Spring naar bijdragen

Laten We Nou Eens één Ding Met Zijn Allen Afspreken...


Wat is het nou?  

192 leden hebben gestemd

  1. 1. Is het een IJ of een IJ?

    • IJ=25, het is de IJ zoals op een Nederlands toetsenbord.
      24
    • IJ=19, het is de IJ die klik-klik zegt.
      138
    • Appeltje-eitje, ik zou nooit een cache maken waar dit überhoupt een vraag zou zijn, laat staan gaan lopen.
      30


Aanbevolen berichten

Ik zit me kostelijk te vermaken over dit draadje ga vooral zo door :lol1:

 

ik heb overigens optie 2 gekozen maar wil daarbij aanvullen dat het de legger zou sieren om vooraf misverstanden te voorkomen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Sinds gisteren ben ik pas begonnen met geocaching dus je zou kunnen zeggen dat ik nog niet veel recht van spreken heb en nog zeker geen ervaring met dit probleem. Ik ben echter wel een enorme taalpurist en bij het lezen van de titel van dit draadje werd mijn aandacht dan ook gelijk getrokken.

Bij twijfel over dit soort dilemma's ga ik meestal te rade bij een woordenboek of encyclopedie, al dan niet online.

In dit geval zal ik het antwoord daar zeker niet vinden. Een ethymologisch woordenboek zou me misschien nog op weg kunnen helpen, maar deze beschrijft alleen het ontstaan van woorden en niet van letters.

Daarom lijkt het mij het meest verstandig om een gerenommeerd instituut zoals de Nederlandse Taalunie te volgen in deze. Op hun website staat een artikel (IJ - alfabetiseren) waarin het ontstaan van de letter ij wordt uitgelegd. De Taalunie geeft uiteindelijk het advies om de ij als tweeklank (net als de ei) te behandelen.

 

Het doel van dit draadje is volgens mij om tot een standaard te komen van hoe wij (geocachers) met de ij moeten omgaan bij het tellen van letters in woorden. Laten we daarom aansluiten bij de Nederlandse Taalunie en de ij als twee afzonderlijke letters behandelen (dus ij=19).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het ij is 1 letter, of 2 woorden: lange ei.

 

Het topic wordt gesloten zodra ofwel de verdeling ij-aanhangers:ij-aanhangers 1:1 is, ofwel alle ij/ij caches benoemd zijn in dit draadje (dat zijn er ongeveer 10187/26 = 392 caches), ofwel 12.82% van de Nederlandse cachers een cache heeft gemaakt waar dit nooit een vraag in is, en dat zijn dan weer 1026 nieuwe caches er bij. Maar zorgwekkender is dat 87.18 een cache gaat maken waar dit wel een vraag in is, en dat betekent dan weer 6974 ij-dilemma's. Houdt het nou nooit op?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat mij betreft is IJ gewoon I + J = 19

 

Maar wat als dat niet zo is? Wie gaat dan alle tools aanpassen die ik (en misschien nog 3 anderen) gebruiken om de woordwaarde uit te rekenen? Ik ga namelijk niet hoofdrekenen maar speel op zeker (of ik kan misschien niet goed tellen .. maar dat is een tweede).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sinds gisteren ben ik pas begonnen met geocaching dus je zou kunnen zeggen dat ik nog niet veel recht van spreken heb en nog zeker geen ervaring met dit probleem. Ik ben echter wel een enorme taalpurist en bij het lezen van de titel van dit draadje werd mijn aandacht dan ook gelijk getrokken.

Bij twijfel over dit soort dilemma's ga ik meestal te rade bij een woordenboek of encyclopedie, al dan niet online.

In dit geval zal ik het antwoord daar zeker niet vinden. Een ethymologisch woordenboek zou me misschien nog op weg kunnen helpen, maar deze beschrijft alleen het ontstaan van woorden en niet van letters.

Daarom lijkt het mij het meest verstandig om een gerenommeerd instituut zoals de Nederlandse Taalunie te volgen in deze. Op hun website staat een artikel (IJ - alfabetiseren) waarin het ontstaan van de letter ij wordt uitgelegd. De Taalunie geeft uiteindelijk het advies om de ij als tweeklank (net als de ei) te behandelen.

 

Het doel van dit draadje is volgens mij om tot een standaard te komen van hoe wij (geocachers) met de ij moeten omgaan bij het tellen van letters in woorden. Laten we daarom aansluiten bij de Nederlandse Taalunie en de ij als twee afzonderlijke letters behandelen (dus ij=19).

 

Al haal je er hier de Taalunie bij, er zullen altijd mensen blijven die vinden dat hun mening de enige ware is...

Ik had het ook al geprobeerd, maar gelukkig zijn geocachers net echte mensen,

met al hun eigenwijsheden en eigenaardigheden...

 

:lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een grappige discussie. Tja een IJ kan je als Y aanzien. Maar het gaat toch niet om de uitspraak?

 

Bij de caches die wij tot nu toe hebben gedaan staat 'meestal' letterlijk; tel de letters. En dan tel je de I en je J, want dat zijn de letters en het wordt dus 19.

 

Dat een Y niet als IJ word uitgesproken weet ik als een van de beste. Mijn voornaam Edwyn, wordt namelijk als Edwin uitgesproken :lol1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak gewoon twee berekeningen.

Dat is inderdaad de oplossing.

Zo heb ik een cache gezocht zonder dit cijfer:

N 52°1X.234

E005°12.345

 

En dat is me gelukt ook! Gewoon kijken welke logisch is en dan daar gaan zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...