Spring naar bijdragen

Nieuwe Topokaart


delta123

Aanbevolen berichten

Heeft iemand al ervaringen met de werking op de GPSMAP 60XSx? Volgens de internetsite van deze topomaps zou het niet goed gaan maar ik ben benieuwd.

Wel al op de mijn gpsmap 60cx geinstalleerd, maar nog geen gebruiks ervaring.

Een oplossing die gegeven wordt op forum.gps.nl, om het wat sneller te maken, is autozoom uit zetten

en noord boven in plaats van route boven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik heb de volgende kaarten op mijn GPSmap 60CSx gezet:

- Topo NL

- Topo Duitsland

- Topo België

- Onroute wandelkaart

- Onroute fietskaart

- Gedeelte van City navigator Europa

 

En dat werkt perfekt. Normaal gebruik ik de kaarten om de beurt. De ene keer heb ik die aan staan, de andere keer een andere kaart. Er zijn methodes om ze transpirant te maken, maar dat heb ik niet gedaan (en weet ook niet hoe het moet).

 

Als ik Topo NL aan zet (en wandelkaart al aan heb staan), zie ik wegen van de onroute wandelkaart erdoor schijnen, maar niet de kleine details (huizen en zo). Sommige dingen worden weggelaten en andere dingen zie je. Ik denk meer dat het toeval is. En dat het toch meer de bedoeling is om ze om de kaarten om de beurten te gebruiken. Nog niet geprobeerd om met die beide kaarten aan te staan, om te navigeren.

 

Ik bedoelde met dat de kaarten elkaar aanvulden, dat er meer paden op de wandelkaart staan in stedelijk gebied. En in de bossen meer paden staan op topo NL. (eerste indruk van stedelijk gebied Apeldoorn en een bos in de omgeving).

Al heb ik ondertussen ook al wegen gezien, die op beide niet staan (dat krijg je met al die nieuwbouwwijken).

 

Met onroute kan je wel navigeren, met Topo NL niet. Maar dat heb ik nog niet goed uitgeprobeerd. Op de weg zelf is de onroute wandelkaart een stuk langzamer dan Topo NL. Als je automatische zoom uit zet en op minder detail zet, gaat het ietsje beter. Maar is nog niet alles (ik heb nog niet alle instellingen geprobeerd).

 

@TheRaven: ik zal de volgende keer idd met een kaartlezer proberen. Ik had het al eens eerder gehoord, maar nog nooit geprobeerd.

bewerkt door Krolik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Omdat in de wandelkaart de complete Top10NL is overgenomen en niet deels zoals in de oude Topo-kaart, zijn er idd meer details in het landschap te zien (o.a. taluds, greppels, bomenrij, heide). Dat levert een mooi kaartbeeld op.

Als er meer paden zijn in een bepaald gebied is dat omdat het gebied is bijgewerkt door het Kadaster. Ik heb niet het idee dat dat door het hele land is gebeurd, maar ja het Kadaster had er tot nu toe vier jaar voor nodig om heel NL te doen. Dat willen ze verkorten tot tweejaarlijks.

 

De routering was voor mij iig het meest interessante ivm de lange wandelingen :cry:

 

@Krolik:

Weet je zeker dat er meer paden in Apeldoorn zijn? Ik zie daarin niet veel verschil. Ik vermoed dat je de hekwerken hebt meegeteld. Die zijn nieuw, en zijn ook gestippeld. Of wellicht vallen de paden vlak naast de wegen nu meer op omdat ze dikker worden weergegeven in de wandelkaart.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een vraagje, hoe zetten jullie die fiets en wandelkaart op je gps?

De topo en navigatie kaarten laadde ik via mapsource in de gps, maar de fietskaart kreeg ik daar niet ingeladen, dus kon ik hem ook niet op de gps zetten.

 

Ik heb er momenteel een 2 gb kaart in zitten, waarschijnlijk is het handiger als ik er een groter kaart in zet.

 

En wie weet waar kan ik de navigatie instellingen vinden, zoals smeule zegt, voor voetganger of fiets?

 

Ik hoor het graag van jullie. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@tuurontour: Zover ik kan zien, zijn er op een aantal plekken tussen de niet al te oude huizen/woonwijken, nu wel paden/ doorgangen en op Topo NL waren ze er nog niet. Maar dit zijn er geen tientallen en de allernieuwste staan er ook niet op. Maar misschien is dat ook gezichtsbedrog, omdat er gewoon meer huizen op de wandelkaart staan, waardoor de paden tussen de huizen eerder opvallen :lol1:

 

De kaart ziet er uiterlijk zeker mooier uit, dan topo nl. Maar voor de snelheid (op mijn gpsmap 60CSx) en de kleine bospaden, die wel op topoNL staan, is topo NL beter. De wandelkaart heb ik vooral gekocht voor de routering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een vraagje, ik heb ook de nieuwe wandelkaart en is helemaal te gek, maar ook heb ik de Topo kaart.

 

 

Beide kaarten zijn geladen in mijn etrex vista, maar om de kaart te switchen van "wandelkaart" naar "Topo", heb ik diverse kaartensets (?), die ik moet afvinken? Kan dit niet makkelijker? Dus dat ik 2 opties hebt, waar ik "wandelkaart" kan aanvinken als ik die wil gebruiken, of "topo", kan aanvinken als ik die wil gebruiken.

 

Nu zijn beide kaarten geladen en moet ik dus de diverse kaartensets aan en of afvinken. Zou toch handiger zijn als ik maar 2 opties hebt? Of heb ik wat verkeerd gedaan met het overzetten naar mijn GPS?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vanmiddag in Amstelveen een "rondje om de werkgever" gelopen met de 60Cx en de Onroutekaart. Afgezien van wat kleine topografische onvolkomenheden (doorgaand pad wat op de kaart zomaar doodloopt, ontbreken voetbrug) meer dan tevreden erover. Perfect, al dat detail, een plezier om mee te spelen. Ook de snelheid, waar ik al enge verhalen over had gelezen, was prima. Mogelijk doordat er een 4GB kaartje inzit, dat weet ik niet, ik heb er alleen een deel van Topo Duitsland en een deel van CN bijgeladen, dus die is lang niet vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@shapeShifter: Op de 60CSX kan je elke kaartensets aanvinken en uitzetten (staan voor een deel van de kaart). Maar als je bij kaartinstelling op menu drukt, kan je ook in één keer de hele kaart aan of uitzetten. Normaal moet zoiets ook voor de extra vista mogelijk zijn.

 

 

@Elisa1955: Om de fietskaart/wandelkaart samen met topoNL op je gps te krijgen, moet je toch eerst in mapsource zetten. Bij mij ging het vrij "automatisch". De cd-rom van wandelkaart startte zichzelf op en opende zelf mapsource en installeerde zich daar.

 

Zelf heb ik ook een twee gb kaartje erin en daar is ruimte zat op, voor meerdere kaarten.

 

De mogelijkheid om het op voetganger of op fiets te zetten, staat bij mij onder:

 

- Menu ->Instellen ->Routering -> volg de weg opties ->Bereken route voor: voetganger

 

@MCMAL misschien is de gps idd sneller met, 4 GB en minder kaarten

bewerkt door Krolik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@shapeShifter: Op de 60CSX kan je elke kaartensets aanvinken en uitzetten (staan voor een deel van de kaart). Maar als je bij kaartinstelling op menu drukt, kan je ook in één keer de hele kaart aan of uitzetten. Normaal moet zoiets ook voor de extra vista mogelijk zijn.

 

 

Bedankt Krolik

 

 

De optie "Hide Onroute Wandelkaart" en "Hide Mapsource Topo Nederland" verschenen.

 

 

Bedankt voor de hulp en snelle reactie! :lol1:

bewerkt door ShapeShifter
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb er alleen een deel van Topo Duitsland en een deel van CN bijgeladen

 

Ik had zelf de merkwaardige situatie dat de Oregon de kaarten niet als unlocked wilde herkennen als ik zowel NL als BE wilde laden.

 

EDIT: Ik was vergeten BE ook te unlocken voor de Oregon, nu werkt het wel :lol1:

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Best leuk, die nieuwe kaart. Ik ben er ook erg blij mee.

Maar toen hij me vanavond linksom de rotonde over stuurde en ik ook nog eens zag dat de IJssel

bij Deventer gedeeltelijk dichtzat moest ik toch wel lachen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via de voorinschrijving heb ik de Topo-kaart ruim een maand geleden besteld. Vandaag mijn eerste cache ermee gelopen, dus een uitgebreid onderzoek kan ik het nog niet noemen.

 

Voorlopige conclusie: Ik ben niet tevreden.

 

De kaart ziet er mooi gedetailleerd uit, maar ik vind de snelheid echt een probleem. Ik heb hem gebruikt op een Garmin 60CSx, waarbij ik mijn 2 Gb geheugenkaartje voor circa 900 Mb gevuld had (ik weet niet of dat wat uitmaakt in snelheid). Heel vaak haperde hij, en als hij het scherm opnieuw moet tekenen (wat vaak gebeurt) kan je weer een paar seconden wachten.

Dat hij kan routeren is aardig, maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Om te testen wilde ik dat hij de route naar huis (op dat moment zo'n 35 km) zou berekenen, maar daar liep hij iedere keer op vast.

Bij het zoeken naar de cache leek het alsof hij vastgelopen was, de laatste meters reageerde hij niet meer.

 

Het licentiesysteem vind ik overigens ook waardeloos (toen ik hem kocht wist ik de regeling nog niet). Je mag hem op 1 GPSr installeren. Stel nou dat ik door de snelheidsproblemen over zou willen stappen op een andere GPSr, of de huidige gaat kapot, dan zou ik dus ook een nieuwe kaart moeten kopen. Bij dat soort regelingen zou de prijs wel wat lager mogen zijn, want in feite komt dat gewoon neer op een jaar- tot drie-jarig-abonnement, en dan ben je weer aan de beurt.

 

Kortom, had ik dit van tevoren geweten, dan had ik hem niet gekocht. De Topo NL-kaart voldoet eigenlijk nog prima, en ik denk dat die spoedig weer gewoon bovenop komt te liggen. Morgen maar eens een tweede cache ermee lopen, wie weet gaat het dan beter...

bewerkt door emiledk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kaart ziet er mooi gedetailleerd uit, maar ik vind de snelheid echt een probleem.

Ik heb deze topo niet, maar misschien kun je het hertekenen/herberekenen wat versnellen door voor minder detail te kiezen? (ik weet niet of dat instelbaar is?)

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...