Spring naar bijdragen

Cordinaties


hooningkorf

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

Als je het echt wilt weten, dan zoek je natuurlijk gewoon een vastgesteld ijkpunt op. Daarvan heeft het kadaster er een hele berg online (laten) zetten op onze meetpuntensite: http://meetpunten.geocaching.nl

Weliswaar zijn die meetpunten maar gegeven tot op een meter nauwkeurig, maar in de meeste gevallen zal je GPS toch wel iets onnauwkeuriger zijn dan dat.

Het 'vervelende' daarin is natuurlijk dat al die meetpunten zijn geijkt in RD (Rijksdriehoekstelsel) en als je je GPS daar neit op insteld, snap je nog weinig van de fouten die het dan oplevert.

 

 

Top bedankt voor de tip

Dit lijkt mij een heel goed punt/punten om je gps te kontroleren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vergelijken met een andere GPSr ligt inderdaad het meest voor de hand, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom jij twijfelt aan de juistheid van de weergegeven coördinaten.

 

Nou ik kwam een medecacher tegen en zijn gps gaf een andere plek aan dan die van mij terwijl wij allebei het zelfde in geklopt hadden

Nou weet ik dat gps iets afwijken maar ik ben toch wel nieuwsgierig welke goed is welke fout

En dan was mijn vraag dus hoe kan je dit kontroleren van daar de vraag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarschijnlijk is geen van beide fout (of allebei).

Wat is fout?

Een afwijking van 10 meter, 1 meter, 1 centimeter .............

Antarctica

 

 

Zijn nulpunten en mijn nulpunt was ongeveer vijf meter verschil

 

Trouwens wel leuk die ijkpunten van het kadaster het zijn bij na allemaal kerktorens

Moet nog klimmen ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zijn waarschijnlijk allebei goed, maar afwijkingen hebben diverse factoren zodat vergelijken van twee GPSr op 1 plek geen nut heeft. Zo ook het vergelijken met een coördinaat uit een cache, want die is ook ingemeten met een GPSr.

Zoals al eerder aangegeven, kun je om jezelf te verzekeren van de nauwkeurigheid van jouw GPS, bij goed weer en heldere hemel naar een RD meetpunt gaan en je GPS daar enkele minuten op het meetpunt neerleggen.

De RD meetpunten liggen veelal langs wegen en kunnen gemakkelijk bereikt worden. In welke omgeving woon je?

bewerkt door Belleblaozers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze zijn waarschijnlijk allebei goed, maar afwijkingen hebben diverse factoren zodat vergelijken van twee GPSr op 1 plek geen nut heeft. Zo ook het vergelijken met een coördinaat uit een cache, want die is ook ingemeten met een GPSr.

Zoals al eerder aangegeven, kun je om jezelf te verzekeren van de nauwkeurigheid van jouw GPS, bij goed weer en heldere hemel naar een RD meetpunt gaan en je GPS daar enkele minuten op het meetpunt neerleggen.

 

 

 

Ja ik denk ook dat de beste oplossing is

 

Ik woon in haarlem

bewerkt door hooningkorf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...