Spring naar bijdragen

Ontwerp Een Logo Voor Sgn!


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

is het gepast om het nieuwe logo op een tshirt te printen voor eigen gebruik?

 

Ik weet dat het bestuur van GC.NL als voorwaarde voor deelname aan de wedstrijd heeft gesteld, dat zij het "gebruiksrecht" krijgen van het winnende ontwerp.

Of dat gebruiksrecht ook daadwerkelijk "officieel" wordt vastgelegd, weet ik niet.

Ik weet wel, dat het logo gebruikt gaat worden op een aantal goodies, waaronder bijv. ook T-shirts.

 

Groundspeak is bijv. tamelijk kritisch op het gebruik van hun logo, maar dat logo is dan ook "Registered Trademark"

Dat is ons nieuwe logo (nog) niet.

Strikt genomen kan niemand je het (op dit moment) dus verbieden.

 

En ja...of het gepast is? Op die vraag krijg je waarschijnlijk geen echt antwoord, alleen een aantal meningen.

 

Persoonlijk zou ik afwachten tot het SGN bestuur een uitspraak doet, wat zij het al dan niet wenselijk vinden ten aanzien van het gebruik van het logo. (maar die zijn nog een weekje met vakantie)

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil geen spelbreker zijn maar lijkt dit logo niet op dat van docdata ? We kwamen er vandaag toevallig langs.

 

De vormgeving van de pijltjes zijn m.i. verschillend genoeg en bovendien is SGN geen bedrijf. Het zijn sowieso twee verschillende "branches". Kortom, ik denk niet dat er een probleem is :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil geen spelbreker zijn maar lijkt dit logo niet op dat van docdata ? We kwamen er vandaag toevallig langs.

 

main_logo.gif

 

het is de moeite waard om een jurist hier naar te laten kijken..... ook al is sgn geen bedrijf of wat dan ook het gaat hier om copyrights

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij copyright gaat het om de combinatie van een aantal unieke elementen die tezamen dan ook weer een uniek geheel vormen. Alleen het gebruik van de pijl al maakt het niet uniek meer, want dat is een te algemeen en door iedereen gebruikt symbool. De kleuren zijn (bijna) primair en het lettertype is waarschijnlijk ook niet zelf ontworpen, maar uit bestaande fonts gekozen.

Er zijn vast nog meer voorbeelden van dit speelse gebruik van pijlen in een logo te vinden.

 

Je hebt als bedrijf weliswaar copyright op de combinatie van een beeld en je bedrijfsnaam. Gelijkenissen van deze aard zijn in de praktijk moeilijk aanvechtbaar.

Alleen al een andere lettercombinatie, maakt een ander logo. Denk maar eens aan de vele op Coca Cola lijkende flessen en etiketten en reken maar dat die dat aanvechten.

 

Het copyright is in dit geval alleen aan te vechten indien men het exacte logo van het andere bedrijf, inclusief de naam, op de eigen producten zet.

 

Wanneer je ook niet in hetzelfde marktsegment zit is er op voorhand echt geen enkel probleem.

Bij het aanvechten van copyright bij bovengenoemde samengestelde logo's moet je in Nederland aantonen dat de gelijkenis zo groot is dat jouw bedrijf schade ondervindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij haalt Sivota copyright en merkrecht door elkaar.

Copyright heeft de bedenker van de originele tekst, in dit geval GPSiegurd.

 

Als SGN een merkaanvrage indient op het nieuwe logo (wat ik ze overigens zeer aanraad, en hopelijk hebben ze dat al gedaan), dan kan iedereen die het logo gebruikt van inbreuk worden beticht, zeker als het merk wordt goedgekeurd.

Het is aan het OHIM (als er een Europese aanvrage wordt gedaan, en dat lijkt me ook waarschijnlijk, en aan te raden!) om te bepalen of een merk voldoende onderscheidend is van bestaande merken en of er nergens verwarring ontstaat.

 

Ik denk inderdaad dat er zat merken te vinden zijn met een naam en vier pijltjes. Het is bijna onmogelijk om in dit stadium te zeggen of de merkaanvrage succesvol zal zijn.

Maar!

Zonder merkaanvrage geen recht (behalve het copyright dat nog altijd bij GPSiegurd ligt) en zolang er niks is ingediend kan iedereen het gebruiken en wordt het lastig om diegene daar op aan te spreken (of zelfs voor de rechter te dagen), copyright is overigens lastig in dit geval hoor voor wat betreft de tekst. Het is maar 1 woord en het bestond ook al: geocaching.nl Het recht op het ontwerp ligt zeker bij GPSiegurd en moet worden overgedragen.

 

Nee, mijn advies aan SGN is gisteren nog een merkaanvrage in te dienen (plus daarbij een aanvrage op alle eropgelijkende logos die GPSiegurd heeft aangeleverd) en het logo op korte termijn te gaan gebruiken. Als de aanvrage wordt gehonoreerd, zijn ze helemaal in business.

Overigens, en dat begrijpen ze bij SGN ook wel zo lijkt het, moeten de rechten die GPSiegurd op het logo nog kan claimen wel worden overgedragen aan SGN, anders hebben zij weer een mogelijk probleem.

 

In elk geval zou ik als ik SGN was, niet willen hebben dat mensen - ook niet voor eigen gebruik - hun nieuwe logo nu al op T shirts gaan drukken. Dat ondermijnt toch de commerciele waarde van het logo. Nee dus. Als er een merkaanvrage is ingediend kun je zelfs voor de rechter gedaagd worden, alhoewel dat in veel gevallen niet gebeurd voor kleinere vergrijpen (kosten!).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij haalt Sivota copyright en merkrecht door elkaar.

Copyright heeft de bedenker van de originele tekst, in dit geval GPSiegurd.

 

Als SGN een merkaanvrage indient op het nieuwe logo (wat ik ze overigens zeer aanraad, en hopelijk hebben ze dat al gedaan), dan kan iedereen die het logo gebruikt van inbreuk worden beticht, zeker als het merk wordt goedgekeurd.

Het is aan het OHIM (als er een Europese aanvrage wordt gedaan, en dat lijkt me ook waarschijnlijk, en aan te raden!) om te bepalen of een merk voldoende onderscheidend is van bestaande merken en of er nergens verwarring ontstaat.

 

Ik denk inderdaad dat er zat merken te vinden zijn met een naam en vier pijltjes. Het is bijna onmogelijk om in dit stadium te zeggen of de merkaanvrage succesvol zal zijn.

Maar!

Zonder merkaanvrage geen recht (behalve het copyright dat nog altijd bij GPSiegurd ligt) en zolang er niks is ingediend kan iedereen het gebruiken en wordt het lastig om diegene daar op aan te spreken (of zelfs voor de rechter te dagen), copyright is overigens lastig in dit geval hoor voor wat betreft de tekst. Het is maar 1 woord en het bestond ook al: geocaching.nl Het recht op het ontwerp ligt zeker bij GPSiegurd en moet worden overgedragen.

 

Nee, mijn advies aan SGN is gisteren nog een merkaanvrage in te dienen (plus daarbij een aanvrage op alle eropgelijkende logos die GPSiegurd heeft aangeleverd) en het logo op korte termijn te gaan gebruiken. Als de aanvrage wordt gehonoreerd, zijn ze helemaal in business.

Overigens, en dat begrijpen ze bij SGN ook wel zo lijkt het, moeten de rechten die GPSiegurd op het logo nog kan claimen wel worden overgedragen aan SGN, anders hebben zij weer een mogelijk probleem.

 

In elk geval zou ik als ik SGN was, niet willen hebben dat mensen - ook niet voor eigen gebruik - hun nieuwe logo nu al op T shirts gaan drukken. Dat ondermijnt toch de commerciele waarde van het logo. Nee dus. Als er een merkaanvrage is ingediend kun je zelfs voor de rechter gedaagd worden, alhoewel dat in veel gevallen niet gebeurd voor kleinere vergrijpen (kosten!).

 

En daar gaat het nu om!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Op het SGN event heb ik alleen enkele SGN-(bestuurs)leden in een zwart sweatshirt zien lopen met het logo erop.

Die zijn dacht ik (nog) niet beschikbaar voor overige liefhebbers.

Misschien wat off-topic maar iets begrijp ik dan niet". Hebben jullie daar dan geen overleg/vergadering over? Als Stichting zal je toch af en toe bestuursoverleg hebben om e.e.a. te bespreken en uit te werken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...