Spring naar bijdragen

Can Groundspeak Help Us Against Spoiling?


Phoenix-night

Aanbevolen berichten

Het scheiden van de gebruikers in vips en gepeupel is de eerste fout van onze vriend achter geoleaks en hiermee nagelt hij zelf de eerste spijker aan de doodskist van geoleaks. Het forum leeft op de lezers. Als er geen oplossingen meer te vinden zijn voor het gepeupel, wat heb je dan op die site te zoeken, laat staan toevoegen. Bovendien is de ‘rechtmatiging’ verdwenen. Als je niet kan zien dat anderen antwoorden aandragen, waarom zou jij het dan doen?

 

Vanaf nu moet de site verder met de beperkte puzzelcapaciteite n van de vips en zal de nieuwe aanwas van gebruikers afnemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Zoals blijkt: dialoog. Luisteren naar de ander en kijken wat we gezamelijk kunnen doen om, ja idd, GL te laten bestaan in een vorm waarmee iedereen blij is. Dat kan. Maar alleen als er open en eerlijk gepraat wordt, waarbij kritiek geaccepteerd wordt.

 

Het scheiden van de gebruikers in vips en gepeupel is de eerste fout van onze vriend achter geoleaks en hiermee nagelt hij zelf de eerste spijker aan de doodskist van geoleaks. Het forum leeft op de lezers. Als er geen oplossingen meer te vinden zijn voor het gepeupel, wat heb je dan op die site te zoeken, laat staan toevoegen. Bovendien is de ‘rechtmatiging’ verdwenen. Als je niet kan zien dat anderen antwoorden aandragen, waarom zou jij het dan doen?

 

Vanaf nu moet de site verder met de beperkte puzzelcapaciteite n van de vips en zal de nieuwe aanwas van gebruikers afnemen.

 

Volgens mij kunnen de niet VIPs de onopgeloste caches lezen en Posts aan toevoegen. Voor wat hoort wat. En als GL vindt dat ze hun best hebben gedaan mogen ze VIP worden. Tja, of de nagel is ..... wie weet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Als het daadwerkelijk om Team Firefox gaat, laat ze dan reageren. Dan kan er een open dialoog ontstaan met ideeën voor GL waar we allemaal blij van worden. Wellicht is mijn eerdere post al een idee waar zij mee aan de gang kunnen. Maar reageer hier GL. Gooi de deur naar de dialoog open. Alleen dan komen we ergens.

 

 

De Vos was ooit oprichter van het oorspronkelijke GeoLeaks, opgericht als uitwisselplatform voor coordinaten. Door een eerste discussie hier op het forum is het forum op dag twee of drie overgegaan in andere handen en omgezet naar een uitwisselforum voor hints. Dat was (ik meen) ergens begin december. Welke nick er nu daadwerkelijk achter het forum zit, is voor mij ook een grote vraag. Meer weet ik er helaas ook niet van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig, de discussie begint weer constructief en waardig te worden. Wat mij betreft heeft Cernunnos het perfect verwoord. Zodra de wens van de individuele CO's om zijn/haar caches niet te bespreken gerespecteerd wordt, is wat mij betreft het grootste bezwaar tegen GL vervallen. En dat is al een enorme handreiking, want eigenlijk moet GL (volgens de Terms of Use) vooraf toestemming vragen aan de CO om een cache te mogen bespreken.

 

Overigens moeten we allemaal niet vergeten dat GL nog de gematigde tak is van het spoileren. Er is ook nog de harde kern die gewoon eindcoords rondmailt/twittert/dropboxed/etc.

 

Dit bericht post ik puur op persoonlijke titel, niet als mod, of bestuurslid van geocaching.nl

 

De wrevel tegen GL als ik het draadje zo doorlees zit hem vooral in de volgende punten:

- de CO zijn wens om een cache van hem niet op GL te bespreken wordt niet gehonoreerd

- de CO zijn wens om een cache tot op een bepaalde hoogte te bespreken wordt niet gehonoreerd

- Men vind dat het op grote schaap spoileren niet kan.

- Dat mensen die een kritische vraag stellen meteen worden geband

 

Zoals ik al vaker heb geopperd, honoreer de wens van cache owners. Wil men niet dat de oplossing kant en klaar wordt gegeven op GL respecteer dat dan. Vind de cache owner het prima dat er over de puzzel wordt gesproken, men samen puzzelt ook goed. Wil men geen van beide ook goed. Op die manier krijg je een GL die geen cache owners tegen de schenen schopt.

Op die manier kan GL prima bestaan en kan een ieder cachen zoals hij/zij dat wil en ontneem je cache owners niet het plezier van het maken en plaatsen van nieuwe caches.

 

Voor de groep cachers die vind dat dit niet de manier van cachen is, die hoeven GL niet te bezoeken en kunnen zelf blijven cachen zoals zij dit zelf graag doen.

 

Sta als GL de discussie op je forum toe, en als je dat niet wilt, wat ik mij ook kan voorstellen, waarschuw dan op zijn minst de poster, maar gooi er niet gelijk een ban tegenaan.

 

Los van het statement van groundspeak zal als bovenstaande wordt opgenomen in de voorwaarde van GL de weerstand tegen GL verdwijnen naar mijn idee en kan iedereen lekker verder met het spelen van dit leuke spel, zoals nu in het aankomende paasweekend met super weer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie dat GL steeds meer een kant op gaat die mij begint aan te spreken.

Mijn grootste bezwaar was dat inderdaad iedere NO-NO zomaar wat coords er van af kon plukken zonder enige tegenprestatie te doen.

Nu worden alle accounts zonder toegevoegde waarde gebanned, dat is op zich al een feestje waard.

 

Sjappo GL,

 

 

 

Wat mij nu wel even opvalt is dat hier met grote regelmaat en door verschillende persoonen op dit forum ongehindert man en paard genoemd worden,

 

Namen van cachers die zeggen er niets (meer) mee te maken heeft, en email adressen, van mensen waarmee er in onmin word geleeft worden zonder blaam en zonder gevolgen hier gepoost, volgens mij is dat tegen enkele regeltjes van dit forum, tenminste toen ik dat zelfde 3 weken geleden had gedaan leverde mij dat 2 weken schrijfcontrole op, dus hou daar rekening mee als je weer namen en rugnummers post

 

Barny

 

eddit @solletjes: word wakker, het is geen harde kern die eindcoords verspreid het is de grootste groep cachers die zich daar aan "bezondigt" en eer kwistig gebruik van maakt

als er geband moet wordenvan gc.com ban mij dan maar als eerste, ik ben schuldig

 

 

bewerkt door barny
Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat is al een enorme handreiking, want eigenlijk moet GL (volgens de Terms of Use) vooraf toestemming vragen aan de CO om een cache te mogen bespreken.

 

 

Nee dus. De ToU hebben alleen betrekking op de website en forums van Groundspeak. Over spoileren op websites van 3e partijen wordt niks gezegd en kan niks worden gezegd omdat dit buiten het bereik van groundspeak ligt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

eddit @solletjes: word wakker, het is geen harde kern die eindcoords verspreid het is de grootste groep cachers die zich daar aan "bezondigt" en eer kwistig gebruik van maakt

als er geband moet wordenvan gc.com ban mij dan maar als eerste, ik ben schuldig

 

@barny: Dat je daaraan schuldig bent weten we. Je maakt daar als enige geen geheim van, en dat is dan wel weer heel eerlijk. Het zou de rest sieren als ze er ook voor uitkwamen. De discussies over het bannen van gc.com zijn puur uit frustratie gekomen omdat CO's volledig machteloos staan tegen het spoileren van hun caches. Ik durf te stellen dat niemand echt dat ban-pad op wil. Het geeft alleen aan hoe diep de frustratie zit/zat.

 

Maar misschien ben ik ook wel schuldig hoor, aan hat naief zitten te slapen dan. Hoe groot is volgens jou dan die groep "zondaars" die eindcoords verspreidt ongeveer? Ik kan me niet voorstellen dat dat meer is dan een paar honderd. Of ben ik echt zo verschrikkelijk naief?

 

En nu we toch in gesprek zijn, en ik bestempel je nu even als de vertegenwoordiger van de coordinaten-uitwisselaars (excuses als dat ongepast is), is er misschien een mogelijkheid waarop we in overleg kunnen treden om de wensen van CO's die echt niet willen dat hun coords worden gedeeld tegemoet te treden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Vos was ooit oprichter van het oorspronkelijke GeoLeaks, opgericht als uitwisselplatform voor coordinaten. Door een eerste discussie hier op het forum is het forum op dag twee of drie overgegaan in andere handen en omgezet naar een uitwisselforum voor hints. Dat was (ik meen) ergens begin december. Welke nick er nu daadwerkelijk achter het forum zit, is voor mij ook een grote vraag. Meer weet ik er helaas ook niet van.

Dat je niet weet aan wie je het forum hebt overgedragen lijkt me erg sterk.

Het lijkt er op dat niet het gele bussie, maar de BD de enige stabiele factor is in de geocaching wereld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Vos was ooit oprichter van het oorspronkelijke GeoLeaks, opgericht als uitwisselplatform voor coordinaten. Door een eerste discussie hier op het forum is het forum op dag twee of drie overgegaan in andere handen en omgezet naar een uitwisselforum voor hints. Dat was (ik meen) ergens begin december. Welke nick er nu daadwerkelijk achter het forum zit, is voor mij ook een grote vraag. Meer weet ik er helaas ook niet van.

 

Oké duidelijk. In ieder geval bedankt voor de reactie.

 

Ik en ik denk vele anderen hopen dat GL zich bereid voelt om de dialoog in te gaan. Dus nogmaals de oproep aan GL om zich hier te melden en dan kunnen we afspraken maken hoe de dialoog gevoerd moet worden, welk forum, en commitments om de dialoog te voeren en met welk resultaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dat is al een enorme handreiking, want eigenlijk moet GL (volgens de Terms of Use) vooraf toestemming vragen aan de CO om een cache te mogen bespreken.

 

 

Nee dus. De ToU hebben alleen betrekking op de website en forums van Groundspeak. Over spoileren op websites van 3e partijen wordt niks gezegd en kan niks worden gezegd omdat dit buiten het bereik van groundspeak ligt.

 

Dit roep je al een paar keer, maar is volgens mij niet waar. Het gaat om wat er met de inhoud van de pagina's op GC.com gedaan wordt. En dan maakt het niet uit waar je dat doet (andere site, twitter, boek etc)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelukkig, de discussie begint weer constructief en waardig te worden. Wat mij betreft heeft Cernunnos het perfect verwoord. Zodra de wens van de individuele CO's om zijn/haar caches niet te bespreken gerespecteerd wordt, is wat mij betreft het grootste bezwaar tegen GL vervallen. En dat is al een enorme handreiking, want eigenlijk moet GL (volgens de Terms of Use) vooraf toestemming vragen aan de CO om een cache te mogen bespreken.

 

Overigens moeten we allemaal niet vergeten dat GL nog de gematigde tak is van het spoileren. Er is ook nog de harde kern die gewoon eindcoords rondmailt/twittert/dropboxed/etc.

 

Dit bericht post ik puur op persoonlijke titel, niet als mod, of bestuurslid van geocaching.nl

 

De wrevel tegen GL als ik het draadje zo doorlees zit hem vooral in de volgende punten:

- de CO zijn wens om een cache van hem niet op GL te bespreken wordt niet gehonoreerd

- de CO zijn wens om een cache tot op een bepaalde hoogte te bespreken wordt niet gehonoreerd

- Men vind dat het op grote schaap spoileren niet kan.

- Dat mensen die een kritische vraag stellen meteen worden geband

 

Zoals ik al vaker heb geopperd, honoreer de wens van cache owners. Wil men niet dat de oplossing kant en klaar wordt gegeven op GL respecteer dat dan. Vind de cache owner het prima dat er over de puzzel wordt gesproken, men samen puzzelt ook goed. Wil men geen van beide ook goed. Op die manier krijg je een GL die geen cache owners tegen de schenen schopt.

Op die manier kan GL prima bestaan en kan een ieder cachen zoals hij/zij dat wil en ontneem je cache owners niet het plezier van het maken en plaatsen van nieuwe caches.

 

Voor de groep cachers die vind dat dit niet de manier van cachen is, die hoeven GL niet te bezoeken en kunnen zelf blijven cachen zoals zij dit zelf graag doen.

 

Sta als GL de discussie op je forum toe, en als je dat niet wilt, wat ik mij ook kan voorstellen, waarschuw dan op zijn minst de poster, maar gooi er niet gelijk een ban tegenaan.

 

Los van het statement van groundspeak zal als bovenstaande wordt opgenomen in de voorwaarde van GL de weerstand tegen GL verdwijnen naar mijn idee en kan iedereen lekker verder met het spelen van dit leuke spel, zoals nu in het aankomende paasweekend met super weer!

 

Inderdaad. En dit roepen we al langer. Ik hoop echt van harte dat GL de deur wil open zetten. Constructief samenwerken om voor hen die behoefte hebben aan GL kunnen worden blijven voorzien, zonder de wens van de niet GLer uit het oog te verliezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Letterlijk vertaald naar het nederlands staat er: Jij en niet groundspeak, bent volledig verantwoordelijk voor alle inhoud die je upload, post of op een andere manier verspreid via de site. In het stukje erboven is de site al beperkt tot geocaching.com en de forums.

 

Het gaat er dus om dat jij verantwoordelijk bent voor de inhoud die je toevoegt aan de website en forums. Er wordt niet gesproken over wat je met inhoud doet die je van de site af haalt en vervolgens ergens anders toevoegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Vos was ooit oprichter van het oorspronkelijke GeoLeaks, opgericht als uitwisselplatform voor coordinaten. Door een eerste discussie hier op het forum is het forum op dag twee of drie overgegaan in andere handen en omgezet naar een uitwisselforum voor hints. Dat was (ik meen) ergens begin december. Welke nick er nu daadwerkelijk achter het forum zit, is voor mij ook een grote vraag. Meer weet ik er helaas ook niet van.

Zie voor het antwoord op die grote vraag #130. De initialen RB staan trouwens ook op het motorblok van OpenCaching.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@georidders, ik weet haast zeker dat er juist maar een paar honderd regelmatig cachende geocachers zijn die zich niet “bezondigen” aan (on)regelmatig coordsuitwissel bezigheden, de 1 natuurlijk in mindere mate dan de andere, maar de coords van zowel mutyies als puzzels vinden overal gretig aftrek.

 

Eigenlijk zijn er maar een handvol cachers, waarvoor ik mijn handen in het vuur wil steken dat ze compleet zuiver van geweten zijn.

 

Het idee om eerst de Co te contacten en hem te vragen of het goed is zal mijn inziens niet werken en wel om de volgende reden, er zijn namelijk maar weinig puzzelcache eigenaren die zo vooruitstrevend zijn dat ze er geen probleem mee hebben de eindcoords worden besproken/uitgewisseld, als jij het direct aan hun (ook al wisselen ze zelf ook coördinaten uit) vraagt is voor hun de makkelijkste en het antwoord wat het veiligst is simpelweg nee.

 

Daarmee krijg je dat de database wel heel erg word uitgedund en daarmee zijn volledigheid, zover het mogelijk is, om zeep helpt.

 

Persoonlijk zijn er voor mij wel een paar cache’s waarvan ik de coordinaten niet weggeef hoewel ik ze wel in bezit heb, maar dat andere met toegang tot de zelfde database het wel doen heb, kan ik geheel geen invloed op uitoefenen en is ter verantwoording van diegene.

 

Door de grote omvang en onoverzichtelijkheid van de vele verschillende kleijne tot aan enkele grote coördinaten uitwissel mogelijkheden lijkt het me het een onrealistische wens van de enkele puzzelcache CO om te verwachten dat juist hun puzzelcache niet/nooit uitgewisseld/besproken word.

 

Als ik jou voortuin cache log en je bent thuis dan kanen wil ik het altijd nog het een en ander verduidelijken ;)

 

 

Barny

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.....

Als ik jou voortuin cache log en je bent thuis dan kanen wil ik het altijd nog het een en ander verduidelijken ;)

 

Ik denk dat we grotendeels op 1 lijn zitten. Ik heb slechts 1 wens/eis aan GL: vraag eerst aan de CO of hij/zij bezwaar heeft of houd het achter gesloten deur.

 

Ik denk dat iedere CO weet dat een puzzel afh vd moeilijkheidsgraad alleen of in samenwerking met anderen gedaan wordt.

 

Als iemand coords wil door geven, moet ie zelf weten. Als er iemand hint eo oplossingen wil door geven, moet ie zelf weten. Maar laat ze niet openbaar voor iedereen toegankelijk zijn. Achter gesloten deur naar iedereen die het wil bv via een (B)DB, zal me worst wezen. Maar zorg dat de DB niet publiekelijk is te downloaden.

 

Wat iemand doet met de coords van mijn puzzel mag ie zelf weten, zolang ze maar niet publiekelijk zichtbaar zijn. Hetzelfde voor hints cq oplossing anders dan door mij verstrekt via de listing.

 

Als jij in mijn voortuin komt zoeken (niet graven), moet je wel eerst de puzzel opgelost hebben OF de coords al hebben. Jou reputatie kennende via de coords. Prima, heb ik geen probleem mee. Maar ga die coords ajb niet publiceren. Simpel toch.

 

En als je de piramide logt, en ik ben thuis, lijkt het me best eens leuk om jou de hand te schudden. Waarom niet? Echter nadere uitleg is denk ik niet nodig. Maar we kunnen er best gedachten over uitwisselen als volwassen mannen. Ik respecteer jouw manier van cachen (welke ik niet nastreef). Ik verwacht dat ook terug. Wellicht hebben we op bepaalde punten mbt GL net een andere mening. Prima. Maar .... ach een gedachtenuitwisseling op papier is soms wat ingewikkeld. Ga de piramide maar eens op en af, en wellicht spreken we elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...