Spring naar bijdragen

Cordinaties


hooningkorf

Aanbevolen berichten

De GPS in de motorola Defy is niet bepaald exact genoeg om een cache mee in te meten. Voor het navigeren over de weg is het prima, voor het in de buurt komen van een cache ook wel. Maar vergeleken met een etrex vista hcx of een oregon 450 heeft hij enorme moeite om een juiste plaatsbepaling te geven. Regelmatig heb ik dat de defy zegt dat ik nog een meter of 20 moet, terwijl m'n etrex 30 zegt dat ik zo goed als op de cache sta. En dan zit m'n defy er flink naast, de etrex 30 heeft wel gelijk.... Je zit niet alleen met een bepaalde chipset (die in de defy is goedkoper, maar ook slechter dan de sirf III die in de 'oude' etrex-serie zit), maar ook met de antenne/ontvanger en het algoritme dat de gegevens van de satellieten omzet in een plaatsbepaling, en niet te vergeten de gps-policy die android gebruikt.... (GPS niet actief in gebruik door een programma betekent GPS uit, dus even wat anders gaan doen en je kunt opnieuw op een fix wachten). Overigens zit in de defy dezelfde gps-chip als in iphone, maar als ik het goed heb een andere dan HTC in z'n toestellen stopt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Toch raar dan dat er zo vaak caches online komen die gelegd zijn met zo'n telefoon met "echte gps chip" die afwijkingen vertonen van soms wel 200 meter.

Een telefoon zal nooit een waardige vervanger worden van een fatsoenlijke gps.

 

Het is maar wat je een fatsoenlijke GPS noemt. De GPS in een moderne telefoon is beter dan die in de gebruikelijke GPS van 5 jaar geleden. En er zijn heel wat caches die al vijf jaar geen coordinate update hebben gehad.

De afwijking van 200 meter wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de legger niet door had dat de GPS van de telefoon (nog) niet klaar was. Zonder GPS doet de telefoon de locatie bepaling met behulp van de zendmasten, wat inderdaad een onnauwkeurigheid van honderden meters kan opleveren. Die fout is niet te wijten aan de GPS van de telefoon, maar aan de onhandigheid van de legger. Net zo'n fout kun je met een echte GPS maken als je niet door hebt dat je GPS niet op WGS84 staat ingesteld.

 

Dat een telefoon geen waardige vervanger van een "fatsoenlijke" gps is, komt niet door een andere GPS chip, maar door het batterijgebruik. De GPS is goed genoeg, maar als je de GPS en het scherm continu aanhebt is de batterij vrij snel leeg, terwijl een "fatsoenlijke" GPS meer dan 24 uur met een batterijlading doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik tussendoor even snel een cache wil meepikken dan doe ik dat tegenwoordig regelmatig met mijn telefoon (HTC Wildfire S, Android). Dit werkt prima en ik kom tot op enkele meters (de standaard afwijking) van de cache, doet echt niet voor mijn gps (60CSx) onder. Hoewel ik nog steeds meer op mijn 60CSx vertrouw dan op mijn telefoon.

Voor multi's, lange traditionals (dus een flink stuk het bos in bijvoorbeeld) en als ik meer caches achter elkaar ga doen, gebruik ik altijd mijn 60CSx, dat is batterij-technisch toch wel veel handiger. Plus dat ik bij de 60CSx niet bang ben om door de struiken te lopen of hem te laten vallen.

 

(...) en niet te vergeten de gps-policy die android gebruikt.... (GPS niet actief in gebruik door een programma betekent GPS uit, dus even wat anders gaan doen en je kunt opnieuw op een fix wachten). (...)

Hier heb ik echt geen problemen mee, als ik de telefoon even in de standby modus zet, dan gaat de GPS inderdaad uit, maar als ik hem vervolgens weer erbij pak heeft hij een fix binnen enkele seconden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching met een telefoon moeten ze verbieden er moet gewoon een wet komen dat dat niet mag

 

Of, nog beter, GPS verbieden die meer dan 2 jaar oud is. En minstens eens per twee jaar de coordinaten van je caches updaten met je nieuwe GPS. En dan minstens 1000 keer middelen. :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching met een telefoon moeten ze verbieden er moet gewoon een wet komen dat dat niet mag

 

Of, nog beter, GPS verbieden die meer dan 2 jaar oud is. En minstens eens per twee jaar de coordinaten van je caches updaten met je nieuwe GPS. En dan minstens 1000 keer middelen. :lol1:

 

Al onze founds hebben wij in ruim 5 jaar gedaan met dezelfde GPS: GPSmap 60Cx :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geocaching met een telefoon moeten ze verbieden er moet gewoon een wet komen dat dat niet mag

 

Of, nog beter, GPS verbieden die meer dan 2 jaar oud is. En minstens eens per twee jaar de coordinaten van je caches updaten met je nieuwe GPS. En dan minstens 1000 keer middelen. :lol1:

 

Al onze founds hebben wij in ruim 5 jaar gedaan met dezelfde GPS: GPSmap 60Cx :)

 

soms moet je gewoon geluk hebben (stoommachines doen het soms ook nog)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Hooningkorf, wat hoor ik nou?

In post 58 neem je de uitnodiging aan en nu haak je toch af?

Je maatjes zijn op pad en jij zit gewoon lui op de bank?

Antarctica

 

Nou lui op bank helaas niet maar ik heb alles maar dan ook alles geprobeerd dat ze het een weekje uitstelde maar helaas niet gelukt

Gelukkig komen er nog meer dagen en ik ga hem zeker een keer doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...