Spring naar bijdragen

Waar gaat dit heen?


Mar+Mar

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Dat snap ik niet helemaal. Het "koffie tafelen" of een "fightclub" kun je toch ergens anders op het wereld wijde web doen. Hier gelden een aantal afspraken/huisregels waar iedereen zich aan te houden heeft. Waarom zou je die regels moeten wijzigen om een appart hoekje voor mensen te maken die zich daar niet aan willen houden?

 

Marit

 

Zo gek is het niet, vergeet niet dat er uit stevige discussies ook goede dingen geboren kunnen worden. Zo jammer zijn als de goede zaken door het laten plaatsvinden elders in de wereld verloren zullen gaan. Hier zitten veel uitdagingen en kansen in. natuurlijk niet zonder enige regulering zoals bv. ingrijpen door een mod pas als daar om gevraagd wordt (dat kan omdat iedereen weet dat deze draadjes wat steviger aangezet kunnen worden)

 

Het gaat er niet om dat mensen zich niet aan de regels willen houden. Het gaat er juist om dat mensen soms andere gedachten hebben dan bv. eerder door kruimel nogal zwart wit geschetst is. Ventileren van deze gedachte moet natuurlijk niet bedoeld zijn om de boel te saboteren maar meer om een discussie op of in gang zetten/houden om zo voor alle partijen een win win situatie te krijgen. Veel zaken worden nu ingehouden en inhouden betekent altijd achteruitgang, welke weg je ook bewandeld (zoals ik nu ook een twijfel heb of ik dit wel moet schrijven want voor je het weet......) en dat is jammer voor een organisatie die stoelt op vrijwilligers uit de doelgroep want van de inzet en bijdrage en niet te vergeten afname van deze groep moet je het toch hebben. Vergeet niet, "dwarsliggers zorgen ervoor dat de trein op spoor blijft." :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmm, ga niet op mijn stoel zitten Jeroen, anders zet ik jou een tijdje op zwart :crybaby:

 

Vreemde gedachtes van "de broekies". Daar wordt een idee van mij neergezet, er worden aannames gemaakt die niet uit mijn laptop komen. Niet van mijn hand.

Ik ben er helemaal geen voorstander van dat Topics die er toe doen, maar zo gesloten worden. Je zult van mij gen enkele gesoten topic (in het verleden) vinden die niet terecht gesloten is. Ik heb de forumregels zwart/it aangevoerd inzake commentaar op het forum, de site en de teamleden. Waarom zwart/wit terwijl ik een gekleurde kleurenblinde ben? Heel simpel, omdat je zo nu en dan gewoon flauw wordt van al het onterechte gezemel.

 

Commentaar op teamleden is in het verleden altijd afgestarft met een sanctie. Dat is in het heden ook zo en zal in de toekomst ook zo zijn. Niet iedere regel wordt zwart/wit uitgevoerd. Een paar wel en dat is de regel van zeiken over modjes en "praten" over illegale software.

 

Daar kan een definitieve volledig verbanning op staan.

 

ALs je zo nu en dan leest wat ik hier her en der op het forum heb geschreven dan zulje terug kunnen vinden dat op de vele 100den topics die geopend worden het maar een paar procent is dat gesloten wordt. En gesloten is alleen maar het niet meer kunnen reageren. Topics verdwijnen maar zelden.

 

Wat wordt gesloten? Topics waar een vraag in gesteld is, een duidelijk antwoord gegeven is en "men" daarna verder gaat met ouwehoren. Dan sluit je zo'n topic. Er is een vraag gesteld, en de juiste antwoord is gegeven. De blabla die daarna komt maakt het alleen maar vervelend voor een toekomstige lezer. ALs iemand iets wil nazoeken en ziet dat het een topic is van 10 bladzijden, zal deze niet zo snel gaan kijken dan dat het een topic is van één bladzijde.

 

Wat wordt nog meer gesloten? Een topic van te koop mijn GPSr en daarna een antwoord van verkocht...

 

Dan worden er zo nu en dan topics gesloten die werkelijk uit de hand lopen en waarin alleen nog geflamed wordt. Dan kun je als mod beslisen iedere keer al het gezeur eruit te filteren, maar je kunt ook besluiten het te sluiten omdat het onderwer waarschijnlijk steeds weer zorgt voor en vervolg van het gezeur.

 

Ik kan zien welke berichten op invisible worden gezet, ik kan zien welke topics gesloten wordt, ik kan zien welke topics volledig wordenv erwijderd. Ik kan zelfs zien wie het gedaan heeft. En als ik dan naar de afgelopen twee weken kijk dan zijn er maar een paar topics gesloten, een topic verwijderd en toch een aardig aantal berichten op onzichtbaar gezet. En als ik dan de op onzichtbaar gezette berichten lees dan vind ook ik dat het volledig niets ter zake doende berichten zijn, opruiende berichten of berichten die door de poster gewijzigd zijn met een verzoek het te verwijderen.

 

Zelfs als de topicstarter verzoekt zijn topic te sluiten hoeft geen reden te zijn voor een moderator om het te sluiten. Als er nog ooit iets zinnigs in zou kunnen komen te staan dan kan dat. Nu, volgende maand, volgend jaar over 10 jaar.

 

En ja, als ik berichten tegen kom waarin men willens en wetens het team hier zit af te zeiken, dan zal ik er voor zorgen dat bewuste persoon niet meer kan posten en als het me te bontwordt zal ik er voor zorgend at bewuste persoon niet eens meer kan meelezen. Is dat vreemd/ Is dat bedreigend? Net zo bedreigend als dat je steeds maar door rood rijdt.

 

De 10.000 forumleden die geen vervelende opmerking hebben, hebben niets te vrezen. De tientallen waaarvan we onderhand met elkaar een beetje flauw van worden hebben nu in ieder geval de tijd om na te denken of ze misschien wel eens bij dat clubje kunnen horen en hebben de tijd om na te denken wat ze willen.

 

Iedereen is van harte welkom. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. We hebben virtuele ruimte genoeg. Maar dan wel graag volgens onze huisregels. Het is zo simpel.

 

Een aparte forum waar iedereen elkaar virtueel kan afmaken is niet iets waar we op zitten te wachten. We hebben trouwens een afdeling dat achter een password zit. Maar de berichten daarin heb ik jaren terug op invisible gezet.

 

Ik begrijp niet waar de drang vandaan komt om toch maar met alle geweld een plekje te willen hebben waar je je niet aan de forumregels zou moeten houden.

 

Het is heel simpel. Ga om te lamballen of om te ouwehoeren alsjeblieft ergens anders naar toe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat snap ik niet helemaal. Het "koffie tafelen" of een "fightclub" kun je toch ergens anders op het wereld wijde web doen. Hier gelden een aantal afspraken/huisregels waar iedereen zich aan te houden heeft. Waarom zou je die regels moeten wijzigen om een appart hoekje voor mensen te maken die zich daar niet aan willen houden?

 

Marit

 

Zo gek is het niet, vergeet niet dat er uit stevige discussies ook goede dingen geboren kunnen worden. Zo jammer zijn als de goede zaken door het laten plaatsvinden elders in de wereld verloren zullen gaan. Hier zitten veel uitdagingen en kansen in. natuurlijk niet zonder enige regulering zoals bv. ingrijpen door een mod pas als daar om gevraagd wordt (dat kan omdat iedereen weet dat deze draadjes wat steviger aangezet kunnen worden)

Ik weet niet of ik voor of tegen het voorstel ben.

 

Het heeft z'n voordelen (Je kunt (bij gebrek aan een beter woord) "ongewenste" discussies (ongewenst voor de des-betreffende "publieke" topic) uit een "publiek" topic halen en ze verplaatsen / doorverwijzen naar de "minder-publieke" discussie-area.

 

Maar er zit ook een zeer groot nadeel aan: Zo'n discussie kan zeer makkelijk in een flame-war uitmonden en flames zijn al de nekslag van meerdere fora geweest. Kortom je moet die area zelfs redelijk strak modereren (IMHO): Als het een flame dreigt te worden -> draadje dicht.

Dus dan niet pas ingrijpen als erom gevraagd wordt, want dan ben je te laat (IMHO)

Noot: met flame bedoel ik hier dat je elkaar vanalles toewenst en elkaar voor vanalles uitmaakt, niet een stevige discussie waarbij 2 partijen zijn die niet tot elkaar komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel simpel. Ga om te lamballen of om te ouwehoeren alsjeblieft ergens anders naar toe.

 

Dit lijkt mij de juiste plaats http://forum.freeboards.net/viewtopic.php?...orum=geocaching

 

Je bedoelt dit forum, met de uitnodigende titel:

ZeikForum Geocaching NL

Geocaching Forum voor Azijnpisser, zeikers, sanikers zeurders en een ieder die niet op het officiele forum zich kunnen gedragen volgens de regels...

 

Loopt nog niet echt storm sinds 9 september...

 

Snap ik ook wel, want zoals de naam al zegt: als je hier komt posten associeer je jezelf met een zeikerd, zeurder, azijnpisser etc.

....en dat zegt / vindt natuurlijk niemand van zichzelf, dus wil je daar niet gezien worden.

We vinden allemaal dat we terechte zaken aandragen op het forum en willen daar de discussie over aangaan.

 

Op genoemde forum tref je waarschijnlijk alleen maar "gelijkgezinden" aan.

Waar blijft dan de discussie??

 

en als we niet kunnen discussieren, wat doen we dan op een forum?

 

Tja als uitlaatklep misschien, maar die mensen waar jij je punt aan kwijt wilt, die vind je daar dus niet.

Hooguit diegenen die het toch al met je eens zijn, en daar hoef je je punt niet aan kwijt, toch?...want die dachten er ook zo over.

 

Maar goed....onder het motto..effe lekker schelden, dat lucht op , zou het wellicht zijn nut kunnen hebben.

Maar tegen wie scheldt je dan? ....je publiek op dit forum zijn ook allemaal zeurders, zanikers &^%$*@#% etc. ....toch?

Lotgenoten dus.

 

waar je op scheld, die lezen het niet...

waar je de discussie mee zoekt,....die komen daar niet.

 

Maar goed...het kan lekker zijn, zo'n plekje waar je je niet aan regels hoeft te houden

....alleen bereik je er verder weinig mee (denk ik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel simpel. Ga om te lamballen of om te ouwehoeren alsjeblieft ergens anders naar toe.

 

Dit lijkt mij de juiste plaats http://forum.freeboards.net/viewtopic.php?...orum=geocaching

 

Je bedoelt dit forum, met de uitnodigende titel:

ZeikForum Geocaching NL

Geocaching Forum voor Azijnpisser, zeikers, sanikers zeurders en een ieder die niet op het officiele forum zich kunnen gedragen volgens de regels...

 

Loopt nog niet echt storm sinds 9 september...

 

Snap ik ook wel, want zoals de naam al zegt: als je hier komt posten associeer je jezelf met een zeikerd, zeurder, azijnpisser etc.

....en dat zegt / vindt natuurlijk niemand van zichzelf, dus wil je daar niet gezien worden.

We vinden allemaal dat we terechte zaken aandragen op het forum en willen daar de discussie over aangaan.

 

Op genoemde forum tref je waarschijnlijk alleen maar "gelijkgezinden" aan.

Waar blijft dan de discussie??

 

en als we niet kunnen discussieren, wat doen we dan op een forum?

 

Tja als uitlaatklep misschien, maar die mensen waar jij je punt aan kwijt wilt, die vind je daar dus niet.

Hooguit diegenen die het toch al met je eens zijn, en daar hoef je je punt niet aan kwijt, toch?...want die dachten er ook zo over.

 

Maar goed....onder het motto..effe lekker schelden, dat lucht op , zou het wellicht zijn nut kunnen hebben.

Maar tegen wie scheldt je dan? ....je publiek op dit forum zijn ook allemaal zeurders, zanikers &^%$*@#% etc. ....toch?

Lotgenoten dus.

 

waar je op scheld, die lezen het niet...

waar je de discussie mee zoekt,....die komen daar niet.

 

Maar goed...het kan lekker zijn, zo'n plekje waar je je niet aan regels hoeft te houden

....alleen bereik je er verder weinig mee (denk ik)

Het voelt een beetje als dit:

- we discussieren over de regels/wetten in Nederland (ik weet, Nederland heeft een parlementaire democratie en gc.nl niet, maar toch)

- een groep discussieert over de wetten die we hier in nederland hebben.

- zegt de andere groep (die de eerste groep klagers zeurders, drammers etc vinden), als je zeuren wil, doe dat dan maar in timboektoe.

- er wordt een tafel en een paar stoelen opgesteld in timboektoe voor de groep die over de regels en beleid in nederland willen discussieren.

 

Goh, waarom komt er niemand naar die discussie tafel in timboektoe?

Tja, waarom komt daar niemand?

 

Als je wil discussieren over zaken wat de site aangaat, moet je dat dus doen op de site zelf, anders heeft het totaal geen waarde.

Maar goed, dat was dus ook de bedoeling van Pfotzche neem ik aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat is zeuren, zeiken en azijnpissen? Wij noemen het ook wel feedback geven, communiceren en positief kritisch zijn.

 

Vaak worden antwoorden negatief neergezet, of het wordt wat rottig neergepend.

Over het algemeen zijn de draadjes redelijk aardig en positief (edit: vind ik ;) ).

Maar probeer altijd aan te geven in een zin "ik vind". Dus niet: "vangrail micro's zijn flutcaches", maar "ik vind vangrailcaches flutcaches, en toch log ik ze omdat ik er langs kom" :). Ook het gebruik van smilies KAN lange tenen of snel aangebrande cachers helpen het antwoord te nuanceren. Tja, en gaat het af en toe mis dan mag een taalpurist of moderator ingrijpen.

bewerkt door Team Professor X
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het voelt een beetje als dit:

- we discussieren over de regels/wetten in Nederland (ik weet, Nederland heeft een parlementaire democratie en gc.nl niet, maar toch)

- een groep discussieert over de wetten die we hier in nederland hebben.

- zegt de andere groep (die de eerste groep klagers zeurders, drammers etc vinden), als je zeuren wil, doe dat dan maar in timboektoe.

- er wordt een tafel en een paar stoelen opgesteld in timboektoe voor de groep die over de regels en beleid in nederland willen discussieren.

 

Goh, waarom komt er niemand naar die discussie tafel in timboektoe?

Tja, waarom komt daar niemand?

 

Als je wil discussieren over zaken wat de site aangaat, moet je dat dus doen op de site zelf, anders heeft het totaal geen waarde.

Maar goed, dat was dus ook de bedoeling van Pfotzche neem ik aan.

 

Natuurlijk is dat de bedoeling van Pfotzche.... Ik licht alleen op mijn manier toe, waarom dat naar mijn mening niet zinvol is...zoals jij dat op jouw manier doet.

 

en weet je.... ik vind het een leuke vergelijking (mag ik zelf ook graag doen) en wat nog meer is.....ik ben het met je eens.

 

Zelfs als je stelt dat GC.NL geen democratie is. Want dat is het ook niet...al lijkt niet iedereen dat te beseffen.

Ik zou zelfs durven beweren dat GC.NL meer een dictatuur is.

Maar niet in de negatieve zin zoals wij nu dictaturen kennen, maar meer in de zin van het oorspronkelijk woord 'dicere' ofwel "voorschrijven", waar het woord dictatuur van afgeleid is.

 

Ik woon in Rotterdam, in een leuk huis in een leuke wijk. Bij mij is iedereen welkom. (redelijk wat cachers weten dat ook)

Maar.... Wie mijn huis betreedt, onderwerpt zich aan MIJN dictatuur. Want in mijn huis gelden mijn regels.

Als ik niet wil dat er in mijn huis wordt gevloekt, gerookt, scheten en boeren gelaten, met je modderschoenen over mijn tapijt, met je schoenen op tafel enz. dan gebeurt dat niet, want je bent in mijn huis en daar gelden mijn regels.

 

Ben ik dan een dictator? ja wel in die zin van het woord. Ik "schrijf mijn gasten voor" hoe ze zich in mijn huis dienen te gedragen.

Wie dat niet wil, moet niet op bezoek komen, wie er eenmaal is en laat zien dat hij het niet kan, die waarschuw ik een keer en bij herhaling zet IK die weer buiten, want het is MIJN huis.

Zo simpel is het.

 

Zo simpel is het ook bij GC.NL

GC.NL schrijft zijn bezoekers een aantal regels voor.

Dat zijn betrekkelijk simpele regels. Die hebben ze niet eens allemaal zelf verzonnen, die gelden over het algemeen standaard op welk forum je ook bezoekt (enkele uitzonderingen daargelaten)

Gewoon wat eenvoudige regels voor fatsoenlijk forumgebruik.

 

Die regels zijn zelfs, nog niet eeens zo lang geleden aan de forumbezoeker voorgelegd, in een poll, met mogelijkheid van commentaar en discussie, en wat bleek?

De overgrote meerderheid pleitte voor het handhaven van de regels. Ze waren prima zo. (toch een beetje inspraak, c.q. democratie?)

 

Dictatuur?...ja...want GC.NL schrijft de bezoeker voor hoe ze zich dienen te gedragen zodra ze hun "huis" betreden.

maar dan wel een "democratische dictatuur" want we hebben allemaal de keuze in eigen hand of we ons aan die "dictatuur" willen onderwerpen of niet.

Wie hier binnenkomt doet dat geheel vrijwillig en onderwerpt zich dus geheel vrijwillig aan die regels.

Mocht je er bij nader inzien niet mee kunnen leven...tja dan heb je nog steeds een keuze.

Je vertrekt vrijwillig....of je overtreedt die regels (en dan moet je niet zeuren over sancties)

...en als je dat laatste maar vaak genoeg doet, is het resultaat uiteindelijk hetzelfde... je vertrekt.

Dus waar hebben we het eigenlijk over.... hoe moeilijk is dat nou te begrijpen?

 

Wie mij beter kent, weet, dat ik graag discussieer. Dat ik ook een "rebelse periode" heb gehad, ooit, helemaal in het begin (wist ik veel).

Ook ik heb waarschuwingen gehad en ben zelfs ooit voor een tijdje verbannen.

Want ik discussieerde graag op het scherpst van de snede..(doe ik nog steeds graag)

maar soms ga je in je enthousiasme iets te ver. (heb ik ook meegemaakt)

Ik werd dan terechtgewezen, en dat gebeurde altijd met redelijke argumenten.

Ik heb er destijds veel van geleerd.

 

Ik hou nog steeds van diezelfde felle discussies.

Wie mijn postings van de afgelopen, zeg 4 jaar leest, zal dat kunnen beamen.

In die 4 jaar heb ik gemerkt, dat er hier best veel kan en mag.

en ja...ik heb ook geleerd dat er grenzen zijn.

Maar ik kan binnen die grenzen mijn ei prima kwijt.

Gewoon, met een beetje fatsoen en respect voor elkaars mening.

Als je dat doet, zit je met de regels meestal ook wel goed.

 

Sinds kort, mag ik een beetje modereren.

Ik doe dat met dezelfde insteek.

De regels zijn simpel. Hou je daaraan.

Blijf fatsoenlijk, heb respect voor andermans standpunt. ook al is het niet het jouwe.

Kom met argumenten tegen het standpunt, niet met aanvallen op de persoon erachter.

 

Ik heb nog steeds een eigen mening.

Die zal ik nog steeds te pas en te onpas geven.

Wat mij betreft staat dat los van het modereren. Want dat is eigenlijk retesimpel:

 

Je hebt regels....en je hebt fatsoen

en daar kunnen we het allemaal mee doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom komen mensen op fora waar ze toch alleen maar tegen aanschoppen, zich aan ergeren etc. etc. Als een fourm mij niet bevalt kom ik er niet, maar ja de meeste mensen komen er wel omdat ze het gewoon leuk vinden om te zeiken over transparantie, dictatuur, bruin hemden en weet ik veel wat nog meer.... In het echte leven niets bereikt dan maar virtueel een status proberen te verwerven en met dubbele accounts jezelf gelijk geven.... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog steeds een eigen mening.

Die zal ik nog steeds te pas en te onpas geven.

Wat mij betreft staat dat los van het modereren. Want dat is eigenlijk retesimpel:

 

Je hebt regels....en je hebt fatsoen

en daar kunnen we het allemaal mee doen.

Een forum is in principe een kleine afspiegeling van de werkelijkheid: In het grote boze werkelijke leven wordt er ook verlangt dat je je aan de regels houd. Zo niet staan daar ook sancties op waar de meerderheid het mee eens is, maar zijn door de admins (regering) op gesteld.

 

Ok, de moderators (politie) hebben het wat moeilijker om de mensen die zich niet aan de regels willen houden in het gareel te houden, omdat je dat veel sneakier kunt doen. En omdat je een advocaat in kunt huren die je kan verdedigen, terwijl je op een forum alleen een PB naar de moderator of admins kunt sturen.

 

Er zijn zelfs meer regels waar je aan moet houden, waarvan sommige vaak pietluttig worden gevonden. Maar ze zijn wel opgesteld door de regering die door ons is gekozen.

 

En daar is het echte verschil: De lands-regering kiest men, als het geen dictatuur (in de betekenis die we er tegenwoordig aan geven) is, terwijl een forum is opgericht door een groep enthousiastelingen die dus eigenaar zijn en daardoor een dictatuur (in de betekenis die TP geeft) is. Maar voor fora zijn algemeen geaccepteerde regels die je op bijna elk forum terug ziet komen en ik heb nog niet veel verschillen gezien met andere fora in de regels.

 

/*edit*/

Oh ja TP, een klein dingetje: als moderator heb je geen eigen mening meer, al heb je die wel. Anderen zullen je altijd zien als de politie-agent van het forum die dus het standpunt van het forum-bestuur vertegenwoordigd.

Wil je toch je eigen mening kunnen ventileren, zul je een 2e account moeten hebben (waarvan dan niemand weet dat dat jou 2e account is (behalve het forum-bestuur)). Maar dit terzijde.

bewerkt door Nemelis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Natuurlijk is dat de bedoeling van Pfotzche.... Ik licht alleen op mijn manier toe, waarom dat naar mijn mening niet zinvol is...zoals jij dat op jouw manier doet.

 

..KNIP...

 

Je hebt regels....en je hebt fatsoen

en daar kunnen we het allemaal mee doen.

Was ook niet bedoeld als tegen reactie, maar als instemming. Zo zie je maar weer, misverstand is zo ontstaan. :)

 

Met jouw verhaal ben ik het eens, met 1 nuance.

In mijn ogen is gc.nl geen dictatuur, tenminste dat hoop ik niet voor jullie. In een dictatuur beslist volgens mij 1 persoon alles (de dictator). Maar goed, semantiek. Ook kan ik beslissen om er niet aan mee te werken. Dit lukt ook niet als je in een land woont met een dictator.

Hoe dan ook, zou ik het niet zo'n negatieve klank willen geven. In dit geval zou ik gc.nl meer zien als een winkel. De winkeleigenaar bepaalt zelf wel wat hij verkoopt en hoe. Maar hij zal toch rekening moeten houden met de klanten, want zonder klanten geen winkel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In het begin dacht ik dat deze discussies nog tot iets zinvols konden leiden. Wel er is nu een nieuw forum, een nieuw team en een nieuwe visie. Laten we nu kappen met deze onzin en lekker aan de slag gaan. Alle zinloze berichten en discussies verwijderen zou ik zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...