik de cache. Heeft de legger daaarna nog bedenkingen, dan moet hij mijn log maar deleten.

Groetjes

Slán,

Finbar.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij sturen altijd een berichtje terug als we de antwoorden ontvangen.

Doch, als we op vakantie zijn en zoonlief blijft NIET thuis dan heb ik geen zin om op de cachepagina te melden dat we er niet zijn.

Wel erg lomp als je dan na een dag of 3 een extra mail krijgt dat je laks bent en geen earthcache waardig omdat je niet direct hebt gereageerd.

 

 

Ook earthcache eigenaars kunnen op vakantie, ziek of in het ziekenhuis zijn, of zomaar druk zijn met (familie)omstandigheden............

Ja, ook die dingen gebeuren!!

 

Een log verwijderen is echter nog nooit nodig geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij sturen altijd een berichtje terug als we de antwoorden ontvangen.

Doch, als we op vakantie zijn en zoonlief blijft NIET thuis dan heb ik geen zin om op de cachepagina te melden dat we er niet zijn.

Wel erg lomp als je dan na een dag of 3 een extra mail krijgt dat je laks bent en geen earthcache waardig omdat je niet direct hebt gereageerd.

 

 

Ook earthcache eigenaars kunnen op vakantie, ziek of in het ziekenhuis zijn, of zomaar druk zijn met (familie)omstandigheden............

Ja, ook die dingen gebeuren!!

 

Een log verwijderen is echter nog nooit nodig geweest.

 

 

Maar jij hebt geen zin om op de pagina te vermelden dat je weg bent, dan kun je ook verwachten dat er irritaties ontstaan als je niet reageert. Ik heb van de zomer een aantal van die earthcaches gedaan en ik had netjes alles eerst gemaild. Het wordt dan best een gedoe met de administratie hier vind ik als het dan wat langer gaat duren. Ik kwam namelijk terug van 3 weken vakantie met tig gedane caches, de logs, de foto's en dus die earthdingen.

 

Gewoon op je pagina zetten dus dat je weg bent, of er op zetten dat ze mogen loggen na het doormailen van de antwoorden zodat JIJ later meer werk hebt ipv de cachers zelf. Jij gaat toch weg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat je met earthcaches bezoeken ook gratis pinnetjes kunt verdienen (earthcache master program) is het VERPLICHT om eerst te bewijzen dat je ook echt iets geleerd hebt over onze aarde (ter plekke). Dit om misbruik van het programma te voorkomen. Je kunt immers 10 caches loggen en foute antwoorden insturen, en zo toch gratis pinnetjes scoren. Iets wat de GSA niet zo heel leuk vind ... en daarom dat ze zich streng opstellen ...

 

Maar er groeien tegenwoordig zoveel earthcaches met zo ontzettend simpele vragen (die je gewoon van een bord kan overschrijven) dat veel earthcache eigenaren ook helemaal geen zin hebben om deze "drive-by-caches" telkens met "antwoord is goed" te beantwoorden.

 

Ikzelf plaats ALTIJD eerst een Note en als ik na lange tijd (meer dan een week) echt geen reactie heb gehad, maak ik er een FOUND van. Het is een goede gewoonte om je toch een beetje aan de regels te houden. Maar helaas komen er gewoon teveel "drive-by-earthcaches" en zoals met alles, gaat dat ten koste van de kwaliteit en de haalbaarheid van de regels.

 

En als je merkt dat de GSA de review-regels voor earthcaches zelf ook niet meer zo strak naleeft (anders kwamen er niet zoveel domme earthcaches) vraag ik me af of het allemaal nog wel zo streng is als ze zelf zouden willen. Maar eigenlijk (regeltje) mag je dus gewoon NIET loggen voordat je echt jezelf bewezen hebt en de leraar heeft gecontroleerd.

 

Ik heb nu al zeker twee earthcaches, waarvan ik de antwoorden naar de eigenaar heb gemaild en waarvan ik nog nooit een reactie terug heb gehad.

De laatste is nu toch ook al weer twee weken geleden en de andere misschien al wel twee maanden.

Zelf zou ik het toch wel fijn vinden om een reactie te ontvangen, want zo heb je een beetje het gevoel dat je het mailtje voor niks stuurt.

Je hebt van een cache een earthcache gemaakt en er ook vragen bij gemaakt, dus dan is het toch niet meer dan logisch dat je even een berichtje terugstuurt?! Dan zou ik helemaal nooit kunnen loggen als ik geen antwoord ontvang!

Of zie ik dat verkeerd?

 

Lighthouse777

 

Eigenlijk zou een reviewer de cache gewoon moeten verwijderen omdat hij al te lang maintenance nodig heeft. Misschien kun je een "needs maintenance" loggen met de melding dat er niet op mails gereageerd wordt? Dat zou je bij een gewone cache waar je niet kunt loggen toch ook doen?

 

Jan - MADpalace

Dutch 2nd Platinum Earthcache Master

bewerkt door madman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij sturen altijd een berichtje terug als we de antwoorden ontvangen.

Doch, als we op vakantie zijn en zoonlief blijft NIET thuis dan heb ik geen zin om op de cachepagina te melden dat we er niet zijn.

Wel erg lomp als je dan na een dag of 3 een extra mail krijgt dat je laks bent en geen earthcache waardig omdat je niet direct hebt gereageerd.

 

 

Ook earthcache eigenaars kunnen op vakantie, ziek of in het ziekenhuis zijn, of zomaar druk zijn met (familie)omstandigheden............

Ja, ook die dingen gebeuren!!

 

Een log verwijderen is echter nog nooit nodig geweest.

 

Ik snap dat je niet op je cachepagina wilt zetten dat je weg bent (lijkt toch een beetje op de deur open zetten voor inbrekers), misschien kun je wel vermelden dat je in principe altijd binnen bv 2 dagen reageert, mocht het incidenteel langer duren dan is dat overmacht en vraag je om begrip daarvoor. Dan wachten de loggers (hopelijk) geduldiger en reageren ze minder lomp als je toch eens niet zo snel reageren kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In alle Earthcaches die ik gedaan heb staat als voorwaarde dat je een foto bij je log moet voegen en antwoorden naar de legger moet mailen. Logs die niet aan die voorwaarden voldoen worden gedelete. Blijkbaar is dat de standaard formulering van de Earthcache organisatie. Er is dus geen enkele reden om te wachten op de goedkeuring van de legger voordat je je log plaatst. Sterker: het levert alleen maar extra werk op, want de legger moet nu twee keer een controle doen. Eerst op de antwoorden en later op de foto. Ik log daarom altijd direct op internet en stuur meteen daarna de antwoorden op de vragen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...