Jump to content

dolphinleap

Leden
  • Content Count

    179
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0 Neutraal

About dolphinleap

  • Rank
    Normale Poster

Previous Fields

  • GPS of Smartphone Merk / Type
    Garmin 62Csx
  • Ik gebruik mijn GPS / Smartphone sinds
    2000

Profile Information

  • Geslacht
    Man
  1. Er is in mijn ogen echter één probleem, wat te doen als je op de Noordpool staat Ruud ehm schepje en zwembroek mee? enne op de zuidpool zou ik dat kreng aan een touwtje naar beneden halen, schieten of wat dan ook. Kees
  2. Fluitje werkt best goed, toch al 26 keer op gereageerd inmiddels Kees
  3. Je zit er niet zo ver naast maar denk aan de volgende situaties. KNRM redt wandelaars was bijv. een actie waarbij de zoekactie zowel vanaf zee als land langere tijd duurde als dat het artikeltje doet vermoeden omdat men de mensen niet precies kon traceren in moeilijk toegankelijk gebied. De eerste alarmering was via GSM aan een GMK. Dit had slechter af kunnen lopen als je het volgende niet onmogelijke bedenkt. Mist en een ernstige verwonding, genoeg mensen die passeren maar je niet zien liggen. Voordat er hulp t.p. is na doorgeven van je coördinaten met je GSM (als één van die middelen niet definitief is uitgeschakeld omdat je er bovenop bent geland of in het water terecht is gekomen) en uitwisselen van coördinaten is het mogelijk niet meer nodig. Een signaalmiddel kan niet alleen uitermate handig zijn op het water maar ook in anderszins moeilijk toegankelijke gebieden. Er staan regelmatig ongevallen in de krant waarbij het slachtoffer pas veel later werd gevonden. Dus even langs de betere buitensport-, duiksport- of watersportwinkel. Kees
  4. Toevallig juist een commentaar geschreven op bijna gelijke opmerkingen op ons reddingsbrigade forum. Derhalve onverkort wat ik daar heb neergeschreven. Het basisidee bedacht door Bob Brotchie, een paramedicus uit Camebridge betreft inderdaad om in je mobiele telefoon de afkorting ICE voor een bepaald in nood te waarschuwen nummer te plaatsen. Zorg dan wel dat deze persoon dit weet en er mee instemt je ICE-partner te zijn. Zorg verder ook dat deze persoon een lijst heeft van evt. verder te waarschuwen personen, denk bijv. aan werk e.d. Zorg daarbij ook dat deze persoon gemakkelijk te bereiken is, als je een huistelefoon opgeeft van iemand die hele dagen weg is heeft dit uiteraard geen nut. Zorg dat je ICE-partner alle medische bijzonderheden van je heeft die je eventuele behandeling kunnen beinvloeden - zoals allergiën, huidige medicatie e.d.. Indien je onder de 18 jaar bent zorg dan dat je ICE-partner één van je ouders of wettige vertegenwoordigers is die namens jou een beslissing kan nemen - bijv. operaties die verschil kunnen maken tussen leven of dood. Is je ICE-partner doof type dan ICETEXT voor de naam. Uiteraard is dit concept verder uitgewerkt en is nu een stuk uitgebreider en kost centjes. Lees vooral de news page op hun site en trek dan je eigen conclusies. Hulpverlening is big business, zeker in onze westerse maatschappij waar ingespeeld wordt op de angst voor terrorisme. Voorlopig waag ik het om de meerwaarde boven veel oudere en eenvoudiger oplossingen (SOS medaillon en dog-tag) te betwijfelen. Tot op heden heb ik als lid van het nationaal telefoonteam van het RK (wat wordt ingezet bij rampen) nog geen informatie hierover gekregen. Ik wil evt. wel informeren hoe men tegenover dit initiatief staat. ICE - we call, when you can't. Kees P.S. dus zeker niet een hele serie ICE 1,2,3, enz. nummers.
  5. De Storm® All-Weather Safety Whistle wordt verkocht door duikartikelenzaken, het is de enige fluit die ook onderwater gebruikt kan worden. Waarschuwing, dit is geen speelgoed, hou oren dicht als je blaast. Is wel een groot ding, ook aardig luidruchtig zijn de pealess whistles (erwtloze fluitjes) in gebruik bij ons strandwachters, namelijk de ACME Tornado 2000 en iets kleinere FOX-40, nog handiger door het platte model en ook luidruchtig zijn de reddingvest fluitjes zoals bijv. de ACR WW-3. Ook een plastic misthoorn voor de watersport (ook in gebruik bij de strandwacht) zorgt dat je gelijk aandacht krijgt. Kees
  6. Ik wil hier een reactie aan toevoegen welke niet in het bijzonder is gericht op het geocachen doch op navigatie in het algemeen. Ongetwijfeld is een up-to-date kaart aan boord van de GPS plezierig doch zeker niet noodzakelijk. Mijn persoonlijke ervaring is dat bij enige tocht in eigen land een snelle blik in een goedkope topografisch atlas in de auto vooraf reeds voldoet. Tijdens tochten in totaal onbekend gebied, bergen alsmede op zee heb ik grote voorkeur tot het meevoeren van een papieren kaart i.p.v. een topografische ondergrond in de GPS daar deze ook werkt zonder batterijen en ook dwingt tot een meer bewuste navigatie. Mijns inziens hoort de GPS niet meer te zijn als een hulpmiddel bij navigatie waarbij ik zelf de regie voer maar dat is uiteraard ieders eigen keuze. Kees
  7. Heel veel sterkte gewenst aan de nabestaanden. Kees
  8. mogelijk heb je om te beginnen hier iets aan? Nautical GPS Waypoints Kees
  9. Met het schaamrood op mijn kaken moet ik bekennen dat ik dit draadje ook over de kop heb gezien blijkbaar. Overigens ook meest actief met APRS en JOTA. Wel druk doende met ontvangst van DSC, AIS, en weerbalonnen wat uiteraard een link heeft met het werk (kustwacht-/verkeerspost). Ook in andere hobbies (RK en reddingbrigade) ben ik met communicatie doende. Overigens staat de Condor in de auto meestal stand-by. Kees PE1RNL
  10. Inmiddels weer op paddohunt geweest bij de zuiderburen en was benieuwd of er al iets te melden was over de nieuwe paddopages?
  11. Laatste reisje op zoek naar Oost-Vlaamse paddo's, oftewel een reisje van Turkije via Mollekot en Muizehol naar de Maagd van Gent. Zeg nu zelf dit klinkt toch stuk leuker als van A naar B. Alle 4 de ANWB paddestoelen in Belgenland gelokaliseerd, laatste was: B004 in pos. N 51°17.857' E003°36.773' Alle 22 echte Oost-Vlaamse paddo's eveneens bezocht, eentje op andere kruising dan verwacht, 2 van de vervallen paddestoelen gewoon nog keurig op hun plaats, de 3e had geen hoedje meer Leg er wel een minidatabase'je van aan op m'n homepage. Happy hunting Kees
  12. Nog één originele ANWB-paddo in het belgische Oost-Vlaanderen over, komend weekend gaat ie op de foto. betreft de B004 ongeveer op - N 51°17.860' E003°36.755' Of er ook nog andere ANWB paddestoelen zijn in België t.h.v. Sluis en Hulst moet nog blijken. Overigens zijn er in Oost-Vlaanderen (O.VL.) 22 echte Belse paddestoelen neergezet waarvan er inmiddels 3 zijn komen te vervallen. Kees
  13. De NiteRider lampen zijn ook subliem, goed materiaal voor tamelijk wat geld maar z'n centjes dubbel en dwars waard. Iets voor de prof. in actie? Voor degene die het onder water zoeken, moet ook zeker de sublieme divelights maar eens bekijken, in gebruik bij o.a. de krijgsmacht in Engeland. Kees
  14. Iets later als gepland maar hier dan toch de laatste info over de paddestoelen in Belgenland. De paddestoelen zijn destijds neergezet in gezamelijk project bekostigd door de Euregio Scheldemond. Hun logo staat dan ook op de paddestoelen in het grensgebied. Er zijn in België zowel echte ANWB paddestoelen, volgens lijst genummerd B-01 enz. (gecorrigeerd in mijn eerdere bericht) en bijv. Oost Vlaamse paddestoelen, genummerd O.-VL. 1 enz. Deze nummering is veelal niet op de paddestoel zelf terug te vinden. Hoop binnenkort een lijstje en/of kaartje te kunnen plaatsen met al deze paddestoelen. Er is alle medewerking vanuit het Belgische, men is druk bezig met nieuwe fietsroutes volgens het knooppuntensysteem (routekaarten komen volgend voorjaar uit) en de paddestoelenbewegwijzering is een beetje in het vergeetboek geraakt. Dat is wel jammer want veel wegen zijn in dit gebied niet voorzien van een naamsaanduiding of andere bewegwijzering. De paddestoelen zijn kort bij de grens geplaatst, in het oosten boven het Leopoldskanaal in het Meetjesland en vallen onder Toerisme Oost-Vlaanderen en in het westen ter hoogte van Damme welke vallen onder Westtoer (Toerisme West-Vlaanderen). Ook de Toerisme Provincie Antwerpen doet mee en de bewegwijzering wordt daar gezien als aanvulling op de feitsknooppuntroutes zodat de mensen ook weten waar ze staan. Het betreft hier witte paddestoelen met groene belettering en staan aangegeven op de fietsknooppunt routekaarten. Meer info volgt spoedig. Kees
×
×
  • Create New...