Spring naar bijdragen

Chez Diederikus ***


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

 

Jazeker, Frans Hals bewonder ik zeer!

 

 

Dus on topic: niet alle caches zijn met zorg bereid.

 

Yep, maar ook niet alles wat met zorg is gemaakt is lekker... Smaken verschillen!

 

Dan ben ik een zonderling. Ik vind alles wat met zorg is bereid lekker, van Vlaamse Vriet tot Heerlijk Hert en van Stijve Snert tot Vet Varken.

Maar sommige dingen zijn gewoon niet met zorg te bereiden, de basis deugt dan niet.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Rustig maar Barny. We zijn juist heel blij met deze cache al hebben we naast de pot gepist.

Beetje humor van jou, een beetje van ons.

Deze cache die de puntjesjagers een spiegel voorhoudt is toch ook bedoeld als bittere humor?

 

aan jou NF log kan ik de humor wel aanzien maar die van PN, die ik tot nu toe altijd onder de serieuze cachers schaarde nu een NM log schrijft vind ik hem meer dan onwaardig

nu word ik dus ongewild gedwongen om wat te doen vanwege het simpele feit als ik niks doe die cache als vanzelf in het argief beland

als ik dat nu eens omdraai en zijn oogappeltje de SOS cache eens boven de grond zichtbaar aan een boom hang (allemaal als grapje bedoeld natuurlijk #ZUCHT) heb ik het vermoedden dat hij als het ware ontploft.

met en totale onterechte NM log doe je het zelfde

 

Barny

 

 

 

Hmm. Het ultieme cachen kunnen we al niet definiëren. Probeer jij hier nu Humor te definiëren? Dat gaat dan zeker ook niet lukken hoor.

 

 

 

On topic.

 

1. De frustratie die ontstaat door puntjesjagers

 

- is de cache stevig en kan hij tegen een cacher die niet direct doorheeft wat de bedoeling is?---> Nee, waarom niet. (hierbij hoeft het niet om puntjesjagers te gaan hoor)

- is de cache compleet opgegaan in zijn omgeving en dus moeilijk te vinden. ---> is het dan vreemd dat de omgeving schade oploopt? Is de legger hier in eerste instantie niet verantwoordelijk voor?

- is de log niet goed genoeg? --> andere discussie

 

2. Frustratie van cachers (e.v.t. puntjesjagers) dat een cache te lang duurt of ze moeten puzzelen.

 

- puzzelen vervelend? Voor een kleine vergoeding kun je volgens mij op een forum terecht waar bij elke puzzel een coördinaat staat.

- puzzelen vervelend? werk samen met een cacher die wel van puzzelen houdt, maar graag tips voor tradi's wil. Die heb jij als puntjesjager allemaal al gedaan.

 

- Multi vervelend? loop direct naar het coördinaat. Er was pas nog een site met alle coördinaten van multi's.

 

 

 

ik heb zelf ook een cache die redelijk bewerkelijk is. Er zijn diverse cachers langsgeweest die duizenden caches gelogd hebben. Niemand heb ik gehoord over het feit dat ze er even voor moesten gaan zitten. Maar zorg dat je cache ook de moeite waard is om even voor te gaan zitten.

Dus niet 20 minuten zitten omdat je een filmkoker net niet bij kunt in een holle boom en op zoek moet naar een grijpstokapparaat.

bewerkt door @Wilbertoord
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig hoef ik humor niet de definiëren, ik weet wat humor is, voor mij dan en dat staat er ook duidelijk me de woorden in die zin “kan ik wel aanzien:)

Dat andere mensen een heel andere humor hebben weet ik natuurlijk ook, kan ik mee leven

Maar het was juist de teleurstelling dat juist PN (Antartca) zo iets op die manier doet, hij die dit forum volplempt met hoe hij het geocachen graag ziet met respect naar de CO de wens van de CO ga zo meer door, dat was eigenlijk nog wat mij het meest stak stak.

Een ieder ander (zijn er ook geweest) die een NM log schrijft schud ik meewarig mij hooft, vergeef het hun, ze weten niet beter

 

Vorige week nog bij een bewerkelijke cache geweest, eentje duidelijk met liefde gemaakt, gemaakt om de mede hobbyist op een bijzondere manier te vermaken, waarvoor je ook gaat zitten heerlijk op het bankje wat er bijgemaakt was, eentje die ook nog onder een afdakje staat zodat ik in de regen toch nog droog bleef bij het oplossen van de vraagstukken die de tradi mij stelde voordat ik het uiteindelijk het logboekje kon tekenen, gelukkig was daar de spraakzame kleijn dochter van de CO die gezellig naast me kwam zitten en hele verhalen er bij vertelde.

Dankzij haar gekwebbel kon ik wel die bank beroven dat maakte ook die cache net dat stukje meer.

In mijn ogen veel meer waard dan 100 kokers achteloos weggooit waarvan je niet meer weet welke koker (Nummer)je nu weer logt, waar je met een programmatje 100 keer de zelfde tekst plaatst die over de elke dag gaat en niet over de cache, wand de individuele cache was niet het doel van de dag de cache was het middel om aan een hoog “puntenverzameling” te komen, het is maar wat je onder “geocachen” verstaat

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2. Frustratie van cachers (e.v.t. puntjesjagers) dat een cache te lang duurt of ze moeten puzzelen.

 

- puzzelen vervelend? Voor een kleine vergoeding kun je volgens mij op een forum terecht waar bij elke puzzel een coördinaat staat.

- puzzelen vervelend? werk samen met een cacher die wel van puzzelen houdt, maar graag tips voor tradi's wil. Die heb jij als puntjesjager allemaal al gedaan.

 

- Multi vervelend? loop direct naar het coördinaat. Er was pas nog een site met alle coördinaten van multi's.

Al deze handelingen maken van een mystery of een multi in feite een tradi. Waarbij een bewerkelijke of moeilijk vindbare cache het een slechte tradi maakt in de ogen van de bezoeker die van tempo houdt. Hier hebben we precies het probleem lijkt mij: de dubbelfunctie van de cache. De cache moet twee typen bezoekers bedienen. Aan de ene kant is er het verschil in tempo van de bezoekers. Aan de andere kant is er het verschil in aantal bezoekers.

 

Dit lijkt te pleiten voor de invoering van twee typen caches. De "recreantencache" en de "puntjescache" (bij gebrek aan een beter woord).

 

Een recreant kan zonder dat dit tot frustraties leidt beide typen caches bezoeken. Als de puntjescaches hem niet bevallen, dan kan hij door een selectie op vrijwillige basis deze caches vermijden (als de co zijn cachepagina goed heeft ingevuld).

Als de puntjescacher echter een recreantencache bezoekt (terwijl hij in competitiemodus is) dan leidt dat tot wederzijdse frustraties van de legger en de cacher.

 

Wat we dus moeten zien te bereiken is dat de puntjescacher geen recreantencaches bezoekt. Dan is iedereen weer een blije appelbol.

 

De eerste vraag die daarbij opkomt is: kan de puntjescacher de recreantencache op vrijwillige basis vermijden?

Door de multi's en de mysteries te vermijden, is al het overgrote deel van het leed geleden. Dan blijven er nog de recreantentradi's over. Dat is misschien wel op te lossen als de recreantentradilegger bereid is van zijn tradi een offsetmulti te maken oid..

De hamvraag hierbij is, waarom bezoekt een puntjescacher eigenlijk een multi of een mystery? Zijn er niet genoeg tradi's? Misschien kan @Wilbertoord hier licht op werpen?

 

Als het niet lukt deze scheiding tussen recreantencache en puntjescache op vrijwillige basis aan te brengen, dan moeten we naar andere wegen kijken. Ik heb daar wel wat ideeën over, maar ik zou eerst graag wat meer inzicht krijgen in de mogelijkheid van een vrijwillige scheiding zoals hierboven beschreven. Kan iemand (bij voorkeur een puntjescacher) hier zijn visie op geven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat we dus moeten zien te bereiken is dat de puntjescacher geen recreantencaches bezoekt. Dan is iedereen weer een blije appelbol.

De eerste vraag die daarbij opkomt is: kan de puntjescacher de recreantencache op vrijwillige basis vermijden?

Door de multi's en de mysteries te vermijden, is al het overgrote deel van het leed geleden. Dan blijven er nog de recreantentradi's over. Dat is misschien wel op te lossen als de recreantentradilegger bereid is van zijn tradi een offsetmulti te maken oid..

De hamvraag hierbij is, waarom bezoekt een puntjescacher eigenlijk een multi of een mystery? Zijn er niet genoeg tradi's? Misschien kan @Wilbertoord hier licht op werpen?

 

Gokje: een puntencacher (ergens anders las ik de term boel-dozer, vond ik wel aardig bedacht!) wil een regio LEEG hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....Wat we dus moeten zien te bereiken is dat de puntjescacher geen recreantencaches bezoekt....De eerste vraag die daarbij opkomt is: kan de puntjescacher de recreantencache op vrijwillige basis vermijden?....

 

Ik ben geen puntjesjager ( eigenlijk exact het tegenovergestelde, een Multi-Mooiweer loper ) maar....

 

Misschien dat de "puntjescaches" eerder opgepakt worden, maar waarom zou een puntjesjager extra puntjes ( dus de "recreantencaches" ) "....vermijden...."? Er veranderd niets aan de ziens-wijze zoals de puntjesjager ook mysteries en multi's' oppakken. Punt = Punt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Diederikus,

 

en misschien onbedoeld geef je zeer kernachtig het grootste probleem weer.

 

" een mooie mysterie wordt een slechte tradi"

 

Daar lees ik in normale mensentaal dat de eindcache niet veel voorstelt. Naar mijn idee is de puzzel of wandeltocht een middel om het DOEL (de cache) te halen. Zoals jij het nu formuleert lijkt de cache het middel om te bewijzen dat je het doel "puzzel oplossen of wandeltocht voltooien" behaald hebt.

 

Er zijn diverse sites met wandeltochten zonder cache.

Ook zijn er ontelbare puzzelsites.

 

Zijn cachers die multi's en mysteries willen zonder leuke eindcache eigenlijk wel "echte cachers" of zijn het gewoon wandelaars die met puntjes willen bewijzen dat ze van wandelen of puzzelen houden? Zijn de multilopers en puzzelkoningen dan niet de echte puntjesjagers???

bewerkt door @Wilbertoord
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zodra een cacheowner gaat bepalen (door middel van een recreatie of puntenvlaggetje of iets dergelijks) of ik (als cacher wel te verstaan) wel of niet geschikt ben om zijn of haar cache te rapen, wordt de gang naar de biljarttafel behoorlijk bespoedigd.... Kortom, tijd om een andere hobby te gaan zoeken. Geen enkele, maar dan ook geen enkele cacher zal zich in een dergelijk merkwaardig keurslijf laten persen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad TT.

 

Daarbij wordt hier op het forum Barny afgebeeld door sommigen als de ultieme puntjesjager. Laat hij nu net in dit topic uitgebreid over een prachtige "recreantencache" uitweiden met zeer lovende teksten!

 

Dan kom je echt weer bij de kern van het verhaal. Goede restaurants krijgen goede recensies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

....Zijn cachers die multi's en mysteries willen zonder leuke eindcache eigenlijk wel "echte cachers" of zijn het gewoon wandelaars die met puntjes willen bewijzen dat ze van wandelen of puzzelen houden? Zijn de multilopers en puzzelkoningen dan niet de echte puntjesjagers???

 

Dáár kan ik ( als Multi-Mooiweer loper ) wel mijn mening over geven. Voor ons, zonder Wp/eindcache, geen wandeling! Voor ons zijn de Wp's en de eindcache DE reden voor de wandeling. Wat voor ons dan nog belangrijk is: graag veel natuur en niet te moeilijk. Na een (middag-)dag wandelen, is de eindcache, de kers op de taart. Liever een grote mooie ( zelfbouw ) box, maar een tupperware bakje mag ook, het gaat om de Multi(-belevenis = wandeling + Wp + eindcache ).

 

En....wat is een "....leuke eindcache...."? Moet die altijd gierend groot zijn, dus moeilijk te verbergen zonder schade aan de omgeving. Of juiste heel klein, met als resultaat een platgetrapte omgeving door het vele zoeken.

 

Ik denk dat de beleving van een eindcache afhankelijk is van de zoektocht er naar toe en de omgeving waarin de eindcache ligt. Een klein tupperware doosje midden op de hei, is net zo goed als een grote box in het bos en een filmrolletje in een stad/dorp.

 

En ik wil natuurlijk de zelfbouwers niet ontmoedigen: ook kleine bouwwerken kunnen groots zijn!

 

Edit:dikke vingers en iets duidelijker tekst

bewerkt door Linkalovers
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie Barny een puntjesjager noemt, heeft nooit op zijn aantallen en hier gedane uitspraken gelet. 7000 puntjes over 10 jaar tijd.... Een puntjesjager zou zich er diep voor schamen.... Barny komt er wel eerlijk voor uit, dat hij niet altijd zin heeft in lange wandelingen en daarom wel eens in zijn database kijkt om de wandeling "in te korten"... grin grin. Ook heeft onze vriend een hekel aan puzzelen maar past een dergelijke cache in zijn wandel- of gele busje schema, dan zal hij wederom niet schromen om zijn laptop even te openen en zijn "secret file" te raadplegen..... Daar kunnen we met z'n allen van alles van vinden (en gezien de reacties doen we dat ook) , maar hij gedraagt zich op dit forum als de Tyler Hamilton binnen het cacherspeloton... Hij is volstrekt eerlijk over hoe hij aan zijn puntjes is gekomen.... Misschien komt er van hem één dezer dagen ook wel zo'n prachtig boek uit.... Ik zit nu al op het puntje van mijn stoel!!! En daarna zullen alle andere bekentenissen snel volgen.... :-)

 

Overigens (off topic)... mooi onthullend boek: "De Wielermafia" van Tyler Hamilton... Een must voor elke wielerliefhebber. Wordt dus spoedig opgevolgd door "De cachersmafia" van Barny.... Waarin hij uitlegt, hoe hij caches raapt, wat hij van zijn medecachers vindt, hoe hij tot zijn daden is gekomen, dat geld een minimale rol heeft gespeeld, dat de vrouwen binnen het cacherspeloton, die hem als groupies omringden hem tot bepaalde daden hebben aangezet etc. etc. Barny, jongen, als er een pakkend voorwoord geschreven moet worden, dan laat je het maar weten!!! Ik houd mijn pen vast nat....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Diederikus,

 

en misschien onbedoeld geef je zeer kernachtig het grootste probleem weer.

 

" een mooie mysterie wordt een slechte tradi"

 

Daar lees ik in normale mensentaal dat de eindcache niet veel voorstelt. Naar mijn idee is de puzzel of wandeltocht een middel om het DOEL (de cache) te halen. Zoals jij het nu formuleert lijkt de cache het middel om te bewijzen dat je het doel "puzzel oplossen of wandeltocht voltooien" behaald hebt.

Ik bedoelde (en formuleerde) het anders. Maar ik zie nu dat ik met mijn bedoeling de plank missloeg, dus het heeft nu niet zoveel zin meer dat alsnog uit te leggen. De hamvraag is: waarom vermijdt je geen multi's en mysteries?

Er zijn diverse sites met wandeltochten zonder cache.

Ook zijn er ontelbare puzzelsites.

 

Zijn cachers die multi's en mysteries willen zonder leuke eindcache eigenlijk wel "echte cachers" of zijn het gewoon wandelaars die met puntjes willen bewijzen dat ze van wandelen of puzzelen houden? Zijn de multilopers en puzzelkoningen dan niet de echte puntjesjagers???

Dat is een interessante visie. De allereerste cache was volgens mij geen multi en geen mystery. Dat is een eigen vondst van iemand geweest. Misschien klopt zelfs het hele beeld van de puntjesjager niet. Uiteindelijk is dat slechts een karikatuur die hier op dit forum door een aantal mensen is neergezet en die eindeloos herhaald wordt. Vandaar ook mijn vragen. Hoe zit het eigenlijk echt? Denken vanuit karikaturen helpt dan niet erg. Maar misschien is dit meer iets voor een ander draadje.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Puntjesjagers is inmiddels een bejaard begrip. Ik hanteer momenteel de termen boeldozers en veelplegers.

 

7.000 Caches in 10 jaar tijd is inderdaad niks, dat is 10 jaar lang slechts 2 caches per dag.

 

Overigens heb ik een cache gemaakt waar iedereen iets van zijn hobby's kan terugvinden. Het begint als een mysterie met aardig wat huiswerk voor degenen die niet de benodigde kennis paraat hebben. Vervolgens volgt er een prachtige wandeling over glooiende heidevelden met slechts 2 WP's zodat er alle tijd is om van de omgeving te genieten. En voor degenen die dit allemaal een beetje teveel van het goede/slechte vinden kunnen de eindcoördinaten ongetwijfeld ergens op internet worden gevonden.

 

Een tweede van dat soort is in voorbereiding en zal hopelijk nog voor het einde van dit jaar verschijnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...