Spring naar bijdragen

Kompas


rhgs

Gebruik je een kompas en zo ja welke?  

180 leden hebben gestemd

  1. 1. Gebruik je een kompas en zo ja welke?

    • Nee, waarvoor zou ik.
      3
    • Nee, met mijn GPS red ik het ook wel als ik beweeg.
      18
    • Ja, mijn GPS heeft een electronisch kompas.
      64
    • Ja, ik gebruik een handkompas.
      77
    • Anders (graag uitleg).
      8


Aanbevolen berichten

ik gebruik al jaren een uitermate simpele recta DS-40 "spiegelplaatkompas".

 

erg simpele constructie die me nog nooit in de steek gelaten heeft...

 

makkelijk in gebruik en die halve graad die je kunt verbeteren met een echt "richt" kompas heb ik nog nooit nodig gehad....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Wij gebruiken de meeste eenvoudige kompas die er is. klein en van kunststof geen merk ofzo.

 

Gebruiken hem alleen om te bepalen waar het noorden is, wat nodig is als je stil staat om dat dan de gps niet weet waar het noorden is. dat is eigenlijk alleen nodig als je begint en net uit de auto bent gestapt. Tijdens het lopen of bewegen draait de roos automatisch in de goede stand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De geko 301 die ik gebruik heeft een elektronisch kompas. Blijkt erg goed te werken, zelfs peilen gaat redelijk goed.

Daarnaast heb ik vaak nog een Silva handkompas bij me.

Ik heb het geloof ik één keer echt gebruikt om te laten zien hoe het werkt, maar ik neem het toch mee met een gevoel van dubbel genaaid houdt beter..... :thumbup:;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst hadden we garmin Etrex aangevuld met een Recta DP6. Perfect compas. Sinds kort hebben we Garmin map 60 C. Het prijsverschil tussen map 60c en map 60cs is veel groter dan de aanschaf van een goed, altijd werkend kompas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 years later...

Idd garmin (colorado in mijn geval) en een oud militair Askania kompas.

Wanneer ik van mijn kompas af stap?

 

Op het moment dat men een GPS heeft uitgevonden waarvan de batterijen net zo lang meegaan als die in het kompas ;) zitten.

Wij doen graag wat meerdaagse tochten en een handkarretje voor de batterijen hebben we nog niet.

bewerkt door hcroij
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu ik er over nadenk ... ja ... ik gebruik een kompas en wel om dat ene vervelende hoekje van mijn rugzak in model te houden. Ik heb werkelijk geen idee wanneer ik de kompas-funktie voor het laatst gebruik heb ... dat handige lineaaltje daarentegen ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, laat ze maar schamper doen over "terug naar de prehistorie" maar ik heb mijn magnetisch handkompas (weet je wel zo'n modern, die heeft geen batterijen meer nodig, werkt altijd) eigenlijk altijd wel bij me. Er is een tijd geweest dat ik het nauwelijks of niet gebruikte, maar het is het afgelopen jaar toch een paar keer goed van pas gekomen. Eén keer was dat vlak bij een cache en mijn GPS nokte er mee. Batterijen leeg. Reserve (oplaadbare) er in....ook leeg!

Ik stond op een punt waar ik nog een peiling en afstand moest uitzetten. Met het magnetisch kompas was de peiling geen punt. De afstand wel. Afpassen dus en goed kijken, tenslotte zijn het vaak kleine dingetjes die een cachelokatie verraden.

En inderdaad, bingo.

Overigens, na het aanschouwen van de cache heb ik die terug gefrot in de holte onder een groot rotsblok. Geen notitie in het logboek. Geen find en geen DNF. Wat een bende en wat een goor ding. Kapotte container, inhoud vieze kledder waarschijnlijk van week geworden snoepgoed, klap op de vuurpijl: een paar condooms!!!!!

Wie haalt zoiets in zijn bolle kop!!!

Gezien de conditie moest de CO al heel lang niet meer bij de cache zijn geweest, maar wat ik zeker niet begrijp is dat er recentelijk nog aardig gelogd was zonder dat er iets van de toestand van de cache vermeld was!!

Een cache die zo beheerd wordt verdwijnt uit mijn registratie en daar doe ik verder geen moeite voor, ook niet naar de CO.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor 'gewoon' een dagje cachen gebruik ik geen (extra) kompas. Opdrachten met peilen e.d. gaan doorgaans prima met het elektronisch kompas van de gps-ontbanger. Wanneer ik me in een situatie begeef waar ik echt afhankelijk ben van navigatie om weer heelhuids thuis te komen, doe ik dat absoluut niet met alleen de gps. Dan gaan papieren stafkaart en kompas absoluut mee, en natuurlijk de vaardigheid om deze te gebruiken. De gps is dan een extraatje, kaart en kompas de basis.

 

Verleden week hebben we bijvoorbeeld een meerdaagse hike gedaan langs een aantal geocaches in de Hoge Venen, met een bivak in het wild. Zo'n route lopen we sowieso op de papieren kaart (vanwege beter overzicht), de gps pakken we erbij als de cache of het waypoint in de buurt komen. Houdt de gps-ontvanger ermee op, dan kan de route toch verder gelopen worden. Niet al te moeilijke caches zouden zelfs nog gedaan kunnen worden. Daarnaast is het gewoon erg leuk om zelf te navigeren en vooraf de caches en route op de kaart in te tekenen met je protractor na de coördinaten omgezet te hebben in UTM en de ED51 datum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Overigens, na het aanschouwen van de cache heb ik die terug gefrot in de holte onder een groot rotsblok. Geen notitie in het logboek. Geen find en geen DNF. Wat een bende en wat een goor ding. Kapotte container, inhoud vieze kledder waarschijnlijk van week geworden snoepgoed, klap op de vuurpijl: een paar condooms!!!!!

Wie haalt zoiets in zijn bolle kop!!!

Gezien de conditie moest de CO al heel lang niet meer bij de cache zijn geweest, maar wat ik zeker niet begrijp is dat er recentelijk nog aardig gelogd was zonder dat er iets van de toestand van de cache vermeld was!!

Een cache die zo beheerd wordt verdwijnt uit mijn registratie en daar doe ik verder geen moeite voor, ook niet naar de CO.

En ook geen nm log, dus ook niet aam je medecachers denken die na je komen?

Als wij zo'n cache tegenkomen loggen we gewoon een found, route is gedaan en cache gevonden.

In de log beschrijven we de mooie route en de teringzooi van de cache ook en daarna ook nog een nm log met duidelijke vermelding zodat er of door de co of door de reviewers wat aan gedaan kan worden.

bewerkt door team nessa
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...