Spring naar bijdragen

Forum, tja...zijn we nog wel een forum?


Twin Peaks

Aanbevolen berichten

Twin Peaks is weer eens gefrustreerd, jaja...die moet zich toch eens gaan afvragen of dat misschien niet aan hemzelf ligt, of toch niet....?

 

Er moet me iets van het hart. De laatste tijd valt het me op dat er nog maar weinig op het forum gediscussieerd wordt.

Overlijdens, geboortes, nieuwe begrippen, he'''weer een nieuwe kilocacher.

Ik heb een nieuwe auto!!! hoe vind je hem

Mijn auto is stuk, ik kan even niet cachen....

Mijn hond is ziek!

Mijn hond is zoek...

Mijn cache is zoek..., Pietje heeft mijn TB al 6 weken....hee, weer een nieuwe coin!!!

kwebbel, kwebbel, kwebbel.....kabbel....., kabbel......, kabbel......ZZZZzzzzz.......zzzzzzzzzzzzzz.......

 

Het Forum wordt een beetje "gezapig" vindt U ook niet? ....en het ergste is: we raken daar blijkbaar aan gewend, we denken blijkbaar dat dat zo hoort.

 

Het Forum, oorspronkelijk een platform voor discussie, vragen en problemen, is tegenwoordig meer een prikbord...voor allerlei mededelingen.

Die mededelingen, daar is overigens helemaal niets mis mee. Op deze manier wisselen we informatie aan elkaar uit, die voor veel mensen nuttig, leuk, onderhoudend of wat dan ook is. Die mededelingen moeten ook een plaats hebben, en dat kan heel goed op een Forum.

 

Maar het moet niet zo zijn, dat de oorspronkelijke functie van het Forum verloren gaat. Dat wanneer er eindelijk weer een discussie is, we daar blijkbaar zo van schrikken, dat we de moderator gaan vragen om de discussie maar gauw te sluiten, want stel je voor....herrie in de tent!!!.

 

...een discussie! WAAATTT!!! een discussie!!! HELP!!!! een discussie!!!! Mod.....MOD!!...MMMOOOODDDD!!!!!

 

Gisteren werd een door mij geopend topic, op verzoek van anderen door de moderator gesloten.

Dat een moderator een topic sluit, als de regels daartoe aanleiding geven, daar heb ik geen moeite mee. Dat een moderator mijn topic sluit...daar heb ik ook niet eens moeite mee...

Het is me uitgelegd, ik had op voorhand aangekondigd dat ik me daarbij zou neerleggen. Ik heb nog wel even wat tegenargumenten in de strijd geworpen, maar me er uiteindelijk bij neergelegd en de discussie met een aantal personen via mail, pm en elders voortgezet. Een stuk lastiger als een forum, maar goed.... De beslissing van de moderator stel ik hier ook absoluut niet ter discussie. In een aantal argumenten kan ik me wel vinden.

Daarover wil ik ook geen postings zien, en ik vraag de mod's op voorhand elke posting in die richting, direct te verwijderen. (dat doen ze waarschijnlijk uit zichzelf al, want dat is in strijd met forumregel 17 en kan je een stevige ban opleveren!)

 

Wat ik wel ter discussie wil stellen, is datgene waar ik mijn verhaal mee begonnen ben: waarvoor vinden wij eigenlijk dat een forum bedoeld is, en vinden we ook niet dat het forum een beetje "gezapig" aan het worden is? een beetje "indut" zeg maar.

 

Wat ik ook ter discussie wil stellen is: als je je aan een discussie stoort, moet je dan naar een mod gaan bleren om hem te sluiten, of moet je je er dan gewoon buiten houden en diegenen die wel willen discussieren, rustig door laten discussieren? Het is de taak van de Mod's om ons te sturen, volgens mij was het niet andersom.

 

Ik ben heel erg benieuwd naar jullie meningen over beide issues.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Een forum is letterlijk een plein. Waar mensen samenkomen en met elkaar kunnen communiceren. Over koetjes en kalfjes. Serieuze vragen. Protest.

Ik ben al een poosje niet meer echt actief op het forum. Maar in mijn RSS zie ik de topics wel voorbij komen. En ik kan niet zeggen dat daar het vuur vanaf spat. Er mag best wel wat meer stelling genomen worden.

Uiteraard moet een discussie wel volgens de (fatsoens-) regels gevoerd worden.

Kortom, ik ben het met je eens. Ik kan waarschijnlijk wel weer meer op het forum komen. Eens kijken of dat verandering brengt :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas moet ik je gelijk geven, Twin peaks, ik vindt het de laatste maanden op dit forum ook erg oninteressant geworden. Zelfs zo, dat ik tegenwoordig netzo als Ruud4d nog maar zelden hier iets post.

 

Waar ligt dit aan?

Enerzijds heb ik blijkbaar alles al eens gelezen wat er over onze hobby/verslaving is geschreven. Ik heb al eens een mening geven over voortuincaches/Jeepjatters/geodórs/cachen vs media/geocoinkopieën en ga zo maar door. Ik heb niet de behoefte om mezelf te herhalen, en post dan maar niets.

 

Echter, soms komt het voor dat er wel weer iets nieuws voorbij komt.

 

Zo was er recent was er interessant draadje over het deleten van logs. Ik wou daar ook iets aan toevoegen en was dan ook een stukje aan het typen. Dat doe ik altijd eerst even klad, want dat maakt het gestructureerder, beter te lezen en genuanceerder. Helaas was het draadje voordat ik mijn reactie had kunnen plaatsen alweer gesloten.

 

Ook ik torn niet aan de wijsheid van onze moderatoren. Maar ik ben ook echter van mening dat draadjes die een voor mij interessante discussie zouden kunnen worden, wel heel snel dicht gezet worden.

 

Zilvervloot.

bewerkt door Zilvervloot
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik zie inderdaad dat veel forumleden een mening hebben en dat dan ook posten, ook al staan er al tig posts met dezelfde strekking in hetzelfde draadje. Dat voegt dus niets toe.

Ook zie ik dat veel forumleden nogal snel gekrenkt of iets dergeijks zijn als iemand anders een andere mening heeft. 't Is iets fundamenteels in een discussie, maar een andere mening is hier blijkaar vaak niet gewenst. En wat gebeurt er dan? Moedertje mod wordt erbij geroepen om die vervelende mensen met een andere mening de mond te snoeren. Alsof een mod niet zelf dat soort dingen kan beslissen.

Kortom, veel forum leden (of iig enkelen die opvallen) zijn niet in staat om normaal met kritiek om te gaan.

 

Q :thumbup: (die hoopt op een pittige discussie :lol1: )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar ligt dit aan?

Enerzijds heb ik blijkbaar alles al eens gelezen wat er over onze hobby/verslaving is geschreven. Ik heb al eens een mening geven over voortuincaches/Jeepjatters/geodórs/cachen vs media/geocoinkopieën en ga zo maar door. Ik heb niet de behoefte om mezelf te herhalen, en post dan maar niets.

 

Natuurlijk is alles al eens geschreven.

Maar met de huidige explosieve groei van het cachen en de daarmee gepaard gaande aanwas van newbies en dus ook nieuwe forumgebruikers zijn voor sommige daarvan bepaalde onderwerpen vaak wel interessant en actueel.

Sterker nog...Ik denk dat het heel zinvol is om ook met newbies dergelijke discussies weer eens te voeren.

Dat kan voor nieuwbakken cachers heel leerzaam zijn.

 

Teruggraven naar eerdere draadjes is een optie, maar ook die newbies willen over die oudere onderwerpen best wel eens hun zegje kwijt. Zien dingen vaak vanuit weer een andere hoek, of dingen zijn door eerder genoemde ontwikkelingen in een ander licht komen te staan.

 

Het is helemaal geen ramp als oude discussie dus weer eens opgerakeld worden.

 

En wie zich daaraan stoort....die doet toch lekker niet mee?

Die kan dan mooi de familieberichten gaan lezen....

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is iets wat je helaas elders in NL ook ziet: men geeft liever geen aandacht aan "afwijkende" standpunten -> zie bv de discussie over het klimaat.

 

Als je het ergens niet mee eens bent is het veel beter om met goede tegenargumenten te komen waarmee je misschien zelfs de ander kunt overtuigen. Als je die niet kan geven, zeg dan verder niets. Vragen om sluiting is onfatsoenlijk naar de discussievoerders toe.

 

ToT :thumbup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geboortes, kilocachers en begrippen: dat hoort bij het forum van Geocaching.nl. Geen enkel probleem, wat mij betreft. Sterker nog; om het leven vrolijk te houden moet af en toe gelachen worden. Toch? :)

 

Discussie's zijn een ander verhaal. Steeds als een draadje een leuke discussie dreigt te worden: hup, slotje erop. Om het bewuste draadje van Twin Peaks maar als voorbeeld te nemen: ik hield me tot gisteren afzijdig. Druktes, u kent dat wel. Nadat ik een klein "bommetje gooi" - en daarmee mijn goed doordachte mening ventileer -, roepen mensen opeens: sluiten, sluiten, sluiten dit topic. Waarom sluiten? Twin Peaks lanceert een idee, ik denk: daar zie ik de humor en potentie van in, iedereen heeft zijn mening en we mogen blijkbaar na mijn mening (het zg. bommetje) niet meer discussiëren?

 

Met het bovenstaande wil ik niet moderators hekelen, maar wel de mensen die moderators druk opleggen wakker schudden. Kom op. Als je vind dat een bepaalde stelling wel of niet door de beugel kan: geef je mening! Kies niet voor de makkelijke weg, door een moderator aan te sturen (te dwingen???) op het sluiten van een topic.

Zeg nu zelf. Was er in het Ge'Odeur-draadje ergens sprake van overtreding van het forum-reglement? Mijns inziens niet. Waarom werd het dan gesloten? Alleen maar omdat een aantal onder ons van mening waren dat het gesloten moest worden. Hmmmm....

 

In veel draadjes geldt: wat had ik graag meer meningen gelezen. Bah, wat zonde dat sommigen daar anders over denken... :yucky:

 

 

Ps: Nu wil ik tegenargumenten horen. Dat hoort bij een discussie... :P

bewerkt door gpsgek
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik erger me ook wekelijks om de vragen om een discussie te sluiten. Ik vind het heel goed dat TP dit hier eens ter discussie stelt. En owee diegene die hier durft te vragen om deze discussie te sluiten :yucky: .

 

 

 

Ik lees (bijna) alles wat hier op het forum geschreven wordt. Eerdere incidenten hebben me wel soms huiverig gemaakt om me ergens in te mengen. De stortvloed die je soms over je heen krijgt als topicstarter is niet mis. Een beetje respect om iemands mening mis ik vaak, ook als die een beetje afwijkt.

 

 

 

Dit forum is blijkbaar een afspiegeling van de grote boze buitenwereld. Tolerantie is soms ver te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier kan ik me ook geheel in vinden.

Bij het bewuste draadje ,waar ik ook een beetje deel van maak, had ik nog het een en ander toe willen voegen maar door een verhuizing, halowwen event, weekje cachen, met tussendoor een haloween event, mijn rotzooi herschikken na de verhuizing, mijn zooi reinigen na een week cachen, 2 pubers 3 dagen op visite,een halloween event, zooi van 2 pubers na 3 dagen visite opruimen, een paar eurie’s verdienen, een beetje cachen, heb ik nu pas tijd om dat ik toch even moet wachten tot deze cache open gaat kon ik nu pas een reactie op krabbelen, blijkt het draadje gesloten te zijn geworden.

 

Aan een ieder die voor mij een luisterend oor heeft ben ik altijd aan het verkondigen dat mijn ow zo gelieft Forum van een vrijelijk haven tot een saaie bedoening aan het verzanden is soms zo erg dat enkele grootheden zich niet meer kunnen (willen) laten zien hier, en dat gaat aan mijn hart meer dan jammer vind ik het.

 

Ook lijkt het er op dat elke keer als er een nieuw modje is die een grote rode knop naast het toeten bord geïnstalleerd krijgt en daarmee te pas en te onpas op kan drukken zodat er weer iets gesloten kan worden als er maar om gevraagd word , of zelfs dat nog geen eens.(geeft niet maar kan er onderling niet eerst het boekwerkje ”modjes voor Dummies” gegeven worden). eigenhandig iets sluit omdat het hem niet aanstaat.

 

Even dit om de lieve vrede te bewaren ik schrijf dit niet al een aanval of zo iets gelijks maar als mijn mening van wat ik zie in de loop van de jaren het forum afzakken van een levendig discussie medium naar aan ethisch verantwoord (saaie in mijn belevenis) niemendalletje.

 

Ik zeg wat ik zeg

Ik denk wat ik denk

Ik doe wat ik doe

Ik schrijf wat ik schrijf

Maar ik sta wel achter bij alles wat ik doe

En daar mag jij het best wel niet mee eens zijn.

En daarom wil ik met iedereen in discussie gaan.

Kunne we met z’n alle wat van leren

 

 

Barny ad N51 44.238 E5 03.974

 

Ik zie dat het 8 uur is kan ik weer een voortuin cache doen.

bewerkt door barny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit forum is blijkbaar een afspiegeling van de grote boze buitenwereld. Tolerantie is soms ver te zoeken.

 

Dat zou inderdaad kunnen!

 

Wat ik hier op het forum zie (maar trouwens ook op andere forums) is dat mensen bewust monddood gemaakt worden, leden dom gehouden worden, draadjes gesloten worden, verhitte (maar interessante) discussies afgekapt worden, 'ongewenste onderwerpen' vermeden worden en als een dergelijk draadje al open blijft staan, wordt de topic starter respectloos belachelijk gemaakt. Het is een tendens en ik vind het zorgelijk, waar is de vrijheid van meningsuiting gebleven? Weg!

 

Ook ik heb wel eens een onderwerp wat ik hier zou willen aansnijden (zie handtekening), waarvan ik weet dat men daarvan op de hoogte gesteld moet worden, maar ik begin er al niet eens meer aan om hier een controversieel onderwerp te deponeren, zelfs niet in 'off topic' of 'slow chat'. Ik heb een paar maanden geleden één regeltje hierover geschreven en het draadje (stond in 'off topic') werd direkt afgekapt en gesloten. Kennelijk zijn er steeds meer personen die liever hun kop in het zand steken en vervolgens maar veiliger en neutrale onderwerpen, als geboortes, overlijden, huwelijken ed. aan gaan snijden.

 

Nogmaals: ik vind het zorgelijk en herken mezelf ook in het gedichtje van Barny :yucky:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou me voor kunnen stellen dat mensen hun persoonlijke dingen kwijt willen en waarvoor ze dan dit forum gebruiken. Ok, best, maar persoonlijk irriteer ik me er dan toch wel aan als de halve index pagina van geocaching.nl volstaat met berichtjes zoals TT die al aanhaalt. Als je een forum bent écht over geocaching zelf, zorg er dan voor dat alleen de posting uit de écht nuttige topics op bv de index pagina verschijnen, dan heb ik er in ieder geval een stuk minder last van. De geocachers die het interesseert scrollen maar even naar beneden in het forum zelf en kunnen daar de betreffende topics bekijken.

 

Mike

Nightfire

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit forum is blijkbaar een afspiegeling van de grote boze buitenwereld. Tolerantie is soms ver te zoeken.

 

 

Ik kan mij hier volledig in vinden. Waar ik vroeger intensief in het forum keek, scan ik tegenwoordig alleen de RSS feed op leuke of interessante topics.

 

Natuurlijk mogen de familie mededelingen genoemd worden; we hebben er een apart topic voor in het forum en veel cachers kennen elkaar (een beetje) persoonlijk en het hoort ook wel bij het familiegevoel binnen de geocache gemeenschap. En dat een newbie een bekende vraag stelt; ach, geef het voordeel van de twijfel en help elkaar.

 

Daar waar discussie ontstaat moet die gevoerd kunnen worden. En dan graag inhoudelijk met argumenten en niet middels persoonlijke aanvallen. Helaas is er in Nederland geen discussie cultuur; kijk maar eens naar sommige fora (forums?) van andere sites. Persoonlijke aanvallen en scheld cannonades zijn daar eerder regel dan uitzondering. Respect voor andermans mening en het respecteren van een afwijkende standpunt moet toch kunnen?

De discussie over de Ge-odeurs was met een humoristische noot een voortzetting van eerdere discussies; de soms dubieuze kwaliteit van het zoveelste microotje. Een goede discussie hierover kan er toe leiden dat men meer gaat nadenken over kwaliteit in plaats van kwantiteit. Een duidelijke mening hierover op het forum is onontbeerlijk; een signaal van de geocache gemeenschap wat 'acceptabel' is. Helaas is die discussie wederom op slot.

 

Wellicht kan de regel ingesteld worden dat een draadje alleen gesloten kan worden door de initiator, danwel door de mod als er een (herhaaldelijke) overtreding van de regels plaatsvindt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed om te lezen dat het niet alleen mij opvalt de laatste tijd. Ik post niet geweldig veel, maar lees heel aardig wat van wat er langs komt in het forum. Ik ben het dan ook zeker eens met hetgeen hierboven allemaal genoemd is.

 

Wel herken ik in mijn post meteen het gevaar van een lang draadje in een discussie...(gpsgek vroeg om tegen argumenten, ik moest hard nadenken maar zal het proberen).

Als ik een draadje lees waarin al over de 100 antwoorden gepost zijn valt het mij op dat er heel vaak vanaf een bepaald punt gereageerd wordt met "mee eens" en "ik denk er ook zo over". Het trekt mij niet echt aan om zo'n lang draadje door te lezen als er heel veel van dit soort posts in staan. Ik denk dat dan alle argumenten genoemd zijn en "alles wel zo'n beetje gezegd is".

Dit geldt lang niet voor alle discussies en ook niet voor de discussies die hier in het meerendeel bedoel worden (heftige reacties over en weer), maar op het moment dat een draadje geen verder toevoeging heeft en een beetje aanmodderd is de meerwaarde van het 'groter worden van het draadje' voor mij niet altijd aanwezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij altijd opvalt is dat als een newbie een discussie start, er altijd een aantal (meestal ook dezelfde) doorgewinterde geocachers zijn, die altijd negatief reageren met een toon van wij hebben meer ervaring dus weten het beter...... En staan dus niet open voor nieuwe ideeën, maar ook niet voor andermans mening.

 

Dit is voor mij al een reden om vaak al niet meer te reageren op door mij gestartte topics.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...