Spring naar bijdragen

Ouwe Stompen


Aanbevolen berichten

Er zijn veel soorten geocachers, maar in dit verband onderscheid ik er twee: de bèta- en de alphacachers. De statistici en de romantici.

 

Daar wil ik als echte beta bezwaar tegen maken!

Statistiek is in de betawereld zelden een doel op zich, maar een middel om de betrouwbaarheid van je beweringen te staven ... zoiets als een cacheplek inmeten en daarbij je GPS enkele honderden metingen laten middelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Hmmm ... na mijn constatering dat het tweestromenland geen kwestie is van anciënniteit (dienstjaren) maar van mentaliteit is het juist de tweedeling romantici <-> statistici die tot mijn verbeelding spreekt en tot nieuwe inzichten heeft geleid.

 

Alfa en bèta denken ... intuïtief/emotioneel versus rationeel/cijfermatig. Wijzen van wereldbeschouwing (hanteerbaar maken van de realiteit - meten is weten), die je ook terugvindt in een spel als geocaching. Ook voor de 'statistici' zijn de grafieken (en statsbanners), naast een doel op zich, vooral een bewijs voor wat ze hebben uitgespookt.

 

Overigens wil ik ook de Gamma-cachers onderscheiden: de knutselaars die veel werk maken van een cachebehuizing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Statistieken zeggen me niets in verband met geocaching. Dat zou mij dus een romanticus maken. Mijn vrouw komt niet meer bij van het lachen. . .

Ik vertel mijn vrouw niet eens dat ik een romanticus ben, ze hoeft niet alles te weten.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uitgenodigd door onze beide zoons die al aan geocaching deden, in 2011 voor het eerst samen een multi gelopen en meteen verkocht.

Meteen een Dakota 20 aangeschaft en onlangs nog een 2e, omdat mevrouw Dagwacht zelf ook actief wil meedoen.

Nadat we meerdere honderden caches hadden gevonden, zijn we zelf ook caches gaan leggen. Op dit moment staat de teller op 10 stuks.

Geïnspireerd door cachers als WiGe en de Wijntjes, proberen we caches te maken die de moeite waard zijn (tot de verbeelding spreken).

 

Het is ons opgevallen dat de waardering voor een cache vaak hoog is als naast een leuke puzzel of multi, ook de eindcache van een behoorlijk niveau is.

Ik knutsel graag en mede daardoor is het percentage favorieten voor onze caches vrij hoog.

De werkzaamheden voor onze volgende zijn in volle gang.

 

Vorig jaar hebben we op het punt gestaan al onze caches te archiveren na een bombardement van copy-paste logs.

Gelukkig blijken deze cachers nog steeds in de minderheid te zijn en we hopen dat dit ook zo blijft.

De caches zijn er niet alleen tot meerdere eer en glorie van de puntenjagers, al denken zij daar kennelijk anders over.

bewerkt door Dagwacht
  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels heb ik de indruk dat off-topic posten in dit draadje oogluikend wordt toegestaan, zolang de hatelijkheden achterwege blijven en ik niet zit te lamballen, hetgeen bij sommigen in het verkeerde keelgat, je komt me de strot uit, schiet.

 

Dus een nieuwe overpeinzing. Vorige week kwam ik mijn echtgenote toevallig tegen in huis (groot huis) en ik begon te zeuren over RTL4. Zichzelf continu herhalen, weinig originaliteit. En ik was van mening dat met enig creatief vermogen originaliteit toch mogelijk moest zijn. Vanavond werd mijn mening bevestigd. BNN presenteerde de Golden Oldies. Ik heb niet alles gezien, maar oude mensen een dag laten beleven waar ze tot hun vertrek naar andere oorden met veel vreugde aan zullen terugdenken, dat vind ik uniek.

 

Ook bij geocachen vallen we in herhaling. We moeten niet allemaal de drang hebben om caches te maken. We moeten de drang hebben iets moois en origineels te maken. Graag zou ik caches maken die uniek zijn, maar dat valt niet mee. Ik ga mij bezinnen.

 

On-topic: ouwe en jonge stompen, kokerrapers, alfa bèta gamma delta praxis cachers. Maakt niet zoveel uit, alles begint bij de cachecreateur. Wie onkruid zaait zal natte rolletjes oogsten. Wie wit zaad zaait, zal lof oogsten.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat Vlindertje de vette knipoog heeft herkend.

 

Echter de beide bijdragen waren zeker wel bedoeld als kernwaarden van het "oude stompen" vs "jonge stompen" strijdtoneel.

 

 

Oude stompen menen met veel tekst te kunnen uitleggen waarom het vroeger zo goed was.

 

Jonge stompen zien daar vooral veel zelfverheerlijking in.

 

 

Alsof Johan Cruijff aan Messie uitlegd dat het logisch is dat hij nu zo goed lijkt, omdat de rest van de voetballers niet meer zo goed zijn als vroeger... En dat Messie dus eigenlijk helemaal niet zo goed is. En dat dat komt omdat er nu gewoon veel meer voetballers zijn dan vroeger...

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja,

 

ik snap niet zo goed wat het verschil is tussen iemand die 17.000 caches gevonden heeft en iemand die er 17 gevonden heeft. Ze doen hetzelfde spelletje.

 

Een leuke cache is een leuke cache. Een leuk event is een leuk event. Natuurlijk heeft de persoon met 17.000 caches wat meer verhalen. Maar die komen bij de persoon niet net begint vanzelf. Ik ben vrij vlot na mijn start als Cacher al naar een event geweest. Dat was top. Niet voor de wandeltocht (hoewel het leuk was om met 18 man door het bos te banjeren), nee, de verhalen en het uitwisselen van ideetjes e.d. maakte het echt leuk.

 

En wat is er mis met telefooncachers? Ik cache nog vaak met mijn Sony Ericcson. Niet alleen omdat het kan. Maar omdat ik dan geen pockets hoef te downloaden. Allemaal tijdverlies. Mijn app is altijd up to date. Mijn dakota gebruik ik vooral in het buitenland i.v.m. de kosten van buitenlands internet. En als ik teveel afwijking krijg op mijn gps op de telefoon pak ik hem erbij (want wel altijd op zak natuurlijk) om te kijken wat de afwijking precies is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja,

 

ik snap niet zo goed wat het verschil is tussen iemand die 17.000 caches gevonden heeft en iemand die er 17 gevonden heeft. Ze doen hetzelfde spelletje.

 

 

Juist en dat is nu het verschil tussen Ouwe Stompen en nieuwe cachers.

 

Er is dus niet veel veranderd....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja,

 

ik snap niet zo goed wat het verschil is tussen iemand die 17.000 caches gevonden heeft en iemand die er 17 gevonden heeft. Ze doen hetzelfde spelletje.

 

Het verschil is 16.983 caches.

Dit draadje gaat over de transformatie van het idee dat het stomplevel bepalend is voor de kwaliteit van de beledigingen tot het inzicht dat het mentaliteitsverschil de oorzaak is van wederzijds onbegrip. Het maakt dus niet meer uit hoe stomp je bent. Vroeger had je trouwens geen oude stompen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...