Spring naar bijdragen

Cordinaties


hooningkorf

Aanbevolen berichten

Je zet inderdaad een kruis op de grond, een X, een heel groot kruis, een kilometers grote X .......

Ik zag dat je het eerste kennismakingsmailtje al verstuurd hebt!

Succes!

Antarctica

 

ik zit hem net door te lezen en ik denk ik doe hem s'nachts :) :)

 

of wacht mijn engels is inet zogoed hahaha

 

gelukkig krijg ik hulp van de - fam

bewerkt door hooningkorf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

als ik nu alles nog een keer rust door lees dan kom ik tot de conclusie dat de gps ALTIJD afwijkt

zoeken bij een nul punt naar een caches is dus meestal fout.

Ik heb zelf een cache vlak bij mijn werk en ik heb dus heel wat cachers zien zoeken wat volgens hun het nul punt was en deze was altijd ergens anders dan wat ik had ingeklopt op de website en daar voelde mijn dus een klein beetje schuldig door

(want was ik fout waren zij fout of gewoon de gps ???)

Na dit draadje voelde ik mij al een stuk minder schuldig

Dus wat voor advies kunnen wij nu aan de "nieuwe" caches geven want de meeste gpsen worden verkocht als HEEL nauwkeurig toestellen en wel op de meter zelf bij dicht begroeid bos (wat dus nog niet waar is)

 

ik zou willen zeggen tegen de nieuwe vrienden als je op het nul punt komt zet een kruis op de grond (denkbeeldig) en maak een cirkel van zeg 3-5 meter en ga in deze cirkel zoeken naar de cache en ja gebruik hier bij natuurlijk wel een beetje je verstand (als die hebt :))

 

mocht ik fout zitten met deze conclusie dan hoor ik het natuurlijk graag in dit draadje

Wellicht beter direct goed lezen, en dan was dit draadje wat meer on-topic gebleven.

Je conclusie is redelijk in de buurt, maar er zijn een paar kanttekeningen te maken:

- Het kan zijn dat er een onnodig grote fout in jouw meting zit. Fotogravinnetje heeft al wat tips gegeven om dat te verbeteren: GPS goed tot rust laten komen, minimaal 200 metingen of waypoint middelen gebruiken bij een Oregon, meten op een paar dagen. Zie je cachers steevast in dezelfde richting verkeerd zoeken, dan lijkt het waarschijnlijk dat de coördinaat verkeerd is.

- winkels die GPS'en met de door jou genoemde kwalificaties verkopen hebben geen verstand van de GPS-techniek.

- ook bij het zelf zoeken moet je de GPS rust geven. Zet het kruis pas op de grond als je meting stabiel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als ik nu alles nog een keer rust door lees dan kom ik tot de conclusie dat de gps ALTIJD afwijkt

zoeken bij een nul punt naar een caches is dus meestal fout.

Ik heb zelf een cache vlak bij mijn werk en ik heb dus heel wat cachers zien zoeken wat volgens hun het nul punt was en deze was altijd ergens anders dan wat ik had ingeklopt op de website en daar voelde mijn dus een klein beetje schuldig door

(want was ik fout waren zij fout of gewoon de gps ???)

Na dit draadje voelde ik mij al een stuk minder schuldig

Dus wat voor advies kunnen wij nu aan de "nieuwe" caches geven want de meeste gpsen worden verkocht als HEEL nauwkeurig toestellen en wel op de meter zelf bij dicht begroeid bos (wat dus nog niet waar is)

 

ik zou willen zeggen tegen de nieuwe vrienden als je op het nul punt komt zet een kruis op de grond (denkbeeldig) en maak een cirkel van zeg 3-5 meter en ga in deze cirkel zoeken naar de cache en ja gebruik hier bij natuurlijk wel een beetje je verstand (als die hebt :))

 

mocht ik fout zitten met deze conclusie dan hoor ik het natuurlijk graag in dit draadje

Wellicht beter direct goed lezen, en dan was dit draadje wat meer on-topic gebleven.

Je conclusie is redelijk in de buurt, maar er zijn een paar kanttekeningen te maken:

- Het kan zijn dat er een onnodig grote fout in jouw meting zit. Fotogravinnetje heeft al wat tips gegeven om dat te verbeteren: GPS goed tot rust laten komen, minimaal 200 metingen of waypoint middelen gebruiken bij een Oregon, meten op een paar dagen. Zie je cachers steevast in dezelfde richting verkeerd zoeken, dan lijkt het waarschijnlijk dat de coördinaat verkeerd is.

- winkels die GPS'en met de door jou genoemde kwalificaties verkopen hebben geen verstand van de GPS-techniek.

- ook bij het zelf zoeken moet je de GPS rust geven. Zet het kruis pas op de grond als je meting stabiel is.

 

- ja ik heb alles goed gelezen hoor maar zit niet de hele dag achter de computer.

- Nou "grote"fout is weer een groot woord Laten we het ophouden er is wat verschil(3-5 mtr)

- en om nou een cache neer teleggen en dan 200 metingen te doen vind wel erg ver gaan.

- en ja inderdaad zijn er winkels die dat doen .. zelf meegemaakt en ook van de div cache gehoord

- meestal heb ik het geduld niet om te wacht ....... zoals de meeste cacherssssssssss

 

en ik vind het wel leuk als dit draadje veel reactie krijgt / geeft en natuurlijk adviezen !!!

bewerkt door hooningkorf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

- en om nou een cache neer teleggen en dan 200 metingen te doen vind wel erg ver gaan.

:eek:

En waarom vind je dat precies te ver gaan????? Dat is wel DE manier om een cache nauwkeurig in te meten. En zolang ben je er nou ook weer niet mee bezig, op de meeste GPSen zit gewoon een functie die dat vanzelf doet en dat duurt een paar minuutjes. Ik heb het bij mijn caches zo gedaan en dat ging prima!

Door dit zo te doen zullen de vinders ook een kleinere afwijking hebben bij het zoeken naar de cache, dus als iedere cachelegger dit nou doet, heeft iedereen er ook baat bij! :yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een exacte 0 bestaat niet, de USA heeft nl dat geblokkeerd. Er is altijd een aantal meters afwijking, en bij de een is dat de ene kant op en bij de ander een andere kant op.

En vooral de caches die zijn ingemeten met een niet echte GPS hebben een nog grotere afwijking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

een exacte 0 bestaat niet, de USA heeft nl dat geblokkeerd. Er is altijd een aantal meters afwijking, en bij de een is dat de ene kant op en bij de ander een andere kant op.

 

Een positie bepaling heeft altijd een beperkte nauwkeurigheid. De "burgerband" van het GPS systeem heeft een grotere onnauwkeurigheid dan de militaire band. In de eerste jaren was zelfs de burgerband te nauwkeurig naar de zin van Amerika en zat er expres een afwijking op, maar dat is rond de eeuwwisseling afgeschaft In geval van noodsituaties (zoals een verwachte aanval), kan Amerika dat weer invoeren, maar aangezien het voor alle apparaten ongeveer dezelfde afwijking geeft, is het weinig zinvol, omdat de afwijking met differentiële GPS kan worden gecorrigeerd.

 

Andere factoren die de nauwkeurigheid bepalen zijn atmosferische gesteldheid en de plaatsenlijke situatie (bladerdek, hoge gebouwen, etc.) (die voor alle apparaten dezelfde afwijking geven). Daarnaast heeft ieder apparaat een algoritme om die satelieten te kiezen, die op dat moment het beste resultaat geven. Dat varieert wel weer van apparaat tot apparaat.

 

En vooral de caches die zijn ingemeten met een niet echte GPS hebben een nog grotere afwijking.

 

Wat is een "niet echte GPS"? Bedoel je de oude GPS apparaten, die zo'n 5 tot 10 jaar geleden gebruikelijk waren?

  • Top! 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie ook bijvoorbeeld Checklist (om een cache te leggen) bij; Uitwerking, punt vijf

 

 

Bedankt goede tip deze site moet. Je als cacher zeker een keer bezocht hebben

 

Bedankt !!

 

- en om nou een cache neer teleggen en dan 200 metingen te doen vind wel erg ver gaan.

:eek:

En waarom vind je dat precies te ver gaan????? Dat is wel DE manier om een cache nauwkeurig in te meten. En zolang ben je er nou ook weer niet mee bezig, op de meeste GPSen zit gewoon een functie die dat vanzelf doet en dat duurt een paar minuutjes. Ik heb het bij mijn caches zo gedaan en dat ging prima!

Door dit zo te doen zullen de vinders ook een kleinere afwijking hebben bij het zoeken naar de cache, dus als iedere cachelegger dit nou doet, heeft iedereen er ook baat bij! :yes:

 

 

 

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat moet met een oregon garmin 450 T

Dus tips zijn welkom

Zelf heb ik vijf keer gemeten op vijf verschillende dagen en dat vond ik wel mooi

 

 

een exacte 0 bestaat niet, de USA heeft nl dat geblokkeerd. Er is altijd een aantal meters afwijking, en bij de een is dat de ene kant op en bij de ander een andere kant op.

En vooral de caches die zijn ingemeten met een niet echte GPS hebben een nog grotere afwijking.

 

 

Ook dit verklaard een heleboel je moet het maar weten top bedankt

 

Zo leer je echt weer eens wat

bewerkt door hooningkorf
Link naar opmerking
Deel via andere websites

een exacte 0 bestaat niet, de USA heeft nl dat geblokkeerd. Er is altijd een aantal meters afwijking, en bij de een is dat de ene kant op en bij de ander een andere kant op.

En vooral de caches die zijn ingemeten met een niet echte GPS hebben een nog grotere afwijking.

 

 

Ook dit verklaard een heleboel je moet het maar weten top bedankt

 

Zo leer je echt weer eens wat

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat moet met een oregon garmin 450 T

Dus tips zijn welkom

In je hoofdmenu zit een icoon met daarbij als tekst 'waypoint middelen'. Probeer deze maar eens uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerlijk gezegd weet ik niet hoe dat moet met een oregon garmin 450 T

Dus tips zijn welkom

In je hoofdmenu zit een icoon met daarbij als tekst 'waypoint middelen'. Probeer deze maar eens uit!

 

 

Eitje dus bedankt ga het zeer snel uitproberen ..... 200 keer meten in paar minuutjes spannend

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat is een "niet echte GPS"? Bedoel je de oude GPS apparaten, die zo'n 5 tot 10 jaar geleden gebruikelijk waren?

Een eiphone of zwarte kers, oftewel een telefoon

Mijn telefoon (Motorola Defy) heeft, zoals zoveel telefoons, een echte GPS-chip aan boord. Dezelfde chip die ook wordt gebruikt in een "echte" GPS. De telefoon doet het beter dan een "echte GPS" van vijf jaar oud.

 

Het probleem van telefoons bij het geocachen is niet zozeer de GPS, maar de batterij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...