Spring naar bijdragen

Loos Alarm Om Geocache


Aanbevolen berichten

Het informeren van omwonenden kan enerzijds wellicht nuttig zijn om de kans dat het zoeken van iemand naar een cache verkeerd geïnterpreteerd wordt te verkleinen.

Aan de andere kant kan het echter het voortbestaan van de cache ook juist bedreigen.

Hoe meer mensen weten dat er ergens een cache ligt, des te groter de kans dat er ook eens een spelbreker het doosje weghaalt.

Als tweede: het zijn niet alleen omwonenden die alarm kunnen slaan om een geocache waarvan ze het bestaan niet kennen.

Als iemand die geen omwonende is hetzelfde ziet als er bij het loos alarm waarmee dit topic begon is gebeurd (een auto met buitenlands nummerbord rijdt na het plakken van een verdacht iets op een brievenbus snel weg), zal de kans groot zijn dat ook deze niet-omwonende alarm slaat.

Naar mijn mening (maar ja, wie ben ik) dienen geocaches zo veel mogelijk uit woonomgevingen weg te blijven, of op zijn minst dient de geocache dan te liggen op een plek waar je met zoeken niet zo opvalt.

Het lijkt me daarom zinvoller om in zo'n checklist een vraag op te nemen in de trand van "Zou iemand die jouw cache zoekt op de door jou gekozen plek aangezien kunnen worden voor iemand die niet-legale dingen uitvoert? Zo ja, overweeg dan je cache op een andere plek te verstoppen."

 

 

Wellicht interpreteert men mij als een pessimist als ik opmerk dat checklisten nutteloos zijn als ze niet gelezen worden en dat helaas (te) vaak het geval is.

 

Wat dat betreft sta ik telkens opnieuw paf als er weer eens iemand bij het leggen van zijn eerste cache heeft aangevinkt dat de fysieke cache geplaatst is terwijl na de publish blijkt dat de eerste zoekers naar een niet geplaatst doosje aan het zoeken zijn, gevolgd door de doodleuke opmerkingen van de legger (die dus ergens dat vinkje "ja mijn cache is fysiek geplaatst" heeft aangevinkt) "Ow, ik wist niet dat zo'n review zó snel ging"...

bewerkt door Bloodwoosj
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Was eigenlijk positief over het lijstje, maar ik vrees dat je gelijk hebt, er wordt slecht gelezen! Niet aleen hier natuurlijk. Bijvoorbeeld ook bij onze vereniging, groot plakkaat op ons infobord, durven leden nog te vragen hoe laat een toernooi begint, wat het kost etc. Een klein vinkje zie je dan natuurlijk helemaal niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat niet om een klein vinkje, maar om de hele lijst. Mijn voorstel is dat deze lijst compleet ingevuld moet worden voor je een cache mag plaatsen. Dat doet je in ieder geval beseffen dat een cache plaatsen meer is dan alleen maar een potje ergens neer te pleuren, in drie tellen de coördinaten bepalen en een listinkje maken. Ongetwijfeld zullen er dan nog leggers zijn die zich er met een jantje van leiden vanaf maken, maar ze worden er dan in ieder geval actief op gewezen wat minimaal verwacht wordt als je een cache plaatst.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Barny ziet het juist, wanneer hij zegt, dat op dit moment alleen een eerlijke, kritische manier van loggen op termijn tot resultaat zou kunnen leiden. Maar dat gebeurt niet. Mensen willen geen gezeur aan hun hoofd. Even een standaardlogje, leuk, leuk en nog eens leuk.... puntje bijschrijven en verder maar weer. Behalve Barny heeft toch niemand zin om na het loggen van een baggercache nog dagen met een CO in discussie te gaan over de inhoud van je logje.....

Die mensen die geen gezeur aan hun hoofd willen en daarom maar een onheus logje schrijven, verdienen de baggercqches die ze vinden. Wees een vent (m/v), geef je mening en sta daarvoor. Brengt de CO je bij een meterkast in zuidwest-vinexië? Log die cache, desnoods met een note of DNF en schrijf dat je het erg jammer vond dat je naar die meterkast gelokt bent, omdat je geen enkele interesse in meterkasten of vinexwijken hebt en niet kan geloven dat de CO deze plek wel bijzonder genoeg vindt om aan zijn niet-cachende vrienden, kennissen, collega's en familie aan te bevelen. Dat kan trouwens gewoon in beschaafde bewoording.

Log je met TFTC of wat voor loze kreet dan ook, schrijf je onheus of ga je de cache stilletjes voorbij zonder je ervaring te beschrijven, dan verdien je het echt om volgend weekend weer naar een vinexwijk, industrieterrein of winkelcentrum gelokt te worden. Veel plezier daarmee.

 

Wat betreft de bommelding door de micro aan de brievenbus: hier is in eerste plaats de CO verantwoordelijk voor. Kijk hem erop aan. En vervolgens iedereen die de cache logde zonder lont te ruiken (pun intended) en dat als zodanig te loggen.

 

Regels voor cachekwaliteit? Commissies? Kom op zeg, dat kan alleen door Nederlanders verzonnen worden. Het spelletje zal er niet beter op worden, ook al zouden er minder slechte caches door uitkomen. Het voldoen aan de minimale criteria zoals ze door GS gesteld en door de reviewers gehanteerd worden kunnen al frustrerend genoeg werken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kiekeboe, daar ben ik weer.

 

Gisteren had ik de behoefte om de knuppel in het hoenderhok te gooien. Het was weer een kemphanengevecht geworden.

 

Afgelopen middag een korte multi gelopen GC4BPYG

 

De aanzet van Vlindertje, Antarctia en de-fam met hun 7 punten van aandacht vond ik een goed begin en ik was al druk doende dat lijstje aan te vullen totdat ik de checklist van Ruud4D las. Daar valt weinig of niets op aan te merken. Het enige dat ik nooit heb gedaan is 200 metingen verrichten bij de eindcache, in mijn beleving volstaan enkele metingen op twee of drie dagen. Corrigeer me als ik het mis heb. En de 50 meter afstand van bruggen, spoorrails, water en drukke wegen heb ik mij ook niet altijd aan gehouden. Dan blijven er sowieso niet zoveel caches meer over, althans in de bebouwde kom.

 

Wel heb ik nog enige overwegingen die weliswaar misschien niet bijdragen aan de garantie voor een kwaliteitscache, maar voor mij wel belangrijk zijn. En dat heeft ook te maken met het feit dat ik door schade en schande minder dom ben geworden.

 

Mijn aanvullende aandachtspunten.

Geen zwakke onderdelen, dus:

Leuk, spannend of interessant verhaal op de cachelist.
WP’s sluiten aan bij het verhaal.

Eindcache het liefst bijzonder, hoe larger hoe better.

Niet teveel/weinig onderhoudsgevoelig en weinig ripgevaar, want het is voor cachers vervelend als een cache door voorgaande omstandigheden niet kan worden afgemaakt.

Zorgen dat iedereen de hele route moet lopen (utopie?), zodat men de cache optimaal kan waarderen.

Voorkomen dat de fanatieke FTF-cachers alles aan hun laars lappen. Bijvoorbeeld door startbewijs te geven of een andere vertragende factor.

De terreinbeheerder enthousiast zien te krijgen, zodat medewerking is verzekerd.

De cache laten rijpen: ik krijg steeds weer ideeën om een cache te verbeteren. Mijn twee caches die de meeste waardering krijgen hebben van idee tot publicatie een doorlooptijd gehad van ongeveer een half jaar. Niet dagelijks mee bezig, soms weken op de plank, maar geen haast omdat ik zo nodig een cache wil plaatsen.

 

En ja, nu wil ik weer eerlijk zijn, niet al mijn caches voldoen aan deze criteria. Mijn aandacht ging dikwijls naar het maken van een leuke puzzel en op de uitgezochte locatie die ik wel leuk vond en ook nog wonder boven wonder vrij was, deponeerde ik dan een petling of tupperwaredoosje. Ondanks kwaliteitsgaranties zijn die doosjes niet opgewassen tegen boeldozers/veelplegers.

 

Nog iets over de begeleiding van nieuwe cachers, waar gebeurd.

Eén van mijn vele schoonzoons kwam er achter dat ik een stiekeme hobby heb. Zijn zoektocht op internet leidde ertoe dat hij bij me kwam en zei: ik ga ook een cache maken. Leuk, heb je al een account aangemaakt? Nee, hoe moet dat dan? Maar, zei hij, ik heb wel een idee voor een leuke multi. En hij liet mij zijn Praxis-verzameling zien, waarvoor hij inmiddels € 40 had uitgegeven. Of ik hem kon helpen met wat klusjes. Workmate uitgeklapt, houtboren en ander gereedschap klaargelegd en twee uren later lagen er twee WP’s ons toe te lachen. Het zag er veelbelovend uit. Nu, drie weken later, zegt hij: ik doe het anders, het kan beter. Inmiddels heeft hij zelf 16 caches gevonden, merendeels Traditionals. Begrijpelijk, als beginnend cacher wil je snel een aantal caches vinden. De mogelijkheid wordt hem geboden, het aanbod is groot. Ik probeer hem het competitiegevoel te ontnemen, maar mag ik dat doen? Ik ben al heel blij dat hij het eergevoel heeft zelf een kwaliteitscache te willen maken. Ik hou hem in de gaten, ontzegging van het schoonvaderschap ligt op de loer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De checklist die Ruud4D heeft gemaakt en die door de reviewers wordt aanbevolen is een goed hulpmiddel om de kwaliteit van je cache te borgen. In dit draadje is één punt opgenoemd dat in die checklist niet voorkomt: het informeren van omwonenden. Als dat wordt toegevoegd, dan voldoet elke cache waar deze checklist positief is ingevuld aan het keurmerk. Het zou niet gek zijn als de reviewers zouden vragen dat de checklist bij elke nieuwe cache wordt ingevuld en bij het aanbieden moet worden bijgevoegd. Alleen al het feit dat je bewust een heel rijtje vragen moet beantwoorden zal zorgen voor een meer bewuste houding bij het plaatsen van een cache.

Wat mij betreft mag dat vervangen worden door "plaats geen cache of waypoint op een plek waar omwonenden zijn". Maar dat is een kwestie van smaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De checklist die Ruud4D heeft gemaakt en die door de reviewers wordt aanbevolen is een goed hulpmiddel om de kwaliteit van je cache te borgen. In dit draadje is één punt opgenoemd dat in die checklist niet voorkomt: het informeren van omwonenden. Als dat wordt toegevoegd, dan voldoet elke cache waar deze checklist positief is ingevuld aan het keurmerk. Het zou niet gek zijn als de reviewers zouden vragen dat de checklist bij elke nieuwe cache wordt ingevuld en bij het aanbieden moet worden bijgevoegd. Alleen al het feit dat je bewust een heel rijtje vragen moet beantwoorden zal zorgen voor een meer bewuste houding bij het plaatsen van een cache.

Blijft het bij deze link naar de checklist, dus goede bedoelingen of kunnen we er concreet iets mee doen. Bijvoorbeeld vragen om deze lijst te linken op de indexpagina van geo.nl? Betere ideeën zijn uiteraard welkom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had hem in ander topic gezet, dit is beter ;

Even ter info, omdat we het hier natuurlijk ook hebben gehad over pleurpotjes enzovoorts.

Een CO die iets doet met de kritiek ;

http://coord.info/GC48H3T

 

 

En op basis van die checklist heb ik dipensatie aangevraagd voor de afstandsregel.

Had hem al gelezen in het andere draadje, prima actie. Kleine en grote kinderen vol uitslag van brandnetels wil je niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oeps, ik las iets over brandnetels zonder te weten dat jij ook slachtoffer was van die brandhaard.

Andere cache. Zou mijn 1500ste worden. 500meter door de brandnetels. Heuphoog en met een fietsbroek aan. Auwtjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...