Spring naar bijdragen

Nieuwe Topokaart


delta123

Aanbevolen berichten

Via de voorinschrijving heb ik de Topo-kaart ruim een maand geleden besteld. Vandaag mijn eerste cache ermee gelopen, dus een uitgebreid onderzoek kan ik het nog niet noemen.

 

Voorlopige conclusie: Ik ben niet tevreden.

 

De kaart ziet er mooi gedetailleerd uit, maar ik vind de snelheid echt een probleem. Ik heb hem gebruikt op een Garmin 60CSx, waarbij ik mijn 2 Gb geheugenkaartje voor circa 900 Mb gevuld had (ik weet niet of dat wat uitmaakt in snelheid). Heel vaak haperde hij, en als hij het scherm opnieuw moet tekenen (wat vaak gebeurt) kan je weer een paar seconden wachten.

Dat hij kan routeren is aardig, maar daar heb ik hem niet voor gekocht. Om te testen wilde ik dat hij de route naar huis (op dat moment zo'n 35 km) zou berekenen, maar daar liep hij iedere keer op vast.

Bij het zoeken naar de cache leek het alsof hij vastgelopen was, de laatste meters reageerde hij niet meer.

 

Het licentiesysteem vind ik overigens ook waardeloos (toen ik hem kocht wist ik de regeling nog niet). Je mag hem op 1 GPSr installeren. Stel nou dat ik door de snelheidsproblemen over zou willen stappen op een andere GPSr, of de huidige gaat kapot, dan zou ik dus ook een nieuwe kaart moeten kopen. Bij dat soort regelingen zou de prijs wel wat lager mogen zijn, want in feite komt dat gewoon neer op een jaar- tot drie-jarig-abonnement, en dan ben je weer aan de beurt.

 

Kortom, had ik dit van tevoren geweten, dan had ik hem niet gekocht. De Topo NL-kaart voldoet eigenlijk nog prima, en ik denk dat die spoedig weer gewoon bovenop komt te liggen. Morgen maar eens een tweede cache ermee lopen, wie weet gaat het dan beter...

 

Zo te lezen, mis ik nog niets. Ben benieuwd of je later van gedachte veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

De kaart ziet er mooi gedetailleerd uit, maar ik vind de snelheid echt een probleem.

Ik heb deze topo niet, maar misschien kun je het hertekenen/herberekenen wat versnellen door voor minder detail te kiezen? (ik weet niet of dat instelbaar is?)

 

Dat zal vast en zeker kunnen schelen, maar had ik hem nou niet juist voor die details gekocht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als het goed is ligt hij ondertussen op de deurmat.

Nu ik dit tik besef ik dat ik dit ook had kunnen posten in dat draadje van die brievenbus.

Of hij er ligt weet ik zondag pas, zit nu hemelsbreed zo'n 110 KM bij de brievenbus vandaan ;)

Als ik echter het draadje zo lees heb ik bijna spijt van de aanschaf.

Kaarten zijn maar te laden in één GPS, wat zijn dit voor praktijken ;)

Nha ja, ik zal het bij thuiskomst allemaal we beleven.

Ruud :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De kaart ziet er mooi gedetailleerd uit, maar ik vind de snelheid echt een probleem.

Ik heb deze topo niet, maar misschien kun je het hertekenen/herberekenen wat versnellen door voor minder detail te kiezen? (ik weet niet of dat instelbaar is?)

 

Dat zal vast en zeker kunnen schelen, maar had ik hem nou niet juist voor die details gekocht?

 

Op het forum van gps.nl wordt aangeraden om op de 60csx autozoom uit en noord boven te hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt inderdaad voor minder detail kiezen. Alleen zie je dan zeer beperkte infrastructuur van de wegen en kan je net zo goed geen kaart gebruiken.

De 'oude' topo geeft bij de keuze voor minder detail een beeld dat beter voldoet aan je verwachtingen.

 

Als je de instellingen Noord boven en autozoom uit zet, is de performance voldoende en is er geen behoefte om minder detail detail te kiezen. Het beeld dat je ziet is vertrouwd en geeft de 'oude' topo een minder representatief beeld.

bewerkt door silkwood
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het forum van gps.nl wordt aangeraden om op de 60csx autozoom uit en noord boven te hebben.

De autozoom uit lijkt me inderdaad niet verkeerd, maar noord boven lijkt me niet handig in het veld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het forum van GPS Notter wordt ook al heel wat geschreven over het gebruik van de nieuw topo kaart.

Met name wordt er op de forums over de traagheid en een flets beeld geklaagd op de GPSmap 60CSx. Dit is toch een toestel die door vele cachers wordt gebruitk.

De OnRoute Topografische wandelkaart lijkt volgens mij te zijn gemaakt voor de nieuwste Garmin toestellen.

Je kunt het vergelijken met een goed werkende oude MapSource op een PC met weinig geheugen. De nieuwste MapSource werkt ook alleen op een snelle PC.

 

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De OnRoute Topografische wandelkaart lijkt volgens mij te zijn gemaakt voor de nieuwste Garmin toestellen.

 

Kan wel kloppen, dit staat op de OnRoute website:

 

De wandelkaart werkt optimaal met:

Oregon, Colorado, Nuvi, Zumo, streetpilot 2720 en 2820

 

De wandelkaart werkt prima met:

Alle etrex, gpsmap60 en -76 modellen waar een geheugenkaart in geplaatst kan worden. Bijvoorbeeld de 60C(S)x, legend en Vista Hcx. Andere kenmerken van deze toestellen zijn dat ze overweg kunnen met zgn. NT-kaarten en met de Garmin POI-loader.

 

Beperking van deze toestellen zit m.n. in de snelheid van de schermopbouw; bij scrollen over de kaart en navigeren duurt de opbouw van de kaart wat langer dan bij de Colorado, Oregon en Nuvi's. Tijdens navigeren raden we raden aan de 'autozoom' uit te schakelen. De kaart hoeft dan minder vaak opnieuw op te bouwen.

 

Wel bruikbaar, maar met beperkingen (mn visuele weergave)

De oudere types etrex en 60 en Quest.

 

Niet bruikbaar

Helaas is de wandelkaart niet bruikbaar op de maritieme toestellen gpsmap 276 en 278!

bewerkt door TuuronTour
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel beetje jammer dat dat van die 'traagheid op niet-nieuwste gps' er volgens mij niet bijstond bij de vooraankondiging (jammer dat ik die nieuwsbrief niet bewaard heb). Binnenkort heb ik ook ik wat tijd tot experimenteren, maar op het moment denk ik dat ik gewoon de oude blijf gebruiken. Jammer van het geld, dat wel, maar goed... weten we weer dat je voortaan niet moet voorbestellen.

 

Helemaal mee eens, het risico bij voorintekenen is dat de info incompleet kan zijn (en hier dus is). Volgens mij is de juiste of eigenlijk moet ik zeggen, volledige info, pas verschenen nadat de voorinteken termijn is afgelopen. We zijn warm gemaakt met de mooie beelden en functies van de wandelkaart.

De adder onder het gras is wel de oorzaak van de vele negatieve commentaren (bij gebruik met de GPSmap 60CSx) zowel dit forum als op het forum van Gps.nl.

Maar wie weet, raken we met de adviezen (uitschakelen van bep functies) uit Notter aan de traagheid gewend en verdwijnt de ergenis op den duur in het veld.

bewerkt door Duo Cothe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Elisa1955: Om de fietskaart/wandelkaart samen met topoNL op je gps te krijgen, moet je toch eerst in mapsource zetten. Bij mij ging het vrij "automatisch". De cd-rom van wandelkaart startte zichzelf op en opende zelf mapsource en installeerde zich daar.

 

Zelf heb ik ook een twee gb kaartje erin en daar is ruimte zat op, voor meerdere kaarten.

 

De mogelijkheid om het op voetganger of op fiets te zetten, staat bij mij onder:

 

- Menu ->Instellen ->Routering -> volg de weg opties ->Bereken route voor: voetganger

 

Oké, Bedankt Krolik, ik ga het proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb deze kaart gekocht en gisteravond geinstalleerd en op mijn gpsmap 60cx gezet.

Geen enkel probleem bij het installeren.

Vanmorgen bij het naar mijn werk rijden de 60cx aangezet en toen was de traagheid goed

te merken.

Maar in mijn middagpauze even een rondje gewandeld en toen geen enkel probleem,

de track werd netjes ingetekend en de kaart scrolde zonder problemen.

De automatische zoom staat wel uit. Maar de 60cx staat niet op noord boven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...