Spring naar bijdragen

Laten We Nou Eens één Ding Met Zijn Allen Afspreken...


Wat is het nou?  

192 leden hebben gestemd

  1. 1. Is het een IJ of een IJ?

    • IJ=25, het is de IJ zoals op een Nederlands toetsenbord.
      24
    • IJ=19, het is de IJ die klik-klik zegt.
      138
    • Appeltje-eitje, ik zou nooit een cache maken waar dit überhoupt een vraag zou zijn, laat staan gaan lopen.
      30


Aanbevolen berichten

Elke keer weer als het aantal letters van een straat- of ander naambordje geteld moet worden, of de letterwaardevan een woord moet worden bepaald, zit ik er 1, of anders 6 naast, omdat ik, net als de heren (of dames) Van Dale, de Telefoongids, en allerhande meer instanties die van spelen met letters hun werk maken, de ij als één enkele letter tel. De IJ komt na de X en voor de Z. "Iks-IJ-Zet, dat zijn de letters van het alfabet", en niet "iks-griekse-Y-zet".

Maar ja, je kan er over twisten, en zo geeft bijvoorbeeld Wikipedia ook geen uitsluitsel over deze prangende kwestie, maar somt evenveel redenen voor 1 danwel 2 letters op.

Dat neemt niet weg dat ik telkens weer tandenknarsend sta te tellen en er inmiddels van uit ga dat geocachend Nederland nooit meer een goed telefoonboek leest, een woordenboek mee naar bed neemt, of met zijn Winkler Prins in de trein gaat zitten bladeren. Het lijkt er op dat ik pas gelijk heb als ik het voor mijn gevoel fout doe. De keren dat ik een ij zie terwijl er een ij staat zijn hoogste zeldzaam, meestal staat er een ij terwijl ik een ij tel, althans, volgens de maker van de cache in kwestie.

En hop, daar sta je weer tot je middel midden in een sloot te prikken, tussen twee rijbanen op de snelweg te zoeken naar "die tegel bij die boom", of erger nog, met een bootje dobberend midden op het IJ te zoeken naar een eiland dat er niet is. Of een ijland.

Ik heb hier geen zin meer in. We gaan daarom iets afspreken:

  1. We gaan het er eerst met zijn allen over een worden of een ij een ij is of dat het een i en een j zijn. En wat het wordt maakt me echt niets uit (hoewel ik wel een lichte voorkeur heb). Geef je mening (ik moet nog even zoeken hoe ik een Poll start), liefst onderbouwd met foto's van bewijsmateriaal als uithangborden en kranteknipsels.
  2. Iedereen die een een cache kent, bezit, in gedachten heeft, waarin het IJ-dilemma voorkomt, meld deze cache aan voor een van beide, nog door geocaching.com in te voeren categorieën (ik ben al heel ver met de besprekingen, en verwacht volgende week groen licht), te weten de Mysterij- en Multij-caches, waarvoor geld dat i+j 25 is. Voor de Mystery en Multi-caches geld dat i+j 19 is.

Ik doe vast een voorzetje:

I-J: Paleiskwartier, Kerkenpad Voorne nr.5 - Dorpskerk van Vierpolders

IJ: Sleenerstroompje

 

Dus laten we met zijn allen snel dit probleem plat slaan, en dan kunnen we eindelijk weer rustig, zonder knagende twijfel, op pad....

bewerkt door superboppe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ik ben ervoor dat de Nederlandse ij is opgebouwd uit de i en de j, omdat de letter ij als zodanig niet op het toetsenbord voorkomt, maar een samenvoeging is van een i en een j.

bewerkt door Peetee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is echt heeeeeel simpel hoor.

 

Het 25e teken van het alfabet is toch echt de Y . Dat was het toen ik leerde lezen zo'n 55 jaar geleden al en het is volgens mij nooit veranderd.

 

Ik ken de aap-noot-mies bordjes nog en daar stond toch echt en Y op nmm.

 

Ik zal dus altijd gebruik maken van de 2letterige ij als ik IJ bedoel en de griekse Y gebruiken als die gebruikt hoort te worden.

 

DUS : IJ = IJ !

 

Geopatra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit is een goeie. Op mijn toetsenbord staat een y en geen ij. Ik breek ook regelmatig mijn nek over deze kwestie. Van dale zegt hierover;

ij de; v(m) 1 letterteken.

De verwarring ontstaat omdat er bijna niemand met een nl toetsenbord werkt. Vandaar dat wij als pc gebruikers over het algemeen de IJ als I+J schrijven om tot onze nederlandse IJ te komen. Maar het is en blijft de 25e letter van het alfabet.

En inderdaad, dit gaat bij sommige puzzels nog wel eens mis.

 

Dus wat mij betreft, IJ = 25

 

Kijk ook maar op onderstaand plaatje, daar wordt de IJ duidelijk als één letter geschreven.

aap%20noot%20mies%20groot%20web.jpg

bewerkt door Cernunnos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij mij is de IJ i+j, maar als ik een cache loop, dan reken ik voor de zekerheid altijd beide opties even uit. Als ik een cache zou maken, zou ik deze kwestie zien te vermIJden.

Ik heb in ieder geval weer gelachen tijdens het lezen van het startbericht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de zeer zeker aan te bevelen cache "CulPa 1: Jekerdal" ( http://coord.info/GC15X3A ) komt de kwestie ook min of meer aan de orde, nl. op WP3. Niet voor de letterwaarde, maar het aantal medeklinkers tellen dat op een bord staat. Ik ga hier niet spoileren, dus ik ga niet vertellen hoe er mee omgegaan moet worden op dat WP. :naughty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is echt heeeeeel simpel hoor.

 

Het 25e teken van het alfabet is toch echt de Y . Dat was het toen ik leerde lezen zo'n 55 jaar geleden al en het is volgens mij nooit veranderd.

 

Ik ken de aap-noot-mies bordjes nog en daar stond toch echt en Y op nmm.

 

Ik zal dus altijd gebruik maken van de 2letterige ij als ik IJ bedoel en de griekse Y gebruiken als die gebruikt hoort te worden.

 

DUS : IJ = IJ !

 

Geopatra.

 

Helemaal mee eens.

En zo simpel is het ook echt, ook volgens de geleerden van de Taalunie.

Daar hoeven wij dus niets over af te spreken met zijn allen...

 

:naughty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op het getoonde plankje staat gijs met een lange ij, dus met puntjes.

Als je mijn nickname met hoofdletters schrijft, zou je ook IJskonijn moeten schrijven, geen Ijskonijn.

Het typemachine dat ik gebruikte voordat er een computer in huis was, had ook één toets voor de leter ij. En een andere toets voor de y.

En het was een apparaat voor de Nederlandse markt.

 

Maar, dat gezegd hebbende, ik verwacht bij caches normaal gesproken toch dat de I en J als losse letters worden beschouwd. :naughty:

Misschien dat ik daarom soms niet snap wat ik aan het doen ben... :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

IJ = 19

 

Maar we schrijven wel: IJsland, het IJsselmeer, de Noordelijke IJszee, de slag aan de IJzer, de IJzerbedevaart, de IJzertoren, 'IJdelheid der ijdelheden! Alles is ijdelheid!'...

bewerkt door DanPan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier ook een cache waarbij het gerbuikt wordt: link

En het staat zelfs in de cachelisting hoe er bij deze cache mee omgegeaan moet worden (en nog ging het fiout bij ons, we hadden er overheen gelezen :naughty: )

 

Ikzelf zou het nooit in een cache gebruiken, alleen al om gedoe te voorkomen.

Overigens vind ik persoonlijk dat een ij een ij is, dus een combi van een i en een j. Naar mijn mening is het zeker niet de 25e letter van het alfabet, dat is de y.

 

Als een plaats trouwens met een ij bengint, en dus met een hoofdletter geschreven moet worden, dan is het gebruikelijk om zowel de i als de j met een hoofdletter te doen:

IJmuiden, en niet Ijmuiden. Dat suggereert dat de ij misschien toch één letter is.

 

Maar gevoelsmatig is de ij een combi van i en j.

bewerkt door Malyenki
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben van de leeftijd dat toetsenborden nog niet (veel) gebruikt werden. Een ij is voor mij een letter. En ja ik schrijf vaak een i en een j in plaats van een ij omdat dat sneller tikt. Net zoals ik vaak coordinaat in plaats van coördinaat tik. Een van de weinige woorden waarbij i en j twee letters zijn is bijou.

 

Bij een wherigo is het makkelijk. Daar kun je beide antwoorden goedkeuren, maar voor mijn gevoel blijft de ij een letter.

 

Tc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...