BigFurryMonster Geplaatst 4 augustus 2008 Geplaatst 4 augustus 2008 Stel, ik wil een mooie route uitzetten in een natuurgebied. De cache van deze multi ligt er buiten. Is er dan toestemming nodig van de beheerder van het natuurgebied? Of alleen van de eigenaar van het land waar de cache daadwerkelijk ligt? Ik zorg natuurlijk voor een beschrijving die aangeeft dat het om een natuurgebied gaat (incl. openingstijden etc.). Kon dit zo snel niet vinden op de pagina "verstop een cache".
CeilingCat Geplaatst 4 augustus 2008 Geplaatst 4 augustus 2008 Stel, ik wil een mooie route uitzetten in een natuurgebied. De cache van deze multi ligt er buiten. Is er dan toestemming nodig van de beheerder van het natuurgebied? Of alleen van de eigenaar van het land waar de cache daadwerkelijk ligt?Ik zorg natuurlijk voor een beschrijving die aangeeft dat het om een natuurgebied gaat (incl. openingstijden etc.). Kon dit zo snel niet vinden op de pagina "verstop een cache". Zolang de cacher niks gaat doen wat de rest van het publiek ook niet mag, en zolang jij er niks gaat verstoppen, is er geen toestemming nodig. Als geocacher ben je dan gewoon lid van het grote publiek die doet wat toch al mag, en toevallig een GPS bij zich heeft.
kalkendotters Geplaatst 4 augustus 2008 Geplaatst 4 augustus 2008 Stel, ik wil een mooie route uitzetten in een natuurgebied. De cache van deze multi ligt er buiten. Is er dan toestemming nodig van de beheerder van het natuurgebied? Of alleen van de eigenaar van het land waar de cache daadwerkelijk ligt? Ik zorg natuurlijk voor een beschrijving die aangeeft dat het om een natuurgebied gaat (incl. openingstijden etc.). Kon dit zo snel niet vinden op de pagina "verstop een cache". Zolang de cacher niks gaat doen wat de rest van het publiek ook niet mag, en zolang jij er niks gaat verstoppen, is er geen toestemming nodig. Als geocacher ben je dan gewoon lid van het grote publiek die doet wat toch al mag, en toevallig een GPS bij zich heeft. Niet geheel correct antwoord... Sommige natuurorganistaties willen óók op de hoogte zijn van geocacheroutes die over hun terrein lopen, zelfs als daar verder niets wordt aangebracht.
GrijsBaard Geplaatst 4 augustus 2008 Geplaatst 4 augustus 2008 Wellicht zie ik het verkeerd, maar als ik een stukje door een natuurgebied moet om uiteindelijk bij een mooie vijver, die ik perse wil bezichtigen, uit te komen en die buiten de grenzen van genoemd natuurgebied ligt, moet men dat dan melden? Of geldt dit alleen als je toevalligerwijs (nou ja, niet geheel natuurlijk) een GPS in je hand draagt. Volgens mij ben je dan gewoon iemand die zich aan de regels houdt en buiten het gebied een vijver wil bezoeken. Waarom is het dan ineens anders als ik een GPS in mijn hand heb, omdat er bij genoemde vijver een cache ligt. Nogmaals, wellicht zie ik het verkeerd.
Kruimeldief Geplaatst 4 augustus 2008 Geplaatst 4 augustus 2008 Het Geldersch landschap en het ZuidHollandsLandschap in ieder geval.
Lepman Geplaatst 4 augustus 2008 Geplaatst 4 augustus 2008 Van alle caches die ik geplaatst heb, duurde de toestemming voor Earthcache De Grebbeberg het langst. Er ligt dus niks, de cacher volgt dezelfde paden als iedere andere bezoeker. Maar zoals Xaa al aanhaalde; in de optiek van de grondeigenaar is het iets wat geoganiseert plaats vindt en dus krijg je netjes een contract thuis gestuurd als ze toestemming verlenen. Ik heb bij de aanvraag aangegeven dat er geen kistje komt te liggen maar dat mensen een vraag moeten beantwoorden, een foto maken en over de paden wandelen. "Prima meneer, zetten we in het contract dat er fysiek geen kistje ligt"....
Geopatra Geplaatst 4 augustus 2008 Geplaatst 4 augustus 2008 Het Geldersch landschap en het ZuidHollandsLandschap in ieder geval. Asjemenou Je verbaast me Kruimel, of heb je je reviewerpet nu in de was zitten of zo ! Laat ik nu niet beter weten dat de regels en afspraken in NL zodanig zijn dat voor alle Landschappen , NM en SBB geldt dat ze ook de route willen weten als je alleen maar door hun gebied een cacheroute uitzet, zonder dat de cache erin ligt. Verder maakt het me niet uit. Geopatra.
Peetee Geplaatst 4 augustus 2008 Geplaatst 4 augustus 2008 Verder maakt het natuurlijk verschil of: - je wettelijk verplicht bent om toestemming te vragen - men graag wil dat je toestemming vraagt - je volgens .com toestemming moet vragen Als ik bij mijn cache Paddotoer (fietstocht van 35 km door Gaasterland) toestemming had moeten vragen voor én de route én de eindplek, dan had ik toestemming moeten vragen bij: - de gemeente Gaasterlân/Sleat - de gemeente Nijefurd - It Fryske Gea - Natuurmonumenten - Staatsbosbeheer Ik kan je verzekeren: als dat inderdaad allemaal had gemoeten, dan was die geocacheroute er wat mij betreft niet gekomen. Ik ben van mening, dat als andere burgers (niet-geocachers) zonder toestemming te vragen een gebied in mogen, dan mogen geocachers dat ook. En ik kan me ook niet voorstellen dat een rechter onderscheid zou maken tussen geocachers en niet-geocachers. Maar dat laat onverlet dat het natuurlijk wel zo netjes is om, als dat op prijs wordt gesteld, de terreinbeheerder over een route in te lichten.
thex Geplaatst 5 augustus 2008 Geplaatst 5 augustus 2008 Ik ben van mening, dat als andere burgers (niet-geocachers) zonder toestemming te vragen een gebied in mogen, dan mogen geocachers dat ook. En ik kan me ook niet voorstellen dat een rechter onderscheid zou maken tussen geocachers en niet-geocachers. Zo is het maar net. Laten we de moeijlijkheidsgraad voor die groene reuzen wat verhogen door extra onduidelijke techniek in te zetten, zoals WhereIGo. Overigens, al eerder aangehaald, het grondbezit in NL is zodanig geregeld dat een landeigenaar je alleen maar mag verwijderen. Kom je terug, kan hij dat nog maals doen. Zelfde geldt voor een kistje. De rechter zal een restaintorder niet serieus nemen voor zo'n klein vergrijp. Voor de rest geldt: gebruik je gezond verstand.
CeilingCat Geplaatst 5 augustus 2008 Geplaatst 5 augustus 2008 Zolang de cacher niks gaat doen wat de rest van het publiek ook niet mag, en zolang jij er niks gaat verstoppen, is er geen toestemming nodig. Als geocacher ben je dan gewoon lid van het grote publiek die doet wat toch al mag, en toevallig een GPS bij zich heeft. Niet geheel correct antwoord... Sommige natuurorganistaties willen óók op de hoogte zijn van geocacheroutes die over hun terrein lopen, zelfs als daar verder niets wordt aangebracht. Ehh? Als ik in mijn hoedanigheid van wandelaar een gebied vrij in mag, zou ik dat dan ineens niet mogen in mijn hoedanigheid van geocacher? Nou moet het toch niet gekker worden... Als ik erin mag dan mag ik erin, ook als ik een GPS bij me heb. Zolang ik me aan de regels hou dan zie ik geen enkele grond voor aanmelding of verwijdering. Dat er misschien toch om gevraagd wordt door sommige clubs laat wel zien dat ze het fenomeen 'geocachen' eigenlijk niet begrijpen en stiekem doodeng vinden, "wat zouden die mensen daar allemaal nog meer gaan doen met die enge GPS apparatuur?" En het argument van "georganiseerde wandeling" begrijp ik ook niets van. Ik lees die bordjes voor ik een gebied binnenloop, en ik heb nog nooit een regel gezien dat je een georganiseerde wandeling vooraf aan moet melden. "Goedenavond boswachter, ik wil morgen graag met mijn vrouw en twee kinderen door het publiek toegankelijke bos gaan lopen, ons daarbij houdend aan alle regels en voorschriften, en uiteraard na de aanschaf van een kaartje. Gaat u daarmee akkoord?" ... "Wij zijn van plan de rode route te volgen." ... "Nee, ik heb geen fax, dus ik kan u onze plannen niet toefaxen." ... "Ach, wat jammer nou. Maar misschien kan ik nog wel toestemming krijgen van de gemeente Noordwijk om naar het strand te mogen!" Doe normaal. Hans
Lepman Geplaatst 5 augustus 2008 Geplaatst 5 augustus 2008 Hoe het juridisch in de war steekt heb ik geen idee van. Feit is dat veel grondeigenaren dezelfde argumenten gebruiken om aan te geven dat je toestemming nodig hebt, ook als er geen kistje ligt en je alleen maar over hun grond wandelt. We zijn het er denk ik allemaal over eens dat qua belasting van het gebied een geocacher die op de paden blijft niet verschilt van een gewone wandelaar. Aan de andere kant zou je ook kunnen stellen dat een grondeigenaar zelf de regels mag bepalen voor het gebruik van zijn gebied, hoe krom die ook mogen zijn. Misschien is er iemand op het forum die bij een dergelijke organisatie werkzaam is en een toelichting kan geven
blazez Geplaatst 5 augustus 2008 Geplaatst 5 augustus 2008 (bewerkt) Ehh? Als ik in mijn hoedanigheid van wandelaar een gebied vrij in mag, zou ik dat dan ineens niet mogen in mijn hoedanigheid van geocacher? Nou moet het toch niet gekker worden... Zucht. wat een eindeloze discussie. Lezen is waarschijnlijk heel erg moeilijk. Wat staat er nou? Er staat dat een organisatie graag wil weten als er een route over hun terein aangemaakt wordt. Als jij dat meteen leest alsof je er dan 'ineens' niet meer mag lopen, dan wordt het waqarschijnlijk eens tijd voor een (andere) bril of een cursus begrijpend lezen. Als de NS een nieuwe wandeling maakt, dan gaan ze ook even informeren bij en aan de grondeigenaren waar de route overheenloopt. Als iedere wandelorganisatie een route aanmaakt is dat hetzelfde. Steeds maar weer meteen zo negatief doen alsof meteen alles afgesloten wordt. Misschien kan een organisatie juist wel erg handig zijn bij het maken van de route juist omdat je ze informeerd. Nee, niet daarlangs want daar zit een hol van ....., of misschien beter langs die kant want dan kan je dat mooie punt ook nog meenemen. Dat klinkt ineens een stuk beter dan meteen iedere keer als deze discussie langskomt (zo om de paar maanden) meteen gaan roepen dat het belachelijk is om te melden omdat je als geocacher slechts een gewone wandelaar bent. sorry, moest ik even wijt. 5 augustus 2008 bewerkt door blazez
De Roode Loper Geplaatst 5 augustus 2008 Geplaatst 5 augustus 2008 Ehh? Als ik in mijn hoedanigheid van wandelaar een gebied vrij in mag, zou ik dat dan ineens niet mogen in mijn hoedanigheid van geocacher? Nou moet het toch niet gekker worden... Zucht. wat een eindeloze discussie. Lezen is waarschijnlijk heel erg moeilijk. Wat staat er nou? Er staat dat een organisatie graag wil weten als er een route over hun terein aangemaakt wordt. Als jij dat meteen leest alsof je er dan 'ineens' niet meer mag lopen, dan wordt het waqarschijnlijk eens tijd voor een (andere) bril of een cursus begrijpend lezen. Als de NS een nieuwe wandeling maakt, dan gaan ze ook even informeren bij en aan de grondeigenaren waar de route overheenloopt. Als iedere wandelorganisatie een route aanmaakt is dat hetzelfde. Steeds maar weer meteen zo negatief doen alsof meteen alles afgesloten wordt. Misschien kan een organisatie juist wel erg handig zijn bij het maken van de route juist omdat je ze informeerd. Nee, niet daarlangs want daar zit een hol van ....., of misschien beter langs die kant want dan kan je dat mooie punt ook nog meenemen. Dat klinkt ineens een stuk beter dan meteen iedere keer als deze discussie langskomt (zo om de paar maanden) meteen gaan roepen dat het belachelijk is om te melden omdat je als geocacher slechts een gewone wandelaar bent. sorry, moest ik even wijt. Ik sluit mij hier bij aan.
emiledk Geplaatst 5 augustus 2008 Geplaatst 5 augustus 2008 sorry, moest ik even wijt. Hoezo 'Sorry'?, het leek me anders wel een zinvolle aanvulling om e.e.a. in het juiste perspectief te plaatsen.
Aanbevolen berichten