Spring naar bijdragen

Hoe Bereid Jij Je Voor Op Het Lopen Van Een Multicache?


Peetee

Hoe bereiden jullie je voor op een multicachetocht?  

30 leden hebben gestemd

  1. 1. Hoe bereid jij je voor op een multicache-tocht die je voor het eerst loopt?

    • Ik draai de listing uit zonder deze verder door te lezen en ga op pad
      1
    • Ik lees thuis de listing globaal door voor ik op pad ga
      10
    • Ik lees vooraf de listing aandachtig door zodat ik goed voorbereid op pad ga
      7
    • Naast de grondige voorbereiding bij 3. lees ik ook de laaste logs goed door
      12


Aanbevolen berichten

Als ik ga cachen dan zoek ik vaak een multicache uit die door een mooi gebied is uitgezet. Ik bekijk vooraf vaak even de door collega-cachers gemaakte foto's en als die me aanspreken, dan draai ik de cache listing uit en ga verder zonder voorbereiding op pad.

 

In de weinige gevallen dat ik de laatste maanden collega-cachers tegen kwam merkte ik wel eens dat zij zich grondiger dan ik zelf op de cachetocht hadden voorbereid. Zo merkte ik wel eens dat ze ook de logs vooraf hadden doorgelezen voor clou's over de juiste verstopplek.

Ik vind het zelf vaak wel een extra uitdaging hebben om tamelijk onvoorbereid op pad te gaan om me ter plekke te laten verrassen of te (mis)leiden. Dat leidt natuurlijk ook wel eens tot een not found, maar dat lijkt mij allemaal "in the game".

 

Hoe bereiden jullie je voor op een multicache?

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sowieso zoek ik net als jij mooie gebieden uit. Maar als er waadpakken en andere GI Joe-uitrustingen mee moeten, dan is het een no-go voor mij. Wat ik zeer jammerlijk vind de laatste tijd, dat vaak tijdens mooie multi's de ervaring voor mij althans, wordt verpest door allerlei "leuke" puzzels waarvoor je bijna altijd internet moet raadplegen. Volgens mij vallen puzzels en het moeten raadplegen van andere zaken onder mysteries.

 

Het icoontje "tools required" zegt me ook niet zo veel, dan ben je alsnog verplicht je hele inboedel mee te nemen. Ik probeer altijd even uit logs te halen, welke tools men nodig heeft. En als laatste, liever een cache met minder favo's voor mij, waarbij ik heerlijk ongestoord kan wandelen, dan een cache met veel favo's waarbij de kudde cachers al staan te blaten. ;-)

bewerkt door Barry
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bereid me zo min mogelijk voor. Hooguit om te kijken of honden zijn toegestaan (als ik de hond van de buren meeneem), de wandeling door een natuurgebied gaat of dat er extra tools nodig zijn.

Zelfs de D/T en cachegrootte is voor mij vaak een verrassing. Aan de andere kant probeer ik wel te achterhalen hoe lang de multi is, zodat ik in kan schatten hoe lang ik er ongeveer mee bezig zou kunnen zijn.

Als ik zie dat het een fotocache is, print ik de listing uit. Anders lees ik de listing gewoon vanaf mijn gpsr of smartphone.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het criterium om een cache uit te zoeken is bijna altijd: multi in een natuurgebied. In de eigen regio op fietsafstand, als ik wat verder weg moet zijn en met de auto of OV ben: dichtbij het reisdoel of kort langs de route. Is er veel keus, dan kijk ik naar de cachegrootte (micro en kleiner is zo lastig zoeken) en naar het aantal favo's. Of beter gezegd, caches die er al jaren liggen en bijna geen favo's hebben staan niet hoog op de lijst.

Meestal bekijk ik de listing goed, sowieso omdat ik tekst plus hints naar Word kopieer en er daar alle overbodige zooi uithaal voordat ik een uitdraai maak. D.w.z. foto's, kaarten, invultabellen, erepodium, bedankje aan de proefloper en de toestemminggevende instantie, etc.

Zijn er WPs vooraf gegeven dan zet ik die alvast in Mapsource om vandaar naar de GPS te sturen. Achteraf gaat de gelopen track met de onderweg berekende punten weer terug naar Mapsource. Leuk om achteraf nog eens naar terug te kijken.

Logs lees ik van tevoren meestal niet, behalve wanneer er een onderhoudsicoon bij de beschrijving staat, of wanneer de cache al erg lang niet gevonden is. Dan is er soms iets mis en dat is wel handig om te weten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niks frustrerender dan een lange multi doen, met veel punten en zoeken, en dan het eind niet kunnen doen (de Cache) omdat er weet ik veel voor onbenoe,de atributen nodig blijken te zijn of inderdaad komplete algebraische hyperdim fux magnet flex dinges wat dan ook berekeningen om hem op te lossen.

:w00t2:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meestal print ik hem uit als er veel gelezen moet worden onderweg, omdat er een heel verhaal aan vast hangt. Dat vind ik erg leuk, maar leest niet makkelijk van de GPSr. Ook makkelijk om aantekeningen bij te kunnen schrijven. Bij een multi met weinig extra tekst onderweg lees ik hem wel gewoon af van de GPSr.

Van tevoren kijk ik meestal wel hoe lang hij ongeveer is en of ik iets speciaals mee moet nemen.

Van tevoren lees ik meestal geen logs. Als ik er in het veld niet uitkom kijk ik ter plekke wel eens een paar logjes terug om te kijken of er een bruikbare hint in staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit het keuzemenu van Peetee is "Ik lees vooraf de listing aandachtig door zodat ik goed voorbereid op pad ga" van toepassing op mij.

Een goede cachepagina bevat in het algemeen voldoende informatie om te weten wat mij te wachten staat.

De aantrekkelijkheid van het gebied, de te lopen afstand, de tijd die ik er globaal mee zoet ben, de terreinwaarde en de eventueel benodigde tools.

Net als Aragorn kopieer ik de pagina in Word, waarna ik alle niet relevante tekst en plaatjes verwijder.

 

Mijn voorbereiding waar Diederikus op doelt betreft o.a. het reeds thuis beantwoorden van vragen die op de pagina bij WP's worden gesteld.

Dat gaat dan bijvoorbeeld om het bepalen van een boomsoort of de tekst op een informatiebord. In combinatie met de cacheformule is dan soms de eindlocatie te bepalen.

 

Vervolgens kunnen we genieten van de wandeling zonder veel tijd te verliezen aan rekensommetjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Multi's waren mijn ding, maar sinds we honden bij ons hebben is het toch meer wandelen in een mooi gebied en dan op de smartphone kijken bij gc.com wat er zoal ligt. En tot mijn spijt moet ik constateren dat het aantal multi's erg beperkt is en dat het aantal oprapers de overhand krijgt. Een neergaande spiraal vind ik het.

Voorbereiden bijna niets en als we multi tegenkomen kun je dit prima lezen op de smartphone en de antwoorden noteren in een notitieboekje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees de cache pagina door en een aantal logs voor extra informatie.

Wanneer nodig stuur ik de cache eigenaar een mail met wat vragen of het terrein (een beetje) toegankelijk is voor een scootmobiel (en fiets)

Dat doe ik ver van te voren en dan komt de cache op mijn "to-do" lijstje voor wanneer het structureel warmer is dan 15 graden Celsius.

Tegen de tijd dat we de cache dan gaan bezoeken kijk ik of de cachebeschrijving nog is gewijzigd en wanneer die voor het laatst is gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bereid me graag goed voor doorlezen,foto's kijken wat logjes lezen, wat nemen we mee, mogen de honden mee,tassen goed inpakken alles in de GPS zetten enz. Mijn man wil zich helemaal niet voorbereiden die wil alleen onze naam in het logboekje schrijven een irritatiepuntje tussen ons!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hahaha sluit me bij je man aan ;)

 

tradi: heen rijden en zoeken. Als de onderkant van mijn zoek checklist wordt gehaald dan komt er vanzelf zo'n lees momentje. Meestal niet nodig ;) Soms eindig je onder een boom of boven een brug, soms kan je er wat mee door creatief te zijn. Idem met attributen, vaak lukt het me ter plekke wat te bedenken.

 

multies idem; hou wel van de lange wandel/fiets multies dus kilometers lang de tijd om te lezen (of niet).

 

en ja dan mis je wel eens iets, en kan ik hem niet loggen. ga er dan een keer langs op weg naar de volgende, tis dan een tradi geworden ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...