Spring naar bijdragen

Ouwe Stompen


Aanbevolen berichten

Hallo all,

 

Zo jammer dat niemand weet waardoor een Ouwe stompen event is ontstaan...

 

Ook zo jammer dat mensen onder een andere naam een draadje starten.

 

Wolven heb je overal.

bewerkt door keske27
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hoewel ik niet, zoals de oude stompen, bekend ben met de oorsprong van het woord "lamballen", geloof ik toch dat de inwijding in de term door Odlaniger bij mij niet op dorre grond is gevallen. Daarom heb ik vanavond eerst maar eens een paar uur lang alle opgekomen geestigheden en spitsvondige antwoorden naar de prullenbak verwezen. Als hatelijkheid de boventoon voert, vloeit de humor als vanzelf. Maar de post van Vlindertje interpreteer ik toch als een soort uitgestoken hand. Om een dergelijke geste af te wijzen zou ik als een gemiste kans beschouwen.

 

En hoewel de indeling in kasten van deelnemers die een liefhebberij beoefenen die pas gisteren is uitgevonden mij nogal prematuur toeschijnt, moet ik toch eerlijk bekennen dat ik normaal gesproken mensen met een grotere anciënniteit met meer terughoudendheid en respect benader. De reden dat ik dat hier niet doe is dat degenen op dit forum die hun waardering voor het rijke verleden uitdragen ook degenen blijken te zijn die een groot deel van de huidige cachersgemeenschap met minachting en bijpassende denigrerende opmerkingen tegemoet treden. Naar mijn overtuiging diskwalificeren zij daarmee zichzelf en derhalve acht ik mij niet gebonden aan een terughoudende benadering. Menige discussie op dit forum verwordt op deze manier al gauw tot een wedstrijd vér-plassen, een bezigheid waartoe trouwens vooral de mannelijke leden van dit forum zich maar al te makkelijk laten uitnodigen.

 

Bij het nalezen van de posts van Vlindertje die door anderen "goed" zijn bevonden viel mij reeds op dat wij eigenlijk over heel veel dingen hetzelfde denken. Als hij zichzelf ertoe kan zetten ouwe stompen, nieuwe stompen, medium stompen, orthodoxen, zebradoxen en puntjesjagers met gelijk respect te behandelen dan zal hij aan mij in veel gevallen zeker een medestander hebben.

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet zo goed waarom dit draadje is gestart. De mening van Vlinder is bekend; iedereen die het spelletje niet op zijn manier speelt is geen cacher, en waar ze naar zoeken zijn ook geen caches. Of staat vlinder ineens open voor manieren van cachen die afwijken van het spelletje zoals het ooit is bedoeld?

 

Daarnaast lach ik me regelmatig de bulten hoe serieus men het spelletje hier soms neemt. Wat maakt het uit dat iemand er lol aan heeft 50 kokertjes op een dag te rapen, wat maakt het uit dat iemand caches logt die hij/zij niet echt gevonden heeft, wat maakt het uit dat iemand met gekregen eindcoords rechtstreeks op een eindlocatie afloopt. Hier en daar trek ik een wenkbrauw op, maar als iemand anders er plezier aan beleeft om het spel op deze manier te spelen, wat zal mij dat dan een zorg zijn.

 

Vervuilen van de database? Met een beetje zoeken kan je nog steeds vrij simpel de leuke (multi)caches er uit sorteren. En was het Vlinder niet die hier eens verkondigde dat de voorbereiding al heel veel voorpret opleverde? Die voorpret beleef ik ook door op GC te speuren naar leuke caches. En als ik eentje gevonden heb, kijk ik ook even wat er nog in de buurt ligt wat ik gelijk mee kan pikken. Ik heb heel veel plezier beleefd aan de op slot-serie in en rond Zwolle, een trailtje tradi's deels in een woonwijk maar mijns inziens zeer de moeite waard. Elke cache was zeer vernuftig gemaakt waar ongetwijfeld veel tijd aan is besteed. Is dit niet je ding, sla je dit toch gewoon over.

 

Ik speel het spelletje op mijn eigen manier. Het liefste loop ik een mooie multi door een prachtig natuurgebied, maar ik schaam me er ook niet voor om een simpele tradi te loggen die toevallig op de route ligt. En als ik op een zondag twee uurtjes over heb, zoek ik nog wat opgeloste mysties welke soms leuk uitpakken en soms tegenvallen qua cache. Maar ook als de cache zelf tegenvalt, ben ik toch even lekker op pad geweest.

 

De statistieken vind ik leuk om bij te houden, maar ik hoef echt niet elke cache in de buurt te vinden. Ik heb inmiddels enige aversie tegen tuincaches, maar als iemand anders daar wel gelukkig mee is, prima!

 

Kortom, het is geen wedstrijd dus waar maak je je druk om. Laat iedereen lekker doen wat ie zelf leuk vind. Ook de hopmanfamilie uit een eerdere posting van Vlinder heeft die dag ongetwijfeld veel plezier beleefd aan hun manier van cachen. Niks mis mee toch? Ieder zijn/haar ding.

  • Top! 5
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we in ieder geval vaststellen, dat een aantal mensen de moeite heeft genomen om inhoudelijk op het verhaal van Vlindertje in te gaan. Zij vertellen waarom zij zich wel of geen oude stomp voelen en hoe zij tot het geocachen zijn gekomen en waarom juist op welk tijdstip. Persoonlijk vermoed ik dat Vlindertje zijn bijdrage heeft geplaatst om wat bloed te laten stromen door dit wegkwijnende forum en als dat zo is, dan kan ik dat wel waarderen. Hij weet natuurlijk ook wel, dat hij zijn gelijk hier niet zal halen, alhoewel ik wél begrijp wat hij bedoelt.... De geschiedenis kan echter niet teruggedraaid worden en dat begrijpt híj nu juist niet. Dat wil niet zeggen, dat je er niet over mag vertellen. Als ik Maarten van Rossum 's avonds bij Pauw en Witteman hoor vertellen over de koningen Willem 1, Willem 2 en Willem 3, dan is dat prachtig.... maar niemand wil ze terug..... En als Vlinder ons zo over het "oude geocaching" vertelt, zonder dat verhaal als ultieme waarheid te propageren, dan kunnen het mooie bijdragen zijn.

 

Het is leuk om te lezen hoe mensen of hele familie's als @de-fam @hidde @odlaniger en ook ikzelf vertellen over hoe zij tot het geocachen zijn gekomen en wat het voor hen betekent. Geen geloofsbelijdenis, maar gewoon een nuchter verhaal, waarin we ons allemaal wel een beetje kunnen herkennen.

 

En op basis van dit soort verhalen komt het vanzelf wel weer tot een discussie over details, ook al weten we dat we allemaal anders zijn en de motieven om er op uit te trekken om een doosje te zoeken voor ons allemaal kunnen verschillen.

 

Nogmaals als @Vlindertje met zijn bijdrage heeft getracht deze verhalen aan ons te ontlokken, dan mag hij blijven.... met of zonder borsten, met of zonder baard.... want één ding is zeker. Gezien het lage aantal mensen dat structureel een bijdrage levert hier zou het forum spoedig een stille dood sterven. Mede door zijn bijdragen trekt hij de zaak telkens net weer uit het graf..... Prima!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk is dit gehele draadje stom geneuzel over oude en nieuwe stompen. Wij zijn in 2010 begonnen met geocachen, nadat we er op vakantie over gehoord hadden. Daarvoor deden we aan letterboxen. Hadden wij in 2006 ( of welk ander jaar dan ook) over geocachen gehoord, dan waren we er toen mee begonnen. Wij houden namelijk van wandelen en fietsen, en kiezen daar nu dus caches voor uit. De ene keer resulteert dat in een mooie multi, een andere keer via een wandeling of fietsroute in meerdere traditionals. De laatste tijd willen we nog wel eens na het lopen van een multi, op de terugweg naar huis, stoppen bij een traditional, parkeren de auto en schrijven, na heel even gezocht te hebben, onze naam in het logboekje. Na een keer of twee à drie dit gedaan te hebben, kijken we elkaar dan aan en komen tot de conclusie dat dat niet onze hobby is, en rijden vervolgens direct door naar huis.

 

Maar mensen die dit wel leuk vinden: Veel plezier!!

Wij houden niet echt van puzzelen, maar voor wie daar wel van houdt: Veel Plezier!!

 

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dan gaat het enkel over mijn mening van cachen.

 

Mijn mening over oude stompen: Ze vinden het jammer dat de hobby die zij zo leuk vinden, door vele mensen leuk wordt gevonden. Ze wilden liever dat er nog maar een handje vol cachers waren. Ons kent ons, etc. Waarschijnlijk was de begintijd van geoaching ook heel anders dan nu, maar om dan alleen maar af te gaan zitten geven op andersdenkenden en op mensen die het geocachen op een andere manier beleven? In één woord: belachelijk.

 

Wat mij dan overigens wel weer verbaasd: het is een hobby. Mocht ik mij ooit gaan ergeren aan vele andere cachers of caches, dan zal dat waarschijnlijk wel mijn laatste ervaring zijn: een hobby moet mij plezier opleveren en geen ergernis, dan zoek ik dus wel iets anders waar ik plezier en voldoening uit kan halen.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik volg regelmatig het forum en blijf me verbazen over de dingen die ik af en toe lees en de irritaties die soms over en weer gaan. De hele discussie rond zuurtjes powertrail destijds gevolgd.

Volgens mij ging het niet zozeer of het mogelijk was een trail te leggen, maar veel meer over het feit dat je, ondanks dat het een trail is, veel verschillende vormen van caches kan plaatsen.

Zuurtje heeft dat destijd in mijn beleving fanatastisch gedaan wat een hoop inspiratie heeft gegeven.

Dan lees ik weer dat vlinder geowolf schijnt te zijn.. en nu ineens een man? zo zie je maar.. weer op het verkeerde been gezet... en zo heb ik inmiddels helder dat er meerdere dubbele accounts zijn.. maar goed..ben dan ook geen oude stomp, maar een newby.. o nee.. dat heet jonge stomp.. benieuwd wanneer deze jonge stomp zich oude stomp mag noemen.. maar of dat nou een eretitel is weet ik niet hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zijn in 2007 begonnen met cachen. Tijdens een vakantie in Sellingen zochten onze kinderen een activiteit. Onze zoon uit Australië had al eerder gegeocached en introduceerde ons in het spel. In de bibliotheek van Ter Apel was Internet, waar we printjes maakten van de cachebeschrijvingen. Er lagen toen al aardig wat caches in de omgeving van Sellingen.

Toen we thuis kwamen, in Ten Boer, bleek er in een straal van zo'n 15 km geen enkele cache te vinden, terwijl de gemeente Ten Boer zoveel leuke plekjes heeft. We hebben toen het plan gemaakt om in ieder dorp van de gemeente één cache te leggen. Dat is ongeveer gelukt. We genieten nog steeds van de logjes die binnenkomen, waaruit blijkt dat men op interessante plekken is gekomen die men anders voorbijgereden zou zijn. De logjes van mensen die zelfs niet instaat zijn een twitter lengte van 140 tekens te halen en het na vier tekens al genoeg vinden, laten we voor wat ze zijn.

Zelf zijn we niet erg fanatiek geworden in het zoeken van caches. Vooral tijdens vakanties vinden we het een leuke methode om de omgeving te leren kennen, omdat het juiste de plaatselijke bevolking is die je mooie plekjes laat zien die niet in de toeristengidsjes staan. Echt avontuurlijk vonden we het cachen in Australië, waar je nog echt in de wildernis terechtkomt, met hier en daar maar eens in de paar 100km een cache.

Een beetje teleurgesteld waren we tijdens een bezoek aan onze dochter in Sumatra, dat we daar helemaal niet konden geocachen, omdat het fenomeen geocachen daar nog nauwelijks bekend was. Op heel Sumatra lagen maar 3 gecoaches. Om het geocachen daar wat te bevorderen hebben we bij een spannende vulkaan een Earthcache gemaakt. Een doosje onderhouden op die afstand zat er niet in.

We voelen ons niet thuis in de categorie oude stompen en ook voelen we ons geen jonge stompen. Ik vermoed dat dat is, omdat dat een te Nederlandse naam is, waar wij geocachen vooral als een Internationaal spel zien.

bewerkt door wirholt
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uiteindelijk zijn wij (de forum bezoekers) het allemaal grotendeels wel met elkaar eens, iedereen moet maar doen wat hij of zij leuk vind.

De een gebruikt het cachen voor een aardige tijdsbesteding in de natuur, en heeft aan 1 found een weldadig gevoel.

De ander gebruikt het cachen voor een fysieke uitdaging, geen cache kan te zwaar, te moeilijk, te hoog zijn, krijgt daar zijn adrenaline kick van

De ander vind het heerlijk om uren achter elkaar achter google te zitten, alle virtuele valkuilen te omzeilen om uiteindelijk een groene yabadabadoe bericht op zijn scherm te krijgen, en dan misschien ooit eens de koker als bewijs van “goed gedrag” te graaien

Ook vinden enkele het prachtig om als eerste bij een cache te zijn, een feestje daar te vieren

De ander vind het heerlijk om hele dagen in de auto of op de fiets elke 200 meter af te stappen om in een koker hun stempel te zetten

De ander kan er uren mee bezig zijn om hun statistieken en ranglijsten bij te werken, kijken hoeveel ze nog moeten loggen om een tree “hoger” te komen

 

Elke combinatie is natuurlijk ook mogelijk

 

Iedereen moet maar lekker doen wat men leuk vind

 

Totdat!

 

Een ander het anders doen dan je gewend ben, anders dan dat jij het leuk vind

Een ander geen lange wandelingen door de natuur maakt

Een ander geen moeilijke, zware of hoog gelegen graait zoals jij dat het liefst doet

Een ander niet uren achter Google wil gaan zitten, niet in virtuele valkuilen wil trappen

Een ander het helemaal niets uitmaakt of hij als 1ste of 400ste bij een cache is

Een ander helemaal geen zin heb om elke keer uit of af te stappen of nummertjes totaal niet belangrijk vinden

Dan is die ander plots oneerbiedig tegenover een cacheeigenaar, een spelbreker, valsspeler of geen geocacher en moet die ander maar een andere hobby zoeken

 

Ook daar zijn wij de forum bezoekers het grotendeels mee eens.

 

Totaal niets veranderd, de oude stompen vonden dat de nieuwe stompen ook

 

Het eerste event waar ik bij was, daar was ook een multycache bij verzonnen, die geen puntje opleverde,

Er was een jonge jongen die deed die multy op de fiets, het commentaar wat ik toen al hoorde. Hij was een valsspeler dat was geen manier dat was geen (echte) geocacher…………

 

Barny

bewerkt door barny
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In alle bijdrages tot nu toe mis ik de cachebouwer, en dat ben ik.

Cacher sinds 2001, slechts 400 founds.

 

Mijn plezier haal ik vooral uit het bedenken, bouwen en onderhouden van bijzondere caches.

Inmiddels ben ik aan de derde generatie toe; 10 jaar geleden Birds (de echte ouwe stompen kennen hem nog wel), jaren later een Waardeloos nachtavontuur en sinds een paar jaar (door gezondheidsproblemen) slechts SOS en X.

Het maakt mij niet uit of je ouwe of nieuwe stomp bent, het maakt me ook niet uit of je oprapers zoekt, lange multies loopt, naar events gaat, enz.

 

Jij als cacher wordt voor mij pas interessant als je een van mijn caches gaat lopen.

Daar voel ik me een soort gastheer, die zijn gasten verwent.

Ik probeer mijn routes in topconditie te houden.

Eenmaal op pad help ik je graag een handje om aan het einde van de wandeling de cache te vinden (dit wordt mij door bepaalde ouwe stompen kwalijk genomen).

Soms sta ik zelfs aan de start van een van mijn caches met koffie en stroopwafels.

In een ver verleden heb ik honderden hopeloze nachtelijke zoekers telefonisch te woord gestaan.

 

En hier kom ik gelijk bij mijn enige ergernis: wildloggers, databaseloggers of hoe je ze wilt noemen.

Ik heb geen enkel probleem met loggen vanuit een CC databsae, zolang je bij mijn caches wegblijft!

Ik ervaar het oprapen van het eindpunt van een mooie route, zonder de route en de waypoints te doen, als een enorme belediging.

Er zijn genoeg trails en oprapers om snel en veel te willen scoren; blijf weg bij de multies.

 

Als dank krijg ik logs die nergens op slaan (want de route is niet gelopen) en onnodige slijtage en het bijbehorende onderhoud door wildloggers.

Ieder speelt het spelletje op zijn eigen manier, maar wel graag met respect naar de maker en zijn creaties.

Happy hunting!

Antarctica

  • Top! 6
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  1. Boeit het onderwerp je niet of vind je het onzin, reageer dan niet of geef aan waarom je het onzin vindt. Volstaan met de opmerking dat je het onzin vindt voegt niets toe en de mening op zich boeit werkelijk niemand.
  2. Een discussie is opgebouwd uit meningen, stellingen, redeneringen en argumenten. Ben je het niet met iets of iemand eens, maar ontbreken de juiste argumenten, verlaag je dan niet tot persoonlijke aanvallen. Beledigingen zijn de argumenten van mensen die geen argumenten hebben.
  3. Trek een schoen niet te snel aan, ook al past ie prima. Als het goed is zijn opmerkingen, hoe confronterend ook, niet persoonlijk bedoeld.
  4. Blijf bij het onderwerp, al is dat bij zo'n brede insteek haast ondoenlijk. Zijsprongen en spitsvondige humor zijn verfrissend, maar ga niet lamballen om te lamballen.
  5. Spreek personen, die zich niet aan bovenstaande regels houden, hier netjes op aan. Dat is beter dan een draadje laten ontsporen/opschonen/sluiten.

 

Is het een handreiking Vlinder? Is het om daadwerkelijk een mooie bijdrage te leveren aan dit forum, of moet de aap nog uit de mouw komen of was het een wolf in schaapskleren?

Want punt 1, 2, 3, 4 en 5 overtreed jij namelijk geregeld. Dus wie ben jij om ons allen nu regels op te leggen of komt dit voort uit regel 6, een ouwe stomp heeft altijd gelijk of wil het in ieder geval krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn verhaal begint feitelijk een paar jaar geleden toen ik 50 werd. Dat is het moment bij uitstek om je te storten op het uitleven van je midlife crisis. Daar ik toen al 25 jaar zeer gelukkig getrouwd was ben ik als hobby geologie gaan doen. Iets waar ik altijd al meer van heb willen weten. Met geologie ga je regelmatig op excursie in de diverse "gebergten" rondom Nederland. Toen wij twee jaar geleden op excursie waren in het Eifelgebergte bleek dat ik gepasseerd werd door een 76-jarige man met een hartkwaal. Ik kon hem met geen mogelijkheid bijbenen! Dat gaf natuurlijk te denken, en toen ik weer thuis was ben ik een Coopertest gaan doen. Daaruit bleek dat ik voor een 86-jarige een heel erg slechte conditie had. . . Aangezien ik de excursies in de natuur heerlijk vond besloot ik er iets aan te gaan doen. Ik ben toen eerst maar eens 27 kilo afgevallen en ik ben gaan Nordic walken. Bezigheden waarvan het de beoefenaars niet kan schelen dat ze er carambalig mee uitzien hebben voor mij altijd een bijzondere charme gehad.

 

Iedere week Nordiccen wij met een groep in een heel behoorlijk tempo en mijn conditie is daardoor enorm verbeterd. Ik loop nu moeiteloos tochten van 22 km. Hierdoor kwam ik natuurlijk veel meer buiten en inmiddels begon ik duidelijke verslavingsverschijnselen te vertonen "aan de natuur". Maar als ik alleen erop uit ging dan had ik er last van dat mijn geest eigenlijk altijd met iets bezig moet zijn. In eerste instantie heb ik een cursus "vogelen" en een cursus "paddenstoelenherkenning" gevolgd om dit te ondervangen, maar dat was toch nog niet helemaal bevredigend. Toen ik op internet het geocachen ontdekte was het gelijk duidelijk dat ik hier wel eens de oplossing zou kunnen hebben. Het hoge carambaligheidsgehalte sprak mij meteen aan.

 

Ik geocache nu sinds oktober en ik ben ieder weekend buiten te vinden. Weer of geen weer. Ik hou vooral van lange en moeilijke multi's in de natuur waar je een paar weken over doet (Antarctica gebruikte hiervoor de term "slowcaching"). In zo'n periode bouw je min of meer een relatie op met de co. Door logjes, e-mails en soms contact in het veld. Het zal wel duidelijk zijn dat ik logjes schrijven erg leuk vind. Een multi zie ik als een soort goedmoedige strijd tussen de legger en de zoeker. De legger probeert je beentje te lichten en jij probeert de valstrikken te vermijden. De verschillende manieren waarop je eigen geest steeds weer het grootste probleem blijkt te zijn vind ik bijzonder interessant.

 

Of ik een "blijvertje" zal blijken te zijn, ik heb werkelijk nog geen idee. Er zijn natuurlijk "hogere bezigheden" die de oorzaak zijn van mijn geocaching en die zullen altijd prevaleren. Vanaf dag één had ik het gevoel met geocaching: wat een brlliant idee, maar er ontbreekt nog iets! Ik hoop erachter te komen wat dat iets precies is. Ik heb wel eens een balletje opgegooid op dit forum, maar de discussies over filmrolkokertjes en puntjesjagers lieten geen ruimte voor reflectie. Het idee dat geocaching vanaf dag één de perfecte vorm zou hebben is voor mij volstrekt onrealistisch. Een zebradox ben ik altijd al geweest.

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hier kom ik gelijk bij mijn enige ergernis: wildloggers, databaseloggers of hoe je ze wilt noemen.

Ik heb geen enkel probleem met loggen vanuit een CC database, zolang je bij mijn caches wegblijft!

Ik ervaar het oprapen van het eindpunt van een mooie route, zonder de route en de waypoints te doen, als een enorme belediging.

 

Volkomen begrijpelijk!

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

...........En hier kom ik gelijk bij mijn enige ergernis: wildloggers, databaseloggers of hoe je ze wilt noemen.

Ik heb geen enkel probleem met loggen vanuit een CC databsae, zolang je bij mijn caches wegblijft!

Ik ervaar het oprapen van het eindpunt van een mooie route, zonder de route en de waypoints te doen, als een enorme belediging.

Er zijn genoeg trails en oprapers om snel en veel te willen scoren; blijf weg bij de multies.

 

Antarctica

Al dan niet toevallig heb ik gisteren zitten brainstormen met iemand hoe ik een cache wildlogproef kan maken. En ik denk er serieus over om mijn volgende cache pas te laten publiceren wanneer hij bestand is tegen personen die eigenlijk helemaal niet houden van geocachen, maar slechts verlekkerd kijken naar hun naam in het boekje. Mensen die met doldwaze argumenten proberen recht te praten wat krom is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...