volksdansje Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 Als wij 's avonds thuis komen van een dagje cachen, is het eerste wat ik doe, de logjes schrijven. Bij het vinden van de cache schrijf ik op de uitdraai alvast wat puntjes wat ik in de log wil vermelden. Ja, het kan best wel eens vervelend zijn als je al laat thuis bent en lekker onderuit op de bank wil zitten, om dan eerst achter de computer moet kruipen. Maar je kunt ook tijd vinden voor het cachen en de logjes horen daar gewoon bij. Als je alleen "log volgt" doet, moet ik er niet aan denken hoe dat gaat oplopen, moet je dus na verloop van tijd tig logjes alsnog gaan schrijven en dat kost meer tijd dan dat je het gelijk doet. Een ander verhaal is het als je op vakantie bent. In Tsjechie zijn we regelmatig naar een internetcafe gegaan om de gevonden caches te loggen, hadden we dat niet gedaan hadden we thuis alsnog 50 logjes moeten schrijven, dus dat was in dat land een prima oplossing. Toen we 2 weken in Ierland waren, kwamen we geen internet tegen en moesten we het pas thuis inloggen, wel schrijf ik dan in het logboekje dat we pas kunnen inloggen na die en die datum, dit i.v.m. de TB's en coins, trouwens sommige andere cachers lezen dat niet en grabbben dan toch gewoon je coin of tb. Kortom: Als je de mogelijkheid (internet) hebt maak gelijk een leuk logje, het hoort er gewoon bij, dus plan het in.
Team Firefox Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 FOUND "Log volgt..." is een cachelegger blij maken met een dooie mus ! Vind ik dus ook en je ziet zelfs regelmatig dat het logje niet volgt Wat is het nou voor moeite om i.p.v. log volgt even een paar regeltjes te tikken om een logje gewoon leuk en mooi te maken? Zijn we dan zo gefixeerd op dat ene puntje extra in de statistieken? Ik snap het in ieder geval niet. Heb je geen tijd om te loggen, log dan gewoon later, maar dan wel gelijk een goed logje. Wat Pentagram zegt over de TB administratie kloppend houdend, is inderdaad heel nobel, maar dat kan dus ook met een note en je haalt vervolgens het logje weg. TB staat op de cache pagina en iedereen kan weer zien wat er in de cache zou kunnen zitten. Het laatste even met een flinke slag om de arm, want lang niet iedereen verwerkt TB's en Coins op een nette manier.
willyver Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 Je moet het allemaal maar weten....Als beginnende cacher had ik geen idee dat een log verstuurd word naar de maker. Eigenlijk wel logisch maar nooit bij stilgestaan en zal daar niet de enige in zijn. Je bent inderdaad niet de enigste. Ik wist dit ook niet. Ik vind dat "Log volgt" en dan later de log niet aanpassen niet kunnen. Maar ik vind wel dat iedereen zelf moet weten hoeveel hij in het logje zet. Niet iedereen is tenslotte voorzien van het talent om met woorden te spelen.
Goedweerloper Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 (bewerkt) <knip> Heb overigens nog een vraag die m.i. aansluit op deze zaak: In veel logs lees ik dat de eerste keer de cache niet gevonden is en ook gemeld als 'not found'. Deze log is dan niet terug te vinden als 'not found' en soms is deze gewoon 'geedit' en veranderd in een 'found'. Hoe zit dit dan? Is dit volgens de spelregels? Persoonlijk vindt ik als je een 'not-found' logged je deze gewoon laat staan en nadien als je de cache gevonden heb een nieuwe log 'found' aanmaakt. Of is een 'not-found' een erg grote schande? CU! Tanuki aka Jacob Hier wil ik graag even op reageren. Een not-found geeft aan dat je een cache niet hebt kunnen vinden. Als de cache weg was dan ligt het niet aan de cacher en dan geeft het ook niks. Maar als de cache er wel ligt kan dat afhankelijk van de moeilijkheidsgraad van de cache, een hint of geen hint, een spoiler of geen spoiler, de verstopplek, de verstopmethode, geluk, de hoeveelheid daglicht, verkeerd lezen, andere fouten van de cacher, een foutje van de plaatser, enz, min of meer een "schande" zijn . Zeker naarmate de cacher meer founds en dus een bepaalde "reputatie" opbouwt. Daarom zal een cacher soms een not foundje willen uitwissen nadat de cache is gevonden. Wat mij betreft is dat ook helemaal niet "fout", want je hebt de cache nu wel gevonden en op deze manier heb je het niet vinden goedgemaakt. Ikzelf ga binnenkort ook weer eens de logjes doorspitten op not-foundjes die weg kunnen. Wat ik wel kwalijk vind is het niet maken van een not found log als dat eigenlijk wel had gemoeten. Want je vertelt er ook de cache eigenaar iets mee. Dat de cache moeilijk te vinden is, of zelfs helemaal niet te vinden omdat die verdwenen is. Dat een cache opdracht erg lastig is, of dat het "object" van de vraag of waar de aanwijzing op zit misschien weggehaald is. Gewoon maken dus die not-founds, zeker als je ze later ook nog eens mag weghalen. Niemand die je tegenhoudt om een logje van jezelf te deleten toch, je hoeft dat alleen aan jezelf te verantwoorden en als dat terecht is dan kan dat toch? 31 augustus 2007 bewerkt door Goedweerloper
Team Aragorn Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 "Log volgt" in combinatie met "Found it" gebruik ik zelden. Eigenlijk alleen bij splinternieuwe caches als er kans is dat goudzoekers graag weten of er al gelogd is. Als er bij thuiskomst niet meteen tijd is om te loggen en er zijn wel TB's of coins in het spel geweest, dan wordt de administratie snel op orde gebracht met een note. Niet al te lang daarna - meestal 's avonds op dezelfde dag - schrijf ik de log. Gewoon, omdat ik het gemakkelijker vind om de log te schrijven terwijl de indrukken nog vers zijn. Op deze manier weet de plaatser ook snel dat de cache gevonden is, dat blijkt namelijk uit de note; en hoeft niet naar de cachepagina te gaan om de Found-log te lezen, die komt namelijk wat later met de mail. Al is het toch aan te raden om op de cachepagina naar onze log te kijken want als het even kan zet ik er een paar foto's bij. Loggen op vakantie: tja, dan moet de plaatser geduld oefenen. Het echte vakantiegevoel komt bij mij pas los als de vakantietijd internetloos is. Op vakantie vermelden we in het logboek van de cache dat TB's en coins pas bij thuiskomst gelogd zullen worden. Tot nu toe is daar door de volgende vinders altijd keurig rekening mee gehouden. De logs worden wel alvast op de PDA aangemaakt en hoeven bij thuiskomst alleen nog maar met knippen/plakken op internet te worden gezet. Not founds log ik bijna nooit, want in 99% van de gevallen ligt het toch aan Team Aragorn . Liever ga ik een keer terug en log uitgebreid na het vinden. In die log komt dan heus wel ter sprake waarom we de cache de eerste keer (of de tweede keer, of de derde keer) niet vonden. Zie bijvoorbeeld mijn log bij de cache Halfmijl. De "Not founds" worden overigens ook niet gelogd omdat een plaatser daarna nog wel eens een hint wil mailen, en dan is voor mij de sport van het vinden er een beetje af. Groetjes, Fangorn.
flet Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 eeehhh.. vraagje: wat gebeurt er als je je log delete...en daarna je nieuwe log plaatst?Dan krijgt de maker toch ook een email? (volgens mij zelfs 2 ;-)) Inderdaad. Je moet het dan zien als gewoon een "verse" log. Je oude is weg en als je de nieuwe op dezelfde datum plaatst zal hij ook op de goede plaats in de lijst komen staan en dus je oude log vervangen. Het is niet zo dat een nieuwe log altijd bovenaan komt te staan. In het geval van meerdere teams op een dag zal de volgorde van binnenkomst bij .com genomen worden. Eerder een note plaatsen en die dan later vervangen voor een found log komt ongeveer op hetzelfde neer. Bij ons hebben veel teams Rondje Bernheze 50 caches in een dag gedaan. Ik kan me voorstellen dat je het dan even gehad hebt en geen zin meer hebt om te loggen. Eerder op dit forum staat dat je ook in de war kunt zijn over welke caches je wel of niet gehad hebt. Bedenk wel dat ook Rondje Bernheze 51 op zichzelf staande caches zijn en niet als een grote multitradi is bedoelt al zou de benaming van al deze caches dat wel vermoedden. Dat wil niet zeggen dat wij van iedereen een mooie log verwachten per cache al zijn er teams bij die dat wel hebben gedaan en waaraan wij veel plezier hebben beleefd. Maar ik wil er wel mee zeggen dat er een tradi is geplaatst waarvoor je alleen een puntje of een tijdmelding krijgt als log en dat is dan een beetje mager. Kopieer dan eventueel een log gewoon 50 keer en schrijf een andere bij de eindcache. Dan laat je zien dat het werk wat de legger er mee heeft toch gewaardeerd word.
TuuronTour Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 Je kan soms ook overdrijven, ik heb meegemaakt dat een newbie binnen twee dagen drie keer een not-found voor dezelfde cache logde. Als het mij overkomt dat ik meer dan 1 keer moet zoeken, en ik zie dat anderen hem wel vinden weet ik dat het aan mezelf ligt en hou het hooguit bij 1 not found-log. Dan vermeld ik in mijn uiteindelijke found-log wel hoe vaak ik ervoor moest terugkomen. En tja een onveranderd 'log volgt' staat idd slordig maar het is evengoed geldig als er ook wat in het logboek/rol is geschreven. Ik ga er iig niet om vragen om er een echt verhaal van te maken, daar moet men zelf aan denken vind ik. Anders is het als iemand een earthcache of virtual logt met 'foto volgt' en vergeet vervolgens deze te uploaden. Dan is de log niet geldig en mag de eigenaar deze deleten. Begrijpelijk dat sommigen een found met 'foto volgt' bij voorbaat wissen.
Tanuki Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 @ Goedweerloper & Aragorn Als ik het goed begrijp is een 'not found' meer bedoeld als kennisgeving aan de plaatser, dan als een 'bekentenis' van de cacher dat hij/zij zelf tekort schoot? Toch..... CU! Tanuki
Team Gelaen Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 @ Goedweerloper & Aragorn Als ik het goed begrijp is een 'not found' meer bedoeld als kennisgeving aan de plaatser, dan als een 'bekentenis' van de cacher dat hij/zij zelf tekort schoot? Toch..... CU! Tanuki Ja, zo zie ik het tenminste wel. Meestal log ik pas een NOT FOUND als ik een gegeven onderweg mis (denk te missen) en/of de cache niet vind.
Team Aragorn Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 @ Goedweerloper & Aragorn Als ik het goed begrijp is een 'not found' meer bedoeld als kennisgeving aan de plaatser, dan als een 'bekentenis' van de cacher dat hij/zij zelf tekort schoot? Toch..... CU! Tanuki Voor mij wel, maar (net als bij het "Log volgt") geeft elke cacher daar zijn eigen draai aan. Groetjes, Fangorn.
hneel Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 Zelf log ik altijd, gevonden of niet. Alleen wat te doen als je later nog eens gaat zoeken en hem dan wel vind? Vroeger ging ik dan de originele editten, en hem dan veranderen op 'found'. Maar dat wordt een rommeltje. Tegenwoordig doe ik dan gewoon een nieuwe log. Kijk eens naar de logs van 'Rome' in oudenbosch. Die staat helemaal vol met 'not founds'.
Zuurtje Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 Tsja, voor wie liggen de geocaches er? De plaatser / eigenaar? De geocacher / zoeker? Het is begonnen met een plaatser, want toen waren er nog geen caches voor hem om te zoeken. Vanuit dat standpunt is elke geplaatste cache er voor de eigenaar. Maar begin je nu aan geocachen, dan liggen er zat er doe je het dus voor jezelf. De site biedt je de mogelijkheid om te loggen op het internet, maar verplicht is dit niet. In mijn ogen is het logboekje in de cache voor de eigenaar [is ook zijn eigendom] en de logjes op de site zijn voor de geocache-community. Zonnig spoor ZUURTJE
Lepman Geplaatst 31 augustus 2007 Auteur Geplaatst 31 augustus 2007 Zoveel mensen, zoveel meningen blijkt maar weer. Al zie je toch wel 2 lijnen die elkaar af en toe bijna raken. Log volgt: uit den boze is er 1. En log volgt: ja maar niet te lang wachten is een andere. Even wat feitjes om de boel te onderbouwen: tot een maand geleden stond er 876x een "log volgt" bij een cache intussen zijn er ongeveer 200 bij gekomen de grootste aandeelhouder draagt zorg voor 159x log volgt op een mooie 2e plaats staat een cacher met 90x log volgt de derde plaats staat op 70x en tenslotte nog een deelnemer met 14x log volgt van langer dan een maand geleden Bron: een bevriende cacher die meer verstand heeft van statistiekjes dan ik
LTeunis Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 Zoveel mensen, zoveel meningen blijkt maar weer.Al zie je toch wel 2 lijnen die elkaar af en toe bijna raken. Log volgt: uit den boze is er 1. En log volgt: ja maar niet te lang wachten is een andere. Even wat feitjes om de boel te onderbouwen: tot een maand geleden stond er 876x een "log volgt" bij een cache intussen zijn er ongeveer 200 bij gekomen de grootste aandeelhouder draagt zorg voor 159x log volgt op een mooie 2e plaats staat een cacher met 90x log volgt de derde plaats staat op 70x en tenslotte nog een deelnemer met 14x log volgt van langer dan een maand geleden Bron: een bevriende cacher die meer verstand heeft van statistiekjes dan ik Ah, een nieuwe ranking
Team Firefox Geplaatst 31 augustus 2007 Geplaatst 31 augustus 2007 Zoveel mensen, zoveel meningen blijkt maar weer.Al zie je toch wel 2 lijnen die elkaar af en toe bijna raken. Log volgt: uit den boze is er 1. En log volgt: ja maar niet te lang wachten is een andere. Even wat feitjes om de boel te onderbouwen: tot een maand geleden stond er 876x een "log volgt" bij een cache intussen zijn er ongeveer 200 bij gekomen de grootste aandeelhouder draagt zorg voor 159x log volgt op een mooie 2e plaats staat een cacher met 90x log volgt de derde plaats staat op 70x en tenslotte nog een deelnemer met 14x log volgt van langer dan een maand geleden Bron: een bevriende cacher die meer verstand heeft van statistiekjes dan ik Ah, een nieuwe ranking Bij een ranking horen toch ook namen
Aanbevolen berichten