Spring naar bijdragen

Can Groundspeak Help Us Against Spoiling?


Phoenix-night

Aanbevolen berichten

p.s. Ik weet niet of het jullie is opgevallen, maar naast in de guidlines staat er ook ergens anders iets over spoileren op gc.com. Het staat er meer dan een miljoen keer op:

Warning! Spoilers may be included in the descriptions or links.

 

Met dit statement durf ik wel te stellen dat groundspeak niets kan of wil doen tegen spoileren.

 

Tc

 

Jawel, de waarschuwing staat op iedere cachepagina en is in dit soort discussies ook al meerdere malen aangehaald als teken dat Groundspeak het spoileren niet erg zou vinden.

Het kan ook gewoon betekenen dat Groundspeak het aan de CO's overlaat om spoilers in tekst en foto's te laten staan.

Daar ligt, terecht denk ik, de eerste verantwoordelijkheid.

Gewoon laten staan van spoilers door CO's mag dus, maar dat wil niet zeggen dat het omgekeerde ook geldt.

Her en der staan ook instructies voor CO's hoe om te gaan met loggers die spoilen op de cachepagina, bijvoorbeeld bij 'log deletion'.

Alle waarschuwingen, instructies, spelregels, richtlijnen etc.kunnen op dit gebied separaat worden nagezocht en geinterpreteerd.

Als je maar goed genoeg zoekt, dan is er altijd wat te vinden wat niet eenduidig uit te leggen is.

Neem alles over dit onderwerp samen en het is, zeker met recente toevoegingen, duidelijk hoe Groundspeak tegen het plaatsen van spoilers en het openlijk, op grote schaal uitwisselen van coördinaten aankijkt.

Het is eveneens duidelijk dat Groundspeak daar niet de eerste stap in gaat nemen, de signalering en eerste discussie daarover aan de CO overlaat en het past, gezien de algemene instelling die ik bespeur, niet in hun beleid om alsmaar straffend rond te willen gaan.

Echter, dat wil niet zeggen dat elders weggeplukte regels nu ineens geldige argumenten worden om aan te tonen dat spoilen (op grote schaal) te rechtvaardigen is.

Maar het is wel leuk om deze discussie mee gaande te houden :D

bewerkt door Sivota
  • Top! 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

 

Als antwoord op 1): JA

En dan 2): Voordat een puzzelcache besproken gaat worden, eerst de eigenaar vragen of hij/zij hier problemen mee heeft.

- Zo niet, maak daar melding van op het forum in de openings-post.

- Indien wel, maak een draadje aan met de link naar de cache en de melding dat de eigenaar het niet op prijs stelt dat er over zijn/haar cache in het openbaar wordt gediscussieerd. En zet het draadje meteen op slot. Uiteraard kan de eigenaar benaderd worden voor hints, uitleg, hulp en wat al niet meer.

 

Wat bereiken we op deze eenvoudige werkwijze:

- de groep die niet van puzzelen houd kan hun forum behouden en uitbreiden. Zij kunnen de caches waarvoor toestemming is gegeven door de eigenaar blijven bespreken op het forum. Voor de overige puzzelcaches kunnen zij uiteraard de gewenste informatie via mail (of ander gesloten medium) bij de eigenaar verkrijgen. En als zij dit onderling via gesloten medium verder verspreiden lijkt het mij dat niemand daar wakker van ligt.

- de groep die niet wil dat zijn cache in het openbaar besproken wordt is tevreden.

- alle overige cachers weten dat wanneer een cache op het forum besproken wordt met toestemming wordt gedaan van de eigenaar.

 

Ik denk dat dan GL leden blij zijn, en ja, ook de tegenhangers hiervan.

 

Dit lijkt mij de meeste gulden middenweg en wellicht de enige echte oplossing om tot een staakt het vuren te komen.

 

Prachtig, alleen zijn soortgelijke voorstellen via dit forum (en mail etc.) aan Geoleaks al vaker gedaan en daar wordt steevast helemaal niet op gereageerd.

Mijn vraag is dus: Hoe ga je het overbrengen en zorgen dat het geaccepteerd en gerealiseerd gaat worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De stuwende kracht achter GeoLeaks leest mee en beseft dat maatregelen van deze strekking, bovenop de maatregelen die hij de laatste tijd en ook vandaag weer heeft genomen, de enige uitweg bieden om te ontsnappen aan de gevolgen van een verstikkende belangenverstrengeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prachtig, alleen zijn soortgelijke voorstellen via dit forum (en mail etc.) aan Geoleaks al vaker gedaan en daar wordt steevast helemaal niet op gereageerd.

Mijn vraag is dus: Hoe ga je het overbrengen en zorgen dat het geaccepteerd en gerealiseerd gaat worden?

 

De persoon in kwestie moet idd open staan voor commentaar. Open staan voor zowel positieve maar ook negatieve feedback. Open staan voor de dialoog. Alleen dmv de dialoog kunnen oplossingen worden gevonden en kunnen partijen het eens worden. Eens in de zin van jij geeft wat, ik geef wat, en uiteindelijk de win-win situatie krijgen.

 

De stuwende kracht achter GeoLeaks leest mee en beseft dat maatregelen van deze strekking, bovenop de maatregelen die hij de laatste tijd en ook vandaag weer heeft genomen, de enige uitweg bieden om te ontsnappen aan de gevolgen van een verstikkende belangenverstrengeling.

 

Als de persoon in kwestie niet reageert, kan dat zijn om verschillende redenen. En die zouden we kunnen accepteren, want zoals je aangeeft gebeurt er wel degelijk iets op het GL forum. Hij/zij is wel degelijk bezig om tegemoet te gaan komen aan onze verzoeken.

 

Oke, hij/zij leest mee. Dat is positief. Hij/zij weet dus dat er iets leeft onder vele cachers.

 

Laat ik, na de aanpassingen van vandaag door GLs, ook weer water bij de wijn doen. Hier een mogelijk nieuw voorstel om het forum nog verder af te schermen voor niet GLers.

 

Dat het forum ontstaan is, daar kan ik me wat bij voorstellen. Tuurlijk, menig cacher is moe aan het worden van de moeilijke puzzels die ontstaan. Veel specifieke kennis is vaak nodig om een puzzel tot een goed einde te brengen. En dat kan idd frustratie alom opleveren. Voor wat voor cachers laat ik nu in het midden. Ieder cachet om zijn/haar eigen reden.

 

Het op deze manier oplossen ve puzzel is idd eenvoudiger dan op de oude manier van rondmailen, bellen, smsen, events bezoeken etc. Ja, we leven in een digitaal tijdperk waar we gebruik van kunnen maken om dingen eenvoudiger te maken in ons leven. We worden relaxter, kunnen die dingen doen die we graag willen doen. En voor ons allemaal geldt: cachen.

 

Het is duidelijk, er wordt aan de kant van GL wel degelijk geluisterd. Anders was er tot op heden nog helemaal niets veranderd sinds het begin vd oprichting. Maar, inderdaad, het is nog niet 'gesloten'. Zoals ik in een eerdere post aangaf, je kan als gewoon lid nog steeds de openstaande onopgeloste caches zien/bezoeken. Je kunt de hints (en evt de oplossing) nog steeds lezen. Het is al beter. Waarom?

 

De eigenaar (GeoLeaks zelf) bepaald nav een verzoek om een gewoon lid te promoveren tot VIP. Die mag dan de opgeloste caches ook zien. Een stap vooruit zou ik zeggen, want alleen diegenen die zich hebben ingezet (posten van hints cq aanwijzingen cq oplossingen) worden toegelaten tot de selectieve groep van VIPs.

 

Ook is duidelijk dat degenen die niets bijdragen (0 posts dus) uiteindelijk verwijderd worden. Het account wordt opgeheven. Prima. Want, zo schrijft GL voor: voor wat hoort wat. Oke, mee eens.

 

Blijft nu nog over: de onopgeloste caches zijn nog steeds zichtbaar gedurende een bepaalde periode. In die tijd kan je dus als gewoon lid nog steeds alles bekijken. Dus maw alle hints en oplossingen zijn nog steeds publiekelijk. Hoe dit nu dicht te timmeren? Ik denk dat dit niet volledig gaat lukken, maar mogelijk kan ik hier een richting tot de oplossing geven.

 

Vraag bij de aanmelding waarom men lid wil worden:

 

*) Wil je meehelpen aan het oplossen van puzzelcaches, dwz hints, aanwijzigen en evt oplossingen posten?

--- Nee: dan wordt je account niet aangemaakt

--- Ja: dan mag je verder

*) elke andere reden om lid te worden is er niet.

 

Het meehelpen wil dus zeggen dat men elke puzzel moet aangrijpen, dus niet alleen die puzzels die toevallig om de hoek liggen. Dus iemand uit Friesland zal moeten meehelpen puzzels in Zeeland op te lossen, etc. Over de buitenlandse caches laat ik mee even niet uit. Dat is aan GL zelf te bepalen.

 

Uiteindelijk zal GL nog voor het aanmaken vh account moeten duidelijk maken dat de persoon moet laten zien mee te willen werken, door het geven van hints op onopgeloste caches binnen een redelijk termijn. Dit kan 1 of 2 weken zijn. Maar m.i. nooit meer dan 1 maand. Maar, het is uiteraard aan GL om het termijn vast te stellen. (Ik hoop dan echter dat het niet langer wordt dan 1 maand).

Mocht het nieuwe lid niet binnen dat termijn een waardevolle opmerking hebben gegeven, dan hop, weg account.

 

Tja, en dan denk je: maak gewoon een nieuwe aan. Oke, prima, maar er kan gecontroleerd worden of het emailadres of IP-adres eerder gebruikt is bij een opgeheven account. Zo ja, dan zal de aspirant lid bv de toegang worden geweigerd voor een periode van 1 maand, ofzo. Ook dit ter bepaling van GL.

 

Maw, een mogelijke oplossing die wellicht de gemoederen zou kunnen bedaren.

 

*) de voorstanders kunnen blijven 'leaken' (als ik dat zo mag noemen)

*) de tegenstanders weten dat alleen de voorstanders, de echte meewerkende 'leakers' de oplossingen zien - of tenminste laat ik het zo zeggen, dat er een selecte groep is voor wie alle gegevens echt openbaar is. De overigen zullen moeite moeten doen om bij de gegevens te komen. En je hebt niet constant toegang. Nu bestaat de controle van IP-adres op uitgedeelde BANs. Die kan ook verder ingezet worden om toegang (tijdelijk) te weigeren. Dus toegang van een bestaand account (want je kunt tenslotte je account ook ergens anders aanmaken).

 

Ik kan me zelfs voorstellen dat, zodra je gewoon lid bent, je alleen de onopgeloste caches ziet uit je een aantal willekeurige (niet eigen en aangrenzende) provincies. Of dat technisch haalbaar is weet ik niet.

 

Ik weet niet of ik hiermee GL-tegenstanders nu tegen de schenen schop, maar ik vermoed ook wel dat het zo goed als onmogelijk is om GL te laten opdrogen. Er is namelijk geen juridische grond te vinden, nee ook niet met de Term Of Use van GS.

 

Ik ben behoorlijk gefrustreerd van dit geheel en dat hebben jullie wel gemerkt. Maar als GeoLeaks er voor kan zorgen dat hij/zij de deur zoveel mogelijk dichtzet voor niet leakers, dan komen we denk ik al een heel stuk tot elkaar.

 

O ja, blijft natuurlijk de vraag hoe om te gaan met reeds bestaande leden. Wel, dat laat ik aan GL zelf over. Dat is mijn pakkie an niet.

 

Ik hoop hiermee wederom een hand toegereikt te hebben aan het fenomeen GeoLeaks. Optimaal zal het niet worden, maar kan met samenwerken wel benaderd worden.

 

_ De GEO Ridders _

bewerkt door De GEO Ridders
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zag trouwens net op facebook dat Groundspeak wel verzoekt aan cachers om niet te "spoileren"

klik

 

Edit: Oh ik loop weer eens achter de feiten..Shivota had het er ook al staan...ahem....In mijn verdediging, hij stond net in de nieuwe nieuwsfeed op facebook... :P

bewerkt door Charissa1404
Link naar opmerking
Deel via andere websites

lol, ik denk dat Gl zijn eigen plan wel trekt.

 

Ik ben positief in deze. Gezien de aanpassingen aan het GL forum denk ik dat het plan wel eens goed kan uitpakken, voor anti-leakers en dat het GL zelf ook ten goede komt. Alleen gelijkgestemde ontmoeten elkaar daar. Precies de bedoeling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is eigenlijk gewoon te simpel voor woorden.

Je logt gewoon de mysterie met de mededeling dat je geen liefhebber van puzzels bent en dat een bevriende cacher zo vriendelijk was om je de coords te geven hetzij via email, telefoon, dm, pb, op een event, tijdens een borrel, bij een goed gesprek rond de open haard (of al het hiervoor genoemde) en alle CO's zijn helemaal blij. Want zo heb je het spel helemaal volgens de regels van GS gespeeld.

CO's blij, anti-Leakers blij ... iedereen blij.

Nou dat is toch wel een ernstige misvatting.

Ik ben nog nooit blij geworden van iemand die mijn puzzelcaches logt zonder zelf moeite te hebben gedaan om deze ook op te lossen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dat is toch wel een ernstige misvatting.

Ik ben nog nooit blij geworden van iemand die mijn puzzelcaches logt zonder zelf moeite te hebben gedaan om deze ook op te lossen.

 

Dit deel ik. Ik word blij van logjes waarin met geuren en keuren over de inspanning wordt geschreven. En dat de puzzel vernuftig of slim of toch eigenlijk wel eenvoudig in elkaar steekt. De geleden frustratie waarna de euforie kwam met de ooordinaten.

Een log op een puzzel als "Puzzel oplossing lag al even klaar nu opgehaald. Bedankt snel gevonden", doet mij ook niet zoveel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatst las ik een logje van iemand die een cache van >10 km had gedaan. Dit samen met een andere cacher die de tocht al eens gelopen. had. Hierdoor waren de punten niet moeilijk te vinden.

 

Staat er vervolgens een notitie van die andere logger dat hij enkel even is teruggeweest om een Coin te discoveren.

 

Tocht gelopen of niet? Ik 'vrees' het laatste :thumbdown:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien even over een andere boeg.

Stel jij hebt een mysterie (puzzel oid) cache.

 

Situatie A:

Geoleaks is er niet of sterker nog, mensen MOETEN de puzzel zelf oplossen, anders lukt het gewoon niet.

 

Jouw cache wordt nu gelogd door mensen die hem hebben opgelost.

 

Situatie B:

Geoleaks is er sterker nog, mensen kunnen evt coord gemaild krijgen.

 

Jouw cache wordt nu gelogd door mensen die hem hebben opgelost EN jouw cache wordt gelogd door mensen die het niet op eigen houtje hebben opgelost.

 

Vanuit de cache-zoeker:

Geocaching is iets wat je voor jezelf doet ben ik van mening. Dus of anderen meer of minder, terecht of onterecht loggen, zal mij een biet zijn.

Het gaat erom dat ik plezier in mijn hobby heb om te doen, op de manier waarop ik het leuk vind. Of anderen nu 10000 founds heeft of 10. Hun feestje.

Ik meet mij niet met anderen.

 

Vanuit de cache-eigenaar:

Mensen hebben plezier gehad aan mijn cache. Ik vind het leuk als mensen hem zelf opgelost hebben, want dat betekent dat ze er iets extra's aan hebben gehad, extra plezier.

Mensen die het niet plezierig vinden om mijn puzzel te maken, kan ik nog wel een plezier laten beleven aan de cache zelf. Situatie B levert dus extra plezier op voor de geocachers en dus geeft dat mij meer voldoening.

 

 

Maar goed, ik begrijp dat er een (beperkt) aantal cache-eigenaren zijn die het erg vervelend vinden. Zij hebben een andere motivatie om een cache te leggen dan ik bv.

Ondanks dat ik een totaal andere mening ben aangedaan, kan ik mij wel (een beetje) verplaatsen in diegene die het niet leuk vinden. Vanuit dat oogpunt is geoleaks misschien ongewenst. Wie weet past Team Firefox zijn beleid aan op zijn forum, maar zolang er stemmen opgaan om leakers aan te geven bij GS, zal het in een grimmige sfeer blijven hangen ben ik bang. Ik denk dat je moet proberen om de nuance, de redelijkheid en gematigdheid te betrachten als je echt iets wilt bereiken, dat geoleaks evt iets anders te werk gaat.

Nu gaat het alleen maar de andere kant op en gaan ze een forumdeel inrichten waar echt coords uitgedeeld worden ipv hints. Met andere woorden, ze gaan in tegenover gestelde richting dan wat een aantal hier willen.

 

Alleen geoleaks gaat over geoleaks. Net zoals alleen geocaching.nl over geocaching.nl gaat en groundspeak over geocaching.com. Dus hier kun je wel leuke discussies voeren, maar zoals het er nu naar uitziet helpt het totaal niets (in tegendeel). Dus ik zie ook deze discussie als een uitwisselingen van meningen, maar niet een discussie dat oplossingen biedt.

 

- Robert

bewerkt door De broekies
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatst las ik een logje van iemand die een cache van >10 km had gedaan. Dit samen met een andere cacher die de tocht al eens gelopen. had. Hierdoor waren de punten niet moeilijk te vinden.

 

Staat er vervolgens een notitie van die andere logger dat hij enkel even is teruggeweest om een Coin te discoveren.

 

Tocht gelopen of niet? Ik 'vrees' het laatste :thumbdown:

 

Ik vind dit toch echt wat minder 'erg' dan het oplossen van een mystery. Neem bijvoorbeeld je eigen met de klokke, die is erg leuk om op te lossen en als je hem eindelijk hebt is het echt super gaaf gedaan. Echter kan je natuurlijk ook van iemand andere de coors krijgen en heb je hem zo. Daar vind ik zelf niks aan, maar er zijn genoeg puntjesjagers denk ik. Een multi lopen met iemand die hem al heeft gelopen... tja, ik hoop dat iemand een voldaan gevoel heeft als hij rechtstreeks is meegelopen naar de eind stash. Niet mijn ding, maar je hebt ze erbij. Ik kan me er bij een multi dan ook niet druk om maken. Een mystery is wat anders vind ik persoonlijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou dat is toch wel een ernstige misvatting.

Ik ben nog nooit blij geworden van iemand die mijn puzzelcaches logt zonder zelf moeite te hebben gedaan om deze ook op te lossen.

 

Dit deel ik. Ik word blij van logjes waarin met geuren en keuren over de inspanning wordt geschreven. En dat de puzzel vernuftig of slim of toch eigenlijk wel eenvoudig in elkaar steekt. De geleden frustratie waarna de euforie kwam met de ooordinaten.

Een log op een puzzel als "Puzzel oplossing lag al even klaar nu opgehaald. Bedankt snel gevonden", doet mij ook niet zoveel.

 

Deze post was dan ook zeer cynisch bedoeld.

Om aan te geven dat ook al volg je GS regeltjes je een mysterie kunt oplossen op een manier waarbij de CO's wensen en bedoelingen niet gerespecteerd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit bericht post ik puur op persoonlijke titel, niet als mod, of bestuurslid van geocaching.nl

 

De wrevel tegen GL als ik het draadje zo doorlees zit hem vooral in de volgende punten:

- de CO zijn wens om een cache van hem niet op GL te bespreken wordt niet gehonoreerd

- de CO zijn wens om een cache tot op een bepaalde hoogte te bespreken wordt niet gehonoreerd

- Men vind dat het op grote schaap spoileren niet kan.

- Dat mensen die een kritische vraag stellen meteen worden geband

 

Zoals ik al vaker heb geopperd, honoreer de wens van cache owners. Wil men niet dat de oplossing kant en klaar wordt gegeven op GL respecteer dat dan. Vind de cache owner het prima dat er over de puzzel wordt gesproken, men samen puzzelt ook goed. Wil men geen van beide ook goed. Op die manier krijg je een GL die geen cache owners tegen de schenen schopt.

Op die manier kan GL prima bestaan en kan een ieder cachen zoals hij/zij dat wil en ontneem je cache owners niet het plezier van het maken en plaatsen van nieuwe caches.

 

Voor de groep cachers die vind dat dit niet de manier van cachen is, die hoeven GL niet te bezoeken en kunnen zelf blijven cachen zoals zij dit zelf graag doen.

 

Sta als GL de discussie op je forum toe, en als je dat niet wilt, wat ik mij ook kan voorstellen, waarschuw dan op zijn minst de poster, maar gooi er niet gelijk een ban tegenaan.

 

Los van het statement van groundspeak zal als bovenstaande wordt opgenomen in de voorwaarde van GL de weerstand tegen GL verdwijnen naar mijn idee en kan iedereen lekker verder met het spelen van dit leuke spel, zoals nu in het aankomende paasweekend met super weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@broekies

Ik kan je post in de meeste stukken wel delen. Zij het hier en daar wat genuanceerder

 

Er wordt al lang getracht door een deel vd community met GL (Team Firefox dus) in contact te komen. Dit schijnt niet eenvoudig te zijn. Ik denk echter dat we niet over een beperkte groep praten, maar dat het grootste deel niet reageert en afwacht.

 

Ja, als we leakers willen aangeven bij GS, dan zal er een patstelling ontstaan. Dat ben ik wel met je eens. Frustraties gaan dan ook duidelijk twee kanten op.

 

Als GL bereid is om er een echt besloten forum van te maken, dan ben ik bereid on mijn feedbackvoorstrl bij GS te laten droppen.

 

Als het daadwerkelijk om Team Firefox gaat, laat ze dan reageren. Dan kan er een open dialoog ontstaan met ideeën voor GL waar we allemaal blij van worden. Wellicht is mijn eerdere post al een idee waar zij mee aan de gang kunnen. Maar reageer hier GL. Gooi de deur naar de dialoog open. Alleen dan komen we ergens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...