Spring naar bijdragen

Ouwe Stompen


Aanbevolen berichten

"Heb je ooit een cache ontmaagd die er al een week lag. Had je ooit 11 caches gevonden en daarmee 10% van het complete Nederlandse bestand. Lag, toen je begon met cachen, de dichtstbijzijnde cache op ruim 25 kilometer. Ben je 9 november 2008 op de Kwakel geweest. Trof je bij het openen van de cache gegarandeerd geen travelbug of geocoin aan. Ben je op een event geweest dat alleen het event was en geen berg stippen. Kende je van alle Nederlandse cachers wel de voornaam. Ken je de betekenis en oorsprong van de term lamballen. Ben je gewend om ook voor een traditional een aantal kilometer te wandelen en daar ook gewoon een echte doos aan te treffen. Keek je als je een cache niet kon vinden, thuisgekomen op de spoilerwebsite van de Megaheks. Is je eerste geplaatste cache geapproved door Erik88l-r of Yotian Soldier. Dan ben je een Ouwe Stomp."

 

Bovenstaande tekst is de aankondiging van het Tweede Ouwe Stompen Event (9-11-2011). Persoonlijk kan ik (bijna) alle vragen met 'ja' beantwoorden. Verreweg de meeste cachers kunnen dat niet. Dat maakt mij echter niet beter of slechter dan Jonge Stompen. Het is geen verdienste. Ik heb er geen andere 'prestatie' voor hoeven leveren dat wat eerder beginnen. Maar wat ben ik blij dat ik er vroeg bij was, want het was een bijzondere tijd waarin ik mijn mooiste en meest indringende cache-ervaringen heb opgedaan. Denk je nu "daar heb je weer zo'n zeveraar die beweert dat vroeger alles beter was", dan is dit draadje wellicht interessant voor jou.

 

Fossielen. Elitaire betweters, die opvoedkundige lessen op dit forum proberen uit te dragen. Iedereen op dit forum heeft en geeft een mening, maar een Ouwe Stomp dringt deze blijkbaar op (?). Terwijl anderen een standpunt innemen en toelichten, menen Ouwe Stompen de wijsheid in pacht te hebben en iedereen de wet te mogen voorschrijven. Ouwe Stompen zijn blijven hangen in het verleden, terwijl geocaching is 'geëvolueerd'. Om de dino's te classificeren worden alle oudgedienden over één kam geschoren, terwijl verschillende 'vertegenwoordigers van de oude stompen' op dit forum vaak totaal verschillende meningen uitdragen. Dat zijn dan echter geen meningen, maar 'wijze lessen' waar je, gezien de tegenstrijdigheden en inconsequenties, 'geen touw aan vast kunt knopen'. En dat bevestigt maar weer eens dat Ouwe Stompen warhoofden zijn, die je vooral niet serieus moet nemen.

 

Het enige dat Ouwe Stompen 'bindt' is het feit dat ze zijn begonnen met cachen toen (bijna) elke cache nog een doos met een logboek en ruilspullen was, verstopt op een mooie of bijzondere plek in de natuur. Zie de inleidende tekst van deze website (opgericht door de Oudste Stomp). De uitdaging bestond uit het navigeren met het GPS, spoorzoeken en het omzeilen van obstakels in het terrein. Niet zelden was je met één cache een hele dag bezig en bij thuiskomst schreef je moe maar voldaan een verslag om je belevenissen te delen met medespelers die je vaak persoonlijk kende. Je putte voldoening uit de wandeling, de natuur, de vindingrijkheid van de cacheplaatser, beziens- en wetenswaardigheden, ontdekkingen onderweg, een goedgevulde cache met een kunstig bewerkt logboek. Een event was een samenkomst onder een klapperend tentzeil, waar niets anders op tafel kwam dan soep, cola, laptops, GPS-ontvangers en veel sterke verhalen. Je liep alleen even weg om je te ontdoen van het bier. Geocachen was een avontuur. Dat is wat Ouwe Stompen hebben beleefd en wat hun beeld van het spel bepaalt.

 

Jonge stompen hebben een heel ander beeld van geocaching: een spel dat neerkomt op het vinden van verstopte doosjes. In elk doosje zit een papiertje en als je dat tekent mag je online een 'found' loggen. Dat levert dan een puntje op voor je statistieken. Het is echter niet zo gemakkelijk als het lijkt, want soms moet je eerst een puzzel oplossen. Het leukst zijn de zogenaamde 'power trails'. Honderd caches op een rij die je, bij voorkeur op de fiets of met de auto, in een paar uur kunt loggen. Het kan omdat nergens staat dat het niet mag. Jonge Stompen hebben totaal andere opvattingen en verwachtingen van het spel dan Ouwe Stompen.

 

Jazeker, door alle Jonge Stompen over één kam te scheren bega ik dezelfde fout als de zwart/wit-denkers, die zich smalend uitlaten over Ouwe Stompen. Zoals sommige Ouwe Stompen hun statistieken bijhouden en zelfs caches als puntjes zijn gaan zien, zo zijn er nieuwkomers die kiezen voor het oorspronkelijke spel of een tussenvorm. Dat zijn veelal de blijvers, de Ouwe Stompen van de toekomst, omdat de uitdagingen en vele facetten van het authentieke geocachen niet snel gaan vervelen. Tegenstrijdige opvattingen en verwachtingen leiden echter vaak tot felle discussies, maar de tegenstellingen zijn niet het gevolg van een generatiekloof. Het is geen kwestie van anciënniteit, maar van mentaliteit.

 

Wellicht kunnen we hier komen tot een gedachtenwisseling of discussie die leidt tot meer en beter wederzijds begrip. Niet omdat we uiteindelijk allemaal hetzelfde spelletje spelen, want dat doen we niet. Wel maken we gebruik van dezelfde hulpmiddelen en bronnen en worden ook wij als 'geocachers' door de buitenwacht over één kam geschoren. Dat lijkt mij wel een overdenking of beschouwing waard.

 

Ik zou geen Ouwe Stomp zijn als ik geen regels (of op zijn minst verzoeken) zou dicteren.

 

  1. Boeit het onderwerp je niet of vind je het onzin, reageer dan niet of geef aan waarom je het onzin vindt. Volstaan met de opmerking dat je het onzin vindt voegt niets toe en de mening op zich boeit werkelijk niemand.
  2. Een discussie is opgebouwd uit meningen, stellingen, redeneringen en argumenten. Ben je het niet met iets of iemand eens, maar ontbreken de juiste argumenten, verlaag je dan niet tot persoonlijke aanvallen. Beledigingen zijn de argumenten van mensen die geen argumenten hebben.
  3. Trek een schoen niet te snel aan, ook al past ie prima. Als het goed is zijn opmerkingen, hoe confronterend ook, niet persoonlijk bedoeld.
  4. Blijf bij het onderwerp, al is dat bij zo'n brede insteek haast ondoenlijk. Zijsprongen en spitsvondige humor zijn verfrissend, maar ga niet lamballen om te lamballen.
  5. Spreek personen, die zich niet aan bovenstaande regels houden, hier netjes op aan. Dat is beter dan een draadje laten ontsporen/opschonen/sluiten.

 

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

[quote name=antarctica" post="343585" time="1366903393"]In je beschrijving van oude- en jonge stompen mis ik de spelbedervers; lieden die met CC databases of met behulp van geoleaks elke multy of mystery verlagen tot een banale opraper. Antarctica

Nee die vallen gewoon onder oude en jonge stompen. 1. De spelbederver die beweert dat het niet om het puntje gaat, maar om de locatie ---> ouwe stomp 2. De spelbederver die gewoon alles wil vinden ----> jonge stomp :wistling: Edit: vergat smiley bewerkt door stekelbaars
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ouwe stomp? Lichting 66-1 da's pas ouwe stomp, maar toen hadden we nog geen GPS, gebruikten we alleen kaart en kompas en hadden we van Geocaching nog nooit gehoord.

Terzake. Laat ons maar lekker multi's lopen of fietsen in mooie (natuur)gebieden of met leuke puzzels en wetenswaardigheden in oude steden. Dat geeft veel meer voldoening dan trails met tientallen logs op een dag. Dat hebben we wel gedaan, maar een spijt dat we daar achteraf van hadden! Aan fietsen kom je niet toe, alleen een kwestie van op- en afstappen en wat een werk al die logs schrijven. De puntjes interesseren ons niet, dat rekent geocaching.com wel voor ons uit.

We zien wel wat we tegenkomen en maken er gewoon iets leuks van.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heya Vlinder. Je vergeet de Middelbare Stompen. Zij die zijn begonnen met een GPS ter grootte van een doos sigaren. Die zijn begonnen toen er nog 20 km moest worden gereden voor een cache die dichtbij lag. Die zijn 2de niet kon vinden omdat dat een fotorolletje bleek te zijn (wist hij veel dat ze daar ook in passen), die stats leuk vindt omdat ze leuk kunnen zijn, zonder er een wedstrijd van te maken, die absoluut geen oude stomp is maar zeker ook geen potjepleurder/zoeker (hoewel hij die ook meepakt omdat ze op een leuke plek liggen), maar die wel het meest geniet van caches waar je moeite voor moet doen.

Die mensen dus die goed in het oude systeem meedraaien, wel moeite hebben met het nieuwe puntjesjagen/gooien, maar als je er toch langsloopt en ze snel vindt wel meepakt.

 

 

Maar zij die absoluut helemaal niet het plan hebben te stoppen. Maar een munzee verschrikkelijk vinden.

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb meegemaakt dat ze kwamen

ik heb meegemaakt dat ze het wel "wisten"

ik heb meegemaakt dat ze het grootse woord hadden

ik heb meegemaakt dat ze stiller werden

ik heb meegemaakt dat ze echt stil werden

ik heb meegemaakt dat ze van de geocache bodem waren verdwenen

ik heb haast nooit meegemaakt dat ze hun "troep" wat ze dachten dat het "geocache's" waren opruimden

 

Dat is allemaal al aan de orde zinds 2001 en ik met een GPS zwerf

 

nu zie ik regelmatig op en aanmerkingen van de zoganaamde geocache haantjes die ook meteen een hele hoop zooi rondstrooien en mij gedachte is jij ben geen blijvertje

meesteal zit ik er niet naast, hun nalatenschap als een wrat in de natuur achterlatend

 

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tot de "oude stomp" behoren is geen verdienste, maar louter toeval. Ik kan mij herinneren dat ik in 2002 mijn eerste hand gps kocht. Een Garmin Vista, die je hoog boven je hoofd moest houden om in een fraai zomers bebladerd bos tenminste nog enige ontvangst te hebben. Uiteraard kwam ik snel in aanraking met het fenomeen geocaching en toch duurde het nog een aantal jaren, voordat onze eerste cache gevonden werd. Er waren diverse redenen, waarom het nog zo lang duurde.

 

Wij maakten in die tijd (2002 / 2006) veel wandel - en fietstochten. Die "namen we op" met de Garmin Vista en die publiceerden wij (compleet met foto's en verdere toelichtingen) op onze site op internet. Het "nieuwe" was, dat anderen met een GPS ontvanger de wandelingen konden downloaden en nalopen. Succes verzekerd.

 

Maar toen kwam langzaam het fenomeen "routeknooppunt" voor fietstochten in opmars. Iedereen kon met behulp van een kaart (ze stonden toen nog niet op internet) zélf een mooie rit in elkaar draaien en wat is er leuker dan dat. Afgezien daarvan vlogen de internetsites met wandelingen en fietstochten je langzamerhand om de oren, dus onze site bleek niet meer productief. Weg ermee. Tijd voor iets anders. En op dat moment ontstond het idee om eens te gaan kijken of geocaching iets voor ons zou kunnen zijn. We spreken over 2008 en in februari 2009 werd de eerste cache gevonden nabij huis. Een multi van een kilometer of vier.... Daarna de tweede en de derde en vervolgens de koorts.... Het gebeurde dus allemaal een paar jaar later dan bij de personen die jij als oude stomp betitelt. Het gevoel was echter hetzelfde volgens mij.

 

Wat iemand tot een oude stomp maakt is dus naar mijn gevoel eigenlijk gebaseerd op toeval. Op het juiste moment kwam die generatie (zo je daar na ruim 10 jaar over kunt spreken) met het fenomeen geocaching in aanraking.

 

Maar om die generatie nu op een voetstuk te plaatsen omdat zij (wat jou betreft) op het goede moment een gpsje kochten??? Nee, zover wil ik beslist niet gaan. Ook die generatie is deels omgevormd tot (wat jou betreft) andersdenkende geocachers. Uiteraard een aantal ook niet, maar vergeet vooral niet, dat ook velen onder de nieuwkomers kunnen genieten van een mooie multicache / wandeling / fietstocht. Als het enige verschil is, dat je niet meer mileuvervuilend bezig bent omdat je pas na 25 km sponsoring van Shell en kornuiten bij de meest nabijgelegen cache kan komen.....? Nou ja....

bewerkt door Team Tabak
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessant draadje gaat dit worden hoop ik.

 

Toen wij in 2008 begonnen met geocachen, zijn we voor die tijd een aantal maal mee geweest met een team die alleen multie’s liepen en dit nog steeds doen. Als de dag van gisteren kan ik nog herinneren dat dit een tocht van “zoekmachine” was waarbij je alleen moest projecteren, en met een goede uitleg was mijn interesse aardig gewekt. Ook de tochten daarna waren schitterende multie’s door zeer mooie natuurgebieden.
In april 2008 besloot ik om zelf een gps te kopen en een account aan te maken en onze eerste tocht zelfstandig was een korte multie dicht bij huis.
Toen nog selecteerde we de caches op het aantal geo d’Ors hier op de nl. site. Wat me toen bevreemde en eigenlijk nu nog steeds is dat ik steeds meer mensen hoorde die hun GPS volpropte met vele caches, terwijl ik alleen die ene multie in mijn GPS had staan die ik een week lang aan het uitzoeken was geweest.
Dit uitzoeken doe ik nog steeds alleen nu op de com. Site en nu zet ik er een aantal traditionals bij die in of nabij de uitgekozen route liggen.
Ook vanaf het moment dat ik een account had op GC.Com en hier op de NL. site zit ik redelijk veel het forum te lezen en soms mijn bijdrage te leveren, en zo kwam ergens rond 2010/2011 de discussie over powertrails. Heel Nederland was te klein want dit kon niet, totdat Zuurtje met de eerste trail op de proppen kwam, een discussie volgde waaronder ook ik tegenstander was. Uiteindelijk heb ik deze trail wel gelopen en ik moest toegeven dat dit best een leuke trail was. Alleen de grote getale cachers die wij die dag zijn tegengekomen was het grote minpunt. Na deze trail hebben we nog een aantal kleine trails gedaan maar dit was toch niet wat we wilden onze harten gingen toch meer naar de fraaie multie’s.
Ook bij het leggen van caches gaat onze voorkeur uit naar een fraaie multie met mooie tussen punten.
Vanaf 2008 tot nu hebben we alles geprobeerd, van het zoeken naar nano’s, micro’s en alle andere soorten van caches en de uitkomst is en blijft toch dat we het meeste plezier vinden in een fraaie multie.
Wij beschouwen ons niet als oude stomp, ook wij leren iedere keer weer wat bij en hopen nog lang deze manier van cachen vol te houden, heerlijk de natuur in en kissies zoeken.

  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

pffff wat een berg tekst.

 

Ik ben van de twittergeneratie. Bij alles van meer dan 140 tekens ga ik zoeken naar steekwoorden. En dat waren er teveel. Dus mijn hoofd tolt. Misschien morgen meer lezen.

 

#jongestomp

Speciaal voor jou nog meer tekst!

 

Bij het lezen van de ouverture van Vlinder kreeg ik het gevoel van een déjà vu. Sinds ik het forum bezoek, ik schat een jaartje, gaat de discussie veelal over dezelfde zaken: filmkokertjes, oneerlijk multi’s lopen en puntenrapers. Alles wordt eindeloos herhaald en daar doe ik aan mee. Die eindeloze herhaling komt voort uit het feit dat we het nooit met elkaar eens zullen worden over wat het echte geocachen is, wat wel en niet mag. Dus ik staak mijn pogingen om mijn gelijk te krijgen.

 

Laat ik het eens van een andere kant benaderen, over mijn beweegredenen waarom ik cache zoals ik cache.

Drie jaar geleden vertelde mijn dochter over geocachen en ik was direct geïnteresseerd, want ik hou o.a. van wandelen en puzzelen. De eerste tien caches heb ik gedaan zonder GPS, gebruikmakend van Google Earth en een speelgoed kompasje. Drie traditionals, drie multi’s en vier mysteries. Na drie jaar staat de teller nog steeds op ongeveer dezelfde verhouding: 53 traditionals, 60 multi’s en 75 mysteries. Hoe komt dat?

 

Ik cache dus pas drie jaar, maar ben de 60 gepasseerd. Ik ben een ouwe nieuwe stomp met weinig vrije tijd en weerbarstige benen. En ik heb geen zin om met mijn auto een rondrit te maken langs een verzameling verkeersborden en lantaarnpalen om mijn naam op vochtige papiertjes te zetten. Het is tevens mijn eer te na om coördinaten te verzamelen op Geoleaks, ik hou er niet van mezelf te bedonderen. Dus als ik tijd en energie heb dan loop ik het liefst een multi in het bos of een andere interessante omgeving bij mooi weer en met het fototoestel om mijn nek. Dit jaar heb ik drie caches gevonden, het was mij gewoon te koud om te cachen.

 

En dat alles verklaart wellicht mijn gelambal op het forum. Waar mensen zich al niet druk over maken. Strijden voor een puntje, in de rij staan voor de fotowinkel, 1.000 caches in de GPS, verzilverde prikstokken, klimmen in hoge bomen die veel wind vangen, Save Our Soul-caches lopen, Zorreg dat je erbij komt bij het marine event moet je zijn, met een zaklantaarn het bos in gaan terwijl je in je bed hoort te liggen, in één woord Waardeloos.

 

Op 30 april ga ik lekker cachen in het bos, het zal er oorverdovend stil zijn, ik hoor slechts de nachtegalen die bij uitzondering overdag voor mij gaan zingen. Andere mensen drinken in de stad oranjebier uit plastic bekers of zitten voor de TV te kijken hoe Maxima is gekleed.

 

Wordt helaas vervolgd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

gelukkig kort....

 

ondertussen overigens wel eerste bericht gelezen. Als je heel vaak achter elkaar 140 tekens leest. lukt het volgen van zo'n tekst ook wel... Helaas zag ik pas op het laatst dat ik niet mocht lamballen. Excuses dus alvast.

 

Ik ga nu effe bedenken waarom ik kan motiveren dat dit topic puur en alleen bedoeld is als zelfverheerlijking. Niet omdat het zo is, maar omdat ik het kan.

 

#jongestomp

 

Edit: hashtag toegevoegd (weten de oude stompen wat dat is trouwens???)

bewerkt door @Wilbertoord
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

gelukkig kort....

 

ondertussen overigens wel eerste bericht gelezen. Als je heel vaak achter elkaar 140 tekens leest. lukt het volgen van zo'n tekst ook wel... Helaas zag ik pas op het laatst dat ik niet mocht lamballen. Excuses dus alvast.

 

Ik ga nu effe bedenken waarom ik kan motiveren dat dit topic puur en alleen bedoeld is als zelfverheerlijking. Niet omdat het zo is, maar omdat ik het kan.

 

#jongestomp

 

Edit: hashtag toegevoegd (weten de oude stompen wat dat is trouwens???)

:clap:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

. En dat bevestigt maar weer eens dat Ouwe Stompen warhoofden zijn, die je vooral niet serieus moet nemen.

 

 

 

Ok... was ik bijna in de valkuil getrapt....

 

 

Wel grappig om te zien dat de "oude stompen" oude stompen wel serieus nemen

 

Tsja, het zullen wel warhoofden zijn, die juist deze in in al hun verwarring niet gelezen hebben.

 

#jongestomp

 

Edit: gewoon ge-edit omdat ik het kan

bewerkt door @Wilbertoord
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...