Spring naar bijdragen

Kompas


rhgs

Gebruik je een kompas en zo ja welke?  

180 leden hebben gestemd

  1. 1. Gebruik je een kompas en zo ja welke?

    • Nee, waarvoor zou ik.
      3
    • Nee, met mijn GPS red ik het ook wel als ik beweeg.
      18
    • Ja, mijn GPS heeft een electronisch kompas.
      64
    • Ja, ik gebruik een handkompas.
      77
    • Anders (graag uitleg).
      8


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

  • 3 weeks later...

Ik ben ook een tevreden 60CS gebruiker. Voor een juiste peiling (Peil en Ga) is het wel van belang om de GPS goed vlak te houden, anders is de afwijking aanzienlijk. Ik ben er nog niet helemaal uit hoe je dit het beste kunt uitvoeren. Als je de beide markeringen gebruikt om zuiver te schieten lijkt het mij lastig om ook nog eens een keer te controleren of hij wel vlak staat. Wie heeft ervaring/tips?

 

Groet,

 

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat er geen echte tips zijn.

 

Ik heb de eerste keer de peiling in Zeeland moeten gebruiken. In de cache bij de Punt moest ik de Vuurtoren van Ouddorp aanpeilen. Dan kijk je over je gps heen en houdt je de pijltjes op de rocker en het peiltje boven de p van GPSmap 60CS tekst in elkaars verlengde richting het te peilen object.

Het waterpas houden gaat eigenlijk vanzelf. Ik denk door het gebruik van de 60CS je toch een goede feeling krijgt wat waterpas is want hij meld zich onder het lopen steeds met HOUD VLAK. Op den duur merk je vanzelf dat dit steeds minder gebeurd.

Je ontwikkeld vanzelf een "waterpas-hand".

Deze komt bij het peilen dan weer van pas.

Dus zoals het spreekwoord of was het een gezegde zegt: "Oefening baart kunst!" :crybaby:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja...

Ik denk dat ik sinterklaas maar eens lief moet aankijken.

De Recta DP6 lijkt me een geschikte kandidaat.

 

Wat is trouwens in Nederland op dit moment de afwijking tussen 'true' en 'magnetic' north?

In dienst hadden we stafkaarten waar dat gewoon op stond.

 

Enig idee?

bewerkt door rhgs
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb anders gestemd omdat je maar weer de keuze uit 1 soort compas hebt. Ja ik gebruik de electronische compas in de 76S en ik gebruik een draadcompas.

 

Maar, eerlijk is eerlijk, beide niet echt intensief. Als in de cachepapieren staat dat ik ergens 75º true moet gaan dan zoveel meter, dan doet de 76S dat gewoon voor me;) Verder heb ik het niet nodig. Ik weet dat de zon aan de ene kant opkomt en later weer aan de andere kant onder gaat. :blink:

 

livetext1.gif

 

Kruimeldief :ph34r:Ik ben in de zwevende hemel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb altijd een Recta peilkompas bij me in mijn broekzak : DP 6

Ik gebruik hem om na het invoeren van een nieuw coordinaat direct de goede richting te hebben en om als ik de cachelocatie nader eventueel vanaf een meter of 25 een peiling richting cache te maken aan de hand van de bearing die mijn gps aangeeft. Dit is heel nauwkeurig als het coord nauwkeurig is en de ontvangst bijv. op dat moment endie plaats niet.

 

Met mijn gps loop ik nooit op de pijl, maar altijd op het scherm met heading en bearing( + distance en speed): achter de cijfers aan dus.

 

Geopatra.

bewerkt door Geopatra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...