Spring naar bijdragen

Batterijen


frans71

Aanbevolen berichten

Tja ik heb ook nog een stel oude batterijen, ooit eens bij de Lidl gekocht, deze zijn al zo'n 5 jaar oud maar doen het nog prima.

Het is dus wel een kwestie van regelmatig gebruiken, af en toe helmaal leeg en in m.n oude lader niet te lang opladen.

Dus voor mijn niet zo'n dure oplader en dagenlang proberen om oude batterijen weer leven in te blazen, dat kost kwa tijd en stroom meer dan een nieuwe set batterijen ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ReizenReizen

Ja ook goedkopere laders doen soms prima hun werk hoor! het viel mij op naar testen met mijn oude snellader en de nieuwe lader dat na het laden de nieuwe lader er weer in wist te persen dan mijn oude lader, dus vollere batterijen afleverde dan mijn, destijds ook al iets duurdere lader.

Je kunt prima leven hoor met een goedkope lader en batterijen. Omdat ik echter ook fotografeer, en zeker met deze buiten temperaturen is de nieuwe lader een uitkomst. Het houd het allemaal wat langer vol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Ik heb inderdaad ook meegemaakt dat er een foute batterij werd gevonden. Polen helpt, en wat ook helpt is om ze even een paar minuten in een goedkope lader te stoppen. Daarna ging de nieuwe lader er mee aan de slag en leverde de batterij weer bijna als nieuw af!

 

Zie dat Polen helpt, even voor mijn goede begrip wat is Polen en hoe doe je dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je pakt een opgeladen batterij

Legt die naast de lege

2 sleutels in je hand

1 aan de onderkant batterij

1 aan de bovenkant batterijen

20 seconden kortsluiten

en voila, de extra lege batterij heeft weer wat lading

 

serie of parallel?

 

-edit-

 

laat maar, parallel natuurlijk, want als dat serie werkt kun je ze net zo goed samen in 1 apparaat stoppen. ...toch?

bewerkt door Camo Crew
Link naar opmerking
Deel via andere websites

heeft Camo Crew: een koevoet ?

eehhh nee...een haringkop

 

Nee pooltje aan pooltje.

uhm..werkt het alleen met pooltjes? of ook met chineesjes en koreaantjes? (mijn batterijen komen uit het verre oosten.) :lol1:

bewerkt door Camo Crew
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je nu nog oplaadbare batterijen moet aanschaffen koop dan batterijen a la Eneloops en Recyco van GP.

Dit is de laatste ontwikkeling op het gebied van oplaadbare batterijen.

NiMh batterijen ontladen zichzelf in de tijd, dus die moet je gebruiken als ze net zijn opgeladen. Wacht je een week dan is hun capaciteit al flink minder.

 

De Eneloops en zeker de Recyco's van GP zijn de laatste ontwikkeling: deze batterijen - oplaadbaar - verliezen hun lading veel en veel minder dan de NiMh batterijen.

Als ik niet zoveel NiMh batterijen had kocxht ik acuut ReCyco's . De comsumentengids van een maand of 2 geleden is daar heel duidelijk over: Recyco van GP zijn de duidelijk betere batterijen dan elke soort van NiMh batterijen.

 

Ik zou het dus wel weten.

 

Geopatra.

 

Dank voor deze tip. Ik kende ze nog niet. Zojuist Recyko batterijen besteld bij Greencell.nl

 

4 stuks 2100 Nimh voor € 12,50 en maar € 2,-- verzendkosten.

 

Edit: bij nkon.nl zijn ze nog goedkoper. Met dank aan handleiding.

bewerkt door Ringeling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Tja ik heb ook nog een stel oude batterijen, ooit eens bij de Lidl gekocht, deze zijn al zo'n 5 jaar oud maar doen het nog prima.

Het is dus wel een kwestie van regelmatig gebruiken, af en toe helmaal leeg en in m.n oude lader niet te lang opladen.

Dus voor mijn niet zo'n dure oplader en dagenlang proberen om oude batterijen weer leven in te blazen, dat kost kwa tijd en stroom meer dan een nieuwe set batterijen ;-)

Dat idee had ik ook. tot het mij op begon te vallen dat er setjes bij waren die het kort vol hielden terwijl ze net uit de lader kwamen. Na een refrece actie in de voltcraft ipc1 wat een paar dagen duurde (jammer genoeg niet vermeld in de mee geleverde handleiding, maar wel in die van Lacrosse BC-900) Waar bij het mij op viel dat na elke cyclus meer mAh in de baterij geladen kon worden.

Ook is het te vermelden waard dat ouder lader mogelijk niet goed in staat zijn zwaardere baterijen te laden dan waar ze mee geleverd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook is het te vermelden waard dat ouder lader mogelijk niet goed in staat zijn zwaardere baterijen te laden dan waar ze mee geleverd zijn.

 

Misschien een domme vraag (maar jullie zijn inmiddels wat van me gewend) maar waarom zou je met een oude lader geen nieuwe batterijen kunnen opladen.

Oude laders leveren minder stroom, bijv maar 200mAh ip van de 2 x 1 Ah die ik nu heb, maar je kunt een nieuwe jerrycan van 20 l. net zo goed voldruppelen als die oude van 2 liter, met dezelfde ouwe kraan.

Het duurt alleen minstens 10 keer zo lang.

Tenminste, zo zag ik het altijd. Klopt dit niet? en zo nee, waarom niet?

 

Al mijn nieuwe batterijen van 3000 mAh laden namelijk ook gewoon op in mijn oude lader(s) het duurt alleen gruwelijk lang.

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

mag ik je vraag beantwoorden met een weder vraag.

b_35100.jpg

Dit is een universele lader. Bij deze lader moet je afhangkelijk van het aantal mAh van je batterij een schuif je verzetten. Om de juiste laad stand te krijgen. Waarom moet je dit dan doen.

 

Het antwoord moet eigelijk zijn wat is het vermogen van je lader. Is dit bv 2500 mAh dan zal deze heel goed 2500 mAh en lagere mAh baterijen kunnen laden. Echter zal deze moeite hebben om een 2800 mAh baterijen te laden. ivm met een tekort aan vermogen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het antwoord moet eigelijk zijn wat is het vermogen van je lader. Is dit bv 2500 mAh dan zal deze heel goed 2500 mAh en lagere mAh baterijen kunnen laden. Echter zal deze moeite hebben om een 2800 mAh baterijen te laden. ivm met een tekort aan vermogen

 

Ik begrijp jouw wedervraag, maar ik weet dus ook het antwoord niet. (ik ben niet zo onderlegd op dat vlak)

Ik denk (maar dat is mijn logica) dat die schuif er alleen op zit, om te voorkomen, dat je een batterij van 500 mAh aansluit op 1000 mAh opladen, want daarmee ruineer je waarschijnlijk de batterij. Een soort "overlaad-beveiliging" dus.

Andersom maakt het niet uit, volgens mij.

Die lader van jou moet met de schuif op vol vermogen gewoon batterijen op kunnen laden met datzelfde vermogen, of hoger.

 

Dat opladen gebeurt volgens mij volgens een soort principe van "vollopen" of "stapelen".

 

Mijn lader geeft dus per kanaal 1000 mili-ampere per uur af en daarmee laadt hij een batterij van 3000 mAh in ca 3 uur op (ietsje langer, want naarmate de batterij voller wordt, gaat hij met minder vermogen laden)

Het vermogen van de lader zegt dus alleen iets over de hoeveelheid afgegeven stroom en daar kun je dus mee inschatten hoe lang het duurt om een batterij op te laden.

 

Ik heb geen schuifje, maar een automatische overlaadbeveiliging, zodat ik er ook batterijen van minder dan 1000 mAh in kan opladen.

 

-edit-

 

Overigens denk ik, dat je met het bewuste schuifje het Voltage van de batterijen moet instellen en niet het Amperage? of heb ik dat mis?

bewerkt door Twin Peaks
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik begreep dat er waardes zijn in factor van het mAh die beter zijn voor je laden dan anderen.

Dat bijv. laden op 0,5 x je mAh het beste is (de waarde weet ik niet, maar als voorbeeld)

 

Dus als je een 1000mAh batt. hebt zou je hem dan het beste op 500mA laden moeten zetten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...