Spring naar bijdragen

Kompas


rhgs

Gebruik je een kompas en zo ja welke?  

180 leden hebben gestemd

  1. 1. Gebruik je een kompas en zo ja welke?

    • Nee, waarvoor zou ik.
      3
    • Nee, met mijn GPS red ik het ook wel als ik beweeg.
      18
    • Ja, mijn GPS heeft een electronisch kompas.
      64
    • Ja, ik gebruik een handkompas.
      77
    • Anders (graag uitleg).
      8


Aanbevolen berichten

Er gaat niets boven mijn oude vertrouwde Recta DP 20 overal ter werled even betrouwbaar zelfs zonder batterijen.

Het is een spiegel plaat kompas in een mooi kunstof doosje, dus lekker degelijk en altijd handig.

 

Nou, die heb ik ook al jaren en het blijft een TOP ding!

Vond het niet het prijsverschil tussen de Legend en de Vista waard om mijn kompas echt in de motteballen doen te verdwijnen. Doet me nog denken aan de tijd van droppingen op de heide (10 jaar of zo geleden)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

  • 2 weeks later...

Mijn simpele Garmin Etrex beschikt over een kompas-functie.

Toen ik het ding aanschafte heb ik daar niet eens over nagedacht , maar na m'n eerste 28 caches wil ik toch wel even kwijt dat ik zonder die functie 2 toch wel zeer interessante caches ( The Syp en Rendezvous mit GeoBONE ) nooit had gevonden .

Dus achteraf blij dat die functie erop zit want nog een los attribuut meezeulen cq vergeten mee te nemen zit ook geen mens op te wachten.

 

groeten, Doler

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn simpele Garmin Etrex beschikt over een kompas-functie.

Toen ik het ding aanschafte heb ik daar niet eens over nagedacht , maar na m'n eerste 28 caches wil ik toch wel even kwijt dat ik zonder die functie 2 toch wel zeer interessante caches ( The Syp en Rendezvous mit GeoBONE ) nooit had gevonden .

Dus achteraf blij dat die functie erop zit want nog een los attribuut meezeulen cq  vergeten mee te nemen zit ook geen mens op te wachten.

 

groeten, Doler

 

Simpele Etrex? Er zijn er maar twee Etrexen met een "echte" (electronische) compasfunctie en dat zijn niet de "simpele etrexen", dat zijn de 2 duursten van de serie van 6 Etrexen, namelijk de Summit en de Vista.

 

Flashvoorbeeld van de Etrex-serie.

 

 

livetext1.gif

 

Kruimeldief laughter_3_tr.gifDe toekomst komt met een dag tegelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik gebruik een Recta DS50 samen met een Etrex legend.

Eigenlijk een perfecte combinatie.

MAAAAAAAr, ik zag laats bij een medecacher hoe hij met de kompasfunctie,in een gebied met weinig ontvangst snel zijn richting bepaalde door alleen maar het kompas aan te zetten. ;)

Liep ik daar wat te kl*ten :blush:

 

Dus de volgende GPS wordt er toch een met een Electr. kompas.

 

Groetjes

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik gebruik een recta DP2, je kunt er goed mee peilen, met spiegel en vizier, nauwkeurig genoeg voor cachen. en lekker klein in de rugzak. en inderdaad, werkt altijd, ook zonder batterijen en onder dichte bomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelf gebruik ik nooit een kompas. Alleen twee keer stond er in de cache beschrijving dat je een kompas nodig hebt. Toen dus wel meegenomen. Een (1) van die twee keren had ik er ook nog eens niks aan, want je moest iets uitpeilen en het mistte. Dat gaat niet echt al te goed samen. :blush:

 

Groetjes Quaerens ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een rondvraag.

Als je een handkompas gebruikt, graag even vermelden wat voor een en waarom juist DIE.

 

Als ik ga cachen neem ik mijn handkompas, een recta DP6 mee :thumbup: . Vaak is goed richtingsgevoel voldoende maar bij een aantal leuke caches met uitpeilen dan is de DP6 met spiegel ideaal :beerchug: .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De SILVA heeft een ingebouwde digitale kompas die tot nog toe de cacheopdrachten goed heeft uitgevoerd :dribble: .

Daarnaast zit in de rugzak een fraaie Askania uit Duitsland uit 1954 van de KL met metalen behuizing. Thuis ligt er een Engineer uit Japan uit 1980 met kunststof behuizing. Beide werken zeer nauwkeurig. Voordeel van de Askania is dat de naald vastgezet wordt bij vervoer, een zeer degelijke kompas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik gebruik het Recta DP 65 Global kompas. Dit kompas heeft de mogelijkheid voor een Declinatie correctie en is voor Inclinatie ongevoelig. M.A.W over de hele wereld te gebruiken.

De batterijen van een GPS ontvanger zijn weleens sneller leeg dan verwacht.

Zonder goed kompas en kaart kun je niet navigeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...