Spring naar bijdragen

Ouwe Stompen


Aanbevolen berichten

 

 

Respeckt naar de cachevinder toe

Kun je uitleggen wat jij daar onder verstaat?

 

geen probleem, voor mij is dat de cache met zorg behandelen, zorgen dat de cache door mij bezoek niet geen gevaar komt om geript te worden. de cache zo verbergen dat hij voor de gewone passant niet op te merken is en voor de geocacher herkenbaar is.

last but not lest de co doormiddel van mijn log kenbaar maken wat ik van zijn cache vond

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vlindertje, jij hebt dus alleen maar multi's gemaakt en je zoekt alleen maar multi's? OK, jouw keuze. Wel vrij eenzijdig.

Een traditional kan overigens ook heel bijzonder zijn.

 

Traditionals zijn mijn favoriete cachetype. Ze KUNNEN inderdaad heel bijzonder zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

 

Respeckt naar de cachevinder toe

Kun je uitleggen wat jij daar onder verstaat?

 

geen probleem, voor mij is dat de cache met zorg behandelen, zorgen dat de cache door mij bezoek niet geen gevaar komt om geript te worden. de cache zo verbergen dat hij voor de gewone passant niet op te merken is en voor de geocacher herkenbaar is.

last but not lest de co doormiddel van mijn log kenbaar maken wat ik van zijn cache vond

 

Barny

 

Dat is wel duidelijk, maar ik bedoelde het respect van de co naar de cacheVINDER toe?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel even serieus blijven gehakkeld aureliaatje!

 

Kwestie van controleren op de diverse geocaching sites (accountnaam GeoWolf). Bijna de helft van de door mij gemaakte caches bestaat uit traditionals. Cachen in de meest pure vorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Dat is wel duidelijk, maar ik bedoelde het respect van de co naar de cacheVINDER toe?

 

Respect naar de cachevinder is niet altijd mogelijk. Moet ik iemand respecteren die de cache vernielt?

Waarschijnlijk bedoelt Barny iets anders. Respect voor Barny.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

 

 

 

Respeckt naar de cachevinder toe

Kun je uitleggen wat jij daar onder verstaat?

 

geen probleem, voor mij is dat de cache met zorg behandelen, zorgen dat de cache door mij bezoek niet geen gevaar komt om geript te worden. de cache zo verbergen dat hij voor de gewone passant niet op te merken is en voor de geocacher herkenbaar is.

last but not lest de co doormiddel van mijn log kenbaar maken wat ik van zijn cache vond

 

Barny

 

Dat is wel duidelijk, maar ik bedoelde het respect van de co naar de cacheVINDER toe?

 

Zijn of haar mening respecteren, antwoord geven als er een vraag of opmerking komt, en zeer zeker heel belangrijk ten alle tijden eerlijk zijn

 

3 hele simpele dingetjus maar heel moeilijk voor vele, ook voor enkele mensen die hier in deze topick reageren

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat maakt van een oude stomp een oude stomp en van een nieuwe een nieuwe stomp? Ik geloof een aanmelding voor 2003 of zo? Dat maakt dus van mij met een inschrijving in 2004 een middelstomp. En met ongeveer 500 founds een slow cacher. En aangezien ik een technische bedrijfskundige ben die verhalen verzint ben ik een alpha/betacus?

 

Goh, wat houden we toch van labels. ;-)

 

Maar wat vertelt dat over mij? Vinnie1?

 

Als je me vraagt wat echt telt, dan zou ik zeggen dat andere zaken tellen. Bijvoorbeeld. Ik blijf van mening dat een event pas echt gaat leven Als Barny langskomt. Is dat omdat Barny een oude stomp is? Dacht het niet. Het zit meer in zijn cache appel denk ik. De C factor. Je kunt er van houden, je kunt het haten. Maar het is ontegenzeggelijk aanwezig zoals ook altijd duidelijk is wanneer Barny op een event aanwezig is.

 

En deze C factor vind je terug in vele zaken. Zo ben ik van origine een legger (8 zaligheden, VII benkskes, Bedevaartcache) en organisator (gotheo, zddp) en ik kan genieten van een mooi geschreven logje. En mooi verhaal bij een kampvuur. En enthousiaste dreuzel die met me mee meeloopt om te ontdekken dat er zoiets bestaat als geocaching. Een familie waarvan de kinderen opgroeien met het idee dat achter elk boom een schat kan liggen. Een hond die de dag van zijn leven heeft omdat hij de koekjes cache mee mag lopen.

 

Authentiek zijn, de cache factor hebben. Kortom jezelf zijn ondanks de mening van anderen. En genieten van deze hobby. Dat is een groot goed en geeft Geocaching kleur. Je kunt elkaar er op aanvallen, maar dat schaar ik onder het kopje pesten. Of je kunt het in elkaar waarderen en Geocaching verder helpen. Ik zelf heb een duidelijke visie/ mening wat Geocaching kan zijn. Sommige zijn het hiermee eens, anderen niet. Mooi toch? Dan lopen de mensen die het ermee eens zijn mijn caches, en denken met mij mee wat er meer mee kan. en de anderen doen dit niet. Allemaal blij.

 

Maar bovenal, laten we het niet te serieus nemen. Het is en blijft een spelletje. ;-)

 

Zo, en nu naar buiten en een tupperware bakje vinden met behulp van miljoenen kostende militair apparatuur.

 

Gr.,

Vinnie1

  • Top! 4
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog steeds laat ik mij zien op dit forum. Niet vanwege alle negativiteit, maar omdat ik er ook iets van opsteek. Zo ben ik tot het inzicht gekomen dat de ontwikkeling in het geocachen leidt tot meer creativiteit maar ook tot meer prullaria. En de verloedering slaat helaas ook toe. Geoleaks wil ik als voorbeeld noemen. Het is als de televisie, steeds meer zenders en programma’s, maar dus ook steeds meer goede en slechte programma’s. Subjectief, ok.

 

Over filmkokertjes wind ik mij niet meer op. Ik zoek ze niet meer op en ik plaats ze niet meer (ook tot het inzicht gekomen op dit forum). Maar ook heb ik op dit forum geleerd hoe iedereen het spel speelt op zijn/haar manier. Niets mis mee, zolang ik er geen last van heb, want ik ben ook maar een mens.

 

Waar CO ’s soms wel last van hebben, is dat mensen een cache niet beleven zoals hij is bedoeld. Ook een steeds terugkerend probleem in topics.

Is er een methode om te zorgen dat mijn cache wordt gelopen zoals bedoeld? Dus niet bijna alle gerechten overslaan en slechts een vinger in de pap willen hebben? Logvoorwaarden zijn geloof ik niet toegestaan, wildloggen blijkbaar wel. Mag ik om een startbewijs vragen? Ik denk het wel, heb het eerder gezien. Mag ik een startbewijs weigeren? Mag ik de cachelocatie (voortdurend) wijzigen? Mag ik de reviewer om de tuin leiden (nee natuurlijk niet, maar ik gok dat het wel wordt gedaan)? En zo kan ik nog veel vragen bedenken, maar de essentie is dus: hoe kan ik er voor zorgen dat mensen mijn caches doen zoals ik het heb bedoeld, zoals ik het graag wil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Maar ook heb ik op dit forum geleerd hoe iedereen het spel speelt op zijn/haar manier.

 

 

Dit is toch wel heel grappig om te lezen. Het forum heeft je geleerd, dat je je tolerant moet opstellen t.o.v. je medehobbyisten. Een goede zaak, maar even verderop lees ik, dat dit voor alle caches geldt, behalve voor die van jouzelf.... :-) Daar dienen medecachers zich strikt te houden aan door jou uitgezette route en aangedragen aanwijzingen. Je vraagt jezelf al af hoe je dat gaat realiseren, wetende, dat je bekend bent met het gegeven, dat de Barny's in deze wereld (en hij natuurlijk niet alleen) zich door niemand laten leiden en allen op hun eigen manier tot een resultaat trachten te komen. Een moeilijk gegeven, dat geef ik toe! Het is me met onze caches niet gelukt en dus laat ik het leggen van moeilijke caches graag over aan anderen met een flexibel hart.

 

Toch is de oplossing simpel. Er zijn twee manieren om je wens waar te maken.

 

De eerste is de eenvoudigste.... Je plaats geen cache, dan hoef je je in ieder geval niet te storen aan je mede-hobbyisten en word je gegarandeerd minstens 90 jaar oud!

 

De tweede is mijn favoriet! Je hangt een vogelhokje aan je voordeur en doet er een briefje in met de mededeling, dat er slechts gelogd mag worden, indien er na het indrukken van de bel binnen een lekker kopje koffie en een stuk appelgebak wordt genuttigd!!! Voor jou makkelijk te controleren en voor je forum- cachevrienden een reden om met gezwinde spoed de Veluwe te bezoeken.... Pa en Ma Tabak zullen zich onder de eersten bevinden.....

 

Ik hoop, dat je wat hebt aan deze tip, want met alle voorgaande tips kom je ook niet echt veel verder.... Hoe dan ook. Succes! En voor de rest zou ik zeggen... "Laat gaan, het is net als met software en andere zaken.... de krakers zijn je altijd een stap voor en zo spoed je je met een lijf vol ergernis naar een slecht slaappatroon." Niet doen! Gewoon plezier beleven aan het uitzetten van een mooie multi en daadwerkelijk denken, wat je reeds had geleerd... : "Iedereen mag het doen op zijn of haar manier"....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

"In den beginne ...", zo sprak het fossiel nadat het zichzelf uit de rotswand had bevrijd "... waren er geen richtlijnen". Van oudsher maken Geocachers elkaar in spelvorm attent op mooie of bijzondere locaties. Vaak zijn dat toeristische attracties. Naarmate het aantal geocachers toenam, stapelden op sommige locaties de caches zich op. Er ontstond verwarring en onenigheid over wie wanneer welke cache had gevonden en gelogd. Conflicten werden voorgelegd aan Groundspeak en de eerste mailtjes met als strekking "Daar gaan wij niet over; probeer er samen uit te komen" werden verstuurd. Toen Groundspeak 10 vaste medewerkers telde, had er 1 een dagtaak aan het beantwoorden van mailtjes waarin conflicten werden voorgelegd en om een oordeel werd gevraagd. Die medewerker kon efficiënter worden ingezet en ruzie is slecht voor de omzet, dus werd de 'richtlijn voor onderlinge afstanden' opgesteld.

 

Behalve mailtjes van cachers die om een oordeel vroegen, ontving Groundspeak in toenemende mate klachten van particulieren en instanties die hinder ondervonden van cachers. Er werden vernielingen aangericht, toegangsregels aan de laars gelapt en uiteindelijk werd er door gedupeerden schadevergoeding geëist en met processen gedreigd. In het ene na het andere natuurreservaat werd geocaching verboden. Toen Groundspeak 30 vaste medewerkers telde, waren 3 daarvan fulltime bezig met het blussen van brandjes. Die medewerkers konden efficiënter worden ingezet en negatieve publiciteit is slecht voor de omzet, dus werd de 'toestemmingsrichtlijn' opgesteld.

 

Voorwaarden om te mogen loggen zijn er altijd geweest, vooral om te verzekeren dat het spel wordt gespeeld zoals de cache-eigenaar dat heeft bedoeld. Zoals in elk aspect van het spel schoten sommige spelers volledig door en werden de meest absurde voorwaarden gesteld, hetgeen tot hoog oplopende conflicten leidde, die uiteraard aan Groundspeak werden voorgelegd. Het afhandelen van deze conflicten legde beslag op medewerkers en ruzie is slecht voor de omzet, dus werd de 'richtlijn voor logvoorwaarden' opgesteld.

 

Het merendeel van de geocachers ziet de richtlijnen als spelregels. Dat komt omdat ze Groundspeak beschouwen als de bedenker en controleur van het spel geoaching. Groundspeak is echter geen regelgever of scheidsrechter, maar een webwinkel opgericht om aan het spel te verdienen. Om geocachers te lokken en aan de webwinkel te binden is een database opgezet waar geocaches kunnen worden gepubliceerd. Aan het gebruik van die database zijn voorwaarden verbonden, die moeten voorkomen dat er ruzies en (juridische) conflicten ontstaan. Boze of gefrustreerde geocachers kopen geen spulletjes. De richtlijnen zijn opgesteld om de rust te bewaren. Het zijn geen regels die bepalen hoe het spel geocaching moet worden gespeeld. Regels (rules) zijn er volgens Groundspeak slechts 3 ...

 

1. If you take something from the geocache (or "cache"), leave something of equal or greater value.
2. Write about your find in the cache logbook.
3. Log your experience at www.geocaching.com.

 

... waarbij regel 3 uiteraard is ingegeven door commerciële belangen en met een korrel zout moet worden genomen. De eerste regels vormen de basis van geocaching en zijn opgesteld door de bedenker van het spel, lang voordat de oprichter van webshop Groundspeak geocaching bij toeval ontdekte op internet.

 

De richtlijn voor logvoorwaarden moet conflicten voorkomen die ontstaan door het stellen van absurde eisen. Het is echter niet absurd om als cache-eigenaar maatregelen te treffen die moeten voorkomen dat geocachers het spel niet spelen zoals jij dat hebt bedoeld. Het is volkomen acceptabel om, bijvoorbeeld, cachers onderweg cijfers te laten verzamelen die een code vormen als voorwaarde om te mogen loggen. De logfunctie is ontworpen om spelers gelegenheid te bieden beleefde avonturen en ervaringen (experiences) te delen met medespelers, in het bijzonder de cache-eigenaar, voor wie het logje tevens een beloning vormt voor zijn creatieve inspanningen. Voor wat hoort wat. Heb je het avontuur niet beleefd, dan toont jouw logje slechts aan dat je minachting hebt voor de bedoelingen en inspanningen van de cache-eigenaar. Een dergelijk logje voegt niets toe aan het spel en heeft geen enkele waarde. Een cache-eigenaar heeft het volste recht waardeloze logjes te weigeren of te verwijderen. Het is ZIJN spel.

 

Wie het voorgaande ziet als verwrongen interpretaties van een seniele Ouwe Stomp kan bij Groundspeak informeren hoe zij het spel geocaching, hun rol daarin en de richtlijnen beschouwen. Je zult hetzelfde verhaal vernemen, maar dan bondiger en in het Engels. Bewaar die verklaring van Groundspeak goed, voor het geval je te maken krijgt met een reviewer die liever mieren neukt dan oordeelt in de geest van het spel.

bewerkt door Vlindertje
  • Top! 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...