Spring naar bijdragen

Kompas


rhgs

Gebruik je een kompas en zo ja welke?  

180 leden hebben gestemd

  1. 1. Gebruik je een kompas en zo ja welke?

    • Nee, waarvoor zou ik.
      3
    • Nee, met mijn GPS red ik het ook wel als ik beweeg.
      18
    • Ja, mijn GPS heeft een electronisch kompas.
      64
    • Ja, ik gebruik een handkompas.
      77
    • Anders (graag uitleg).
      8


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik gebruik een GPS zonder ingebouwd kompas (Emap), maar mijn volgende zal waarschijnlijk wel een exemplaar worden met electronisch kompas.

 

Heb ik daar trouwens erg veel gemak van als geocacher? Of is het een overbodige (en daarom te dure) toevoeging voor een GPS?

 

Nico.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kompas in mijn etrex vista werkt perfect. Alleen wel even calibreren (2 maal een rondje draaien met kompas in de hand) zo nu en dan, anders is ie danig in de war.... Levert een hoop heen en weer geren op.

 

Voor peilingen van objecten kun je volgens mij beter een echt peilkompas gebruiken, die zijn nauwkeuriger.

 

Oh ja en als je een GPS met kompas gaat kopen let er dan even op dat er verschil is in graadverdeling (dus nauwkeurigheid) en de mogelijkheid om waypoints te projecteren. (de vista kan alleen tientallen meters aan, andere merken kunnen nauwkeuriger projecteren).

 

Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wij gebruiken de kompas in de Sportrak Color eigenlijk altijd als we cachen. We vinden het gewoon net even prettiger om vanuit stilstand te zien welke richting we op moeten.

De 3-axis kompas werkt zelfs ondersteboven en moet na iedere accu-wissel een kalibratie krijgen in de vorm van een rondje draaien op een horizontaal vlak. Een minuutje werk max. In de auto schakelen we over naar GPS koers vanwege de magnetische interferentie.

De losse kompas (van m'n pa) uit 't leger hebben we in een cache achter gelaten :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik lang stil blijf staan met mijn Garmin eTrex legend en de afwijking verandert regelmatig dan draait de wijzer wel bij.

Soms moet ik even een stap achteruit en vooruit doen om de wijzer weer de goede kant op te laten wijzen :rolleyes:

Over het algemeen gaat het zeer goed met de GPS, mijn vriending klaagt nog wel eens dat ik te lang op dat ding zit te staren, terwijl zij aan het zoeken is maar het brengt me de laatste tijd aardig dicht bij de cache nu ik wat meer ervaring heb.. :dribble:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Normaal zit mijn recta spiegelkompas in mijn rugzakje.

Het is een dertig jaar oud exemplaar en zit nog in een metalen behuizing

(En niet van plastic zoals de huidige modellen). Hij is dus onverwoestbaar

en toen het tien jaar geleden een "model luchtbel" was geworden kon

hij opgestuurd worden naar Zwitzerland en werd hij voorzien van een

nieuwe kompasroos.

 

Voor enkele caches (o.a. "Het hoogtepunt") is hij wel heel handig maar

meestal heb je hem niet nodig. Dankzij het vizier kan je meestal ook nauwkeuriger

de richting bepalen.

 

De "kick" van een lange wandeling is trouwens met kaart en kompas een

stuk groter als je bij het eindpunt aankomt dan met een GPS. Kan je tenminste

onderweg nog een twijfelen of je wel goed zit, met een GPS is daar geen kunst

aan. (Tenzij je in de bergen zit en geen dekking meer hebt op je GPS).

Maar dit heeft natuurlijk weer weinig met geocachen te maken.

 

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik alleen een handkompas als het benodigd blijkt voor een cache.

Voor de rest heb ik het niet echt nodig.

zelfde voor mij!

 

Ik heb een Venture, en daar red ik het op zich prima mee. Ga vaak wel mee met een Vista, en dan is het toch wel heel luxe hoor, zo'n elektronisch kompas (je hoeft niet eerst een stuk te lopen voor je weet waar je heenmoet!). Toch bevalt m'n venture prima en heb ik het kompas nog echt niet gemist! Bij sommige caches gebruik ik inderdaad een handkompas, als je een bepaalde koers moet lopen bijvoorbeeld (ff checken). In praktijk nog nauwelijks voorgekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Enkele jaren geleden heb ik een Recta spiegelkompas gekocht en ook geleerd hoe ermee om te gaan. Vorig jaar gaan cachen met een Etrex Legend. Kompas dus voor nood mee. (Nooit echt nodig gehad) Toen wij afgelopen voorjaar er een tweede Legend bij wilde kopen, bleken ze (tijdelijk) uitverkocht te zijn. Toen werd er dus een Vista gekocht. Eerlijk gezegd hebben we daar nooit de kompasfunctie bij gecalibreerd.

 

Wij lopen namelijk noot met het scherm op "wijzertje". Altijd op het plattegrondje. Als je dat "vastzet", maw het noorden blijft gewoon boven en je hebt de trackfunctie aan, weet je altijd precies waar je vandaan komt en waar je heen moet. Als er over kortere afstanden op een aantal graden gelopen moet worden, wordt dat meestal uit de losse pols gedaan. En met grotere afstanden kun je prima projecteren. Dat dat dan maar op 10 meter nauwkeurig kan, is ook geen probleem, meestal zit er ook wel een marge in de onnauwkeurigheid door de ontvangst en die 10 meter zijn echt wel te overzien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de keren dat een Kompas nodig is gebruik ik de electronische die in mijn horloge zit.

 

Moet nog eens een echte aanschaffen, met de bijbehorende uitleg over peilen e.d.

of heeft iemand daar een goede uitleg over?

 

 

lteunis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al lang voor de GPS gebruikte ik kompassen en kan geen afscheid nemen. In m'n horloge (Suunto) zit er ook een die 't prima doet maar voor nauwkeurig peilen is een peilkompas onontbeerlijk. Zelf heb ik ervaring met Recta, Silva en Suunto kompassen. Van de 5 die inmiddels de revue hebben gepasseerd is de Silva 54 mijn all-time favoriet. Inmiddels heet dit model Expedition 54 maar het concept is nog steeds hetzelfde. Een klein en licht plaatkompas wat je gemakkelijk op de kaart kan gebruiken en waar je makkelijk mee in de hand kan lopen, maar ook een uitstekend optisch peilkompas met de mogelijkheid om totop een halve graad nauwkeurig te peilen. Dit kompas heb ik dus altijd in m'n rugzak zitten; Of ik nou aan 't geocachen ben of niet. Voor meer informatie zie de site van Silva en meer in 't bijzonder blz 12 en 13 van dit document..

 

Omdat ik zo op "gewone" kompassen vertrouw heb ik bewust een GPS zonder gekocht. Dit werd de Garmin GPS 60C waarbij het ontbreken van kompas en luchtdruksensor de levensduur van 2 penlights van 20 tot 30 uur verlengd. Voor mij een goede reden en aangezien een GPSkompas nauwkeurig peilen sowiezo onmogelijk maakt dus geen kompas in de GPS nodig. (De hoogtemeter is in NL ook ernstig overbodig dus die hoef ik al helemaal niet in m'n GPS) Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...