Spring naar bijdragen

Cordinaties


hooningkorf

Aanbevolen berichten

 

Ja ik denk ook dat de beste oplossing is

 

Ik woon in haarlem

Volgens mij lost dat helemaal niets op. Dikke kans dat als je beide apparaten daar neer legt ze allebei een afwijking van een paar meter geven. Er zijn zoveel factoren van invloed op de nauwkeurigheid van je meting. Een verschil van 5 meter is verwaarloosbaar. In zeer dichte bossen heb ik wel eens tientallen meters gelopen, zonder dat de afstandindicatie van mijn GPS veranderde. Dat zijn uitzondering, maar het toont wel aan dat ook in een goed functionerende GPS behoorlijk wat onzekerheid zit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Vijf meter valt ruimschoots binnen de normale afwijking (met andere woorden; je maakt jezelf onsterfelijk belachelijk als je daarover bij de leverancier / fabrikant gaat klagen) en voordat je een klimharnas koopt ... alle RD-punten die ik ken liggen op of net boven het maaiveld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een paar punten die in het Haarlemse (RD: 10400/ 48800) liggen op de begane grond.

Nummer 259350 (11), actief

Naam Sportcomplex Aerdenhout

RD coördinaten 100196, 485543

Omschrijving Messing bout in de O.muur van de kleedkamers

0.10 m uit de N.muur

1.55 m b.b.g.

http://meetpunten.geocaching.nl/schets.php?title=259350&st=11

 

Nummer 259351 (12), actief

Naam Brug Europaweg

RD coördinaten 104070, 485459

Omschrijving Bronzen bout in de Z.muur van het O.landhoofd van de brug

6.16 m uit de W.kant

0.38 m onder de onderkant van de betonnen rand.

http://meetpunten.geocaching.nl/schets.php?title=259351&st=12

 

Nummer 259370 (13), actief

Naam Bunker Spaarndammerdijk

RD coördinaten 108226, 491269

Omschrijving Bronzen kernnetbout in de bovenkant van het middenstuk op de kop van de bunker

0.46 m uit de W.kant

0.47 m uit de Z.kant. Identiek aan peilmerk 025A0347.

http://meetpunten.geocaching.nl/schets.php?title=259370&st=13

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe weet Je of de gps de juiste coördinatie weer geeft

M.a.w. Hoe kan je de coördinaties van je gps kontroleren ?

Als er enige reden tot twijfel over de juistheid van de plaatsbepaling door je GPSr is, is dat volgens mij voldoende reden om hem terug te sturen naar de verkoper. Net zoals een lamp die geen licht geeft. Plaatsbepaling is juist dat ene waarvoor het apparaat bedoeld is. Maar goed, je kunt de coördinaten eens ingeven op een Google Maps of willekeurig welke kaartenwebsite. Of met een protractor (kaarthoekmeter) op een topografische kaart. In beide gevallen wel even checken of grid en datum overeenkomen met de instellingen op je apparaat.

 

Tenzij dat laatste eigenlijk je vraag is. In dat geval controleer je (voor coördinaten van geocaching.com) of je ontvanger ingesteld staat op graden en minuten en decimale minuten (hdd mm.mmm) en WGS84.

 

EDIT: pagina's 2 en 3 over het hoofd gezien. De vraag was dus al verhelderd. Zoals al gezegd door anderen: vijf meter afwijking is normaal en veranderlijk. Het is dus niet de ene of de andere ontvanger die 'fout' zit.

bewerkt door Goonies Oosterhout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk eens naar GPS ONTVANGER TEST.

Mijn link

 

 

Deze is perfect om alle GPS er te controleren .

 

Het mooiste zou zijn als iedereen bij het loggen de coordinaties bij logt wat op dat moment zijn/haar gps aangeeft

 

Zo krijgen wij cachers een goed beeld met afwijkingen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je kan en mag bij elke tradi cache gewoon jou gevonden coordinaten bijvoegen

sterker nog Groundspaek heeft daar zelfs een aparte logmogenlijkheid voor geschapen

de zelfde kader waar je ook je Favorites geeft

 

 

Barny

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zeggen iedereen heeft wel een afwijking :)

En jij hebt die van jou op een afstand van 5 meter benaderd? :thumbup:

Het hele spelletje Geocachen is uberhaupt een afwijking, dus ik zou me om die van je GPS'r maar niet zoveel zorgen maken. Als je tot bovenop de cache gebracht wordt (letterlijk) is toch óók de lol van het spelletje verdwenen? Een beetje logisch nadenken bij de stasharea en je kan nagenoeg elke cache vinden. 't Moet natuurlijk ook niet al te makkelijk worden. Toch?

 

Groet, Leo

bewerkt door LeoCache
Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar ik ben toch wel nieuwsgierig welke goed is welke fout

Geen van beide.

a) een GPS hoef en kan je niet ijken

B) iedere GPS heeft een precisie die theoretisch gedikteert wordt door de stand van de satellieten

c) de GPS vult deze info aan op basis van laatste waarnemingen en waargenomen richting/snelheid

d) c is afhankelijk van of de software denkt dat het om een auto, een fiets, dan wel een wandelaar gaat (check dit maar eens in een tunnel).

e) zonder middelen zullen beide GPS'en een ander resultaat aanwijzen

f) na middelen (een tijdje op 1 plek laten staan) zullen de afwijkingen binnen de theoretische precisie (en dat is geen 1 meter) tot elkaar komen.

 

Dit maakt alles:

a) dat je tijd moet nemen voor het meten, leg de GPS dus op de grond, en wacht af

B) er altijd afwijking binnen 4 meter zal bestaan (ongeveer de precisie van een optimale gps)

c) gelukkig er nog wat voor onze hobbie overblijft: train je oog en je instinkt

d) het erg slecht is op de cache plek met de gps heen en weer te lopen ten gevolgen van c van eerste rijtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijken of de GPS de juiste coördinaten geeft kan best nuttig zijn.

Wanneer we met meerdere GPSsers op pad zijn merken we uiteraard ook dat de apparaten niet allemaal hetzelfde aanwijzen.

Geeft niets, soms is de ene beter, dan weer de andere.

Maar wanneer een nieuwe GPS rustig neergelegd wordt en verschillen laat zien van soms meer dan 50 meter (half uur laten liggen, verschillende dagen geprobeerd) is er toch echt iets mis. Uiteraard hebben we dit gemeld en een andere GPS gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...