Spring naar bijdragen

Batterijen


frans71

Aanbevolen berichten

ReizenReizen

@thex; Oplaadbare batterijen lang niet gebruiken is erg slecht voor de batterijen.

Gebruik ze regelmatig of laad ze ongeveer 1x per maand even op.

Het is bekend van batterijen en accu's die lang niet worden gebruikt overlijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je misschien een linkje naar jou nieuwe lader??

 

Ton, HIERBIJ de link naar de oplader die mij uitstekend bevalt. Zitten 8x2500 mHa batterijen bij, een tasje, en ook handig, adopters om de aa te kunnen gebruiken in c en d cel producten.

 

Helaas werkt de link niet. :crybaby:

Link geen probleem, werkt zoals een link moet werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is wellicht nog hoop voor je "bad" batteries, Thex.

 

Microcomputer Smart Digital Battery Balanced Multi-Chargers, o.a. die die Cernunnos heeft, zijn in staat om slechte batterijen weer nieuw leven in te blazen.

 

DX had er ooit een voor 35$ maar die was snel uitverkocht.

Ze hebben nu wel weer een ander type, maar die is duurder en hoewel je er elke batterij mee kan opladen, niet erg handig in gebruik.

 

Met zo'n digitale "smart" lader kun je o.a:

 

- Balanced charging (2-4 Cells) for Lithium batteries

- Serial charging (1-9 Cells) for Ni-MH batteries

- Customizable charging voltage, current (500mA~1100mA), and time (displayed on LCD)

- Automatic mode automatically detects battery time and sets charging voltage, current, and time

- Safety circuitry prevents over-charging

- Automatic detection of bad batteries / under-charged batteries

- Automatically fix bad batteries (by recharging with low current of 120mA)

- MCU auto-adjusted closed loop current feedback system for constant charging current

bewerkt door Camo Crew
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er is wellicht nog hoop voor je "bad" batteries, Thex.

Ik heb het helse apparaat laten aanrukken. Interresante manual, maar niet echt duidelijk. Na 24 uur proberen (inderdaad: er vlogen wat batterijen uit) heb ik een vraag: hoelang moet je chargen/dechargen om de boel weer te optimaliseren. Er gebeuren interresante zaken, maar ik heb voor 4 2100 batterijen de volgende meetwaarden na volledig laden, 12 uur chargen/decharfgen en daarna een volledige meetcycle (binnen 24 uur):

 

1971 mAH

1736 mAH

1434 mAH

405 mAH

 

Tweede 24 uur gaat in, vooral voor de laatste. Die zat mij ook te snel vol.

Iemand hier een lichtje op schijnen ?

Op welk criterium gooi een batterij weg in deze eerlijke vergelijk (zou er niet 2100 mAH uit moeten komen) ?

bewerkt door thex
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat laden en ontladen doe je net zo lang totdat full in de display staat. Schrik niet, deze cyclus kan wel eens een dag of twee in beslag nemen maar mijn ervaring is dat het resultaat er naar is bij mijn oudere aa's.

Tja en wanneer gooi de de accu's weg? 2100 gaat misschien iets minder lang mee maar zou nog steeds goed moeten zijn voor een paar uur cachen, zelf gebruik ik de aa's die minder zijn als back-up. Red ik het niet met de set in de gps'r dan kunnen die er nog in. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben heel blij met dit topic. Heb uiteindelijk ook zo'n luxe apparaat aangeschaft en wat bleek dat er toch een paar batterijen rijp voor de sloop waren. de andere zijn zich aan het herstellen. Inderdaad een langdurige bezigheid. Wat wel apart is dat een 2500 nooit echt in de buurt van die 2500 of zelfs 2400 komt. De 2000 daarin tegen komt best wel in de buurt met 1890. Ook hier dus een tijdje experimenteren lijkt me. Ook apart is dat van de setjes van 2 er iedere keer 1 slecht is maar nooit de set. :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben ook blij met dit topic, heb inmiddels dezelfde bestelling gedaan bij de link van Cernunnos en hoop nog wat "oude" batterijen weer tot leven te wekken.

Belangrijkst is dat "mijn" batterijen gespaard worden voor het geocachen en dat de capaciteit bewaard blijft in de geocacherugzak, de afgelopen jaren verdwenen "mijn" batterijen ook wel in kinderspeelgoed......

Maar daar werd ook genoten van de capaciteit ;-)

 

greetz AAPJ

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het werkt inderdaad. Batterijen hebben nu veel meer tot zeer veel meer mAH (capaciteit) dan bij de startmeting.

Apparaat rekent uit hoeveel de batterij kan hebben, en levert vol op. Das fijn. Een erg lege batterij wordt afgekeurd, maar even polen met een volle zorgt voor een minimale lading en dan gaat de lader er ook mee aan de slag (tip).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Leuk om te lezen dat er meer zijn die blij zijn met de overstap naar een wat duurdere maar veel betere batterijlader. Ik ben inmiddels door de ervaringen er achter dat goedkope standaard laders er hard aan meewerken om je batterijen naar de knoppen te helpen.

Ik heb inderdaad ook meegemaakt dat er een foute batterij werd gevonden. Polen helpt, en wat ook helpt is om ze even een paar minuten in een goedkope lader te stoppen. Daarna ging de nieuwe lader er mee aan de slag en leverde de batterij weer bijna als nieuw af!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, dat zijn goede berichten.

 

Toch ben ik het eens met HereisTom, dat een goede overweging tussen het een of het ander zeker zinvol is.

De voorlaatste oplaadbare batterijen, die ik heb aangeschaft, kostten mij 9,95 per set van 4 stuks en waren 2700mAh.

Ik heb er 12 afwisselend in diverse apparaten gebruikt en laadt ze altijd op met een (goedkope) snellader.

 

Ik heb er twee jaar mee gedaan (en gebruik ze nog steeds)

Ik zie er eigenlijk nog maar weinig teruggang in, maar heb onlangs dus 12 nieuwe batterijen aangeschaft (zie een paar postjes terug) die ik ondertussen een paar dagen binnen heb.

 

Deze zijn (volgens opgave) 3000 mAh. De eerste resultaten zien er veelbelovend uit.

De laatste batterijen waren slechts 5 euro per 4 stuks. (helaas zeer snel uitverkocht, anders had ik er zo nog een zootje bijbesteld)

 

De aanschaf van een dure lader kan dus zinvol zijn, als je:


  1.  
  2. dure batterijen gebruikt(e) die nog de moeite waard zijn om te herstellen
  3. daardoor zoveel langer met je batterijen doet, dat het de investering waard is.

 

Maar als je twee jaar doet met een setje (4) batterijen van 5 euro en een oplader van 9,95 is de concurrentie wel heel groot en kun je wellicht beter om de twee jaar die 5 euro uitgeven :yes:

bewerkt door Camo Crew
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie het als een investering. Op mijn oude "koker" kon ik totaal niet waarnemen wat er gebeurde. Zo zitten er enkele tussen die de boel verpesten. Het is net als Cernunnos aangeeft: je zet de kwaliteiten bij elkaar, en blaast ze weer nieuw leven in. En het is natuurlijk een lader ! Tuurlijk kan ik nieuwe bats kopen, maar zit ik straks weer met zelfde probleem: geen idee waarom hij zo snel opgeladen is, maar ook weer meteen leeg in de GPS(zoals vorig jaar op vakantie: na 1 dag geen batterij die het meer deed, en zie in Libie maar eens aan een setje te komen).

 

Wie durft de challenge aan om niet oplaadbare batterijen nieuw leven in te blazen. Enkele jaren geleden was dit een hype over (en wat commerciele apparatuur). Nu hoor je niets meer over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Onlangs hier   0 leden

    • Er kijken geen geregistreerde gebruikers naar deze pagina.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...