Spring naar bijdragen

Nieuwe Topokaart


delta123

Aanbevolen berichten

De Oregon 300 geeft aan bij de instellingen dat de kaart erop staat maar ik zie alleen maar een mooi blanco groen scherm

 

Staat de kaart wel op "Enabled"? Anders moet je er even op klikken om dat te veranderen. Of heb je ook andere topo-kaarten zoals Duitsland erop staan, misschien kan je die even uitzetten ("Disabled") om te kijken of dat wat uitmaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Gisteren de wandelkaart wat uitgebreider kunnen testen. In de auto (50 km per uur) loopt hij steeds een straat achter.

In het bos loopt hij tijdens de routering zo 10 meter achter. Automatische zoom uitgezet, maar daar merk je niet veel verschil mee. Noord boven snel weer uitgezet, want dat werkte niet prettig.

Met iets minder detail ging het een stukje beter. Nadat ik de routering uitgezet had, liep de kaart wel gelijk met mij op.

De details waren wel goed, kleine dwarrelpaadjes stonden er niet op. Maar die stonden ook niet op Topo-NL.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...maar noord boven lijkt me niet handig in het veld...

Grappig dat je dit zegt. Ik heb Noord altijd boven in het veld en zou niets anders willen.

Zo zie je maar weer, iedereen gebruikt de GPS op zijn eigen vertrouwde manier.

Ruud :beerchug:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...maar noord boven lijkt me niet handig in het veld...

Grappig dat je dit zegt. Ik heb Noord altijd boven in het veld en zou niets anders willen.

Zo zie je maar weer, iedereen gebruikt de GPS op zijn eigen vertrouwde manier.

Ruud :beerchug:

Ach ja, zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Ik vind het duidelijk prettiger de kaart in de looprichting te zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een korte reactie vanuit de 'maker' van de OnRoute Wandelkaart:

 

Zoals je ook hierboven leest verschilt de beleving van de 'traagheid' van de kaart nogal. Tijdens het testen vonden we het op een acceptabel niveau; wetend dat de etrex en 60 werken op een platform dat toch al een paar jaartjes meegaat. Op een Oregon of Colorado is de beeldopbouw evident beter.

 

Maar toch zien we veel reacties over dat de kaart tè traag is. Eerlijk gezegd op ons eigen forum een stuk meer dan hier :rolleyes:

 

We zijn op dit moment dan ook aan het onderzoeken of we een variant kunnen maken die op de etrex/60 en edge sneller werkt. Zou kunnen dat je daarmee wat detail inlevert (bijv taluds en greppels weglaten, hoogtelijnen verder 'uiteen'), weten we nog niet.

 

Daarnaast zien we dat de etrex en 60 met sommige gebruikte kleuren niet overweg kunnen, waardoor weilanden bijvoorbeeld niet groen zijn (wat ze toch ècht wel horen te zijn!). Ook dit zal met een gratis download opgelost worden.

 

Wanneer precies durf ik nog niet te zeggen, maar zal niet héél lang duren. Gebruikers van de OnRoute Wandelkaart ontvangen vanzelf via email bericht.

 

Met vriendelijke groet!

 

Hans Vaessen

Waypoint

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Elisa1955: Om de fietskaart/wandelkaart samen met topoNL op je gps te krijgen, moet je toch eerst in mapsource zetten. Bij mij ging het vrij "automatisch". De cd-rom van wandelkaart startte zichzelf op en opende zelf mapsource en installeerde zich daar.

 

Zelf heb ik ook een twee gb kaartje erin en daar is ruimte zat op, voor meerdere kaarten.

 

De mogelijkheid om het op voetganger of op fiets te zetten, staat bij mij onder:

 

- Menu ->Instellen ->Routering -> volg de weg opties ->Bereken route voor: voetganger

 

Bedankt! het is nu in een keer gelukt, waarom het de vorige keer nu niet gelukt is, geen idee. Maar hartstikke top krolik dat het nu wel gelukt is, bedankt :crybaby: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu zelf Topo NL draaien op de Garmin GPSMAP 60CSx en ben hier best wel tevreden mee. Vinden jullie het de extra investering waard (EUR 100) om OnRoute te kopen als je al Topo NL hebt?

Geeft het werkelijk meerwaarde als je in het veld aan het lopen bent? Of is de meerwaarde alleen maar de routering, want die zal ik niet gebruiken.

 

Groeten,

Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan heb ik nog even een vraagje, hoe kan ik nu instellen dat het ook een leuke fietsroute wordt.

 

Ik krijg namelijk net als bij de auto, (nu heb ik het over de fietskaart) de vraag of ik de kortste of de snelste route wil, maar op de fiets zou het mooi zijn als de route ook mooi is om te fietsen. Hoe doen jullie dat nu?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan heb ik nog even een vraagje, hoe kan ik nu instellen dat het ook een leuke fietsroute wordt.

 

Ik krijg namelijk net als bij de auto, (nu heb ik het over de fietskaart) de vraag of ik de kortste of de snelste route wil, maar op de fiets zou het mooi zijn als de route ook mooi is om te fietsen. Hoe doen jullie dat nu?

Plan je route langs een aantal geocaches! :excl:

 

Of: koop een papieren (ouderwets goedje waarop vroeger informatie stond) kaart en stippel daarop een leuke route uit... Die kun je dan in je gps als route zetten. :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nu zelf Topo NL draaien op de Garmin GPSMAP 60CSx en ben hier best wel tevreden mee. Vinden jullie het de extra investering waard (EUR 100) om OnRoute te kopen als je al Topo NL hebt?

Geeft het werkelijk meerwaarde als je in het veld aan het lopen bent? Of is de meerwaarde alleen maar de routering, want die zal ik niet gebruiken.

 

Groeten,

Jeroen

 

Iedereen maakt hierin uiteraard zijn eigen afweging. Ikzelf heb ook een 60CSx, en gebruikte de Topo NL. Routering was voor mij ook niet belangrijk. Mijn advies zou zijn om het geld voorlopig even in je zak te houden, zeker totdat de (snellere?) update beschikbaar is.

De nieuwe kaart is gedetailleerder en recenter, maar in de (nog korte) praktijk heb ik daar nog niet veel voordeel aan ondervonden. Het snelheidsnadeel is wel dusdanig dat ik nu Topo NL weer gebruik, en slechts bij twijfel of paden op Topo NL volledig zijn switch ik. Om een indruk te geven van de snelheid: als ik 1 keer op in- of uitzoomen druk, dan duurt het 25 seconden voordat het scherm bijgewerkt is, waarbij op enig moment de gehele kaart gewist is. Dit gebeurt dus ook als de kaart verschoven wordt. Bij Topo NL is dat slechts enkele seconden, en is de kaart wel steeds zichtbaar.

 

Groet,

Emile

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk snap ik niet dat geocachers zoveel waarde hechten aan een goede topo kaart. Een belangrijk aspect van het geocachen is het avontuurlijke karakter. Het meeste respect heb ik dan ook voor mensen die met een etrex euro achter hun pijltje aanlopen.

 

Als je dan toch iets meer geld voor een gpsr over hebt dan wil je er natuurlijk gelijk een kaart bij hebben. Maar iedereen weet ook wel dat ieder (spoiler)-paadje echt niet in een topo nl / fiets / wandel kaart gaat staan. Daarbij komt nog dat deze gekochte kaarten bij aanschaf al direct verouderd zijn. Zelf gebruik ik de OpenStreetMap kaarten op de Garmin. Deze kaart is gegarandeerd nooit af en foutloos! Maar je kunt als eindgebruiker wel meewerken om de kaart te verbeteren. Zo heb je nadat de cache gevonden is nog een goede reden om even een blokje om te lopen om dat ene paadje even te tracken.

 

Natuurlijk is 60-100 euro voor zo'n kaart een schijntje tov de moeite die je moet doen om kaartmateriaal van OpenStreetMap te kunnen editten. Maar door mee te doen aan dit project krijg je wel het gevoel dat je gebruik maakt van 'onze' kaart. En zit er een foutje in de kaart waardoor je Garmin op 100% blijft hangen, of mist er een paadje. Dan fix je dit even en kun je volgende week een nieuwe kaart downloaden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf gebruik ik de OpenStreetMap kaarten op de Garmin. Deze kaart is gegarandeerd nooit af en foutloos!

 

En zit er een foutje in de kaart waardoor je Garmin op 100% blijft hangen, of mist er een paadje. Dan fix je dit even en kun je volgende week een nieuwe kaart downloaden.

 

Een contradictie in terminis... ;)

 

On topic:

De nieuwe topo werkt zonder problemen op mijn Oregon 300. Routering levert niet altijd de kortste of gewenste mooie route op -> soms wordt de kortste route over een vlakbijgelegen verharde weg uitgestippeld terwijl je zelf liever over bospaden wilt lopen. Ik mis dan wel een snelle "Herbereken alternatieve route"-knop zoals in TT, maar dat ligt aan de gps-software en niet aan de kaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het draaien op een apart mem kaartje van 2 gig in de Colorado. gisteren heb ik colorado in de auto gehangen...

en de top op hoogste detail laten meedraien. Beetje schokkerig werd t geheel wel boven de 50 km/u. maar... t ging wel.

Op de snelweg met 120km/u kon ie t niet meer bijwerken... Goh wat een tegenvaller :punk::birthday: Maar zonder gekheid, ik heb er geen enkel probleem mee. Routering ga ik dit weekend uitproberen.

 

wordt dus vervolgd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...