Spring naar bijdragen

Micro(caches?)


IJskimo

Wat vind JIJ van microcaches?  

85 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat vind JIJ van microcaches?

    • GAAF!! lekker scoren !
      3
    • Wel leuk. Het lijkt een beetje op paaseieren zoeken...
      12
    • Ach! Een cache is een cache, toch?
      21
    • Teleurstellend, zeker als het er niet bijstond.
      19
    • Het zou verboden moeten worden !
      9


Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Ik ben anti-microcaches, maar wil daar meteen aan toevoegen dat dit mijn eigen probleem is en niet zozeer van de bedenker/plaatser. Wat zich namelijk voordoet is dat ik nadat ik op de uiteindelijke "cacheplaats" ben aangekomen ik eerst nog 2 uur aan het zoeken ben naar zo'n klein :yes: GVMRMBLECENSUURGRMMND*!!! :D klotefilmkokertje. Het gaat ons uiteindelijk nog steeds om de tocht/natuur eromheen. Cachen geeft alleen maar meer doel aan een tochtje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een cache neergelegd hebt en er komen een hele serie micro’s in de buurt bij dan kan ik me voorstellen dat het frustreert. Zeker als jij er alles aan gedaan hebt om een cache zo aantrekkelijk mogelijk te maken, en je ziet dan ook nog eens dat ie minder vaak gelogd word.

Een micro-tje is snel neergelegd maar zijn bij een hoop cachers kennelijk toch in trek.

 

Uit het oogpunt als cacher heb ik er niet zoveel op tegen, als ik van tevoren weet wat ik kan verwachten. Ik kan een keuze maken, meepakken of links laten liggen..

 

Toch kijk ik op locatie ook vaak om me heen, en zie ik een andere (soms betere) plek, waar ook iets groters verstopt had kunnen worden, wel een beetje jammer denk ik dan.

 

Maar er zijn gelukkig ook voorbeelden die in positieve zin verassend zijn………….een cache die in Amsterdam door Goofy, Eagles, LouiSearcher, IJskimo&Lara is neergelegd.

Het is hier waarschijnlijk een beetje een noodoplossing geweest, maar wel een hele leuke :yes:

 

Kortom ik ben blij dat er een keuze gemaakt kan worden, iedereen is er vrij in om naar zijn/haar/hun behoefte te besluiten of dit wel of niet de moeite waard is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben nog niet zo lang met geocachen bezig en misschien heb ik daarom nog niet zo veel recht van spreken, maar voor dat ik er mee begon heb ik er van alles over gelezen en ook lurk ik al maanden op dit forum. :D

 

Een paar keer ben ik mee geweest met ervaren geocachers en zij hebben mij ook wegwijs gemaakt op de site en het verschil tussen de verschillende soorten geocaches uitgelegd. Toen ik voor de eerste keer op de kaart keek dacht ik bevoorrecht te zijn door in een gebied met zo veel geocaches te wonen. Vorige week heb ik samen met mijn zoon de holiday kampina wandelcache gevonden en Rob (10) vond het prachtig. Maar helaas zijn dit soort geocaches veel zeldzamer dan de kaart doet vermoeden. Bij het ene na het andere bolletje dat ik aanklik blijkt het te gaan om een filmdoosje op een hondenpoepveldje of een industrieterrein. Soms staan er nog veel logjes bij ook, maar die bestaan dan vaak maar uit 1 regel. Wat is de lol van deze micro-geocaches? Is het de plaatsers en de bezoekers dan alleen maar om de punten te doen?

 

Op de kaart worden de verschillende soorten geocaches met verschillende kleuren aangegeven. Is het niet mogelijk de micro-geocaches een eigen kleur te geven zodat iedereen ze snel kan herkennen? Nu heb ik bijna een hele middag moeten lezen om uiteindelijk te ontdekken dat in een wat in eerste instantie een goedbedeelde regio leek maar een handvol echte geocaches liggen. Wat een teleurstelling!

:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook wij zijn nog niet zolang in de running (bijna een jaar lid na een expeditie in Belgie :D ) En waren direct gegrepen door het virus schatzoeken. Alle reacties tot nu toe hebben wel een punt waar wij ons als team in kunnen vinden. Zolang mensen zich maar niet PERSOONLIJK voelen aangesproken of PERSOONLIJK worden aangevallen :yes: . Een micro heeft in sommige gevallen natuurlijk ook het voordeel dat er niet tot nauwelijks toestemming gevraagd hoeft te worden van de landeigenaar. Helaas blijkt uit andere draadjes dat daar ook nog wel eens een leuke cache op afketst :D . Wij hebben nu één micro verstopt omdat het een tijdelijke situatie is die geen tijd heeft voor wekenlang wachten op toestemming. Binnenkort worden er drie tot vijf multi-macro-caches (ja, eenmalige leuke deal met munitiekistenboer en zuurkoolboer gemaakt :D ) toegevoegd aan het nog redelijk dunbezaaide Zuidwest Drenthe en de grens met Overijssel. Wees alert...ook drie TB's zullen hun reis gaan beginnen....!

 

Maar even concreet........wandelen, puzzelen, schatkist......of drive inn minicaches en alles wat daartussen zit. Wat maakt het uit...als je je cachesite maar goed invult!!!!! De zoeker bepaald tenslotte zelf wat hij wil vinden.

 

NB. voor nog wat knuppels....wat vinden jullie dan van Benchmarks en Locationless Caches?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alles in dit draadje is al eens eerder gezegd (geeft niet hoor).

Daarom voeg ik er, in het kader van alles dubbelop, graag dit aan toe:

Doe de Fever-serie in en rond Den Haag eens, of de Figilili's in en rond Delft, dan ondervind je dat niet alle micro's hetzelfde zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ook geen enkel probleem met micro's. Waarom niet? Omdat de inhoud van een cache mij geen fluit interesseert en dan maakt het omhulsel dus niet uit. Het enige waar ik naar op zoek ben is een logboekje of logvel en dan is mijn missie geslaagd. En tja, de ene keer heb ik tijd en zin in een lange multi, de andere keer ben ik al heel blij als er een simpel, makkelijk en niet erg boeiend filmkokertje op me ligt te wachten omdat ik tussen colleges door (of soms ook tijdens :yes: ) even wat wil scoren. Het zal dan ook niet verbazen dat ik op de middelste heb gestemd

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:yes:

 

je kan er lang of breed over praten /tikken, brommen en wat nog meer

 

ik denk dat bijna iedereen wel een micro cache in zijn lijstje heeft staan. en dan kunnen er mensen zijn die er hekel aan hebben en het niet leuk vinden die micro's, maar wel voor de score gaan

 

en als je er een hekel aan hebt of niet leuk vindt laat ze dan liggen doe er dan geen 1

gelukkig voor ieder wat wils

 

 

 

 

 

Laat degene die de wereld wil veranderen, bij zichzelf beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is helemaal geen geheim dat ik microcaches (meestal) maar niks vind. Maar zoals al gezegd, dat is aan de plaatser om die overweging te maken, en aan mij of ik die moeite wil doen. Williii heeft mij de schellen wel van de ogen gehaald sinds ik Delft heb afgekraakt; er blijkt weldegelijk een nuance.

Ik vind echter wel dat "het verboden zo moeten worden" om microcaches te plaatsen als een cache van een "normaal" formaat ook zou kunnen (beetje ongenuanceerd, maar vooruit). Microcache, alleen als het niet anders kan.

Caches waar de plaatser uberhaupt geen moeite in gestoken heeft, die moeten worden verboden!

 

Ik bekijk het altijd zo: ik kan me als volwassene wel over de dingen heen zetten; ik vergeet de teleurstelling vlotjes. Maar het bedremmelde gezicht als de kids een filmkokertje vinden met niks erin (jaja, dat konden we van te voren weten!) of een natte doos met rotzooi een rommelmarkt onwaardig. Die gezichtjes vergeet je niet zo snel. Mijn kids willen eigenlijk ook al niet meer mee. Wat dat betreft kan ik onze naam beter veranderen in het enkelvoud. Dat de kids niet meer meewillen komt omdat ze zelden wat leuks vinden, geen uitdaging meer zien in de multicaches, maar vooral omdat de nieuwigheid er af is.

 

Microcaches hebben overigens ook een enorm voordeel; je kunt er geen rotzooi instoppen! M.a.w. geen pampers, haarklemmen, paperclips, snoeprollen over de datum, beschadigde CD's, natte boekjes en kapotte zakjes snoep. Lekker clean, die microcaches!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als "Kaarten bouwer" heb ik natuurlijk ook nagedacht over het fenomeen micro caches.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat het allemaal erg genuanceerd ligt.

 

Misschien een open deur, maar een micro cache vertelt wat over het formaat van de cache. En niet of de cache moeilijk of leuk is. Voorbeeld: Autumn van Pyne is een micro. Slechts een enkeling zal beweren dat het vinden van deze micro eenvoudig is. Op de betreffende locatie had een "gewone" cache geplaatst kunnen worden. Als onderdeel van een 4-tal kan ik me heel goed voorstellen dat het een micro is geworden. "Winter" moest namelijk, gezien de locatie, wel een micro zijn. (Over spring heb ik geen mening, want daar ben ik (nog?) te dom voor).

 

Flagus Sylvatica is ook een micro maar niet moeilijk. Maar wel leuk bedacht. Kan geen "gewone" zijn.

 

Oppervlakkig gezien lijkt een criterium voor een micro dus: Moeilijk (niet makkelijk) of leuk.

 

De classificatie "Leuk" is echter lastig vast te stellen. Want wat is leuk. Dat hangt van de context af.

Is een cache op een carpoolplaats leuk? Sommigen zullen "Nee" zeggen. Afgelopen Zaterdag zijn Loper en ik terugkomend van het GME nog even langs zo'n cache gegaan. Daar kwamen we toch langs. In het donker klimmen over de vangrail. Vond ik reuze leuk. Op de fiets dat soort caches doen vind ik ook leuk.

 

Het probleem zit hem denk ik veel meer in de competitie. Als je een paar uur rond rost in de auto kun je zonder problemen 10 caches "scoren". Dat aantal haal je lang niet als je een lange multy gaat doen. Als je veel rond rost sta je dus hoog in de lijst. Dat vinden de cachers die liever wandelen eigenlijk niet zo leuk. Maar ja, wat dan?

 

Mijn voorstel: Doe lekker wat je leuk vind. Maak je niet te druk over wat anderen leuk vinden. En wat maakt die ranking uit. Pyne haal je toch niet meer in.

En ook belangrijk: Wees een beetje aardig voor elkaar. Het is een hobby!

 

Zal ik zorgen dat we binnenkort de micro's op een of andere manier op de kaart kunnen weergeven/selecteren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een gewone cache in een teleurstellende omgeving en na een vervelende tocht vinden is een even koude douche als een microcache in een teleurstellende omgeving en na een vervelende tocht vinden. Het gaat mij om het bezig zijn, het zoeken, en het vinden (hoewel dat laatste mij nogal wat moeite kost). En natuurlijk, en eigenlijk op de eerste plaats, om die wonderlijke symbiose die ontstaat met die kleine, slimme, lekker in de hand liggende en mij de weg wijzende vista.

Wat ik uiteindelijk aantref is mij om het even. Een cache is een cache, maar de ene omgeving en wandeling is de andere niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:ph34r: Tja, natuurlijk ben ik wel een hele verse cacher (8), dus wil ik alles wel ervaren. Afgelopen week een beetje omgereden om twee micro's mee te pakken en dat is het dan ook wel; even meepakken. Eens ben ik het met de constatering dat dit op plaatsen waar ook een reguliere- of multicache geplaatst kan worden eigenlijk niet moet, maar aan de andere kant vond ik het toch ook wel leuk om onderweg wat afleiding te hebben. Mijn partner gaat het zeker niet leuk vinden, die vindt het schatzoekgehalte veel te leuk :thumbup: .
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben blij dat de meeste reacties niet afwijzend zijn tov. het fenomeen microcache.

 

Maar dan ben ik toch wat verbaasd over de uitgebrachte stemmen. Deze lijken mij toch niet overeenkomstig de uitlatingen.

 

Neemt niet weg , dat de bezoekersaantallen m.i. alle negatieve geluiden logenstraffen.

Ofwel er wordt met dubbele moraal/tong geschreven.

 

@ Reintje de Vos:

 

Ik zou het persoonlijk betreuren als je toegeeft aan de druk van een kleine minderheid en de micro's apart gaat vermelden.

Zoals je zelf al opmerkte zegt de grootte van de cache niets over de kwaliteit van de cache. En iedereen heeft de vrijheid om ze niet te doen. De grootte van de cache staat immers rechts bovenaan.

Dan hoeven er ook geen ongenuanceerde negatieve uitlatingen gedaan te worden als: "tussen de stront" "Tussen de condooms" "midden in een weiland" etc.

Ikzelf heb er een heel stel gedaan en ook geplaatst, maar moet zeggen dat ik verbaasd opkijk bij deze kwalificaties. Ik zet er vraagtekens bij, zelfs. Maar ik geef wel toe dat er een paar zijn die de kwalificatie slecht ruimschoots verdienen. Maar dat geldt ook voor sommige niet-micro's.

 

Daarnaast: lijk ik vooral negatieve geluiden te horen van ouders, die het zielig vinden dat hun kindjes niet in het kistje kunnen graaien. Alsof er zoveel mooi's in al die prachtige, grote, metalen koffers zit. En alsof caches alleen geplaatst worden tot vermaak van kleine kinderen. Ik dacht het niet!

 

Ik kan me wel vinden in de opmerking van Rovel:

Geplaatst op April 07 2004, 19:52:46

--------------------------------------------------------------------------------

Een gewone cache in een teleurstellende omgeving en na een vervelende tocht vinden is een even koude douche als een microcache in een teleurstellende omgeving en na een vervelende tocht vinden. Het gaat mij om het bezig zijn, het zoeken, en het vinden (hoewel dat laatste mij nogal wat moeite kost). En natuurlijk, en eigenlijk op de eerste plaats, om die wonderlijke symbiose die ontstaat met die kleine, slimme, lekker in de hand liggende en mij de weg wijzende vista.

Wat ik uiteindelijk aantref is mij om het even. Een cache is een cache, maar de ene omgeving en wandeling is de andere niet.

 

Daar gaat het om.

 

 

Tenslotte:

"ter ere van" lijntjesuitzetters e.d. over microcaches heb ik zeer recent een cache geplaatst!:

 

 

"Canisteria Fotografica Megalomania" ==> DCJ1B8

 

Jullie zullen volledig aan jullie trekken komen!

 

Groet,

 

Geopatra.

 

ps: Ik heb ook een hekel aan een bepaald soort caches!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eigenlijk vind ik dit een zootje gezeur! :thumbup:

Maargoed, dit is een forum waarop naar eenieders mening kan worden gevraagd, hoe pietluttig het ook moge zijn...

 

Wie bepaalt hier nu eigenlijk wat voor soort cache er geplaatst mag worden? :ph34r:

Ook bij "regular size" caches kan de inhoud teleurstellend zijn.

Bovendien worden er al teveel beperkingen door .com opgelegd.

 

Als je aan de beschrijving van de cache niet voldoende kan opmaken dat het er eentje is waar je graag naar op zoek gaat, zijn er altijd nog de logs die beschrijven of het interessant genoeg voor je is.

Als de cache je niet bevalt, ga er dan ook niet naar op zoek. (tenzij er natuurlijk niets anders meer is om naar te zoeken...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...